Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:18

Mooie fjord. :)
Ik zou haar eerst wat lager gaan rijden, aangezien je haar hals nu heel kort maakt.

Daantje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:08

leuke combinatie
Ik zou inderdaad ook naar je instructrice luisteren maar zou wel proberen rond en laag te rijden

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:00

Wat eens suuuper leuke fjord!
Jullie lijken er erg veel plezier in te hebben, en het ziet er goed uit!
Veel plezier nog en succes!

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:32

Ik snap wel waarom je een stiek hebt omgedaan.. mijn fjord wil ook totaal niet aan de teugel.. dus als je een stiek omdat maak je niet veel kapot want ze wil toch al niet aan de teugel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:36

Leuk paard! :) Echt jammer van de hulpteugel..
Hij staat op bijna alle foto's strak terwijl je paard dan wel nageeflijk loopt. Pas als je paard te diep loopt gaat het stiek losser. Zo leer je een paard niet correct lopen, sowieso hoort dat IMO nooit met een hulpteugel te gebeuren.

Als jou instructrice je paard op deze manier wil leren nageeflijk te lopen zou ik héél snel opzoek gaan naar een andere instructrice.. :=

Succes ermee. :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:45

Wendy1991 schreef:
Ik snap wel waarom je een stiek hebt omgedaan.. mijn fjord wil ook totaal niet aan de teugel.. dus als je een stiek omdat maak je niet veel kapot want ze wil toch al niet aan de teugel.

Tja zo kan je ook denken... Dus als een paard niet nagevelijk ( = trouwens ook iets heel anders dan 'aan de teugel' maar goed.) loopt dan kan je niks kapot maken met een hulpteugel?????? Tijd voor een lesje bewegingsleer en ruitervaardigheden...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:47

Marjoow schreef:
Zodra Vriska loopt waar ze moet lopen, ontspant het stie en staat er us geen druk op. Mijn instructrice, egt at Vriska makkelijk nageeflijk kan lopen (wat ook zo is, want voor de kar doet ze het ook), maar gewoon niet wil, en omdat ze al zo sterk is (mepaard + luchtzuiger) krijg je dat de onderhals alleen maar sterker word, en de bovenste spier niet veranderd. omdat die spier getraind moet worden, hebbn we het stiek erom gedaan. Ik vind trouwens dat er nu gennoeg over het stiek is gezegd, dus wanneer je ni
http://www.bokt.nl

Ik weet niet wat er verder moest staan, maar wil het volgende tegen je zeggen:
Het commentaar over het gebruik van het elastiek is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar alleen maar om jou en je paardje verder te helpen. Er zijn op bokt een hoop ervaren ruiters te vinden, die deze ervaring met je willen delen. Als je daar geen behoefte aan hebt is dat wel jammer, het zou je een stuk verder kunnen brengen. Nogmaals, het was alleen bedoeld om je te helpen!

Apple

Re: Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:54

Leuke fjord :-)

Ik heb het idee dat ze op foto 3 en 9 eigenlijk te opgekruld loopt en iets te diep. Dat is niet zo makkelijk voor een fjordje met haar bouw.

Ze heeft voor de kar gelopen en nu pas net onder zadel. Het is dus voor haar wennen om te dragen ipv te trekken, andere spieren gebruiken. Daar kan het rennen ook mee te maken hebben.

Wat je kunt doen is het elastiek iets losser zetten en vooral gebruiken voor het paard als hulpmiddel zodat ze een idee krijgt waar ze naar toe kan met haar hoofd. Niet zo focussen op dat krulletje aangezien ze op foto 3 en 9 eigenlijk te opgekruld loopt (en dan hangt de stiek pas los). Doordat je de stiek iets losser hebt is de kans ook wat minder groot dat ze erin gaat hangen.

Probeer het rijden met stiek af te wisselen zonder stiek. Of alleen met stiek tijdens het opwarmen en daarna zonder stiek. Je uiteindelijke doel moet zonder elastiek zijn.

Vraagje tussendoor: geeft jouw instructrice vooral les aan warmbloeden of ook aan fjorden en andere rassen?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:52

Wat is de reden van een stiek? Ik zie op de foto dat je haar laag en lang wilt rijden af en toe, maar ik vind niet dat ze dr hals/rug goed kan strekken..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:17

madelein schreef:
Marjoow schreef:
Zodra Vriska loopt waar ze moet lopen, ontspant het stie en staat er us geen druk op. Mijn instructrice, egt at Vriska makkelijk nageeflijk kan lopen (wat ook zo is, want voor de kar doet ze het ook), maar gewoon niet wil, en omdat ze al zo sterk is (mepaard + luchtzuiger) krijg je dat de onderhals alleen maar sterker word, en de bovenste spier niet veranderd. omdat die spier getraind moet worden, hebbn we het stiek erom gedaan. Ik vind trouwens dat er nu gennoeg over het stiek is gezegd, dus wanneer je ni

Ik weet niet wat er verder moest staan, maar wil het volgende tegen je zeggen:
Het commentaar over het gebruik van het elastiek is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar alleen maar om jou en je paardje verder te helpen. Er zijn op bokt een hoop ervaren ruiters te vinden, die deze ervaring met je willen delen. Als je daar geen behoefte aan hebt is dat wel jammer, het zou je een stuk verder kunnen brengen. Nogmaals, het was alleen bedoeld om je te helpen!

Ja ik heb het op mijn mobieltje getypet, maar wat ik wilde zeggen:
Zodra je alleen over het stiek komt zeuren, zeg dan niets want ik heb daar gewoon niets aan.

Ik begrijp best dat het is om te helpen, maar het is al zo vaak gezegd, dat er niets nieuws meer bij komt.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:47

leuek fjord, jammer van het elastik !

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:00

Aangezien er al genoeg over het elastiek is gezegd, zeg ik daar niets over. Wel is het beter om het af te wisselen. Ene keer met, andere keer zonder.
Ik zie wel dat je fjord heel erg hangt in jouw handen en het elastiek. Om een ontspannen paard te krijgen moet je zelf ook ontspannen, vooral in je handen. En dat zie ik niet terug op de foto's.
Bij stelling moet je hand meer mee geven en niet te veel terugwerken. Je hand moet dus naar voor gaan en met je binnenbeen en buitenteugel vraag je de stelling.
Het is dus belangrijk dat je meegeeft en niet te veel vast blijft houden. Veel succes verder.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:17

Marjoow schreef:

Niet willen gaat er bij mij niet in, een paard doet iets niet omdat ie het niet wil, maar omdat ie het simpelweg nu nog niet aankan.
Ik begrijp dat je niets over de stiek wilt horen, maar je zult toch ergens moeten begrijpen dat de spieren het ook aan moeten kunnen. Ik kan mezelf ook niet in een spagaat dwingen, mijn spieren zijn daar immers niet op getraind, zoiets kost tijd. Voor de kar nageeflijk lopen is anders als onder het zadel. Voor de kar moeten ze trekken en onder het zadel dragen...ik weet er alles van, ik rij zelf een fries die ook liever stuwt dan draagt.
Echter zal de stiek je paard niet beter maken, je kunt beter eens je laten informeren over rechtrichten en zorgen dat je paard zonder hulpmiddelen fijn gaat lopen.
Daarnaast zou ik ook even achter mijn oren krabben wat betreft je instructie, ik heb persoonlijk liever iemand die mij lesgeeft en leert hoe het ook kan, zonder hulpmiddelen en iemand die het paard de tijd en kans geeft om zich te ontwikkelen en niet enkel een plaatje nastreeft. Jammer dat je veel goede adviezen niet wilt horen en je enkel richt op 1 iemand.

Evengoed succes, vind het een leuk dier.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:59

Al die reacties op die elastiek.
Nog nooit gehoord van succesverhalen, met de elastiek?
Zo heeft mijn paard 5 jaar op manege gelopen, met een elastiek aan der hoofd.
Zonder elastiek stond ze de sterren te tellen. Met elastiek liep ze rustig haar gangetje, zonder dat de elastiek gespannen hing.
Maar bij haar is het net even het idee, ik heb iets rond mijn hoofd, ik ben niet alleen. Nee ze gaat er niet gaan in hangen, ze leunt er niet op, ze trekt niet tegen. Hangt helemaal mooi los!
Doe ik er die vanaf, dan gaat ze gelijk even hoger gaan lopen. Maar rij der ook zonder elastiek en na een eind gaat ze net zo lopen als met.
Waarom hang je die er dan nog aan denk je zo? Wel als er even moeilijkere oefeningen komen, voor mezelf, misschien dom, maarja...
Verder voor HAW, leuke pony! Doe vooral zo voort, let inderdaad wel dat de elastiek niet te gespannen is. Dat je pony bij het strekken van zijn hals nog de mogelijkheid heeft om deftig naar beneden te kunnen, zonder dat ie in de krul wordt getrokken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:49

daegonna schreef:
Al die reacties op die elastiek.
Nog nooit gehoord van succesverhalen, met de elastiek?
Zo heeft mijn paard 5 jaar op manege gelopen, met een elastiek aan der hoofd.
Zonder elastiek stond ze de sterren te tellen. Met elastiek liep ze rustig haar gangetje, zonder dat de elastiek gespannen hing.
Maar bij haar is het net even het idee, ik heb iets rond mijn hoofd, ik ben niet alleen. Nee ze gaat er niet gaan in hangen, ze leunt er niet op, ze trekt niet tegen. Hangt helemaal mooi los!
Doe ik er die vanaf, dan gaat ze gelijk even hoger gaan lopen. Maar rij der ook zonder elastiek en na een eind gaat ze net zo lopen als met.
Waarom hang je die er dan nog aan denk je zo? Wel als er even moeilijkere oefeningen komen, voor mezelf, misschien dom, maarja...
Verder voor HAW, leuke pony! Doe vooral zo voort, let inderdaad wel dat de elastiek niet te gespannen is. Dat je pony bij het strekken van zijn hals nog de mogelijkheid heeft om deftig naar beneden te kunnen, zonder dat ie in de krul wordt getrokken.

En wat is precies het succes hieraan?
Ts: er zijn hier hele goede tips gegeven zodat je zonder stiek aan de gang kunt. Ik hoop echt dat je hier iets mee gaat doen.
Lees ook het verhaal van Klomp eens goed en ga voor jezelf na of je wel eerlijk bent tegenover je pony.
Eigenlijk geeft je pony aan door met haar hoofd in de lucht te lopen dat zij het nog moeilijk vindt balans te hebben en of niet recht is met ruiter erop.
Ga aan de slag met de oorzaak hiervan.
Altijd eerst naar je eigen rijkunst en vaardigheid kijken, voordat je een pony als het ware dwingt met stiek om iets voor je te doen. Hoe kun je haar zelf zo goed rijden dat ze zich zo goed in haar vel voelt en betere bespiering krijgt, zodat je dat stiek niet hoeft te gebruiken.
Ik ben helemaal niet zo van het reageren in dit soort topics, maar ik hoop echt dat je hier iets mee gaat doen, omdat het vooral voor je pony veel meer ontspannen en gezonder is zonder dat stiek.

yessicamandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:43

Her rijden siet er goed en netjes uit.
Je mag alleen wat je handen wat meer naar het midden leggen
dus wat dichter bij elkaar :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:32

als je er dan een elastiek rond hangt gebruik hem dan op zijn minst goed voor zover dat mogelijk is met een elastiek. Hij staat veel te strak afgesteld, tenzij ze veel te diep loopt hangt hij niet los. Halsstrek foto's staat er al druk op het bit en op die manier wil je haar lichter in de mond? ( minder sterk) :)

Je begrijpt toch zelf hoop ik wel dat ze niet lichter/minder sterk gaat worden als jij gewoon meer druk er op zet?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:37

Leuke combi. Probeer je handen wat meer te dragen.
Ik wil wel wat zeggen over sterke paarden. Door een strenge hand los je daarmee niets op. Dat heb ik zelf ervaren, en het ging helemaal mis. Nu ben ik heel anders bezig en gaat het allemaal vanzelf zonder strenge handen of hulpteugels. ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:45

Oei oei, meiske. Als je dan een elastiek wilt gebruiken (zal me verder buiten die discussie houden) zorg er dan wel voor dat deze op de juiste manier is afgesteld. Dit elastiek staat zo strak dat zelfs in ontspannen toestand er druk wordt uitgeoefend. Ze kan alleen aan de druk ontsnappen door achter de loodlijn te kruipen en daarmee verliest het iedere vorm van nuttige werking. Je pony kan zijn hals ook niet strekken zonder tegen het stiek aan te komen.

Gevaar hieraan is dat de werking niets anders wordt als die van een Thiedemann. Je geeft je paard op deze manier wederom iets om in te kunnen gaan hangen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:22

Leuk paard heb je!

Ik herken de frustraties wel dat ze niet aan de teugel wil lopen ( :o ). Ik heb namelijk zelf ook een fjord en die loopt ook niet een twee drie aan de teugel. Dan ga je er hulpteugels aan hangen om je fjordje mooi te laten lopen. Zo heb ik zelf een paar jaar geleden ook gereden. Ook mijn instructeur zij: Slofteugel erom, of een thiedeman. Dan loopt het wel mooi in een krul, maar zodra de hulpteugel er weer af is loopt ie weer 'normaal'. Dit is dus geen oplossing. Dan kijk je naar de tweede oplossing: Friemelen/zagen (auw..), loopt je pony mooi in een krul, maar op een begeven moment reageerd je fjordje er niet meer op. Dan heb je nog de laatste optie: Gewoon er niet aan denken, gewoon lekker meebewegen met je paard en licht contact houden. Achterhand er goed bijhouden en veel figuren rijden. Je zal merken dat je niet meer in de strijd met je pony bent, je pony leniger word in z'n lijf, en er ook plezier aan heeft. Dat laatste werkt voor mij goed :) .

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:11

Ik heb het gevoel dat je nog iets te veel aan je binnenhand bend, omdat ze soms iets met haar neus naar binnenkantelt. Ik zou de elastiek iets losser nemen, het oogt redelijk strak en dan krijg je spanning.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:08

Mag het dan nu écht klaar zijn over het stiek? Bedankt :) .

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:17

vindt het er persoonlijk niet zo heel vriendelijk uitzien.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:42

Ik ben het met vaa eens, vind het er onvriendelijk uitzien, niet alleen die stiek maar heel jouw houding.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:08

Waarom dan?