Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Re: Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:34

Fijn paardje, ziet er op zich fijn uit zo bitloos :)
Weet niet hoe hij hiervoor liep.

Oh enne, je zegt het wijken precies verkeerd om geloof ik. Zoals het op de foto's laat zien heeft hij moeite met wijken voor het rechterbeen. Probeer hem daar inderdaad wat beter te begrenzen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 00:54

bedankt voor de tips
maar met dat haflingers tinkers en fjorden gedoe bedoel ik niks verkeerds. :) integendeel, er werd vaak tegen mij gezegd 'haha, bitloos, je wil met je sportpony tussen de haflingers en de tinkers gaan rijden begrijp ik? kom nou toch!' wat ik onwijs gemeen vond gezien ik zelf een haf heb gehad en vele andere hafs heb gereden, dit is dus absoluut niet mijn mening!

ik heb de neusriem nu een heel eind omhoog gedaan, voor het plaatje oogte het idd een beetje raar, en ach hij reageert hier ook best op :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:04

Ik heb de eerste paar berichten gelezen omdat ik geen zin heb om alles te lezen...

Juist als je weinig druk hoeft te zetten doet het het paardje waarschijnlijk erg zeer, daarom wil hij geen druk hebben.. Ik zou ervoor kiezen om toch te proberen om de neusriem hoger te hangen (ook al is het moeilijk te zien op de foto waar hij precies hangt). en kijken hoe hij reageerd. Of misschien even een foto als bevestiging van jou dat ie wel goed zit.

Bitloos is soms net zo pijnlijk als met bit, behalve als hij goed gebruikt wordt. Als hij wel goed zit, dan vind ik het knap dat je bitloos bent gaan rijden.:) Wat voor soort heb je nu? ik ben nog steeds opzoekn naar de perfecte bitloze optoming... :)

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:38

Ik vind het er ook heel goed uitzien.

Ben zelf ook van eene op andere dag overgestept op bitloos en heb geen verschil gemerkt. (maar ik rijd wel vooral recreatief)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:53

KarinvdM schreef:
laura1987 schreef:
@karinvdm sorry voor mijn offtopic vraag, maar hoort zo'n neusriem dan net zo hoog te zitten als een niet-bitloos hoofdstel???

Nee, hierbij moet de neusriem daar liggen waar je op de neus kan voelen waar de botloze inhammen beginnen. Als je voor je paard gaat staan en met je vingers vanaf beide neusgaten omhoog gaat, heb je tussen je vingers een stuk bot zitten en je vingers op een botloos deel. Daar waar je de botloze inhammen stoppen, daar overheen moet de neusriem liggen.
Hij ligt hier wat te laag op het neusbeen en dat is best een gevoelig stukje.

Edit, toevoeging: Hier een linkje naar een stukje van de site van http://www.bitloos.nl , daar staat het duidelijk uitgelegd: http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... riem_a.pdf

Waar ben ik onaardig Megg? TS geeft zelf elders aan dat ze commentaar op de neusriem zwaar irritant vindt.

Goede uitleg hier. Heb me altijd al afgevraagd wat nu precies de inwerking is van een bitloos hoofdstel. Waaruit ook blijkt hoe belangrijk het is dat de neusriem op de juiste plek ligt. Het bontje eraf denkend lijkt de neusriem mij (iemand zonder bitloos ervaring) ook wat laag te liggen. Sorry TS dat je daar niets over wilt horen, maar het commentaar van enkele bokkers hier lijkt me een eerlijke zorg.
Verder vind ik de pony wat te diep en op de voorhand lopen. Maar misschien ligt dat aan de foto. Het wijken (zeg je zelf al) is natuurlijk niet o.k.

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:13

KarinvdM schreef:
Dat het wijken niet goed gaat is niet de schuld van je pony, maar je moet hem zelf beter begrenzen aan de buitenkant en zelf minder stelling vragen.

Jammer dat je de neusriem nog steeds te laag hebt hangen, hij werkt nu onnodig scherp in.

Ja ben ik het mee eens, je buigt hem te veel naar links. Geef je binnenhand en begrens je buitenkant beter. Bouw je wijken ook op, ga niet gelijk 10 meter harstikke scheef wijken. Maak hem eerst goed recht, bij X wijk je 2 passen en maak je hem weer recht. Zo wordt je pony al rechter bij het wijken, als dat goed gaat kun je dat steeds verder uitbouwen.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:17

Wijken is inderdaad nog een puntje om aan te werken, in galop ook proberen meer op je kont te zitten :+

Wat betreft de neusriem; Het bontje vertekend in dit geval ook erg, heb ik ook met mijn bitloze hoofdstel, omdat het bontje breder is dan de neusriem lijkt het alsof hij heel laag is wat (bij mij tenminste) niet zo is :)

yessicamandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:30

het rijden siet er heel netjes uit :o. maar met het wijken met je pony mag je wel wat meer je hak uitdrukken want je set je hak wel erg hoog

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:01

Hee!
Ik vind dat hij over het algemeen iets te diep loopt.
Groetjes

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:25

je pony loopt op de meeste foto's achter de lootlijn. dat is niet netje denk er om!
verder vind ik het een mooi paard & mooie combinatie.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:12

Mmm ik denk dat ik die gebruiksaanwijzingen wel een beetje weet :Y)
Ik heb ook een tijd een merrie gereden van Kennedy, nou daar zat me toch een waslijst gebruiksaanwijzingen bij!

Verder ziet het er netjes uit ;-)

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:41

Ik vind dat je pony erg uit elkaar valt bij de meeste foto's. Probeer hem wat meer van achteruit te rijden. Meer actief op het achterbeen door veel overgangen te rijden.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:51

Ik ga geen commentaar geven over het bitloos rijden omdat ik daar niks van af weet.

Maar ik vind dat je richting foto 6 moet gaan trainen, van daaruit, dus mooi lengtebuiging en een ontspannen beeld, moet je nog wat meer de achterhand erbij krijgen, hierdoor zal het wijken ook makkelijker gaan. Probeer veel te schakelen, ook in de galop, want daar worden ze sterk van. Op foto 6 valt hij nog wat uit elkaar, dit moet je dus vanuit achteren erbij gaan rijden, maar lengtebuiging vind ik daar prettig om te zien. Je foto's geven een fijn beeld naar mijn mening, maar je moet meer op je kont gaan zitten en gelijke druk op beide beugels. Dan heb ik nog een tip voor het wijken. Je zegt dat je pony wat voorwaarts wordt in het wijken.
Probeer dan in het afwenden al langzamer te gaan draven, vervolgens zet je hem recht en dan leg je je been naar achter terwijl je tegelijkertijd met je buitenteugel verteld welke kant je op wilt. Ik denk dat je hem beter wat voor je gevoel schuin weg kan rijden, waarbij je telkens probeert hem meer te laten scharen, dan dat je hem met té veel stelling over zijn buitenschouder weg laat lopen. Verder gewoon een paar passen doen, recht zetten, en weer een paar passen. Probeer zelf je been lang te houden, dus niet je hak optrekken als je de hulp geeft, maar de hulp echt met je kuit geven. ;)

Veel plezier en ik vind jullie een leuke combinatie! :)

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:18

mooi paard ik zelf rij ook bitloos. maar ben nog niet zover. het loopt mooi e zet zijn achterbenen er goed onder :D
jullie zullen nog ver komen jullie passen leuk bijelkaar

mar idd zoals lisannee93 zegt foto 6 XD

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:31

hier ook iemand die bitloos rijd
de 1 met een hackamore de ander met een kruislings onder de kaak

de neusriem zat idd op de foto's te laag ik heb hem een paar vingers boven dat holletje van de neus en dan een paar vingers van dat botje daarboven..

lees dat je het inmiddels veranderd hebt

heb je foto;s?

verder ziet t er goed uit nog ff goed trainen en dan komt t goed

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:47

Wat leuk dat je bitloos rijd! en dat het goed bevalt. ik rij zelf ook bitloos. :P
Ziet er verder netjes uit! alleen loopt ie soms wel ietsjes te diep vind ik zelf.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:47

Jongens ze zegt toch dat ze de neusriem omhoog heeft gedaan, ik denk dat daar nu wel genoeg over is gezegd.

@TS: Ik zou het leuk vinden als je weer eens wat zou laten weten; een reactie op onze tips. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:56

Wat heb jij een prachtig paard!! En goed dat je ervoor gekozen hebt bitloos te rijden :)
Ik rijd zelf ook al een aantal jaar bitloos en bevalt mij en mijn pony ook veel beter :)
Bij jou zit de neusriem op het dunste stukje neusbot, stel er komt een keer veel kracht op te staan dan kan je dit botje breken. Als de neusriem goed zit kan dit niet gebeuren :)

Hier een voorbeeld van mijn pony hoe de neusriem hoort te zitten
Afbeelding

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:00

Wat leuk om te zien dat je ook bitloos start!! Waar rijd je mee, een sidepull?
Rijd zelf ook sinds kort bitloos (kaakgekruist), (nog) geen wedstrijden.
Op foto 5 lijkt het alsof je paard het hoofd iets kantelt, of zie ik dat verkeerd?
Wat wijken betreft (ik herken dit haha), goed de buitenkant begrenzen. Mijn paardje sjokt nog wel eens zo over de buitenschouder weg en dan volgt de achterhand wel een keertje ;)

* off topic: @cinnepin: wat een knappe Fjord!!! <3

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:29

Hé! Bedankt allemaal!

Maar even over die neusriem, ik hoef hier echt geen commentaar meer op hij zit nu hoger en zowizo dit is mij hier al zo vaak verteld dat ik het nu wel zolangzamerhand weet.
Klopt er zijn nog heel erg veel werkpunten, kantelen wil die soms ook nog wel eens doen etc. maar dit krijgen we er wel steeds meer uit!
Ik rijd met een Side-pull de Kieffer lindell op precies te zijn :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:39

NicoleHorses schreef:
Hé! Bedankt allemaal!

Maar even over die neusriem, ik hoef hier echt geen commentaar meer op hij zit nu hoger en zowizo dit is mij hier al zo vaak verteld dat ik het nu wel zolangzamerhand weet.
Klopt er zijn nog heel erg veel werkpunten, kantelen wil die soms ook nog wel eens doen etc. maar dit krijgen we er wel steeds meer uit!
Ik rijd met een Side-pull de Kieffer lindell op precies te zijn :)

Dan snap ik niet, dat als je het zo langzamerhand wel weet, de neusriem in dit topic nog steeds niet goed zit? :+
Blijkbaar moest het toch nog een paar keer gezegd worden!

Verder leuke pony. :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:44

xxsamm_x schreef:
Coldplay90 schreef:
Ik vind je openingszin niet zo geslaagd, zo lijkt het net alsof Haflingers, Fjorden en Tinkers minder zijn. Je hebt een mooi paard en ik vind het knap van je dat je zo rijdt, maar op sommige foto´s loopt ie echt wel een heel stuk te diep, zoals al vaker gezegd is. Wat het wijken betreft gebruik je je binnenteugel te veel, je vraagt veel te veel stelling, waardoor je paardje zo ´scheef´ gaat lopen.

Hier ben ik het mee eens.

Als je nog niet helemaal het wijken beheerst (iig op de linkerhand), probeer de oefening dan ook niet te rijden, maar zorg eerst dat je basis in orde is ;) Oefening baart kunst zeggen ze, dus met wat oefenen komt dat wel goed ;)

Als je het wijken niet goed beheerst, moet je het juist heel vaak oefenen.
Wijken hoort bij de basis opleiding.
Zo gauw je paard over de schouder wegvalt, rijd je weer een paar passen naar voren. Dan zet je hem weer opzij.
Door veel te oefenen, gaat het op den duur steeds beter.

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:03

Okay,
sorry.
Ik wou echt niet zo overkomen.. :(:)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:28

@Fleur_V: Ze heeft de neusriem omhoog gedaan n.a.v. dit topic. Dus jouw reactie klopt niet.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:31

reageert je paard net zo op bitloos als wel met bit?
Ik kon bij mn paard er weinig van merken.
Leuk dat je ook bitloos wedstrijden rijdt