Inrijden jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:35

Ik snap replay's reactie niet helemaal goed. Oneens zijn met ons en dan toch ook met 3 jaar beginnen en helemaal klaar zijn? Volgens mij ben je het dan wel met ons eens hoor Tong uitsteken
Andere vraag, hoe leert mijn paard aan mijn stem wennen? Elke dag in de hand, vertrouwen en goed contact opbouwen. En op eigen benen lopen? Ik heb hem nog nooit mijn benen geleend Haha! dus dat doet ie ook al drie jaar.
Ik hecht niet zo veel waarde aan een paard dat gaat draven als ik draf zeg (de meeste mensen maken daarbij toch nog een handgebaar of een slag met de longeerzweep). En een paard reageert van nature al op aansporende klanken (klikken, aanmoedigen). Probeer maar eens uit, paard aan de hand, aanmoedigen en tada draf. Galop is een logisch gevolg van drukopbouw in draf. Ik ga uit van het natuurlijk gedrag van het paard, aansporing betekent versnellen (andere gang dus, want aan hard rennen in draf hebben we natuurlijk ook niets).

Ik weet trouwens ook niet of mijn 'methode' bij iedereen werkt. Kan me voorstellen als de ruiter wat moeite heeft met stilzitten of onrustige hand heeft dat je het paard in deze fase te veel stoort, maar goed dat verandert natuurlijk niet als je hem eerst een half jaar aan de longe hebt gehad.

Even iets anders. Een verreden paard c.q. blessures hebben wat mij betreft weinig tot niets van doen met de leeftijd van inrijden, maar meer met de wijsheid van de ruiter. Veel jonge paarden (5/6) worden volop ingezet, dagelijks een uur trainen, ieder weekend wedstrijd enz.
Daar gaat de discussie nooit over, alleen over de driejarigen die 3-4 maal per week 20 minuten lekker ontspannen onder het zadel mogen lopen!

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:37

Nog even over spieren kweken....... Dat is een lang proces van hard trainen en dan nog. Bij enkele weken stilstaan is het overgrote deel van het 'gekweekte' weer verdwenen (net als bij de mens, ooit eens een weekje ziek geweest??).
Vandaar dat ik het 'gevaarlijker' vind om een paard te trainen, vier maanden rustig (goed voor het paard) en dan volop aan de slag (hij kon het immers toch al??).

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:51

Tsja, ervaring doet leren. Cheyenne is 3 jaar en we zijn net begonnen met inrijden. Zadelmak maken was ik al wat eerder rustig aan mee begonnen. Maar met inrijden de eerste keer draven omdat ze zo braaf was, was dus een foute keuze, achteraf gezien. Ze schrok van 1 ronde draf plotseling van haar eigen snelheid en begon toch een rodeo weg te geven. Dat mondde uit in een val van de ruiter. Helaas, een minder goed begin. Ik heb dus geleerd (gelukkig) dat je beter de eerste paar keren alleen maar kan stappen. Ik lees in dit topic toch best veel mensen die de eerste of tweede keer al gaan draven en de derde keer zelfs al de galop beginnen. Dat vind ik persoonlijk veel te snel allemaal. Je ziet maar hoe het bij Cheyenne ging. Een bok leidt veelal tot meer bokken bij jonge paarden, omdat ze tijdens het bokken pas echt de ruiter voelen zitten.

Maar goed; algemene stelregel is natuurlijk dat het bij ieder paard verschillend zal zijn en dat er dus niet echt een vaste leeftijd te stellen valt voor het inrijden.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:05

Replay schreef:
door hem te longeren en met je stem tegen hem praat leert hij mijn stem kennen, en ik hou hem niet steeds vast, heb ik nooit gezegd
hij blijft echt niet aan mij plakken hoor, kan wel wat

Ik had het niet over het verhaal wat jij had geschreven hoor Lachen .

Ik reageerde op TRUECOLOR

groetjes van kim

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:11

Truecolor schreef:
Ik snap replay's reactie niet helemaal goed. Oneens zijn met ons en dan toch ook met 3 jaar beginnen en helemaal klaar zijn? Volgens mij ben je het dan wel met ons eens hoor Tong uitsteken
Andere vraag, hoe leert mijn paard aan mijn stem wennen? Elke dag in de hand, vertrouwen en goed contact opbouwen. En op eigen benen lopen? Ik heb hem nog nooit mijn benen geleend Haha! dus dat doet ie ook al drie jaar.
Ik hecht niet zo veel waarde aan een paard dat gaat draven als ik draf zeg (de meeste mensen maken daarbij toch nog een handgebaar of een slag met de longeerzweep). En een paard reageert van nature al op aansporende klanken (klikken, aanmoedigen). Probeer maar eens uit, paard aan de hand, aanmoedigen en tada draf. Galop is een logisch gevolg van drukopbouw in draf. Ik ga uit van het natuurlijk gedrag van het paard, aansporing betekent versnellen (andere gang dus, want aan hard rennen in draf hebben we natuurlijk ook niets).

Het gaat erom dat als jij hem steeds vast houd hij ze balans niet kan vinden, omdat hij bij jouw blijft steunen. (plakken)

Ga je ooit met een proef er ook naast rennen om hem vast te houden????

groetjes kim

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:30

Franca schreef:
Tsja, ervaring doet leren. Cheyenne is 3 jaar en we zijn net begonnen met inrijden. Zadelmak maken was ik al wat eerder rustig aan mee begonnen. Maar met inrijden de eerste keer draven omdat ze zo braaf was, was dus een foute keuze, achteraf gezien. Ze schrok van 1 ronde draf plotseling van haar eigen snelheid en begon toch een rodeo weg te geven. Dat mondde uit in een val van de ruiter. Helaas, een minder goed begin. Ik heb dus geleerd (gelukkig) dat je beter de eerste paar keren alleen maar kan stappen. Ik lees in dit topic toch best veel mensen die de eerste of tweede keer al gaan draven en de derde keer zelfs al de galop beginnen. Dat vind ik persoonlijk veel te snel allemaal. Je ziet maar hoe het bij Cheyenne ging. Een bok leidt veelal tot meer bokken bij jonge paarden, omdat ze tijdens het bokken pas echt de ruiter voelen zitten.

Maar goed; algemene stelregel is natuurlijk dat het bij ieder paard verschillend zal zijn en dat er dus niet echt een vaste leeftijd te stellen valt voor het inrijden.

bij de mijne was het min of meer gelijkaardig : hij was heel goed voorbereid, kende de stemcommando's en reageerde er ook mooi op. de tweede keer los ging hij uit zichzèlf (ongevraagd) in draf, commando 'stop', en hij stopte netjes. dit herhaalde zich een paar keer, tot hij in een steviger draftempo ging en zich rotschrok van de beweging op zijn rug... wat prima begonnen was, was in éne weer om zeep, en je weet per paard toch maar hoe hij reageert àls hij reageert! het is finaal wel goedgekomen, maar toch met meer vallen en opstaan (haha) als verhoopt Haha! !

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 02:19

Op het moment rijd ik ook een Haf van net 3 jaar, ik was ook begonnen met longeren en zadelmak maken met 2 1/2, het hangt helemaal af van wat je van zo'n beestje verwacht, bovendien is het per beestje verschillend! Mijn paardje was er mentaal klaar voor, hoewel ze nog een beetje iel is, krijgt ze ook de tijd om te groeien, voor zover ze dat nog doet. Bovendien hoeft ze niet elke dag te werken, af en toe een buitenritje moeten ze kunnen, voor het moeilijkere werk wacht ik nog een jaartje, kan ze in de tussentijd wat spieren kweken!

Mijn 2-jarige daarentegen is mentaal zo een baby nog, hoewel ze het longeren en het zadel + bit al kent! Tja, dat is zo ontstaan omdat ze alles bij mn andere haf zag, dat ze aangaf dat ze het ook wilde...raar maar waar! Daar doe ik helemaal niets mee, slechts buitenwandelen en verkeersmak maken. Verder is het afwachten wat ze in dat jaar nog gaat doen, wie weet wel met 3 inrijden, misschien ook niet...we zien wel!

Citaat:
Bij enkele weken stilstaan is het overgrote deel van het 'gekweekte' weer verdwenen (net als bij de mens, ooit eens een weekje ziek geweest??).

Het duurt minstens 5 weken voor dat het proces van afbraak begint! Terwijl dat bij de mens al na enkele dagen begint.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:39

Franca schreef:
Ik lees in dit topic toch best veel mensen die de eerste of tweede keer al gaan draven en de derde keer zelfs al de galop beginnen. Dat vind ik persoonlijk veel te snel allemaal. Je ziet maar hoe het bij Cheyenne ging. Een bok leidt veelal tot meer bokken bij jonge paarden, omdat ze tijdens het bokken pas echt de ruiter voelen zitten.

Ik denk dat je het antwoord op je eerste opmerking al vind ik je laatste zin. Ieder paard is verschillend.

Ik heb er nu precies 6 keer opgezeten. Gisteren hebben we met nog 2 paarden in de bak gereden en dat was de eerste keer dat ze dingen uitprobeerde, ze probeerde om te keren.
Maar ze heeft nog nooit, ook niet aan de longe, nog nooit een bok gegeven. Ze is de rust zelve en vertrouwt op me.
Dit was de reden dat we redelijk snel gingen met draven. De 3e keer erop zaten we al in de galop (nog wel aan de longe) en vanaf die keer in de grote rijbak zonder longe. Wel met instructrice en longeerzweep om de drang naar voren te houden.

Ik rij nog precies 2 keer. Nog 1 keer alleen om haar nog lekkerder aan het been te krijgen, dan komt de tandarts nog checken voor de zekerheid (ik heb een gevoel dat er een klein wolfskiesje zit), daarna (als het minder pijnlijk is (als er wat zit dus)) wil ik er nog 1 keer op met andere paarden. Dan krijgt ze rust, lekker niets doen, alleen 1 keer per week longeren zodat ze aan de hulpen van mijn stem blijft staan, dan laat ik haar nog even jong zijn en genieten van het lekkere weer. Verleren doet ze dit niet meer.

Ik wil niet zeggen dat mijn manier de juiste manier is, zeker weten van niet. Maar wel voor dit paardje. Ik kan wel doorgaan met rijden, maar ze pakt alles zo snel op, ze moet ook de kans krijgen om te verwerken, te groeien en te spelen. Rijden kunnen we ons hele leven nog. Nu pak ik haar echt om de 2 dagen op. Dus 1 dag rijden, de dag daarna longeren/wandelen, de dag daarna volledige rust en dan weer een dag met rijden.

Het verschilt echt per paard!

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 08:59

In reactie op Ebene:
waar haal je het idee vandaan dat mijn paard aan mij plakt??
Zoals ik al eerder als 'grapje' schreef heb ik hem nog nooit mijn benen geleend. Hij loopt prima op zijn eigen benen.
Ik kan me ook niet bedenken hoe mijn methode moet leiden tot een paard wat niet op zijn eigen benen loopt. En ik ga er ook niet naast rennen (eenmaal gedaan voor de keuring van de verzekering Lachen ). Dit was als voorbeeld dat ieder paard gaat draven als je hem aanmoedigt. En al na een paar keer galop? Ik weet het niet. Als het paard het zelf aangeeft geen probleem, maar ik ga mijn paard niet te veel druk op leggen, omdat ik per se de derde keer in galop wil. Komt vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:43

Citaat:
Franca schreef:
Ik lees in dit topic toch best veel mensen die de eerste of tweede keer al gaan draven en de derde keer zelfs al de galop beginnen. Dat vind ik persoonlijk veel te snel allemaal. Je ziet maar hoe het bij Cheyenne ging. Een bok leidt veelal tot meer bokken bij jonge paarden, omdat ze tijdens het bokken pas echt de ruiter voelen zitten.

van stappen worden ze niks wijzer
draven en idd dan voelen ze ruiter, is toch ook de bedoeling?
dat is wat zadelmak maken inhoud, de ruiter voelen en daarin balans gaan zoeken.
Bokken, heel raar, maar dat heb ik zelden mee gemaakt dat ze dat gaan doen.

En met dat jonge paard rij ik ook gewoon tussen de anderen, ik heb zelfs het idee dat ze het zelf dan nog veel rustiger doen, vertrouwd met andere maatjes Lachen

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:30

Truecolor schreef:
In reactie op Ebene:
waar haal je het idee vandaan dat mijn paard aan mij plakt??
Zoals ik al eerder als 'grapje' schreef heb ik hem nog nooit mijn benen geleend. Hij loopt prima op zijn eigen benen.
Ik kan me ook niet bedenken hoe mijn methode moet leiden tot een paard wat niet op zijn eigen benen loopt. En ik ga er ook niet naast rennen (eenmaal gedaan voor de keuring van de verzekering Lachen ). Dit was als voorbeeld dat ieder paard gaat draven als je hem aanmoedigt. En al na een paar keer galop? Ik weet het niet. Als het paard het zelf aangeeft geen probleem, maar ik ga mijn paard niet te veel druk op leggen, omdat ik per se de derde keer in galop wil. Komt vanzelf wel.

Je komt er nog wel achter wat ik bedoel. Knipoog

groetjes kim

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:11

Wij beginnen met pony s meestal al met 2/2,5 bij de handelaar. Persoonlijk vind ik dit te jong... Ik zou beginnen vanaf 3 jaar, maar misschien al vanaf 2,5 longeren, maar niet teveel... Bij de handelaren beginnen we met de paarden meestal rond de 3,5/4 jaar, maar soms zijn ze al 5 als we beginnen, dat verschilt... Dat vind ik wel een goede leeftijd...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:12

runningkawa schreef:
van stappen worden ze niks wijzer
draven en idd dan voelen ze ruiter, is toch ook de bedoeling?
dat is wat zadelmak maken inhoud, de ruiter voelen en daarin balans gaan zoeken.
Bokken, heel raar, maar dat heb ik zelden mee gemaakt dat ze dat gaan doen.
Lachen

Helemaal mee eens dat ze de balans pas vinden als je draaft en galoppeert. Maar ik heb dus wel een paardje dat bokt bij de eerste keren draf....en die bokken zijn niet mis (tsja....je moet het maar net treffen Knipoog ) en dat bokken moeten ze niet gaan aanleren. Stel dat zij iedere keer in draf de ruiter eraf bokt, betekent dat voor mij dat ze het nog niet vertrouwd. Dus dan een stap terug doen en het vertrouwen in stap vinden. Met zadelmak maken ging het precies zo....de draf was eng en bokken dus. Daarna een stap terug en de 2e keer draf ging super!!!

Eerst vertrouwen, dan pas de balans is mijn motto. En ik vind bokken bij zadelmak maken en inrijden absoluut niet verrassend of raar.

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 21:59

Het is echt fijn om te horen dat een aantal bokkers dezelfde strategie volgen met hun jonge paard. Enkele reacties daargelaten... Knipoog
Ik ben zelf nog geen problemen tegengekomen met mijn zelf aangereden paarden (inmiddels aan 4e toe, twee Z2 gereden en eentje naar het M).

Kleintje: ook een Jazz? Heb je verhalen gelezen en dat gaat echt super. OK dan! Aan mijn Jazz moet ik nog beginnen. Die van mij is wel een koppig ding Frusty .
Maar goed, vertrouwen he, daar krijg je een hoop mee gedaan (en dat heeft ie gelukig wel).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:06

mandymonica schreef:
Ik vind het persoonlijk altijd jammer dat paarden al zo vroeg ingereden worden en verbaas me soms over de leeftijd van paarden die op wedstrijden gestart worden. Je kan een paard op zijn derde best alvast wat dingen gaan leren, maar om er nou ook op te klimmen en hem klaar te stomen zodat hij op z'n vierde de wedstrijdring in kan... :
.

Je hoeft geen sterruiter te zijn om een paard op een hele rustige manier (3/4 rijden per week) na een maand of 6/7 concoursklaar te hebben.

Wat wil zeggen dat je met 3,5 begint met inrijden en je hem in de zomer kunt starten, ik begrijp het probleem niet, zo belastend is een B-proefje echt niet!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:51

Dat wat gevraagd wordt in een B-proefje is misschien niet zo belastend. Maar het is IMO wél belastend dat zo'n jong paard op zo'n moment al zoveel moét. Er zullen best voldoende mensen zijn die het puur voor de ervaring doen, maar er zijn er ook een hoop die dat jonge beest koste wat het kost in de krul moeten hebben en hun puntjes willen scoren. Die druk (mentaal en fysiek) is belastend.

Om te voorkomen dat iedereen gaat denken dat ik er een voorstander van ben om met het inrijden te wachten tot je paard 6 jaar is: dat is niet waar. Ik ben met een 6-jarige begonnen, omdat er daarvoor nog niets met dat dier gedaan was. Ze kwam min of meer per ongeluk op mijn pad, toen ik zocht naar een nog niet beleerd tenminste ruim 2 jaar oud paard. Wat dus moeilijk bleek.

Ik ben echter wel van mening dat je, afhankelijk van hoe je paard mentaal en lichamelijk in elkaar zit, tot tenminste 3,5 en liever nog tot 4 jaar moet wachten voordat je er op gaat zitten. Je kan voor die tijd best al aan van alles en nog wat werken, maar geef je paard de tijd om uit te groeien voordat 'ie het vreemde ruitergewicht op z'n rug krijgt. En vanuit dat uitgangspunt zie je soms "rare" dingen op wedstrijden, die verder iedereen volstrekt normaal vindt. (Dus wie is hier nou gek Verward , ja, ik blijkbaar, nou ja, dat is dan maar zo.)

De meesten van jullie werken met een soort deadline: dan-en-dan moet m'n paard toch zeker wel dat-en-dat kunnen. Het verschil is, dat ik dat gevoel volledig mis. En dat werkt en rijdt zo heerlijk, dat ik het jammer vind dat anderen dat niet op die manier kunnen. Er blijkt zo ontzettend veel half en half vanzelf te gaan als je gewoon de tijd neemt. Dat verbaasd mij nog regelmatig!

Maar goed, iedereen moet werken op de manier zoals hij of zij dat prettig vind. En ik kies dan voor zeer onconventioneel, wat mij zeer goed bevalt. En daar gaat het toch uiteindelijk om. Ben alleen over 15 of 20 jaar wel benieuwd welke paarden in een betere lichamelijke conditie zijn en nog normaal gereden kunnen worden: de 10-jarige die al met 3,5 die B-proef moest lopen of die van mij... (en dat is geen steek onder water, maar iets wat ik me oprecht afvraag... jammergenoeg kunnen we niet eventjes in de toekomst kijken).

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:46

wat zouden jullie doen met een paard (ongeveer 3 jaar oud) dat psychisch helemaal voor 'rijden' klaar is, maar lichamelijk nog veel bij moet groeien (en dus nog vrij veel op een 'jaarling' lijkt). Zouden jullie het paard gaan beleren, of het paard anders psychisch bezig gaan houden? En op wat voor manier?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:54

Anders bezig houden. Lekker af en toe longeren, freestylen, aan andere dingen wennen.

Het moet het eerst lichamelijk aankunnen, dan psychisch.

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:29

Ik zou een driejarige die nog niet voldoende ontwikkelt is nog even met rust laten. 3-6 maanden afwachten en dan langzaam aan beginnen. Vaak zie je dat paarden enorm 'opknappen' onder het zadel.
Ik ben zelf niet dol op longeren, maar dat zou wel een goed alternatief om er toch mee bezig te zijn.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:31

wat bedoel je met 'opknappen'? dat ze zich beter lichamelijk gaan ontwikkelen?

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 16:49

Yep, zowel qua bespiering natuurlijk, maar ook kan het hele plaatje veranderen als met een paard getraind wordt.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw paard zit. Of het een jaarling lijkt omdat hij/zij smal is, niet genoeg lengte heeft, weinig bespiering of nog wat overbouwt?
Sommige 3-jarigen hebben net een groeispurt achter de rug en zijn dan nog slungelig. Dat is voor mij geen reden om hem te laten staan, maar juist een punt om wat training te geven om de botten en spieren te versterken. Het echte werk moet je wel even uitstellen om blessures te voorkomen (zo wie zo met een 3 jarige rustig aan doen).

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:28

ja ze is nog wat smal (overbouwd), maar ze maakt niet echt een slungelige indruk, ook is ze nog niet gespierd. Maar je kunt wel zien dan haar verhoudingen nog niet echt kloppen. Dus is het wel verstandig een beetje werk met hem te gaan doen, zodat ie wat steviger wordt?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:38

overbouwd zal ze nog wel even blijven. Dan weer even niet, dan weer even wel. Een merrie groeit tot haar 5e door, dus tot die tijd kan ze groeispurten hebben. Dus dat is niet de reden om te wachten met rijden.

Spieren ontwikkelen ze pas als ze wat gaan doen, dus daarom is ze niet gespierd en daarom lijkt zo'n paard niet te kloppen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:29

Truecolor schreef:
Nog even over vorige discussie. Vaak werd volgroeien van botten genoemd en de fabel dat kraakbeen eerst bot moet worden, als reden om langer te wachten. Even de waarheid: kraakbeen verandert nooit en te nimmer in bot (das ook maar beter ook, want anders zouden wij zelf op ons 20-ste versleten rond lopen). Kraakbeen is een laagje elastisch materiaal aan het einde van ieder bot (gewricht) en zorgt voor soepele beweging.

dit was wel helemaal aan het begin van de discussie, maar ik moet er toch nog even op reageren. Ik weet niet waarom dit volgens jouw een grote fabel is, want het is namelijk wel waar. Kraakbeen verandert in bot, uitgezonderd van het laagje aan het uiteinde van een bot. Hoe denk je anders dat een paard (en alle andere dieren, natuurlijk) groeit???? kraakbeen kan namelijk groeien en wordt dan later verbeend, groeischijven bestaan uit kraakbeen. Als het dier helemaal volgroeid is, wordt uiteindelijk alles verbeend en blijft alleen dat laagje nog over.

nog even ontopic, als je het goed doet, kan je paard echt wel een b-proefje rijden, helaas gaat het altijd weer over de andere 95% die het niet goed doen. Ik zou alleen wel per paard kijken. Maar met springen heb ik wel meer moeite, een sprong van een meter of hoger geeft een ontzettende belasting van de voorbenen, en kan zowieso slijtage veroorzaken. En als de botten nog niet helemaal verbeend zijn, geeft dit natuurlijk nog veel meer slijtage, en het is dus niet goed voor een goede groei van de botten. Ik zou met springen zo lang mogelijk wachten.

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 13:02

Toch maar even verder over het kraakbeen, al is het natuurlijk niet de bedoeling een medisch verhaal op te hangen Knipoog
Inderdaad is bot in eerste instantie kraakbeen, maar rond de geboorte is het merendeel al veranderd in bot. Alleen rond de epifysaire kern bevindt zich een deel kraakbeen. Vanuit de epifysaire kern (of schijf) wordt het bot opgebouwt en zodoende 'sluit' het bot zich. Dit gebeurt aan beide einden van het bot. Tenslotte blijft aan de uiteinden een laag kraakbeen over wat voor soepele bewegingen zorgt.
Helaas was ik niet zo genuanceerd in mijn antwoord, maar ik bedoelde natuurlijk dat wat leken kraakbeen noemen nooit verandert in bot. Ook daarbij moet een kanttekening geplaatst worden dat er natuurlijk ziektebeelden bestaan waarbij dit wel het geval.
Stevigheid van nieuw gevormd bot wordt door verschillende dingen beinvloed, waar druk en beweging er 1 van is (in positieve zin), ook vascularisatie heeft invloed (veel bewegen is positief voor de doorbloeding).
Dus met drie jaar mag je ervan uitgaan dat het overgrote deel van het bot bot is en dat normale belasting geen negatief effect op de verdere botgroei heeft (enkel een positieve, versteviging).

Pfff, was bijna een college........ Haha! En ik moet natuurlijk toegeven dat ik vanuit de mensen-geneeskunde redeneer, maar volgens mij gaat de groei bij paarden ongeveer 3-4 x zo snel als bij mensen.

Verder ben ik het helemaal met Sanne eens dat je prima een proefje kunt rijden met een jong paard. Springen vind ik zo wie zo een onnatuurlijke belasting, idee voor een nieuwe discussie?

Groetjes Ryanne

(Bron: leerboek Orthopedie; van der Linden, Claessens)