Paard klemt bit vast, gaat er vandoor, en is onstuurbaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:05

Bellona_K, wat een vervelend probleem. Ik denk dat je het inderdaad niet gaat oplossen met een ander bit. En zoals ik het lees, is de situatie aardig aan het escaleren en kan het zeer gevaarlijk worden voor haar en voor jou.

Nu moet je dus uit gaan zoeken of het aan een van de door jou aangegeven 2 punten ligt(trouwens beide kan ook, als paarden een keer een pijnlijke reactie ergens op gehad hebben, zien ze vluchten als enige optie en soms blijven ze erna vluchten, terwijl "het" geen pijn meer doet).
Misschien een optie om haar eerst een paar keer door een heel deskundig iemand te laten rijden, die dus ook niet bang van haar wordt of het vertrouwen verliest. Wordt het dan niet minder, kan je haar lichamelijk laten onderzoeken. Dit kan je ook omdraaien, eerst laten onderzoeken. Maar het is wel fijn als je naar een deskundige gaat, dat je met veel informatie komt.

Verkopen lijkt me geen optie, want je kan niemand dit paard nu aanbieden.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:08

paard van iemand die ik ken,
had ook zoiets als die aan de teugel liep,
overal heen rennnen niet stoppen, niks
na laten kijken niks te vinden
nog een keer toen bleek het atrose in de rug te zijn,
mischien iets in de rug zoals al gezecht is?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:12

Ik denk dat het belangrijk is dat je het paard lichamelijk laat controleren.
Als je dat hebt uitgesloten en ze blijft het doen, een stapje terug in je schema.
Een jong paard geeft dit niet voor niets aan. En kent geen trucjes, maar heeft wel degelijk ergens last van.
Het kan iets lichamelijks zijn, pychisch, maar er kan natuurlijk ook door jou eigen rijden komen.
Om maar gelijk te roepen om het paard te verkopen vind ik ook weer wat.
Tuurlijk is het niet fijn dat je het vertrouwen kwijt bent, maar ik vind wel dat je verplicht bent om het eea uit te sluiten voordat je zoiets doet.

Nogmaals, een jong paard staakt niet voor niets.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:15

Waarom zou je niet eerst kijken of een ander bit wellicht de oplossing kan zijn?
Wat ligt er nu in? Ongebroken,Enkel- of dubbelgebroken? Dik of dun, en hoe is de vorm van de mond?
Je hoeft niet gelijk naar een sterker inwerkend bit te gaan, je kan ook een bit kiezen wat beter bij de mond van je paard past.

Een goeie ruiter is de fysiotherapeut van zijn paard en slecht ruiter is er steeds een fysiotherapeut bij nodig.

Goeie les is dan een betere investering.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 14:19

Sowieso wordt dat als eerste gedaan; uitsluiting van medische redenen.

Maar het vertrouwen kwijt zijn heeft inmiddels plaatsgevonden voor doodsangsten uitstaan als ik haar longeer of train. Ik wil er voorlopig niet meer op en longeren zie ik na vandaag ook niet meer zitten. Vandaar dat ik zei haar te willen verkopen, want ik moet er met plezier naartoe gaan en het moet redelijk veilig zijn. Het moet voor mij leuk blijven, en niet iedere keer in paniek zijn en huilend terugkomen van stal.

Het is een heel goed paard, ontzettend mooi en was duur bij aanschaf. Een gevorderde ruiter of iemand die veel meer de klik met haar heeft dan ik, kan er nog heel ver mee komen. Hoewel dat een beetje vooruitlopend op de zaak is. Eerst maar eens iemand heel goed naar haar laten kijken.

Wat is overigens aan te raden, een osteopaat of een dierenarts? (om haar rug, bekken en wervels na te kijken) Of maakt dit vrijwel geen verschil?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard klemt bit vast, gaat er vandoor, en is onstuurbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:28

Ga maar eens een lesje volgen bij Hexagon, daar heb je veel meer aan. En als er lichamelijk met je paard wat mis is zien zij dat zeker in de training.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:39

Als ik dit hele verhaal zo lees.
Dan wil dit paard je echt duidelijk maken dat er iets goed dwars zit.

Ik neem aan dat dit paard door een paardentandarts gedaan is welke ook
de achterste kiezen behandeld.
Een ontsteking in de mond herken je doordat het paard uit 1 neusgat uitvloeiing
heeft. Geel snot.
Daar hoor ik je niet over, dus zal dit paard wat anders mankeren.

Ik zou dit paard eerst door een DA na laten kijken. Ik zit een beetje te denken
aan een hals-OCD. Dit wordt in de keuring nml niet meegenomen.
Ik zit maar wat hardop te denken, wat er eventueel mis kan zijn met dit paard.
Dit hoeft dus helemaal niet te zijn.

Verder zijn er nog zoveel andere mogelijkheden.
Door wie is het zadel aangemeten voor dit paard?
Kun je als je het zweetblad optilt en met een vlakke hand onder het zadel doorgaat,
makkelijk bewegen. Drukt het zadel hier ergens?

Is dit paard ook rontgen gekeurd?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:33

Even een update:

Inmiddels zijn er al een paar weken voorbij, en ik heb een manier gevonden die nu goed lijkt te werken.

Nadat 't paard was nagekeken (rug ok? ligt het zadel nog goed?) en dit helemaal in orde was, heb ik besloten om heel veel training te nemen.

Ik krijg nu 2x per week prive les, en 1x per week komt er een professionele ruiter op 't paard rijden. Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel geleerd. Sleutelwoorden zijn: vertrouwen, ontspanning, vriendelijkheid, duidelijkheid en vastberadenheid. Als nu iets niet goed gaat, dan doe ik het net zo lang tot het wel goed gaat. Dit zonder boos te worden. Want het is een nijdige merrie, van een tik met de zweep wordt ze alleen maar boos.

Het kost me een kapitaal, al die extra dure trainingen, maar ik wil gewoon zo graag dat het goed komt. En tja, ik kan haar wel naar een trainingsstal sturen, maar probeer het eerst zo op te lossen. Uiteindelijk moet ik het zelf kunnen op mijn eigen paard.

2x les, 1x de prof, 1x zelf nog rijden met iemand erbij, 2 rustdagen en 1 dag longeren. Overigens longeer ik ook voordat ik er op ga rijden. Longeren is nu met bijzet, dit gaat goed want hierdoor kan ze niet haar hoofd omhoog doen. Het is een simpele longeersingel met touwtjes die via het bit aan de singel worden vastgemaakt.

Afgelopen tijd veel last gehad van de sneeuw, hierdoor niet veel kunnen doen.. Maar hoop er volgende week weer tegen aan te kunnen gaan :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:08

Super om te horen, Bellona_K. Dit is toch wel de mooiste oplossing, ook al kost het je momenteel wel veel geld :D . Als je haar had moeten verkopen, had je er ook veel geld op verloren. Dus als je het zo op kan lossen, helemaal prima!
En dit natuurlijk ook zo volhouden ;) .

Succes en houd je ons op de hoogte?