Steeds slechter wordend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Steeds slechter wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:20

Het is me misschien ontgaan dus sorry als ik het dubbel vraag, maar is het paard ontwormd?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:48

Als je paard niet wil dan is daar een reden voor. Als hij na een paar keer slaan niet wil dan moet je verder kijken wat er aan de hand is en als je een instucteur hebt die blijft meppen, dan zou ik een andere zoeken. Als jij steeds straf kijkt als je iets niet goed doet, dan wil je ook niet meer werken.
Sluit eerst lichamelijke dingen uit (evt tekorten van vit en min) Osteopaat was al geweest zag ik. Ga dan met het rijden aan de gang
Ik heb ook ooit een Fries gereden die niet vooruit te branden was, maar dat kwam door de houding van het paard. Een fries is een trekpaard van oorsprong met veel front. Als je zo gaat rijden en zeker een jonge fries dan zal hij zijn rug wegdrukken en niet gemakkelijk lopen, wat op den duur gaat irriteren. De rug spieren van een fries moet je goed opbouwen om problemen te voorkomen, dus lekker laag met de neus (op kniehoogte van je paard). Veel tempowisselingen en overgangen rijden. eerst lang stappen, gaat dit goed dan kun je de draf gaan proberen en als dat goed gaat kun je de galop proberen. Bouw geen spanning op, want je paard wint altijd. Als het ene goed gaat begin je pas met het volgende.
Dan zal hij zijn rugspieren ontwikkelen en dan kun je van daaruit omhoog gaan rijden, dit kan best een half jaar duren. Neem er de tijd voor. Als ze gemakkelijker loopt dan zal ze ook wat vlugger worden.
Bouw ook de tijd langzaam uit, want je paard kan ook spierpijn hebben. Als het goed gaat op tijd stoppen en dan niet doorgaan omdat het gaat goed.

Ik heb die fries heel lang laag gereden en steeds als ik ging rijden begon ik laag en werkte steeds omhoog. Ik heb er uiteindelijk mee M gedressuurd.
Het is een lange weg, maar werkt wel.

Het is een lang verhaal geworden en hoop dat het duidelijk voor je is. Als je vragen hebt hoor ik het nog wel.
Zoek een goede instructeur die bekend is met Friezen

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:58

Ik zou sowieso een andere instructeur zoeken, je geeft zelf ook al aan dat het niet jouw manier van werken is om te gaan meppen, dus dit zal op lange termijn toch geen oplossing zijn! Je kunt ook wat af gaan wisselen met buitenritten?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:46

RT-D-->RT-P

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:24

ben je er al een beetje over uit TS??

de adviezen lopen nogal uiteen en kunnen verwarrend zijn maar zat er iets bij waar je wat mee kan?

( ik hoop wel dat je je instructeur er niet meer op laat)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:42

ben ik hier nou de enigste die het [piep] vind om een flegmatiek paard te kopen terwijl ts geen krachtinspanning aankan?
paard was al sloom tijdens het proefrijden [meermaals]
je kan verbetering verwachten maar geen wonderen.

mijn advies na het lezen van het hele vehaal;
fotos laten maken van de ondervoet.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:23

Ten eerste zou ik die instructeur hoe dan ook de laan uit sturen.
Wat een idioot dat hij je paard afranselt om haar te laten lopen! Kan me daar enorm kwaad om maken! :(
Je kan beter 1x een flinke tik geven met een zweep, dan steeds een tik, of door blijven slaan.
Dat laatste vind ik trouwens echt mishandeling.
Paarden hebben een enorme 'will to please' en werken graag voor je.
Natuurlijk hebben ze ook wel eens hun dag niet, en proberen ze er dan onder uit te komen.
Maar als je band met je paard goed is zullen ze te allen tijde voor je willen werken.
Ik zou als ik jou was eerst eens werken aan jullie band samen.
Doe eens een periode van 2 maanden niet rijden, maar lekker met haar wandelen, haar uitgebreid poetsen en vertroetelen, haar longeren en grondwerk met haar doen.
Vergeet niet dat ze nog maar 4 jaar is, en nog veel moet leren en nog veel sterker moet worden.
Laat iig haar bloed controleren op eventuele tekorten, en laat eens haar mest controleren op een eventuele wormbesmetting.
Pas haar voer aan op wat je met haar doet.
Staat ze zwaar in training, dan geef je iets meer, staat ze bijna stil, dan geef je minder.
In principe hoor je friese paarden sober te voeren, maar dan horen ze evengoed wel de benodigde vitaminen-mineralen-sporenelementen-aminozuren binnen te krijgen.
En zodra je merrie weer lekker in haar vel zit, zoek dan naar een instructeur/instructrice die je kan helpen zonder dat je je paard hoeft te slaan, en zonder dat je sporen hoeft te gebruiken.
Neem ook de tijd om haar verder te krijgen, en plan niet in je hoofd dat je voor een bepaalde tijd op een bepaald niveau wilt zijn.
Het is vaak 2 stappen naar voren en weer eentje terug.
Gun je paard de tijd om te groeien, en geloof me; je krijgt er heel veel voor terug!

Zonnebloemolie; daar zit veel vitamine E in.
Dit helpt het lichaam om opgebouwde spieren langer te behouden, dat ze dus minder snel weer worden afgebroken.
Wanneer jouw paard in training staat kan je dit idd toevoegen aan de brokken.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:35

Mijn paardje heeft precies hetzelfde gehad! Alleen niet zo heftig! Ze wou ook niet lopen en haar ontlasting was niet goed. Nu bleek dat ze een lichte vorm had van hoefkatrol ontsteking en een ontseking in haar dikke darm. Daar heeft ze medicijnen voor gekregen, en voor haar hoefkatrol is er een smid bijgeweest die haar op ijzers heeft gezet in een andere stand, en word ook ondersteunt door middel van medicijnen. En nu is het echt een wereld paard! Gaat als een speer en is niet meer chagerijning!

Bedenk GOED dat een paard niet zoals een mens denkt. Eeen paard wil altijd doen wat zijn leider van hem vraagt. Anders konden wij mensen ook geen paarden rijden. Als een paard iets niet doet dan is het omdat ie of pijn in zijn lijf heeft of omdat ie het gewoon weg niet begrijpt. Laat je paard dus heel goed nakijken en jezelf ook.
Het ook gewoon zo zijn dat zijn lijf vast zit en dat ie daardoor niet wil lopen. Dus veel buigingen met hem doen en heup oefeningen om hem losser te krijgen! Het zou niet eerlijk zijn tegenover het paard om hem maar gelijk door te verkopen, want dan ondergaat hem bij een andere eigenaar hetzelfde lot! succes ermee!

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:23

STOP met die instructeur!!!!!!
En ik zou het paard eerst eens laten onderzoeken door een goeie DA!!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:58

miranda@ ik heb om deze reden geadviseerd om fotos te maken.
wat ik wel echt zorgelijk vind is dat het hier om een 4 jarige gaat.

de instructie ga ik niet eens op in,om meer redenen dan het slaan alleen.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:24

Dat kan! Wij hebben het bij mijn paardje ontdekt toen ze 6 jaar was. Nu is ze 7 jaar! Waarschijnlijk had ze het al veel eerder. Haar moeder hebben we ook, en die heeft het ook! Dus het is erfelijk. Maar de moeder hebben we laten behandelen d.m.v. zenuwen wegbranden in haar voeten. Nu gaat ze echt super. Ik ben onlangs nog nederlands kampioen met haar geworden! Met die 7 jarige gaat het nu ook super. Bij haar hebben we de hoevenstad anders laten zetten door hoefsmid met ijzers! En medicijnen voor haar gewrichten en spieren etc. Ze gaat echt super!

Heel veel mensen denken dat hoefkatrolontseking gelijk einde zaak is. Maar dat is echt niet zo. Zolang je het paard goed laat behandelen en er verstandig mee omgaat, kan het heel goed gaan. Wij zijn alleen wel speciaal naar belgie gereden, want daar zit echt een hele goede dierenarts. Wij zijn daar via ricky young terecht gekomen. Want die gaat daar ook heen met haar paarden.

succes ermee

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:40

Tjonge....ik heb alleen de openingspost gelezen, heb weinig tijd, maar wil toch even een reactie plaatsen, om je te helpen....
Ik heb heel veel ervaring met jonge Friezen. Zowel zelf als vanuit lesklanten.
Ik zou ten eerste stoppen bij deze instructeur.
Ik zou als tweede een keer bloed laten prikken om te kijken of de bloedwaarden goed zijn. Om dingen uit te sluiten of te constateren.
Verder is dit wel een verschijnsel wat vaker bij Friezen voorkomt. En hoe harder je gaat pushen (meppen bijv. zoals je instructeur) des te meer de rem er op zal gaan. Ik heb dit zo vaak gezien. Ik verbaas me ook over het stukje: de hals op de grond drukken (of zoiets).
Al dit soort maatregelen nodigen zo'n jong diertje niet uit om voorwaarts te gaan. IK snap dat jij van de deskundigheid van deze instructeur uitgaat en het daarom hebt aangezien...maar het staat haaks op mijn visie.

wat je instructeur zegt over dat het paard jou "door" heeft, dat lijkt me wel gegrond. Alleen op een andere manier dan jouw instructeur bedoelt. Dit gaat niet om fysieke kracht. Dit gaat namelijk over mentale kracht. Het paard voelt jouw onzekerheid haarfijn aan en veel Friezen uiten dat in traagheid en flegmatiek gedrag. Er zijn er ook die er juist druk van worden....maar die van jou dus niet.
Zet jezelf eens in een andere modus: geloof in je paard en geloof dat dit goed komt. Al uit zich het in de eerste instantie alleen maar in actief en vlot stappen. Dat is de eerste stap al. Als dat goed gaat, geloof dan in een vlotte draf. Zie dit als het ware voor je en nodig je paard hiermee uit. Wees er zelf van overtuigd! En laat de galop om mijn part nog even helemaal buiten beschouwing. Bouw het uit.

Om dit gemakkelijker te maken kun je gebruik maken van een maatje dat wel vlot loopt. Laat deze (het liefst in het bos) voor jouw paard uitlopen. En jij rijdt er vol overtuiging achteraan. Belangrijk: jij bent voorwaarts in je hoofd en je hand is ook voor...geen druk...niet bezig zijn met aan de teugel laten lopen....eerst de handrem er af!
Al lukt het in het begin maar 10 minuten...wees dan tevreden en stop dan. En bouw dit langzaam uit. Pas als de draf echt overtuigend voorwaarts is ga je weer aan galopperen denken.

Echt...de aanhouder wint...mits deze mentaal in de juiste modus zit....dat is het begin.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:45

mirandavb schreef:
Dat kan! Wij hebben het bij mijn paardje ontdekt toen ze 6 jaar was. Nu is ze 7 jaar! Waarschijnlijk had ze het al veel eerder. Haar moeder hebben we ook, en die heeft het ook! Dus het is erfelijk. Maar de moeder hebben we laten behandelen d.m.v. zenuwen wegbranden in haar voeten. Nu gaat ze echt super. Ik ben onlangs nog nederlands kampioen met haar geworden! Met die 7 jarige gaat het nu ook super. Bij haar hebben we de hoevenstad anders laten zetten door hoefsmid met ijzers! En medicijnen voor haar gewrichten en spieren etc. Ze gaat echt super!

Heel veel mensen denken dat hoefkatrolontseking gelijk einde zaak is. Maar dat is echt niet zo. Zolang je het paard goed laat behandelen en er verstandig mee omgaat, kan het heel goed gaan. Wij zijn alleen wel speciaal naar belgie gereden, want daar zit echt een hele goede dierenarts. Wij zijn daar via ricky young terecht gekomen. Want die gaat daar ook heen met haar paarden.

succes ermee

wat je doet met de zenuwbehandeling is de pijn wegnemen door de zenuw dood te leggen. De kwaal is hiermee niet verdwenen. Uiteindelijk komt dit als een boemerang terug omdat het probleem zich zal verschuiven. De ontsteking in het hoefkatrol is namelijk niet weggenomen, alleen de pijnreactie is weg. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat deze methode nog toegepast wordt. In de jaren 80 was dit al discutabel. Dit is overigens geen verwijt naar jou hoor. Ik snap dat je hiernaar grijpt als je denkt dat je je paard er mee helpt. Ik snap hoe dat werkt...maar ik zou er zelf nooit voor kiezen, want uiteindelijk help je je paard er maar tijdelijk mee.
Speciaal beslag en medicijnen kunnen de kwaal wel verminderen of zelfs wegnemen...maar zenuwbranden niet... Dus als je geluk hebt gaat de ontsteking in het hoefkatrol gebied weg doordat de belasting anders is door het aangepaste beslag.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:03

een goede dierenarts voert alleen nog een zenuwsnede uit voor een goede oude dag op de wei.

en ja,HKO kan erferlijk zijn [wat vele niet weten]

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:45

Bij friese paarden komt HKO vrijwel niet voor, op een paar uitzonderingen na.
Verbening van het hoefkraakbeen komt wel veel voor bij friezen (20-25%), en kan hetzelfde beeld geven als HKO.
Beide afwijkingen zijn alleen met röntgenfoto's te zien.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:47

Jammer dat de TS niet meer reageert....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:56

1. zoek alsjeblieft een adere instructeur
2. gooi die zweep onmiddlijk weg
3. ZOEK EENS NAAR DE OPLOSSING!!!

Welke osteo heb je gehad?

Zadel?
Hoofdstel?
Benen?
Rug?
Nek?
Hals?
Buik?
Inwendig?
Pijn?
Gewicht?
Bloed?
Mest?
Maag?
Huisvesting?
Voer?
manier van trainen?
Omgang?

Ohh... hij loopt niet, maar ff met de zweep erop en ze loopt, nou nee zo werkt dat niet. Wees blij dat dat paard jou op haar wil, dat ze voor je loopt, met waarschijnlijk ergens pijn?
zie je paard als een spiegel,

Stel jij hebt ergens pijn, en je kan niet praten, je hebt een verekte kuitspier, dat doet pijn. als jij dan op niet 100 procent toeren draaid, staat er iemand achter je inelkaar te meppen, dan voel je de pijn van de zweep en loop je door de pijn van je blessure. Het gevolg, het doorlopen van een blessure eindigt in iets wat vaak onherstelbaar is.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:03

polly2 schreef:
mirandavb schreef:

succes ermee

wat je doet met de zenuwbehandeling is de pijn wegnemen door de zenuw dood te leggen. De kwaal is hiermee niet verdwenen. Uiteindelijk komt dit als een boemerang terug omdat het probleem zich zal verschuiven. De ontsteking in het hoefkatrol is namelijk niet weggenomen, alleen de pijnreactie is weg. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat deze methode nog toegepast wordt. In de jaren 80 was dit al discutabel. Dit is overigens geen verwijt naar jou hoor. Ik snap dat je hiernaar grijpt als je denkt dat je je paard er mee helpt. Ik snap hoe dat werkt...maar ik zou er zelf nooit voor kiezen, want uiteindelijk help je je paard er maar tijdelijk mee.
Speciaal beslag en medicijnen kunnen de kwaal wel verminderen of zelfs wegnemen...maar zenuwbranden niet... Dus als je geluk hebt gaat de ontsteking in het hoefkatrol gebied weg doordat de belasting anders is door het aangepaste beslag.

Dat klopt ja. Maar deze merrie is al 15 jaar en heeft een lange tijd met pijn gelopen! De behandeling is nu twee jaar geleden en het gaat nog steeds super. Deze methode word nog bij dierenartsen gedaan d.m.v. een operatie. Het woordt ook heel veel bij springpaarden gedaan. De kwaal is niet verholpen nee, maar ze heeft nu een pijn vrij leven. En dat blijft zo! Het is niet voor tijdelijk!!!!!! En mijn paard heeft absoluut geen pijn meer! Ze loopt nog beter dan paarden ndie niks mankeren!

De andere merrie is pas 7 jaar en die hebben we laten behandelen bij een dieranarts in belgie, met beslag en onwijs dure medicijnen. Zij heeft het groene signaal gekregen en kan nu gewoon de sport in!

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:06

mariska32 schreef:
een goede dierenarts voert alleen nog een zenuwsnede uit voor een goede oude dag op de wei.

en ja,HKO kan erferlijk zijn [wat vele niet weten]

Dat is niet waar! Het word nog bij veel springpaarden gedaan. En ook gewoon bij jonge paarden. Het word d.m.v. een operatie gedaan!
Het branden word inderdaad niet meer gedaan, dat is verboden. Maar via een operatie word er een stuk tussen de zenuw weggehaald. Wij gaan met onze paarden naar een onwijs goede dierenarts in belgie, is wel 4 uur rijden maar dan heb je wel wat. Wij zijn daar gekomen via ricky young!

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:07

volbloedfan schreef:
1. zoek alsjeblieft een adere instructeur
2. gooi die zweep onmiddlijk weg
3. ZOEK EENS NAAR DE OPLOSSING!!!

Welke osteo heb je gehad?

Zadel?
Hoofdstel?
Benen?
Rug?
Nek?
Hals?
Buik?
Inwendig?
Pijn?
Gewicht?
Bloed?
Mest?
Maag?
Huisvesting?
Voer?
manier van trainen?
Omgang?

Ohh... hij loopt niet, maar ff met de zweep erop en ze loopt, nou nee zo werkt dat niet. Wees blij dat dat paard jou op haar wil, dat ze voor je loopt, met waarschijnlijk ergens pijn?
zie je paard als een spiegel,

Stel jij hebt ergens pijn, en je kan niet praten, je hebt een verekte kuitspier, dat doet pijn. als jij dan op niet 100 procent toeren draaid, staat er iemand achter je inelkaar te meppen, dan voel je de pijn van de zweep en loop je door de pijn van je blessure. Het gevolg, het doorlopen van een blessure eindigt in iets wat vaak onherstelbaar is.

Mee eens!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:08

er staat niet voor niets een goede.......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:13

Eerst een volledig bloedbeeld laten prikken en vooral op lever en nierwaardes controleren!
Wat krijgt het paard nu te eten en wat heeft het dier bij de vorige baas te eten gehad. Bij verkeerde voeding ( bijv. koeienkuil, te veel/ te rijke brok/ muesli, etc) kunnen lever en nieren overbelast raken waardoor het dier min of meer vergiftigd wordt en daardoor bijv. niet meer kan lopen.
Een 4- jarige die zo sloom is is ziek! Dat dus eerst onderzoeken en je instructeur met flink wat zweepslagen bij je paard wegjagen want die weet echt niet waar hij mee bezig is :( :(

Overigens wel een hele goede leerschool; als je ooit weer een paard gaat kopen en je hebt het gevoel dat iets niet klopt, dan niet kopen of eerst laten onderzoeken. Ofwel afgaan op je eigen gevoel!

Zwepen aan de kant, zet het dier eerst maar even op rust ( in weiland of paddock) en wacht de DA en bloedresultaten af. Afhankelijk daarvan in overleg met een goede insturcteur het dier weer op gaan pakken en weer bij de basis beginnen, ze heeft nu waarschijnlijk al zoveel slechte ervaringen met rijden opgedaan dat je weer terug bij af bent!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:46

mirandavb schreef:
Dat klopt ja. Maar deze merrie is al 15 jaar en heeft een lange tijd met pijn gelopen! De behandeling is nu twee jaar geleden en het gaat nog steeds super. Deze methode word nog bij dierenartsen gedaan d.m.v. een operatie. Het woordt ook heel veel bij springpaarden gedaan. De kwaal is niet verholpen nee, maar ze heeft nu een pijn vrij leven. En dat blijft zo! Het is niet voor tijdelijk!!!!!! En mijn paard heeft absoluut geen pijn meer! Ze loopt nog beter dan paarden ndie niks mankeren!

De andere merrie is pas 7 jaar en die hebben we laten behandelen bij een dieranarts in belgie, met beslag en onwijs dure medicijnen. Zij heeft het groene signaal gekregen en kan nu gewoon de sport in!

Het is wel voor tijdelijk, want je hebt de kwaal niet weggehaald. Dit betekent dat vroeg of laat de kwaal zich gaat verplaatsen. Andere peesproblemen, verbening van het hoefkraakbeen etc. zijn dingen die na verloop van tijd tevoorschijn komen bij dergelijke behandelingen.

vergelijk het eens met bijv. een hernia bij mensen: stel je maakt de zenuw dood, de persoon heeft dan geen pijn meer. Maar de hernia zit er nog wel en gaat uiteindelijk zorgen voor andere problemen, omdat het lichaam door pijn niet meer aangeeft dat je het rustig aan moet doen.
Pijn is een signaal van het lichaam dat niet voor niets bestaat. Het geeft aan dat er iets op te lossen valt in het lichaam, om zo te zorgen dat de pijn weg gaat.
De pijn wegnemen en de kwaal niet, komt vroeg of laat als een boemerang terug in iets ergers.

dat bekende ruiters ook zoiets doen, wil nog niet zeggen dat ik het daarom een goede gang van zaken moet vinden.

Nogmaals...ik veroordeel jou niet hoor, ik val je ook niet aan. Het is jouw paard en jij doet wat jou goed lijkt. Ik wil alleen maar even mijn visie en mening hierover geven. Misschien dat dit toch helpt om nog eens na te denken hierover. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het (daarna) met mij eens moet zijn hoor.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:58

Even voor de meeste reacties op deze pagina: op pagina 1 heeft TS al aangegeven dat ze nu een andere instructeur heeft en dat het een stuk beter gaat...even lezen is soms best handig.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:58

ik heb t zelfde gehad met een friese 4 jr merrie, ook ik heb een lichamelijk probleem (zwak been) waardoor t moeilijk voor me werd dit goed op te lossen.
Het was bij deze meer een balansprobleem en een stukje karakter. Ze heeft ook niet echt een vluchtreflex, ze gaat bij angst en onbegrip gewoon stilstaan en weigert dan te bewegen...
Ik heb het opgelost door iemand in de bak te laten staan met een longeerzweep (natuurlijk wel eerst alle lichamelijke problemen uitgesloten), die nam t van me over op t moment dat ik t zelf niet op kon lossen.
(Ik rij trouwens wel met sporen en zweep, maar alleen voor extra hulp bij de zijgangen). Degene op de grond nam in verloop van tijd steeds meer afstand, totdat ik hem/haar niet meer nodig had. Ik moet wel zeggen dat ik dit met ondersteuning van goed energierijk voer en suplementen heb gedaan. Het heeft ong een half jaar geduurd voordat ze wat zelfinitiatief kreeg, maar nu gaat t super, ze is zelfs zo nu en dan wat heet!