Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

pasdedeux schreef:HappyH je hebt gelijk dat ik mijn bekken te ver kantel. en de beweging van het paard opvang in mijn lendenen en bovenste buikspieren.
Het oprichten van het bovenlichaam snap ik niet helemaal want ik trek mijn schouders en armen al te veel op en mijn balans zit al te hoog.
.

Azmodania schreef:Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen het gaat erom hoe je je bekken kantelt en welke spieren en delen van je lichaam je hiervoor gebruikt. Als je hele bovenlichaam hiervoor in actie moet komen heeft dat een heel ander resultaat dan wanneer je alleen je bekken kantelt.Bij het oprichten hoeft je zwaartepunt niet zo omhoog te gaan.
Het is bij onszelf hetzelfde principe als bij paarden in oprichting, die wil je ook vanuit de achterhand hebben lopen.
Overmorgen een afspraak bij de manueel therapeut dus dan hoor ik het.pasdedeux schreef:Een ongeval? Niet dat ik weet, maar goed dat kan van zo lang geleden zijn. Iedereen valt wel een keer van z'n paard. fiets. snowboard. Het vermoeden bij mij is dat het wel houding is, dus dat het rekken van de spieren moet kunnen helpen. Ook kan ik al van kinds af aan niet rechtop zitten met mijn benen recht naar voren. Mijn rug is dan bol. Wil ik mijn rug recht moet ik mijn knieen optrekken. Ik dacht altijd dat dit te korte hamstrings waren maar nu weet ik dat dit uit de gluteus komt, maar ja hoe rek je een bilspierOvermorgen een afspraak bij de manueel therapeut dus dan hoor ik het.
Ik snap zeker het verschil in aanspanning. Ik ben daar zeker ook mee bezig. Er zijn momenten dat ik denk he nu zit ik goed, maar nog te vaak verval ik in mijn eigen fout.
HappyH schreef:Wat voor je paard een goede oefening is maar jou wellicht ook helpt is om 10 minuten over balkjes te stappen. Je legt per lange zijde één balk op de grond en stapt er naast je paard gezamenlijk overheen. Niet naar je paard of naar beneden kijken, maar recht vooruit.
De manueel therapeut kan je vast oefeningen aanraden. Wil je dat dan hier delen, dan leren wij ook van jou.
voor hier in Nederland, genoeg werk aan de winkel! Azmodania schreef:Wat slecht was aan mijn zit was dat ik zelf slecht evenwicht had en allerlei spieren verkrampte om te blijven zitten.
Het volgen van de beweging is een kwestie van vertrouwen en niet anticiperen. Dat is meer psychologisch van oorsprong.
Als je je niet druk maakt, is het eenvoudig de spieren los te laten en de beweging te volgen.
Azmodania schreef:..........Hiervoor heb ik mijn heupen moeten leren ontspannen en dat helpt ook met het volgen van de drafbeweging bij doorzitten bijvoorbeeld.

Een paar dagen geleden reed ik sinds tijden weer eens zonder zadel en toen kon ik ook merken hoe veel meer stabieler ik ben gaan zitten, het voelde super.