denk ik ook, een kleindere zitting kan veel schelen.
Tonidressuur
Geplaatst: 08-01-11 12:27
Zorg dat je ontspannen zit, anders ga je je rug en heupen blokkeren! Een goed idee is van een riem rond de hals van het paard te doen, zodat je daar aan vast kan houden tot je zelf door hebt hoe je ontspannen op het paard kan blijven zitten zonder te klemmen! Zodat je het ritme leert kennen en dan steeds minder en minder vasthouden, tot je het doorhebt hoe ontspannen te galloperen!
Vergeet niet dat je eerst heel erg moet wennen aan de grote passen van een paard. Daarnaast kun je niet op elk paard fijn zitten.
Ik zou zeggen probeer wel ontspannen te zitten, maar ga eens in de beugels staan. Wanneer je er net op zit en je gaat galopperen ga dan staan zodat de rugspieren eerst warm worden en ga dan pas weer zitten. Wanneer een paard koud is kan het soms wat stijf zijn en daarom kan het dan zijn dat je niet lekker kunt zitten.
Wat ook heel belangrijk is, is dat je er niet teveel oplet dan ga je alsnog gespannen zitten. Probeer eens stukje zonder beugels te rijden om zo echt goed te gaan zitten ( mocht je dat nog niet doen) of je benen heffen van het zadel zodat je op je zitbeenknobbels terecht komt en niet je bovenbenen aan klemt. ( dit natuurlijk in stap)
WAt ik zelf heb ervaren is dat wanneer je zadel kwa inch te groot is dat je ook heel erg kunt gaan schuiven in je zadel. En dat je houding daar niet beter van wordt.
Als tip: wanneer je goed voorin je zadel wilt zitten en het lukt niet goed, druk dan je schouders goed naar achteren en maak je als ware breed. Zo blijf je gemakkelijker voorin je zadel zitten.