Andere vraag, hoe leert mijn paard aan mijn stem wennen? Elke dag in de hand, vertrouwen en goed contact opbouwen. En op eigen benen lopen? Ik heb hem nog nooit mijn benen geleend
dus dat doet ie ook al drie jaar.Ik hecht niet zo veel waarde aan een paard dat gaat draven als ik draf zeg (de meeste mensen maken daarbij toch nog een handgebaar of een slag met de longeerzweep). En een paard reageert van nature al op aansporende klanken (klikken, aanmoedigen). Probeer maar eens uit, paard aan de hand, aanmoedigen en tada draf. Galop is een logisch gevolg van drukopbouw in draf. Ik ga uit van het natuurlijk gedrag van het paard, aansporing betekent versnellen (andere gang dus, want aan hard rennen in draf hebben we natuurlijk ook niets).
Ik weet trouwens ook niet of mijn 'methode' bij iedereen werkt. Kan me voorstellen als de ruiter wat moeite heeft met stilzitten of onrustige hand heeft dat je het paard in deze fase te veel stoort, maar goed dat verandert natuurlijk niet als je hem eerst een half jaar aan de longe hebt gehad.
Even iets anders. Een verreden paard c.q. blessures hebben wat mij betreft weinig tot niets van doen met de leeftijd van inrijden, maar meer met de wijsheid van de ruiter. Veel jonge paarden (5/6) worden volop ingezet, dagelijks een uur trainen, ieder weekend wedstrijd enz.
Daar gaat de discussie nooit over, alleen over de driejarigen die 3-4 maal per week 20 minuten lekker ontspannen onder het zadel mogen lopen!

.
.
, ja, ik blijkbaar, nou ja, dat is dan maar zo.)