Springmerrie Rexana aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:39

Dankjullie voor alle reacties en tips! :))
En Rexana is een D-pony hahah :P

Aan de onderste 2, als jullie met dubbele lijnen longeren, klikken jullie de lijn onder de singel vast, dan door het bit heen gehaald en dan door de ringetjes van de singel?

Enya

Re: Springmerrie Rexana aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:46

Hier een foto van bij Murdock:

Afbeelding

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:26

Ik zou het ook niet op deze manier vastmaken.
Waarom over het hoofd? Veel paarden vinden dit 'Gogue' principe eng wanneer er spanning op komt en ze dit achter hun oren voelen.
Ik zou het touwtje vastmaken (met lus) aan de singel -op de buik-, dan tussen de voorbenen door richting het bit, door de bitring heen en dan terug naar de singel waar je het door een singelring haalt -zo'n 20 cm onder de schoft-, en dan het touwtje over de schoft heen naar de andere kant van je paard, en dan daar weer door een ring, door de bitring, tussen voorbenen door naar de buik.
Sanppie?
Ik had zelf een mesje op zak om touwjes door te snijden mocht mijn paard in de vlekken schieten.
Als het hel snel gaat, ben je daarmee waarschijnlijk ook te laat, maar het is i.i.g. iets. Kon mijn paard altijd wel kalmeren en en begon ook met de touwtjes heel los.
Overigens is dit alleen een manier als je paard al gewend is om goed bijgezet te worden gelongeerd, in balans kan lopen en geen rugproblemen heeft. Verder een kwestie van heel goed kijken en bijstellen. Met stift kun je de touwtjes markeren, dan ben je niet steeds zo aan het zoeken met welke lengte je ze ook alweer moet vastmaken.

Dubbele lijnen werkt prima, maar mijn paard bleef wat moeute houden met die lijn achterlangs, en je moet er ook wel erg bedreven in zijn, anders blijft het waardeloos en gevaarlijk gepruts.
Dan kan je nog beter een pessoa gebruiken, maar daar moet een paard vaak ook erg aan wennen. Als ze bokken, voelen ze dat van voren en daar zijn ze niet allemaal zo gecharmeerd van....

Succes!