mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:20

ImkeTarek schreef:
Annemijnn schreef:
@ xNursiex
ik kan ook echt boos worden, als ze bijv langzaam is geef ik een harde schop in haar buik ( heb redelijk scherpe sporen) maaar dan gaan ze bokken en dan geef ik haar ook een harde tik! ze gat dan bokken maar na nog een paar tikken loopt ze toch door. maar na een tijdje is ze weer langzaam en gaat het weer precies het zelfde.
ik spring ong 2x per week en doe dat omdat ze dan minder bokt. alleen soms in wendingen en ze is dan voorwaatser maar ze let ook niet op me als ik bijv buitenrij .
als ik helemaal alleen in de binnenbak rij is ze best fijn maar zodra er iemand bijkomt is ze weer vervelend. en ik kan bijna nooit alleen staan omdat ik op een drukke manege sta.

Hmm.. hoe zou jij reageren als er met scherpe sporen in je buik geschopt word?! Zou jij dr vrolijk van worden als je dan boos word en dan ook nog ns gemept word?
Probeer eens die sporen af te doen en je pony met meer respect te gaan behandelen. Probeer haar voorwaats te krijgen met veel overgangen. Wacht even met dat naar beneden rijden, maar ga eerst aan die activiteit werken, want een pony gaat nooit lekker zakken als je haar van achteren niet fatsoenlijk naar voren kunt rijden.

Verder zou een conrole van je paard en zadel denk ik ook geen overbodige luxe zijn..
Want je zegt wel dat dr niks mis is, maar wanneer is dat allemaal voor het laatst gecontroleerd?

Je moet consuquent zijn , niet agressief.
En scherpe sporen , harde tikken , meisje waar ben je mee bezig :n

Respect , disipline (of hoe je het ook schrijft) en streng zijn.

Niet meppen , prikken en doen!

Zet een stapje terug , ga bijv meer met haar spelen al is het 20 min of korter!
Even longeren , dan losspringen op stem laten reageren , Dan weer rijden

En neem les!!! van een goed en rustig iemand!!!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:23

Annemijnn schreef:
@ ImkeTarek

toen wij terug van vakantie kwamen, 2 weken terug begon het dus opnieuw en heeft mijn vader naar haar gekeken ( die is dierenarts )
hij weet niet hoe het komt , maar weet wel dat ze nergens last van heeft.

zonder sporen / zweep reageerde ze al helemaal niet dan deed ze gwn echt niks !
ik heb dat echt wel geprobeert voordat ik met sporen enzo ging rijden !
en waarom loopt ze dan de ene dag wel super fijn mt sporen en zweep die ik dan hetzelfde gebruik
en de andere dag niet ???

Vind ik raar dat je je zweep en sporen het zelfde gebruikt op de dagen dat je pony lekker loopt als op de dagen dat ie niet fijn loopt..
Ik heb mn zweepje er altijd bij, sporen verafschuw ik bij verkeerd gebruik (kei hard schoppen in de buik valt bij mij onder verkeerd gebruik). Zweepje gebruik ik alleen om hulpen te verduidelijken, maar mep dr nooit mee, tik alleen aan.
Zo heb ik laatst een paard heerlijk aan het lopen gekregen die iemand met zweep en sporen niet vooruit kon branden.

Zo ken ik ook een meisje die zei dat het paard wat ze reed gemeen was, omdat ie zoveel bokte. Dat meisje was nogal gemeen in het gebruik van haar zweep. Momenteel rijd een ander dat zelfde paard met respect.. En zoals je al kan raden: geen vuiltje aan de hemel, paard loopt super.

Probeer je paard eerst voorwaarts te rijden. Nooit een heel rondje op 1 tempo, maar wissel lekker af. Stappen - middenstap - terug vragen - aandraven - langszaam draven - weer gaan stappen - halthouden - stappen - aandraven - middendrafje - terug vragen - aangallopperen - half rondje galloperen - weer gaan draven - etc etc
en dat met zo min mogelijk spoor en zweep gebruik, maar wees wel consequent (kan ook op een vriendelijke manier!)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:26

Elin_ schreef:
Je moet consuquent zijn , niet agressief.
En scherpe sporen , harde tikken , meisje waar ben je mee bezig :n

Respect , disipline (of hoe je het ook schrijft) en streng zijn.

Niet meppen , prikken en doen!

Zet een stapje terug , ga bijv meer met haar spelen al is het 20 min of korter!
Even longeren , dan losspringen op stem laten reageren , Dan weer rijden

En neem les!!! van een goed en rustig iemand!!!

Hier sluit ik me dan ook helemaal bij aan!!

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:28

ik kan heus wel rijden als jullie denken van niet, ik de haar oude eigenaar heeft ook altijd met gereden omdat ze ook altijd rustig enzo is gebleven.

maar bij mijn pony helpt dat gewoon niet !!!
elk paard is anders en die van dat meisje is dus ook anders dan mijn pony.

en Elin_ je doet net of ik me paard mishandel maar ik doe het alleen als het egt nodig is !
ik geniet er echt niet van hoor.
en vorig jaar heb ik dezelfde aanpak ook gebruikt en dat hielp uiteindelijk ook . dus ik ga niet opeens zonder sporen enzo rijden omdat ik weet dat dat niet helpt !

en ik kan haar niet longeren omdat ze dan staakt...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:34

Ik heb niet gezegd dat ik denk dat je niet kunt rijden..

Maar hoe je het gedrag van je pony beschrijft is die ontzettend in protest. Een pony bokt iemand dr niet af omdat ie dat leuk vind.. Ik heb teveel paarden gezien die door het rijden met teveel spoor en zweep gebruik in protest zijn gegaan, wat ik ook een niet meer dan normaal gedrag vind..
En tsja, uiteindelijk zal je pony zich overgeven en gaan doen wat jij van m vraagt (?).. Maar heb je dan door een eerlijke manier je doel bereikt?

Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen.. Maar doordat je zo in de verdediging schiet denk ik dat je zelf ook wel weet dat ik (en andere) ergens gelijk hebben..

En t is zo dat we je pony niet kennen, maar ik ken wel het natuurlijke gedrag van paarden, en dit verschilt per paard niet heel erg..

Annemijnn

Re: mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:38

@ ImkeTarek
maar kijk, ik heb dat al een keer geprobeert meerdere malen zelfs . en ik weet dat ze dan al helemaal niet geageerd en dan heb ik gewoon helemaal niks te vertellen ;)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:43

Niet dat ik NH aanhanger ben, maar probeer deze gedichtjes/verhaaltjes wel in mn gedachten te houden:

Er was eens een jonge cowboy die aan het werk was met enkele paarden in een paddock. Een oudere cowboy kwam langs, bleef even staan kijken en vroeg;
"Jonge man, zou jij het geheim van goede horsemanship willen weten?"
De jonge cowboy zei dat hij dat wel zou willen. De oude man maakte een vuist en zei;
"Als jij mijn vuist kunt openen, zal jij het geheim van goede horsemanship ontdekken."
De jonge man trok, duwde, kneep, sloeg, prikte en stompte de vuist. Uiteindelijk gaf hij op en zei;
"Ik krijg het niet open. Wat is het geheim om je vuist open te krijgen, zodat ik het geheim van goede horsemanship kan ontdekken?"
De oude cowboy antwoordde;
"Je had gewoon even kunnen vragen."

=============================================

Breek hem, zei de stoere vent,
Wie de baas is moet hij weten.
Bind hem vast, trek hem omver, hij moet het leren.
Misschien raakt hij gewond, maar dat risico is voor het paard.

Is hij gemeen, of gewoon doodsbang?
Volgens de traditie doet het er niet toe.
Breek zijn wil om te vechten, hoor je me?
Of hij doet je iets, en hoe.

Ik heb geleerd dat het niet klopt,
Dit traditionele denken.
Communiceer en laat hem dit weten,
Van geweld komt alleen verdriet.

Creëer een pad en zie hem leren,
Partner te worden met onze soort.
Wees rechtvaardig en je hebt zijn vertrouwen verdiend.
Wees zachtaardig en je vindt een vriend.

Training is geen gevecht dat de mens moet winnen.
Het leren is er ook voor het plezier.
Laat je paard in zijn waarde en kijk hem lachend aan.
Nu zal je paard doorzetten, tot elke klus is gedaan.

De grootste kracht die een mens kan geven,
Is zachtaardigheid - ik heb het altijd gedacht.
Zorg ervoor dat je paard in je gelooft,
En sterker wordt je innerlijke kracht.
-Monty Robberts

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:43

Verder ga ik geen woorden hier aan vuil maken. Mijn rijmethoden wijkt teveel af van die van jou, dus ik zal je niet kunnen helpen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:50

je schopt hem met scherpe sporen in zijn buik?
Dat kun je bij mij 1x flikken en dan schop ik je de les uit...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:02

hoi luister je bent pas 14 dus je kunt veelo leren en je pony probeert jou aan te geven dat je het niet goed doet is protest. niet om jou te stangen maar doe eerst je sporen af. en ga echt rijden dus goed leren drijven als je goed drijft doe je haar minder pijn, paarden voelen een vlieg zitten. dus die sporen van jou......juist. meisje dit is niet om jou te pesten echt niet maar je pony is niet achterlijk als jij meer respect toont naar haar gaat zij het ook naar jou tonen. ze gaat weer niet aan de teugel schrijf je , nou en dan een keertje niet. er staan hier goede dingen beschreven dus lees dat wees niet eigenwijs en sla een andere weg in. succes. zij beschermt zich zelf tegen jou

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 23:05

@ geerke
jullie denken dat die nu super scherpe sporen zijn
maar zo erg zijn ze nou ook weer niet
ik zei; redelijk scherp dus niet heel bot maar wel dat ze het voelt..

nou bij ons op de manege rijd ong iedereen met sporen en een zweep; in de caroussel verplicht. en springruiters slaan hun paard wel eens ik zelf start dan geen wedstrijden maar ik heb wel eens gezien hoe mensen hun paard sloegen; niet op mijn manege maar gwn met wedstrijden.

misschien is het daarom maar beter dat ik niet bij jou les, want ik vind niks zielig aan sporen bij langzame paarden

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:06

paardrijden moet leuk zijn voor jou en vooral je pony.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:06

geerke schreef:
je schopt hem met scherpe sporen in zijn buik?
Dat kun je bij mij 1x flikken en dan schop ik je de les uit...

:D :D :D

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 23:10

@ franka75
als je de voorgaande berichten heb gelezen heb ik in het begin lang zonder sporen gereden en toen had ik al helemaal niks te vertellen. met sporen ging het daaarna beter en toen ging ik weer zonder en toen hd ik nogsteeds niks te vertellen;)

Mijn pony beschermt zichzelf tegen mij zeg je.
dit komt op mij neer zovan; jij mishandelt je paard zwaar , dat je pony bang voor je is en zich dus beschermt.

ik ben zo echt niet ! ik hou van paarden en doe hun echt geen pijn zonder er een echt rede voor te hebben ! maar ik wil toch echt dat mijn pony voorwaarts loopt en als ze dat doet daarna naar beneden gaat lopen.
en soms is daar een klein tikje voor nodig ja . ben vast niet de enige die dat doet ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:51

Annemijnn: Heb je naast de carrousselles nog andere les? Een paar dressuurlesjes zijn ook nooit weg.

Verder zag ik ergens in een ander topic dat je pony stalbenen had. Is dat over?

Ik denk echt, ja echt dat je hulp nodig hebt van een ervaren iemand. Misschien doe je het hardstikke goed, maar jullie vinden dit allebei niet leuk. Een ander iemand kan je dan wel op het juiste spoor zetten en jullie helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:00

dat zeg ik niet heus niet maar kennen je paard en jij elkaar echt, dat had ik nog niet gelezen dat je ook zonder gereden hebt. heb je soms een alpha merrie is leidersmerrie. ik zeg niet dat ze bang is maar een complete verandering van aanpak even een periode ontspannen ka ook heel fijn zijn voor jullie allebei. en niet om je kwaad te maken maa4r er is een spreekwoord, waar de kennis vande ruiter eindigt begint zijn grofheid en dat doe je dan niet uit gemenigheid dat snap ik. deze pony vergt erg veel kennis

Annemijnn schreef:
@ franka75
als je de voorgaande berichten heb gelezen heb ik in het begin lang zonder sporen gereden en toen had ik al helemaal niks te vertellen. met sporen ging het daaarna beter en toen ging ik weer zonder en toen hd ik nogsteeds niks te vertellen;)

Mijn pony beschermt zichzelf tegen mij zeg je.
dit komt op mij neer zovan; jij mishandelt je paard zwaar , dat je pony bang voor je is en zich dus beschermt.

ik ben zo echt niet ! ik hou van paarden en doe hun echt geen pijn zonder er een echt rede voor te hebben ! maar ik wil toch echt dat mijn pony voorwaarts loopt en als ze dat doet daarna naar beneden gaat lopen.
en soms is daar een klein tikje voor nodig ja . ben vast niet de enige die dat doet ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:35

Ik zou als ik jou was investeren in goede dressuurlessen. Ook een slome duikelaar kan prima voorwaarts gereden worden zonder sporen, als je de juiste oefeningen maar weet te vinden. En daar kan een dressuurmatige instructrice zowel jou als je pony enorm mee helpen. Echt.

Ik kan vanachter mijn schermpje niet zien wat jouw pony precies uitvreet, en wat daaraan vooraf gaat. Een boksessie komt nooit uit het niets, daar gaat altijd wat aan vooraf. Een foutief gegeven hulp, iets te hard been geven, iets teveel teugeldruk, per ongeluk een keertje tegenzitten... Nog los van andere aspecten als het tuig. Het ene paard geeft je elke kleine fout hardhandig terug door te bokken of te steigeren of finaal te weigeren nog een stap te zetten, het andere paard is vergevingsgezinder en laat je fouten maken en herstellen.

Zoek een goede instructrice, leg je sporen af en luister naar wat je instructrice zegt. Als een instructrice echt goed is merk je al na een paar lessen een enorm verschil, als je er voor open staat tenminste.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:40

De stukjes van ImkeTarek zijn waar...
Jij wilt dat je pony voorwaarts loopt en naar beneden. Dat is een goed doel en de basis onder het zadel die je paard moet bereiken wil je verder komen.

Ga is even helemaal terug. Voordat je de rijtechnische basis bereikt gaat daar veel aan vooraf.
Wanneer je een paard dingen vraagt onder het zadel moet het paard:
- Vertrouwen in de mens hebben
- Respect van en voor de mens hebben
- Conditie
- Kracht en enige spieropbouw
- Hulp in het rechtrichten van het lijf
- Een duidelijke taal hebben die het paard begrijpt (denk aan commando's, consequent zijn, duidelijkheid in hulpen etc)

Dat het longeren niet gaat is dus niet bepaald leuk!
Onder andere met longeren kan je alle doelen die hierboven staan bereiken en is het een stuk duidelijker voor je paard. Geloof me een paard gaat niet zomaar in verzet!

Deze post is absoluut niet rot bedoeld naar jou!
Ik zeg ga van een gediplomeerd iemand een paar lessen longeren volgen, laat het rijden even zitten, hooguit een kwartiertje erop uitstappen/ alleen de carrousel lessen meepakken of een stapritje buiten en ga terug naar het begin.
Er zijn veel methodes om een paard te longeren: freestyle met een leadrope, met kaptoom en longeerlijn (marijke de jong), met hulpmiddelen (zoals pessoa) etc.
Volg in iedere discipline een les en kijk wat het meeste bij jou en je paard past...

Denk ook eens aan Vrijheidsdressuur of rechtrichten aan de hand. Dit zijn goede manieren om je paard soepel, sterker, enthousiaster en bij de les te houden.

Wanneer je dit hebt bereikt ga dan weer denken aan serieus rijden neem met regelmaat een les en je zal zien dat jullie eruit komen!
Paard zal voorwaartser zijn omdat hij de commando's snapt, conditie heeft, enthousiast is en jou kan dragen op zijn rug.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:47

Ts, plaats eens een filmpje van een poosje rijden, je zegt dat je je pony geen pijn wilt doen maar je doet het wel, ze voelen een vlieg nog op hun huid, wat denk je van je spoor- en zweepgebruik.
Je word steeds gefrusteerder en dan ben je inderdaad aan het mishandelen i.p.v. genieten van het rijden, het moet een samenwerking zijn en geen gevecht wat jij nu dus al een hele poos hebt en het plezier is voor je helemaal weg en voor je pony ook.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:42

@ Veulen84
haar stalbenen zijn over gelukkig :)
ik heb nog geeen andere les maar ga er wel binnenkort naar vragen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:54

Mensen, TS is 14, zou het niet mogelijk zijn dat ze gewoon wat spinazietaal hier neerplempt om een beetje stoer te doen? ;)

TS, als de pony niks mankeert, dan zou ik als ik jou was blijven investeren in goede les. Wellicht iemand zoeken die ervaring heeft met moeilijke paarden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:57

plaats anders eens een filmpje?
Ik geloof dat ik nu een bepaald beeld heb bij jou manier van rijden die misschien niet terrecht is?(of wel...)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:16

Bij de maneges hier in de buurt is het VERBODEN om met sporen te rijden.
Als dit normaal is op de manege waar TS rijdt, heeft het dus ook geen zin om daar een instructeur om hulp te vragen.
Hierdoor heeft TS al een (naar mijn idee) verkeerd beeld van de omgang met paarden.

TS, bijna al het wangedrag van paarden komt omdat hun ruiter en/of verzorger het fout doen.
Bijna nooit ligt het aan het paard.
Dit is een feit en ga bij jezelf te raden wanneer je je pony straft en pijn doet of het eerlijk is en of het klopt.
Je moet hulp vragen (aan personen die NIET van de sporen en zwepen zijn) om het aangeleerde wangedrag van je pony te veranderen zodat jullie opnieuw kunnen beginnen.

Ik wil je hiermee niet aanvallen, maar je er bewust van maken dat het zeer waarschijnlijk aan jezelf ligt.

Dat je pony niet naar beneden wil en in de galop linksom? bokt kan ook liggen aan spieren die vastzitten in de rug. Had mijn pony nl. last van

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:18

wat heb je daaraan gedaan dan

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:22

Annemijnn schreef:
wat heb je daaraan gedaan dan

Was deze vraag voor mij?