Ontspannen paard, hoe en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:09

Zep schreef:
dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.

Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:20

Lovely schreef:
Een ontspannen paard loopt in takt, kiest zelf eigenlijk zijn ritme en tempo. Laat zijn hoofd en hals naar de grond zakken vanuit de schoft en over de rug (ook wel het over de schouder gaan genoemd). De ogen, oren en neus zijn ontspannen, de oren kunnen zelfs wat wiebelen. De kaak is los, dit kun je soms zien doordat het hoofd wat wiegt aan de hals (in draf zie je dat vooral omdat het hoofd dan stil is en de hals wat minder). De staart wappert kalm heen en weer in licht gedragen toestand. Zo ongeveer.

Off topic: Ik vindt dit wel leuk om te lezen.
Mijn eerste paard noemde ik altijd een ezel omdat als we serieus aan eht rijden waren of op een wedstrijd haar oren altijd zo heen en weer wiebelde.
Het onderlipje hing naar beneden en het had gewoon echt zoiets van ik ben een ezel draag mij maar weg Haha!

Leuk om jaren later te lezen dat dit dus gewoon ontspanning was....en meestal had ze dit dus alleen bij wedstrijden voor de volle 100%....

Dus ik ga maar een nieuw topic openen met de vraag of het kan dat een paard zo gek is op de aandacht en de sfeer bij wedstrijden dat ze daar helemaal van ontspannen Haha!

Maar ben het trouwens wel helemaal met je eens Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 07:56

Zep"]
[quote="Zep schreef:
dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.

Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!
[/quote]

Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 07:58

Antoinette"]
[quote="Lenn schreef:
hoezo mag dat niet?????

Als er geen contact is met je hand en dus je hand niet volgt betekend dat er iets mis is met je aanleuning. En wat mij betreft hoort een goede aanleuning bij een ontspannen paard.
[/quote]

Maar als het paard knabbelt en dus ontspanning aangeeft is de aanleuning er toch nog gewoon?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 08:14

SuperPepeijn schreef:
-het hoofdstel blijft op zijn plek zitten;
-het bit blijft stabiel in de mond en maakt geen onnodige bewegingen;

jij gebruikt dus geen neusriem whatsoever of laat je de neusriem gewoon losgegespt?

Ik gebruik wel een neusriem maar die heb ik los, dwz hij drukt niet dat geldt ook voor de spareriem. Ik doe dat heel bewust....ik ben er namelijk van overtuigd dat een strakke neusriem afbrak doet aan mij trainingen. Natuurlijk zal ik uitleggen waarom: een strakke neusriem, zoals velen dat doen(=aansnoeren), doet pijn en knelt op het neusbeen. Dat mens zegt dat het paard dan beter luistert is klinkklare onzin! Ook dit zal ik met veel genoegen uitleggen: knellen en pijn leiden af....dat is lastig want ik wil 100% concentratie van mijn paard tijdens een training. Voorbeeld: iemand terkt je schoenen loeihard dicht en vragen je vervolgens een belangrijk dokument te lezen......probeer het maar dat lukt niet! Uit ervaring weet ik(ik geef veel lessen) dat veel mensen dit doen omdat ze denken dat het paard dan beter luistert. Het blijkt dat het eigenlijk is omdat ze denken dat ze meer te vertellen hebben. Bij mij in de les moeten ze hun neusriem allemaal niet drukkend vast doen(zowel sport-,recreatie ruiters, menners of ze nu ervaren of onervaren zijn en jong en oud) Veel reacties zijn dan dat ze dat eng vinden....dus weer een confrontatie. Je doet iets bij het paard om je eigen postite te vertstevigen.
Ik zeg dan altijd dat ze na de les vrij zijn om te doen wat ze lf denken dat het beste werkt voor hun. Wat blijkt na de les, de paarden en pony's gehoorzaamden veel beter. Dus de praktijk wijst uit dat het werkt. Ik zou jullie dus ook adviseren, probeer het nou eens, wat heb je te verliezen?
Even terug naar jou SP, het hoofdstel blijft gewoon op zijn plek en ook het bit blijft stabiel in de mond liggen. Het lijkt mij als je dit beschrijft dat je mogelijk deze ervaringen hebt? Indien dit het geval is en dat geldt denk ik ook voor anderen die dit probleem herkennen, lijkt het erop dat er teveel met de hand gewerkt wordt. Dat moet je proberen te voorkomen anders krijg je nooit de goede aanleuning.
Carole

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:22

mikmak schreef:
Een paard heeft vanaf zijn achterbeen over zijn rug naar zijn nek toe een HEEEEEEELEEEEEEE Scheve mond lange spier lopen.

Dit klopt niet. Zie onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:12

Aqua8horse schreef:
Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.

1) waarom mag dat dan niet in het openbaar Verward

2) je hebt mij helemaal geen antwoord gegeven. Je komt alleen maar aanzetten met het verhaal dat een diep gereden paard kapotgereden wordt.

3) stel dat het zou kloppen wat jij beweerd. Hoe verklaar je dan de manier van gaan van paarden die in dat systeem getraind worden? Niet alleen Lingh knapt er van op namelijk, mijn huis-tuin-en keukenpaard ook Lachen

conclusie: als je niet weet waar een ander het over heeft, hou er dan je mond over. Ik brand jouw systeem ook niet af, heb alleen mijn twijfels bij het vage gedoe eromheen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 09:38

Beste Zep, jij kan je systeem of wil het niet (dat is niet duidelijk) eens beschrijven met onderbouwing. Je hebt wel kritiek op een ander. Dat is wel wat vreemd he? En wie stuurde mij de PB? Daarom reageer ik in PB terug. Dat is gewoon correct. De manier van gaan is een basisgang met swung, tact, souplesse en aanleuning zoals het hoort dus tegen de loodlijn zonder trekken of dwangmiddelen. Gewoon met tienden van onsjes in je hand heerlijk aangeleund op een meerwerkend paard!
Ik heb haar wel degelijk antwoord gegeven, alleen Zep heeft niet de capaciteiten om die antwoorden als antwoorden te zien omdat ze er niets van begrijpt. Dat verhaal was goed onderbouwd, mensen en ZEP! Kom nou eerst een zelf met een goed onderbouwd verhaal in plaats naar een topic te verwijzen, voordat je zulk dom commentaar geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:40

gebruik je zoekfunctie maar

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:48

Aqua8horse schreef:
Ik gebruik wel een neusriem maar die heb ik los, dwz hij drukt niet dat geldt ook voor de spareriem.

Even terug naar jou SP, het hoofdstel blijft gewoon op zijn plek en ook het bit blijft stabiel in de mond liggen. Het lijkt mij als je dit beschrijft dat je mogelijk deze ervaringen hebt? Indien dit het geval is en dat geldt denk ik ook voor anderen die dit probleem herkennen, lijkt het erop dat er teveel met de hand gewerkt wordt. Dat moet je proberen te voorkomen anders krijg je nooit de goede aanleuning.

ok, dan heb je dus je neusriem en je SPERriem vast en niet los, maar losser. dat is dus niet veel anders dan ik doe Knipoog verander het onderwerp even niet naar mijn handen, het ging hier even of een ontspannen paard kan knabbelen of niet met een neusriem vast (niet TE strak dus, maar dat lijkt me logisch) en of jij al of niet en hoe jij een neusriem gebruikt. voor persoonlijk commentaar over mijn handen etc. heb ik een instructrice die elke week weer naar me kijkt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:49

fabienne"]
[quote="mikmak schreef:
Een paard heeft vanaf zijn achterbeen over zijn rug naar zijn nek toe een HEEEEEEELEEEEEEE Scheve mond lange spier lopen.

Dit klopt niet. Zie onderstaande afbeelding.
[/quote]klopt, ze functioneren feitelijk wel als 1 lange spier, maar het zijn idd verschillende spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:58

neus en sperriem heb ik ook altijd los

Naar wij bokkers kunnen dat niet zelf bedacht hebben dat dat fijn rijd denk ik, alleen aqua kan dat Verward

misschien moet aqua de zoekfunctie daarover eens raadplegen
want dat heeft al meerdere malen hier gestaan.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:03

Aqua8horse"]
Beste Zep, jij kan je systeem of wil het niet (dat is niet duidelijk) eens beschrijven met onderbouwing. Je hebt wel kritiek op een ander. Dat is wel wat vreemd he?
[/quote]inderdaad, dat is wel heel vreemd en raad eens wie dat hier doet? een hint: niet zep hoor *LOL*

[quote="Zep schreef:
conclusie: als je niet weet waar een ander het over heeft, hou er dan je mond over. Ik brand jouw systeem ook niet af, heb alleen mijn twijfels bij het vage gedoe eromheen.
sta ik helemaal achter. ik vind dat erg negatief gedacht wordt op basis van een heel klein beetje info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:14

Helemaal met je eens Zep

fatsoenlijke onderbouwing heb ik van aqua ook nog nergens gelezen
alleen maar verhalen van een uur lang, met steeds dezelfde wazige info.

Ik krijg het idee dat aqua de enige is die goed met paarden om kan gaan en wij een stelletje sukkels die alles met dwang doen, allemaal paarden hebben die met de oren in de nek lopen omdat ze gedwongen worden.

Misschien dat ze zelf eens haar ogen moet openen en verder kijken dan haar eigen neus lang is, want geloof dat dat heel hard nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:31

Ik heb aqua8 een PB gestuurd met wel 8 topics waarin ik geschreven heb over diep rijden, en ook anderen hun visie uit de doeken doen. Maar dat is blijkbaar niet goed genoeg voor haar. Ik vind het heel flauw zoals hier gereageerd wordt. Op deze manier ga je jezelf namelijk ook heel zwart-wit opstellen omdat je uitspraken steeds uit verband gerukt worden, terwijl dat mij in de praktijk nogal mee valt meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:03

runningkawa schreef:

Ja precies, met 2 vingers er tussen neem ik aan? Lachen

Aqua, ik vind dat je tegen SP wel erg van leer trekt, terwijl hij nu net niet schuldig is aan aansnoeren. Je verhaal over aansnoeren klopt wel hoor, maar het is voor de meesten van ons niets nieuws. Dus geloof me als ik zeg dat je niet de enige bent in paardenland die de neusriem gewoon vastmaakt zoals het hoort, met die 2 vingers ertussen dus. Ook een zogenaamde aansnoerneusriem kan zo bevestigd worden dat die niet knelt hoor.

Een paard dwingen heeft trouwens helemaal geen zin, je legt het toch af tegen 500 kg, dus als je slim bent dan zoek je dat niet op.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 12:34

Lovely, over het algemeen wordt de neusriem te strak aangesnoerd. Ik heb geen namen genoemd. Bij de motivatie van SP, hij noet 2 punten, vraag ik me gewoon af waarom een hoodstel niet stil zou blijven liggen. Ook een bit wat niet stabiel is vreemd als je normaal rijdt. Ik zeg dus niets over SP reageer alleen op zijn punten. Veel mensen hier op bokt trekken zich alles persoonlijk aan. Dat zegt wat over de mensen zelf. Ik respecteer SP omdat hij nu normaal discusieert, het was dus geenzins de bedoeling om hem persoonlijk de les te leren. Dus soory Sp als je het zo hebt opgevat, het was zo niet bedoeld, gewoon discussie. Maar dat kan hier op bokt niet, mensen schreeuwen maar wat. Dit geldt voor de mensen die zich aan gesproken moeten voelen en niet normaal kunnen discusieren en niets onderbouwen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 12:35

runningkawa schreef:

Naar wij bokkers kunnen dat niet zelf bedacht hebben dat dat fijn rijd denk ik, alleen aqua kan dat Verward

Als jij dat toch doet, waarom voel je je dan toch zo aangesproken?
Zegt wat over jezelf net als je reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:37

Carole, je spreekt SP persoonlijk aan terwijl de toon van je verhandeling makkelijk als beschuldigend opgevat kan worden. In dat geval is het dus niet zo raar dat het overkomt alsof je je op SP richt. Namens hem bedankt voor je excuus Knipoog.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:45

ik denk dat op blz 1 door lovely en superpepeijn het antwoord al gegeven zijn.
wat zou jij der nog aan toevoegen aqua8horse?
of zie je het anders?
of ben je akkoord?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 12:46

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse"]Beste Zep, jij kan je systeem of wil het niet (dat is niet duidelijk) eens beschrijven met onderbouwing. Je hebt wel kritiek op een ander. Dat is wel wat vreemd he?
[/quote]inderdaad, dat is wel heel vreemd en raad eens wie dat hier doet? een hint: niet zep hoor *LOL*

[quote="Zep schreef:
sta ik helemaal achter. ik vind dat erg negatief gedacht wordt op basis van een heel klein beetje info.
[/quote]

SP, ik "brand" het systeem van Zep niet af. Zo ervaart zij dat omdat ze teveel geconfronteerd wordt. Vervolgens vraag ik haar om dan haar methode te beschrijven en te onderbouwen....maar dat wil ze niet. Dan moet ik topics gaan zoeken. Het is toch een kleine moeite om uitleg te geven. Helemaal als ze van mij een onderbouwd verhaal krijgt.

Ik veroordeel niemand en niemands rijstijl, ik laat alleen weten dat er iets nieuws is wat als aanvulling erg goed werkt op de huidige manier van rijden. Maar in paardenland blijken een aantal bokkers alles al te weten en denken ze dat zij alles goed doen. Als dat werkelijk zo is, sta je open voor iets nieuws. Zeker als het een verbetering kan zijn. Iedereen wil toch het beste voor zijn paard. Als het je dan niets lijkt, ga je gewoon verder. Maar zo bekijken de meeste van jullie het niet....het lijkt een wedstrijd, wie weet nu het meeste....nou ik doe daar niet aan mee, zonde van mijn tijd.
Ik zal het stuk van Zep naar je sturen, dan zal je zien dat het juist Zep is die geen uitleg wil geven.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:36

Aqua8horse"]
[quote="Antoinette"][quote="Lenn schreef:
hoezo mag dat niet?????

Als er geen contact is met je hand en dus je hand niet volgt betekend dat er iets mis is met je aanleuning. En wat mij betreft hoort een goede aanleuning bij een ontspannen paard.
[/quote]

Maar als het paard knabbelt en dus ontspanning aangeeft is de aanleuning er toch nog gewoon?
[/quote]

Niet als het paard als het ware 'klappert' met het bit. Dit word vaak aangezien als knabbelen. Als iemand anders op mijn paard stapt en zij begint te 'klapperen' en de verbinding dus verstoord denken veel mensen dat ze ontspannen is (ik eerst ook hoor!! Haha! ) dit is dan dus gewoon niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:04

Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:

Als jij dat toch doet, waarom voel je je dan toch zo aangesproken?
Zegt wat over jezelf net als je reacties
[/quote]

En ik wil alleen maar duidelijk maken, dat er wel meer zijn die het zonder dwang doen, juist omdat ik, en vele anderen, weten dat dat geen zin heeft.
Alleen jij doet alsof iedereen wel met dwang werkt, behalve jij.
en daar word ik moe van Dromen
Vandaar mijn reacties, ik weet van mezelf wel dat ik goed bezig ben, en ook weet ik dat van vele hier op bokt, nu jij nog.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:58

aqua8horse, ik doe m'n best je te begrijpen, kun je m'n volgende vraag nog eens oplossen aub?

als m'n paard ontspannen is, soepel loopt op beide kanten, tactmatig loopt gaat ie vanzelf de hand zoeken.
natuurlijk allemaal gemakkelijk gezegd, wat als het paard stijf is, wat als ie zich niet kan ontspannen door allerlei redenen? dan loopt ie niet zoals wij het willen en moeten we dat oplossen.
dat kan ook aan de longe.

aqua8horse, op onderstaande foto's zie je paarden lopen aan de longe zonder 'dwingende' hulpteugels en ik denk , geen aangesnoerde neusriem ed. wat als ie nu bvb naar buiten kijkt omdat het daar interessanter is?hoe corrigeer je dat?
wat als ie wil galopperen ipv draven , of... wat als je een probleem hebt , hoe los je dat op?
met 'onze methode' weten we allen een antwoord, zodat we ons paard toch én ontspannen én soepel én tactmatig kunnen laten lopen.
hoe doe jij dat?

op de foto's hieronder zie je bvb dat de vos niet netjes rond gaat en naar buiten kijkt.
de amazone daaronder gebruikt balkjes.
misschien kunnen ze je inspireren in je antwoord?
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:37

Ik wil even reageren op het berichtje van fabienne Bloos , die het plaatje van het paard met zijn spieren heeft "geplakt"; op dit plaatje zie je de vrijwel oppervlakkige spieren van een paard en nav dit plaatje ben ik het met jullie eens dat ik het bij het verkeerde eind heb. Maar ze hebben in de rug ook hele lange kabels lopen die dieper liggen; het longissimus, transversospinalis en iliocostalis-spieren-systeem. Deze liggen meer links en rechts van de wervelkolom maar zijn lang en lopen door. (Heb ik even opgezocht in 1 van mijn leerboeken...) Dat wat ik in het eerdere berichtje zei (heeele lange spier...) heb ik in 1 van de paardenbladen gelezen..... Verward weet niet meer zeker of het de Paard en Sport, Hoefslag of Your Horse was.
Groetjes OK dan!