Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:09

Pasdedeux dat heb ik ook! ik beweeg als het ware "te veel" mee. Doen alsof je en plank bent, en je buikspieren aanspannen! Ik ben begonnen met yoga, omdat ik daar echt baat bij heb bij het paardrijden, het moet natuurlijk maar net wat voor je zijn, maar ik moet echt meer buikspieren trainen, want mijn rug heeft het heel zwaar te verduren. Heb jij dat ook?

Edit: gewoon meebewegen is echt funest voor je rug, je moet echt bewust proberen minder te bewegen, meer op en neer te gaan ipv voor achter. Probeer hierbij je schouderbladen wel naar elkaar toe te doen en je schouders laag te houden, ivm eventuele spanning.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:12

Pasdedeux Dat je je ervan bewust bent en er aan werkt is natuurlijk al goed! Zover ik het zie vanaf de foto heb je je bekken teveel gekanteld zodat je onderrug te ver naar achteren gaat (bol) wordt. Niet in de zin van bol als een zoutzak, maar te ver naar achteren. Je zou je de bovenkant van je bekken wat naar voren moeten kantelen en je bovenlichaam zo dus wat meer moeten "oprichten". Als je dat doet veranderd ook de druk op je benen en wordt het zitten makkelijker, ook zullen ze dan stiller liggen. Je zadel helpt niet mee om goed te zitten omdat je been al in een houding gedwongen wordt. Ook heb ik het idee dat je rechterkant van schouder tot hand er een beetje slap is vergeleken met de aanspanning aan de linkerkant. Een paard geeft altijd weer wat een ruiter doet dus wees inderdaad opmerkzaam op de reacties van het paard.

Wat hypermobiel precies betekend weet ik niet, moet ik me dat voorstellen als zeer lenig of heb je weinig controle over de te "grote" beweging?

Doen alsof je een plank bent lijkt mij nooit goed voor de beweging omdat je dan niet meer mee kunt gaan in de beweging.
Ik denk dat zonder beugels rijden wel kan helpen. Maar een zadel waarbij je niet in een houding gedwongen wordt helpt nog veel meer.

pasdedeux

Re: Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 15:32

Ik ben over het algemeen veel bezig met de scheefheid van paarden. Ik ben me zeker bewust dat mijn scheefheid ook doorwerkt in het paard. Ik heb hier toen ook een topic over gestart maar helaas niet zo heel veel nuttige reacties opgehad, maar de vraagstelling was ook anders, vandaar deze keer een puur houding topic. Als ik naar mijzelf kijk is mijn rechterheup meer naar voren dan links en knik ik in alles wat ik doe in naar links. Ik zit zelden of nooit rechtop maar val meer onder het kopje bankhangen en ook in de auto hang ik lekker naar links. Ik sta nooit op 2 benen. Ik heb eigenlijk altijd 1 been op rust. Bij paarden wijst dat op rugproblemen en uiteraard is het bij de mens net zo. Mijn rugspieren zijn 2 staalkabels en bij het staan hang ik letterlijk in mijn rug. Doordat ik naar links hang (ook op het paard) valt mijn paard altijd op de linkerschouder. (niet geholpen door het feit dat ze daar zo wie zo al graag opvalt vanwege haar plattere voetje daar (jazz eigenschapje). Ik wil vooral van het naar linkszitten af, dat is mijn grootste probleem en dat zal ook buiten paardrijden om een hele klus worden.

HappyH je hebt gelijk dat ik mijn bekken te ver kantel. en de beweging van het paard opvang in mijn lendenen en bovenste buikspieren.
Het oprichten van het bovenlichaam snap ik niet helemaal want ik trek mijn schouders en armen al te veel op en mijn balans zit al te hoog.

Ik heb op het moment een ander zadel dan op deze foto, maar deze is nogsteeds niet echt ongedwongen (danny kroetch freedom) maar wel prettig voor mijn lange benen. Het zadel heeft grote wrongen, maar ik heb ze niet nodig. Ik reed vroeger op een kn symphonie en had daar ook geen problemen mee.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:25

pasdedeux schreef:
HappyH je hebt gelijk dat ik mijn bekken te ver kantel. en de beweging van het paard opvang in mijn lendenen en bovenste buikspieren.
Het oprichten van het bovenlichaam snap ik niet helemaal want ik trek mijn schouders en armen al te veel op en mijn balans zit al te hoog.
.

Probeer je borstbeen wat te liften en je armen/schouders te ontspannen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:33

Ik vat hem :D al gaat wel mijn zwaartepunt mee omhoog heb ik het idee.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:22

Super interessant topic dit. Ik blijf meelezen, omdat het mij ook zo bezighoudt.
Ik ben wel met mijn instructrice bezig zoals JoviBan beschrijft alleen het uitstralen van je ademhaling vanuit buik naar beneden is nieuw voor mij. Wat ik wel leer is met uitademen bij wijze van spreken mijn navel naar mijn ruggegraat te trekken. Daar krijg je meteen ook buikspieren van ;)
Ik ga ook niet met Navanja mee wanneer het gaat om minder bewegen. Ik merk zelf dat ik me bij deze nieuwe manier laat meenemen in de beweging van mijn paard. Die beweging is nu nog vrij groot, maar dat is niet erg. Die wordt gaandeweg kleiner als het allemaal meer eigen wordt. De sleutel is ontspannen en ontspannen begint met een goede buikademhaling.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:15

pasdedeux Lastig als je zelf scheef bent, je zult dan altijd naar compromissen moeten zoeken om het paard zo min mogelijk te storen. Heel veel succes met het vinden van je weg hierin.

Het is een beetje lastig uitleggen wat ik bedoel met je bovenlichaam oprichten. Ik zal proberen het anders te verwoorden. Ga eens op een stoel zitten, maar dan niet met je rug tegen de leuning, laat dan je benen losjes laat hangen, je bekken kantelt in de positie die je aanneemt met rijden. Je zit nu eigenlijk met je bovenlichaam in het geheel te ver naar achteren je benen zijn te ver naar voren( als je uitgaat van de positie die je op het paard zou moeten hebben). Als je nu je bekken naar voren kantelt, kun je dat op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld je schouders naar achteren, duwen vanuit de rug en de boel zo "recht trekken", effectiever is het als je die kanteling vanuit de heupen doet en de "voorwaartse" beweging alleen daar uitvoert. Je merkt dan dat je hele houding veranderd en dat ook je benen in een andere positie "vallen". Op het paard liggen jouw benen eigenlijk te ver naar voren in vergelijking met de plaats die ze zouden moeten innemen als je uitgaat van een lijn van de schouders heup en hak, ik denk dat het daarom moeilijker is de benen stil te houden.

Met rijden heb je eigenlijk altijd teveel druk op je linkerzitbeen knobbel. Kun je je niet richten op het hak uitdrukken van je rechterbeen? En veel simpele gymnastiek oefeningen doen op het paard om onafhankelijker te zitten.
Is het misschien een optie om de wrongen er af laten halen? Een vriendin van me heeft een zadel waarbij je helemaal geen steun hebt en naar mijn mening leer je op zulke zadels zitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:15

Ik doe aan turnen 2 uur per week en oefen dan elke keer op de evenwichtsbalk, kleine verstoringen vallen dan extra op.

Daarbij heb ik centered riding les, maar met de andere geen ervaring dus ook geen oordeel.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:05

Bij het oprichten hoeft je zwaartepunt niet zo omhoog te gaan.
Het is bij onszelf hetzelfde principe als bij paarden in oprichting, die wil je ook vanuit de achterhand hebben lopen.

Probeer om je hele torso + nek te verlengen, terwijl je stevig op je zitbeenknobbels blijft zitten.
Dit kost minder spierspanning dan wanneer je jezelf als het ware omhoog trekt waarbij je je zwaartepunt mee omhoog neemt.

Stabiliteit in je bekken in combinatie met de verlenging zal ervoor zorgen dat je je armen losser kan laten.
Kijk eens wat je strekspieren doen in vergelijking met je buigspieren.

Ontspannen (buik/flank)ademhaling helpt.
Ik ga mee met het accepteren van een tijdelijke bungel/golf-fase terwijl je je houding zoekt in ontspanning.

HappyH: goede tips voor de houding en ik ga dat met die wrongen eens proberen :)

Pasdedeux: eerste aandachtspunt lijkt me inderdaad het naar linkszitten, wat de andere dingen die je wilt verbeteren in de weg staat.
Probeer zo vaak mogelijk (ideaal voor saaie momenten zoals in de rij bij een winkel) te experimenteren met het gebruik van je rechterbeen.
Onderzoek de verschillen met links en probeer of je bijvoorbeeld op 1 been staan en stukje knie buigen in balans uit kan voeren.

Je kan het inzetten van een wending oefenen en links/rechts vergelijken.
Fietsen zonder handen kan ook verhelderend zijn.

Is er een reden dat je niet op rechts zit?
Wat gebeurt er als je dat bewust wel gaat doen?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:25

Ik weet niet hoe jij bijvoorbeeld de wendingen rijdt pasdedeux maar het kan helpen om je hulpen tijdelijk om te draaien.

Heb jij een keer een ongeval gehad waardoor je bekken scheef staat?
Azmodania schreef:
Bij het oprichten hoeft je zwaartepunt niet zo omhoog te gaan.
Het is bij onszelf hetzelfde principe als bij paarden in oprichting, die wil je ook vanuit de achterhand hebben lopen.
Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen het gaat erom hoe je je bekken kantelt en welke spieren en delen van je lichaam je hiervoor gebruikt. Als je hele bovenlichaam hiervoor in actie moet komen heeft dat een heel ander resultaat dan wanneer je alleen je bekken kantelt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:21

Ik kon mijn bericht niet meer aanpassen, maar ik wilde nog even toevoegen dat er natuurlijk altijd verschillende onderdelen/spieren samenwerken. Ook als je de meeste activiteit in je bekken regio hebt om het bekken te kantelen. Maar het gaat om het verschil in aanspanning kun je daar iets mee?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:57

Op dit moment is het trainen van een perfecte houding en zit voor mij het belangrijkste waar ik mee bezig ben. Die houding en zit gaat zo veel verder dan alleen maar het mooie plaatje.
Het is bijna de complete dressuurbasis. We trainen dit niet alleen te paard, maar ook op de grond.

Ik ben in opleiding op de rijschool van Versailles ( Frankrijk ). Hier werken wij aan het krijgen van de complete controle over je lichaam. We doen aan dressuur natuurlijk, maar ook aan andere kunstvormen/sporten om te werken aan je lichaam ( Artistiek schermen, Dans, Pilates, Japans handboogschieten etc ).

Áls ik hier opgeleid ben, durf ik te zeggen, dat ik echt de controle over mijn lichaam heb en een onafhankelijke houding en zit te paard heb. Laat duidelijk zijn, dat ik nu nog niet de ervaring heb, die ik graag wil hebben. Ik heb nog heel veel te leren, maar ik heb een goed begin gemaakt denk ik.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:22

Een ongeval? Niet dat ik weet, maar goed dat kan van zo lang geleden zijn. Iedereen valt wel een keer van z'n paard. fiets. snowboard. Het vermoeden bij mij is dat het wel houding is, dus dat het rekken van de spieren moet kunnen helpen. Ook kan ik al van kinds af aan niet rechtop zitten met mijn benen recht naar voren. Mijn rug is dan bol. Wil ik mijn rug recht moet ik mijn knieen optrekken. Ik dacht altijd dat dit te korte hamstrings waren maar nu weet ik dat dit uit de gluteus komt, maar ja hoe rek je een bilspier :D Overmorgen een afspraak bij de manueel therapeut dus dan hoor ik het.
Ik snap zeker het verschil in aanspanning. Ik ben daar zeker ook mee bezig. Er zijn momenten dat ik denk he nu zit ik goed, maar nog te vaak verval ik in mijn eigen fout.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:50

Wat voor je paard een goede oefening is maar jou wellicht ook helpt is om 10 minuten over balkjes te stappen. Je legt per lange zijde één balk op de grond en stapt er naast je paard gezamenlijk overheen. Niet naar je paard of naar beneden kijken, maar recht vooruit.

De manueel therapeut kan je vast oefeningen aanraden. Wil je dat dan hier delen, dan leren wij ook van jou.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:10

pasdedeux schreef:
Een ongeval? Niet dat ik weet, maar goed dat kan van zo lang geleden zijn. Iedereen valt wel een keer van z'n paard. fiets. snowboard. Het vermoeden bij mij is dat het wel houding is, dus dat het rekken van de spieren moet kunnen helpen. Ook kan ik al van kinds af aan niet rechtop zitten met mijn benen recht naar voren. Mijn rug is dan bol. Wil ik mijn rug recht moet ik mijn knieen optrekken. Ik dacht altijd dat dit te korte hamstrings waren maar nu weet ik dat dit uit de gluteus komt, maar ja hoe rek je een bilspier :D Overmorgen een afspraak bij de manueel therapeut dus dan hoor ik het.
Ik snap zeker het verschil in aanspanning. Ik ben daar zeker ook mee bezig. Er zijn momenten dat ik denk he nu zit ik goed, maar nog te vaak verval ik in mijn eigen fout.

Heel veel mensen hebben gewoon nooit een goede houding aangeleerd en dan kom je "vanzelf" als veertiger bij een fysiotherapeut of mensendiecktherapeut te lopen...... Ga maar eens kijken hoe mensen op straat lopen, er zijn er maar heel weinig met een correcte (rechtop) houding.
Daar je aangeeft dat je zelf heel sterk scheef bent lijkt Mensendieck heel nuttig voor je (of Cesartherapie, is soort van hetzelfde), dan leer je eerst te voelen wat je nou eigenlijk doet in je lichaam en je krijgt dan oefeningen om dat te verbeteren. Inderdaad kun je heel veel houdingsdingen oefenen terwijl je in de rij staat bij een kassa of als je de afwas doet ofzo. Heel veel dingen die ik bij Mensendieck leerde komen ook bij Centered Riding terug, dus een combi van die twee is heel nuttig.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:20

HappyH schreef:
Wat voor je paard een goede oefening is maar jou wellicht ook helpt is om 10 minuten over balkjes te stappen. Je legt per lange zijde één balk op de grond en stapt er naast je paard gezamenlijk overheen. Niet naar je paard of naar beneden kijken, maar recht vooruit.

De manueel therapeut kan je vast oefeningen aanraden. Wil je dat dan hier delen, dan leren wij ook van jou.

Uiteraard laat ik de uitslag van de manueel therapeut weten, al is de afspraak van morgen verzet naar volgende week, vanwege werk.

Wat is het doel van oefening? De beenzetting? Die voel ik prima. In stap en galop heb ik op het scheef zitten na geen probleem met mijn houding, draf lichtrijden trouwens ook niet, het is echt het doorzitten.
Wel in stap heb ik problemen met mijn houding in de keertwendingen, daar wordt het echt lachen. kronkel, kronkel zie foto: en je zou toch zeggen dat links dan makkelijk zou moeten zijn. Niet dus.
http://www.fototoppaarden.nl/albums/sta ... linic.html
na mijn zelfcorrectie:
En het banketstaaf is, ik weet zo goed wat ik fout doe maar door er te veel over na te denken wordt het helemaal een gekronkel. Vind het nog een wonder dat ik mijn paard een keertwending heb kunnen leren ondanks mijn 100 tegenstrijdige hulpen... ja braaf paard!
Heb ook een galopfoto: contra, mijn been ligt te ver naar achteren (paardje is 1.62 en ik 1.87) en mijn balans is wat te ver naar voren, handen wederom te hoog maar het volgend van de beweging en de balans in die gang is geen probleem

Super tof dat jullie allemaal zo meedenken. Ik ben ook zeker geen dramatische ruiter, maar irriteer me aan het feit dat de meeste instructeurs mij gewoon prima vinden zitten en dat is niet zo!
De handen gaan niet voor niks omhoog.

Trouwens gaaf zeg dat je in Frankrijk een gehele opleiding voor houding en zit hebt. Wellicht als ik in de toekomst deze perfecte zit heb gevonden en idee ;) voor hier in Nederland, genoeg werk aan de winkel!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 09:42

Gisteren toch naar de manueel therapeut geweest. Voelde daarna meteen losser met minder spanning op mijn rug. Alleen vandaag voel ik dat ik alweer scheef aan het trekken ben....balen! Gelukkig maandag weer. Hopelijk kan hij er iets op vinden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:05

Azmodania schreef:
Wat slecht was aan mijn zit was dat ik zelf slecht evenwicht had en allerlei spieren verkrampte om te blijven zitten.
Het volgen van de beweging is een kwestie van vertrouwen en niet anticiperen. Dat is meer psychologisch van oorsprong.
Als je je niet druk maakt, is het eenvoudig de spieren los te laten en de beweging te volgen.

Dit vind ik een mooie uitspraak.
Azmodania schreef:
..........Hiervoor heb ik mijn heupen moeten leren ontspannen en dat helpt ook met het volgen van de drafbeweging bij doorzitten bijvoorbeeld.

Heb je daar speciale oefeningen voor gedaan, of hoe heb je dat bereikt?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:08

Ik lees even mee!

Heb zelf erg slechte zit, maar ook een 'rugprobleem'. Heb er gauw last van en kon nauwelijks zonder pijn draven... Nu een pauze omdat ik sinds kort een jonge pony heb, maar hoop dat het wel verbetert.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:07

Door de feldenkrais/alexander begeleiding heb ik geleerd hoe mijn heupgewricht te laten scharnieren.
Dat was niet eens moeilijk, maar vooral wennen om het anders te gaan doen.

Oefening om in slow-motion zonder paard uit te zoeken hoe je spieren te gebruiken om bijvoorbeeld fijner te kunnen doorzitten in draf:

1. ga op een verhoginkje staan, onderste tree van de trap bijvoorbeeld, of zo een steps ding.
2. stel je voor dat je een stap omlaag gaat maken. Nog niks doen nu, alleen inbeelden.
3. let op wat er al in je lijf verandert bij stap 2. Dit geeft aanwijzigingen over hoe je je beweging uiteindelijk uit zal voeren.

4. kijk of je het been wat de stap gaat doen vrij kan bewegen: doe een klein stukje van de stapbeweging, maar laat de bal van je voet nog even staan.
5. observeer wat stap 4. teweeg brengt: kun je dit doen zonder gewiebel? Waar span je spieren aan en wat wil je daarmee compenseren?

6. breng je stap-been naar voor door je knie en heup gewricht zacht te maken (niet inzakken!).
7. laat je stand-been heupgewricht toe om de beweging te volgen.
8. besef wat er precies in je stand been gebeurt: dit hoeft geen span-acties te doen of veranderingen. Alleen het zacht volgen van de veranderingen door de stapbeweging.

Het meest interessante stukje is stap 2.
Als die goed gaat, dan gaat vaak de rest ook goed.
Hoe verder je op weg bent, hoe lastig het corrigeren is.
Als het ergens instabiel wordt, is het goed om even een stukje terug te gaan in de beweging en te experimenteren wat je andere mogelijkheden zijn.

Als dit traplopen al stroef, gehaast, gespannen of slungelig gaat, kun je je voorstellen wat het effect van je balans is op een bewegend paard.

Wat ook leerzaam is om als je gaat zitten of staan bekijken hoe je dat uitvoert.
Blijf je in evenwicht en kun je de beweging pauzeren?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:23

Dat zijn dus vooral oefeningen om je bewust te maken, maar wat als je weet wat je verkeerd aanspant en als die verkeerde aanspanning voort komt uit een afwijkende stand van het bekken?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:51

Ik ben me inderdaad bewust van wat ik aanspan maar moet de juiste houding nog vinden waarin ik dit niet doe. Straks weer naar de manueel therapeut. Ik ben benieuwd wat hij zegt, ik heb geen verschil gemerkt alleen op dag 1.
Iemand hier ook ervaringen met de balimo kruk? Zit te denken om deze aan te schaffen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:54

Dat stapje omlaag kan je op verschillende manieren uitvoeren.
Door vanalles te proberen kun je je gewoontes veranderen.

Als je weet dat je verkeerd aanspant, moet je daar eerst mee stoppen (heeft de manueel therapeut ook meer eer van het gedane werk).

Dan krijg je het probleem dat je wel een beweging uit wilt voeren en niet als een vaatdoek op je paard wilt hangen.
Door die verken-stappen ga je andere mogelijkheden ontdekken en kun je die voortaan gebruiken.
Is een stuk minder vermoeidend :)

Het ligt wel per persoon verschillend natuurlijk, wat er allemaal kan. Voor bekkenscheefstand is dit wellicht een tip.

Als traplopen nog te heftig is, kan dit ook op een stoel (niet achterover leunen; stap 1 tot 5 kan zittend).
Liggend kan je bijvoorbeeld het loslaten van torso/schouders/armen leren.

Als je bij het omlaag stappen je gewrichten de beweging kan laten volgen, kan je dit daarna toepassen om ontspannen je paard te volgen.
Het principe van loslaten (in de juiste mate) is hetzelfde.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:56

Leuk topic!
De perfecte zit en houding bestaat niet, in die zin dat er geen algemeen recept is dat voor elke ruiter geldt en dus geen algemeen geldende aanwijzingen. Elk lichaam zit weer anders in elkaar. Ik denk dat het van cruciaal belang is om beter te leren rijden dat je je eigen lichaam goed leert kennen: hoe zit ik in elkaar, hoe functioneert mijn lichaam, zowel op als naast het paard. Sommige mensen zijn te stijf, andere weer te los. Sommigen hebben een enorm gevoel voor ritme en beweging in hun lijf, anderen weer helemaal niet. Sommigen zitten enorm scheef terwijl ze voor hun gevoel kaarsrecht zitten. En dat kan ook weer een scala aan oorzaken hebben: rugproblemen, disbalans in de bespiering, slechte conditie, weinig lichaamsbewustzijn. De kreet 'ontspannen!' als aanwijzing vind ik dan ook een enorme dooddoener, want het gaat er nu juist om HOE je dat bereikt en dat verschilt per individuele ruiter!

Voor mij geldt dat ik net als de topicstarter hypermobiel ben in mijn bekken. Het probleem is daarbij dat je veel te beweeglijk bent op je paard, zelfs als je stil denkt te zitten. Ik ben op het goede spoor gezet door een paard dat zelf hypermobiel is en een hele slechte balans had doordat het mij maar niet lukte haar op de achterhand te krijgen. Ze bleef over de voorhand wegracen. Het werd op een gegeven moment zelfs gevaarlijk, doordat ze begon te struikelen. Ik deed naar mijn idee alles rijtechnisch goed, maar ik kon haar niet in balans krijgen, het bleef een soort slagschip.
Ik ben toen op aanraden van een goede vriendin en trainster helemaal back to basic gegaan: voltes rijden in stap. En dan zorgen dat het paard onder me bleef, niet van die grote slungelstappen meer nam maar kleinere passen en goed onder haar lichaam trad. Dat bleek alleen te lukken als ik heel, heel stil zat.
Inmiddels heb ik een andere zit ontwikkeld, veel dieper en stabieler. Voelde in het begin knap ongemakkelijk, ik moest voor mijn gevoel heel onnatuurlijk gaan zitten, met een andere aanspanning van mijn 'core muscles'. Ik ben nog steeds bezig die nieuwe zit te bevestigen. Aandachtspunten hierbij: buikspieren een beetje inkorten en opspannen (niet intrekken, maar uitzetten!) en daarbij onderrug ontspannen en lang maken. Erop letten dat mijn zitbeenknobbels steeds onder me blijven, in het diepste punt van het zadel, door mijn midden zo veel mogelijk te stabiliseren. Een ezelsbruggetje daarbij: zorgen dat je navel zo min mogelijk naar voren en achteren beweegt (denk dat er een plank voor zit die dat tegenhoudt), en dat je billen in het zadel blijven en niet bij elke pas van het zadel een beetje omhooggeduwd worden en dan weer terugzakken. De bewegingen van het paard volg ik zoveel mogelijk met mijn heupen (die worden in stap bijv. een beetje op en neer bewogen). Ik gebruik ook de spieren in mijn zij en rond mijn heupen om mijn heupen voor eenzijdige zithulpen naar beneden te duwen zonder dat ik scheef zak. En ik let erop dat mijn onderrug op lengte blijft, dus niet hol trekt.
Het hypermobiele paard is mede door mijn stabielere zit echt enorm verbeterd. Loopt nu heerlijk in balans, is heel fijn te reguleren, voorwaarts en zijwaarts, en is bovendien 200% positiever en meewerkender geworden, alsof ze zegt: hehe eindelijk, je snapt het :D Een paar dagen geleden reed ik sinds tijden weer eens zonder zadel en toen kon ik ook merken hoe veel meer stabieler ik ben gaan zitten, het voelde super.

Ik ben er nog lang niet, maar ik wil hiermee maar zeggen dat het enorm de moeite loont om aan je zit te blijven werken. Uiteraard bij voorkeur onder goede begeleiding! Al is ook hierbij je paard naar mijn idee absoluut de beste leermeester.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:41

Je kunt heel veel van het paard leren zeker als het paard gevoelig is.

Knikte jij ook in Askja?
Het tempo met rijden heb je dan laag maar wel actief?
Ik denk dat het goed is om inderdaad terug te gaan naar de basis. Want als daar geen balans is kun je dat ook niet verwachten bij oefeningen die meer van de balans vragen.

Leuk dat het harde werken resultaat oplevert.