Ik zie inderdaad ook dat hij zich opkrult, ik zou hem als ik jou was iets losser laten net als velen hier al zeggen en dat aanvullen met je been. Zonder harder te gaan. Ik zou hem met aangalloperen eerst naar voren laten draven, en dan voorbereiden en dan pas aangalloperen. Nu is het van ik ga doorzitten geef been en hij moet goed aanspringen. Als je wat harder draaft maak je het hem makkelijker en komt hij ook niet zo tegen je hand.
harder draven wil ik dus sowieso niet doen voor het galoperen, hij moet gewoon vanuit een normale draf kunnen aanspringen. Ik moet dan wat beter blijven zitten waardoor ik hem dus minder stoor en hij minder tegen mijn hand komt.
Losser laten wil bij hem niet goed, dat hebben we driekwart jaar geprobeerd en leverde alleen maar spanning op. Nu rijden we hem hier en langzaamaan neusje eruit en dat gaat veel beter. Wisse is nu eenmaal geen textbook paard
Ik ben een stille meelezer van al je topics en ik zie een duidelijk stijgende lijn. Ik vind het ook echt een enorme vooruitgang met het gewone dressuurzadel tegenover het boomloze zadel. Even over het rijden, zoals al gezegd is en zoals je zelf ook aangeeft zou het neusje er meer uit mogen. Maar niet alleen dat, ik zou ook graag wat meer lengte in zijn hals zien. Zoals ik zie op die 2 filmpjes waarbij je hem wat lengte wil geven mag je hem iets actiever maken van achteren. Zodat hij je hand ook naar voren gaat volgen met zijn neus. Probeer dit gewoon eens uit op de hoefslag/ van hand veranderen of op de 2e hoefslag. De 2e hoefslag wil wel eens goed helpen omdat dat voor hem zoeken is. Als jij dan iets van hem vraagt ( in dit geval richting hals strekken ) zal hij je makkelijker volgen. Je hoeft overigens niet meteen de teugels door je handen te laten glijden, want dan moet je ze ook weer op maat nemen en bij een jong paard kan je hem dan kwijt zijn en moet je weer opnieuw beginnen, je kan ook gewoon je handen wat naar voren brengen. Gewoon om te kijken hoever hij je hand wil volgen netjes naar beneden.
Ik vind jou ook heel mooi zitten. (Beter dan op de boomloos) En die wiebelbenen, ik heb er ook wel wat last van. Ik drijf dan ook niet aan idd. Ze wiebelen gewoon
Heel veel plezier en succes verder met hem. Tis echt een leuke.