Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:door het lange gebruik van de stang en trens is hij erg stug in zijn mond geworden en ontspant hij ook niet makkelijk
smeetjoew schreef:Daarom zou ik als je een testritje maakt, deze proefrit met trens doen en niet met stang en trens. Dan voel je meteen dat 'ie een mond als beton heeft en kun je aan de hand daarvan beslissen wat je wel/niet doet. Een paard die een betonnen bek heeft, zou ik nooit nemen. Dat blijven stugge en taaie paarden. Ze laten zich niet meer fijn bewerken. Verbeteren kan het wel, maar ze zullen altijd stug blijven.
marsmars schreef:Ik snap niet waarom je al een paard wil kopen met een probleem, er zijn zoveel paarden die dat niet zijn, waarom dan 1tje kopen met zo'n stugge mond? Hoe oud is het paard?
En blijkbaar weet je niet wat je er mee aan moet, anders zou je geen topic openen over hoe je het moet oplossen!
CleovG schreef:smeetjoew schreef:Daarom zou ik als je een testritje maakt, deze proefrit met trens doen en niet met stang en trens. Dan voel je meteen dat 'ie een mond als beton heeft en kun je aan de hand daarvan beslissen wat je wel/niet doet. Een paard die een betonnen bek heeft, zou ik nooit nemen. Dat blijven stugge en taaie paarden. Ze laten zich niet meer fijn bewerken. Verbeteren kan het wel, maar ze zullen altijd stug blijven.
Dat hoeft echt niet hoor... Een paard wat stug in z'n mond is, blijft stug met of zonder stang erbij. Laat gewoon je stang loshangen en rijd hem om je trens, dan heb je bijna het zelfde effect al op gewoon een trens.
Kelly_ann schreef:Het paard zal denk ik weer moeten 'leren' reageren op kleinere hulpen. Ga dus trainen op het geven van een kleine ophouding en verlang daarop een reactie. Dit doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Eerst een kleine hulp te geven, bij de juiste reactie te belonen en bij geen reactie een scherpere hulp te geven. En ook dan de juiste reactie belonen.
Ontspannen gaat het beste door regelmatig hals te strekken en veel van lengtebuiging te wisselen. Bijvoorbeeld door slangenvoltes en achtjes.