Problemen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:08

Ik heb zelf ook een jong paard,
en hij was in het begin ook erg braaf.
later gaan ze je uit proberen,
dit is erg normaal.
het enige wat egt belangrijk is,
wat je ook doet, wees niet bang en laat hem nooit de baas ove je spelen.
het paard zit in de pubertijd en vind het maar al te leuk om te kijken hoeve die gaan kan
hij gaat harder of zachter lopen
hij doet gek met zijn benen,
daar moet je hem doorheen rijden,
als je de stryd eenmaal gewonnen hebt zul je zien dat het weer leuk is om te rijden
maa als je niet durft, moet je het ook echt niet doen
want dat zal die aanvoelen en dan zal hij de strijd winnen

geerke

Re: Problemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:10

wat ik begrijp loopt hij gewoon kreupel?
Dat zou ik eerst eens oplossen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:16

Paso Fino is een gangenpaard dus misschien ken je dat niet en geef je verkeerde hulpen zodat het dier niet weet in welke gang hij moet lopen, zoek iemand met ervaring hierin of anders gewoon niet meer rijden en voorlopig alleen longeren.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:19

Ik zou ook eens iemand naar het zadel laten kijken of die wel goed past.
Een jong paard heeft afwisseling nodig en iedere dag rijden in de bak is saai en veel te intensief. Ga gewoon eens lekker met dit paard wandelen buiten en andere spelletjes in de bak doen. Ga dit jonge dier met dubbele lijn longeren en freestyle longeren, zodat hij recht kan worden en balans kan krijgen. balkjes erbij en dat soort dingen.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 16:20

Okee iedereen die zegt dat ik er niet op zou moeten rijden, dit is onzin. Ik rij zelf al 9 jaar paard en nu al drie jaar op een paso fino. Als ik niet op dit paard rijdt staat het de hele dag in een bakje ongeveer even groot als een grote volte, en 's nachts op stal. Ik heb geen mogelijkheid tot een bak alleen een soort pad wat in de vorm van een bak loopt, maar het is dus niet mogelijk om figuren te rijden. Mijn intentie is ook echt niet om dit paard te verpesten, en ik doe hem ook zeker niet pijn, want ik heb al 9 jaar les gehad en rij niet anders op hem dan op andere paarden. Niet goed passend tuig is inderdaad misschien een reden voor zijn gedrag, dus dat zal ik zeker even laten chekken.
Hij is echt nergens bang voor dus straffen helpt niet eens, ik geef het toe ik heb het wel is geprobeerd. Maar heb er al lange tijd geleden van afgezien. Maar ik heb dan nog wel een ander vraagje, diegene die zeggen dat ik vooral niet aan zijn mond moet komen, als hij op een gegeven moment gaat galopperen, omdat hij dit heel graag wil, dan kan ik met mijn zit en stem het proberen op te lossen maar hij begrijpt/ luistert er totaal niet naar. De enige manier om hem dan langzamer te laten gaan is even druk te nemen. zodra hij langzamer gaat, geef ik hem natuurlijk meteen weer een onspannen hand, maar hoe moet ik hem dan leren te reageren op mijn andere hulpen die zeggen dat hij langzamer moet?
Ik ben totaal niet bang voor hem, maar rij met mijn andere paard die daar ook staat altijd in een stadspark, en heb dit met hem ook wel veel gedaan, alleen nu hij zo vervelend doet durf ik dit met allen mensen, honden en kinderen niet meer aan. Maar dat is wel de leuke afwisseling die ik hem kan bieden op het rijden in die geimproviseerde bak. Dus daar wil ik weer graag naar toe, dus daarom vraag ik jullie om hulp.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 16:28

Ojaa les aan huis is dus niet mogelijk omdat ik geen bak heb op locatie. En wandelen, grazen etc doe we al zo vaak mogelijk, dat vindt ie wel prima,

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:35

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 16:42

Jaa tuurlijk dat snap ik, ik rij ook altijd gewoon door maar hij blijft doorgaan, na 20 minuten is hij helemaal uitgeput van zijn eigen gespring en proberen elke keer heel hard te gaan, dat hij weer vervelend wordt omdat hij geen zin meer heeft. Hij heeft super veel energie maar geen conditie, blijft dus maar doorgaan met pushen om harder te mogen. Op een gegeven moment beslis ik dan dat het genoeg geweest is, terwijl hij nog steeds vervelend is, maar omdat ie dan zo bezweet is en aan het hijgen wil ik hem niet zoveel vermoeien, dus in dat opzicht kun je dan zeggen dat hij wint. Maar moet ik dan doorgaan tot hij echt te moe is om nog een stap te zetten, dus om vervelend te doen?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:49

ik denk dat niemand vanachter de computer een goed oordeel kan geven over wat je zou moeten doen.
we kennen jou en het paard niet en zien niet wat er gebeurt op een dergelijk moment.
ik denk dat je toch het best les kan nemen om jullie door deze vervelende periode heen te helpen,en ook al heb je geen goede bak,een ervaren iemand op de grond kan jou wel vertellen waar het fout gaat en waarom.
het aantal jaar rij ervaring zegt weinig over hoe goed iemand rijd en hoeveel ruitergevoel iemand heeft,en dat is ook niet te beoordelen van achter een pc.
ik zou als ik jou was een instructeur zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en die je (al is het maar voor tijdelijk tot de problemen over zijn) bijv. 2x per week kan begeleiden bij het rijden.
de basis is voor een jong paard zo ontzettend belangrijk, jij en je paard kunnen zowel beter als slechter uit deze periode komen,en met de juiste helper/instructeur op de grond leren jullie hier allebei alleen maar van.
Laatst bijgewerkt door oelewapper op 07-11-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:50

ik denk dat je hem gewoon eens flink moet aanpakken. Wil hij galopperen? Oke! Dan laat je hem lekker galopperen. Op elke zijde. Als hij dan moe is, pak je gewoon zweepje erbij als extra hulp en dan begin je te rijden. En doet hij weer vervelend, galoppeer je weer aan. Maar hij moet galop natuurlijk niet als straf gaan zien.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:51

aangezien ts zelf niet goed weet wat de oorzaak van zijn gedrag is kan zelfs een enkele les haar en het paard al goed op weg helpen.
niet zomaar straffen als je niet weet waarom het paard zich zo gedraagt, zeker niet bij een jong paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:00

Een jong paard met dit soort problemen kan je natuurlijk niet verder africhten en helpen op "een pad" Je zal je paard toch moeten leren buigen in zijn lijf en dat doe je normaal gesproken op een volte.
Ik denk dus dat het paard compleet vast loopt in zijn eigen lijf en om aan de "pijn"te ontsnappen gaat hij maar rennen.
Wat ik niet begrijp.....volgens je profiel richt je paarden af, brengt ze uit op wedstrijden en je geeft les, vraag me af hoe en waar je dat dan doet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:06

Carmen93 schreef:
Ojaa les aan huis is dus niet mogelijk omdat ik geen bak heb op locatie. En wandelen, grazen etc doe we al zo vaak mogelijk, dat vindt ie wel prima,

Als je geen bak hebt, waar rij je dan? Want je rijdt toch ergens? dan kan daar toch een lesgever naartoe komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:07

Tsja, als er van alles niks mogelijk is, wordt helpen ook een beetje moeilijk... Denk je ook niet?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:11

Hoeveel krachtvoer krijgt dit paard? teveel krachtvoer en weinig beweging in vorm van te kleine paddock, kan ook dit gedrag veroorzaken.
Maargoed het blijft allemaal gissen voor ons zo achter de computer, hopelijk vind je er een oplossing voor. Probeer er achter te komen of hij weg rent voor iets (kan ongemak zijn, of pijn bijv) of dat hij je uitprobeert en nog geen vertrouwen in je heeft.
Is het niet mogelijk om hem buiten te rijden met een ervaren ander paard of bijv iemand anders mee (lopend of op de fiets).

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:12

Dat is niet waar, weet niet waarom datop me profiel staat, heb ik neit gedaan, ga wel even kijken hoe ik dat meot veranderen Maar ja ik vind dat ook en ik zou willen dat ik een fijne binnenbak en een enorm bos zou hebben maar dat is er nou eenmaal niet, dus het is roeien met de riemen die ik heb. Ik vind het ook zielig dat zo'n jong paard midden in de stad staat, maar het is neit mijn paard en ik kan er niks aan veranderen, dus als ik hem niet op dat "pad" rijdt staat het de hele dag stil , dat vind ik voor een jong paard nog veel zieliger.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:12

Waar oefen jij zelf? je intructrice kan dan jou daar toch les geven?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:12

Ik denk dat het eerst en vooral met dominantie te maken heeft en dan zal ze goede begeleiding moeten zoeken voor er ongelukken gebeuren.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:21

Ik denk inderdaad ook niet dat we er op deze manier gaan uitkomen. Het is natuurlijk onmogelijk om de situatie voor jullie in te schatten zonder dat je het kan zien. Maar juist omdat begeleiding onmogelijk is, hoopte ik op een paar tips. Tuurlijk is elk paard anders, maar hoopte juist op suggesties die misschien wel opeens zouden werken.
@Pentium: We rijden dus af en toen soort van met hem buiten, niet in een bos maar in een park, maar zijn hier mee gestopt omdat zelfs met een ervaren paard hij elke keer harder wilt en heel onvoospelbaar kan zijn, ik denk dat dit komt omdat hij het egwoon heel leuk vind, maar omdat er veel mensen zijn, creert hij gevaarlijke situaties

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:10

Love_myhorse schreef:
Waar oefen jij zelf? je intructrice kan dan jou daar toch les geven?

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:12

Ik oefen dus niet in een bak maar een soort pad in de vorm van een bak. Je klunt dus geen figuren maken, en iemand kan je maar op bepaalde momenten zien, dus nee een instructrice zou me daar niet kunnen helpen, want ze kan em niet goed zien en ik kan toch alleen maar hetzelfde rondje

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:15

Tuurlijk, daar is dit forum toch voor om elkaar tips te geven en te leren van elkaar? en voor sommigen lekker kletsen ;-)
Ik hoop iig dat je iets met de tips kunt die tot nu toe gegeven zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:18

Laat je vriendin eens een filmpje maken wat het paard allemaal doet, misschien kun je dan een beter advies krijgen aangezien les niet gaat.
Je hebt het over springen, klieren, voorbenen zwaaien, laat het maar eens zien.

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:19

laat het zadel nakijken!!!!!
mijn pony heeft een slecht passend zadel gehad en ging er helemaal kreupel van lopen. waarschijnlijk loopt hij ook heel hard als vluchtreactie op de pijn en het oncomfortabele gevoel van het zadel. ik weet niet zeker dat dit het is maar het zou echt heel goed kunnen.
als je een tijdje niet gaat rijden kan je ook met hem loswerken. dat is van het freestyle systeem van emiel voest.
veel succes ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:23

Zo te lezen heb je vanaf het begin af aan zelf te veel ''contact'' gezocht met de mond en daar ervaar je nu de nadelen van. .
Ik kan wel tips geven, maar elk paard is anders en ik kan vanaf hier niet zien wat hij doet.
Paarden gaan vaak teugelkreupel lopen als ze teveel aan de voorkant in de weg worden gezeten op wat voor manier dan ook.
Tip: Les nemen-of iemand hem laten corrigeren/inrijden door een ervaren amazone.
Mocht je info daarover willen kun je pben

Ook als het jouw paard niet is, adviseer het de eigenaresse en stop zelf met rijden, het paard kan alleen maar slechter worden zolang jij niet weet wat je moet doen en/of doet