Middenstap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefje_rudmer

Re: Middenstap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:26

je kunt je paard langer laten worden in zijn lijf door de teugels langer te laten en hem richting halsstrekken te rijden in stap, wanneer je dit doet en in het ritme van de stap aandrijft gaat hij als het goed is grotere passen maken. Een goede nageeflijkheid is wel belangrijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:28

Citaat:
MAAk de beweging van de stap in je onderug/heupen af, geef wat been dan maak je de beweging van de stap groter in je onderrug/hep en geef de hand mee naar voren
dus:
been, heup, hand
in die volgorde

Ben het met Moll eens, vergt wat oefening maar als je in het juiste
ritme meebeweegt lukt het vanzelf

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:42

als je een goede midden stap wilt moet je jou paard ruim laten stappen. snel stappen is'géén middenstap. je kunt hier mee beginnen door het paard een ligte druk op de kuit en een gestrekte hals te geven en dan steeds meer opbouwen naar een nette middenstap.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:14

svdijk86 schreef:
Citaat:
MAAk de beweging van de stap in je onderug/heupen af, geef wat been dan maak je de beweging van de stap groter in je onderrug/hep en geef de hand mee naar voren
dus:
been, heup, hand
in die volgorde

Heb ik dus net even geprobeerd en een collega mee laten kijken en het lukte!! Mooi ontspannen, nageeflijk en voorwaarts!! Ben dus blij... :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:15

@ aanleuning: leuke tip, niet haalbaar!! er zijn voldoende gekwalificeerde instructeurs in mijn regio!! :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:14

MagicDay schreef:
svdijk86 schreef:

Heb ik dus net even geprobeerd en een collega mee laten kijken en het lukte!! Mooi ontspannen, nageeflijk en voorwaarts!! Ben dus blij... :D

nou kijk aan, praat ik niet altijd hokus spokus zoals veel mensen denken :D

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:53

Ik heb over twee weken ook een wedstrijd waarin middenstap gevraagd wordt en ik kreeg de gouden tip van mijn instructrice:
Verzamel je paard(in mijn geval pony) vlak voor je de middenstap moet laten zien, op het moment zelf geef je iets meer ruimte in je hand en geef je tegelijkertijd been. Zo ziet de jury duidelijk verschil.
Ook lopen sommige paarden al met zulke grote passen dat ze in de middenstap niet veel meer kunnen. Door vlak voor de middenstap iets te verzamelen heeft je paard ook de kans om nog iets meer uit te strekken.

Hopelijk gaat je wedstrijd goed,

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 02:10

@SharonV
Dat is een goeie, die houden we erin ;)
Al is het maar om de wedstrijd ff mee door te komen...
Jij ook succes met je wedstrijd!

Ik heb de "flow" van de middenstap nog niet te pakken jongens :\
Dat is echt een punt dat we mee moeten nemen in les en niet alleen ik moet het leren voelen, maar ik moet mijn paardje ook leren dat die hulp voor middenstap is...
Op stem krijg ik hem wel in middenstap, maar krijg de hulp er niet aangekoppeld (omdat ik waarschijnlijk zelf niet precies en duidelijk genoeg handel).
Anders me instructrice hem weer eens laten rijden, zodat zij het bij het paardje kan bevestigen, dan wordt het voor mij ook weer makkelijker :P

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:47

Inderdaad zoals SharonV zegt, dit helpt bij mij ook heel erg vooral in de training. Theo Hanzon heeft mij erg goed geholpen met onze middenstap. Mijn paard haar stap is vanzich zelf erg kort en kriebelig en elke keer ging ze dribbelen en aandraven terwijl ik netjes mijn hand naar voren deed en rustig been gaf en met de beweging mee ging. Hij raadde mij aan om vooral in de training eerst mijn paard goed te verzamelen en daarna rustig mijn hand naar voren brengen en actief weg te stappen. Dit werkte erg goed!

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:27

MagicDay schreef:
Whaaaaaaaaaaaa!! Ik stond ingeschreven op de reservelijst van de knhs wedstrijd as zondag in Eersel, maar nu keek ik even of er al iets bekend was, en wat denk je? We staan erbij!!! Slik....is wel even wat anders dan een fnrs wedstrijdje...mijn paard heeft ooit M1 gelopen dus hij kan het wel!

Nu ons prbleem:

Hoe laat ik mijn paard een goede middenstap maken??

Hij kent het wel, alleen ik nog niet met hem samen, hoop hier wat nieuwe tips te horen!

Hij gaat nu korter en sneller stappen, heel af en toe een pas goed ertussen, het ligt aan mij dat weet ik!!

Alvasyt bedankt!!

TIP.
www.correct-paardrijden.nl

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:30

MagicDay schreef:
@ aanleuning: leuke tip, niet haalbaar!! er zijn voldoende gekwalificeerde instructeurs in mijn regio!! :)

Dank je wel.
Succes.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:14

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:24

listiglistje schreef:
Ik zou hem niet wakker maken met je kuit...zo gaat hij idd sneller en korter stappen
(zeker als hij voor wat tegen gehouden wordt) en dat is niet de bedoeling ;-)

Middenstap moet altijd vanuit de ontspanning, van achter naar voor, ruiter volgt in de beweging
en geeft het paard halslengte/ruimte, de hals daalt en het paard volgt de hand van de ruiter!

Mijn ervaring is dat je voor een correcte middenstap juist niet te veel moet doen. Hand wat openen, toestaan te verlengen en klein beetje aanvullen met been is 9 van de 10 keer voldoende. Jij geeft waarschijnlijk te veel been in combinatie met te veel tegenhouden voor, waardoor hij de kans niet krijgt te verruimen.

hier ben ik het helemaal mee eens :j
bij mijn pony lukte het eerst ook niet, ik hield m onbewust toch teveel tegen van voor en gaf been met m'n kuiten. Daardoor werd de stap juist kort en dribbelde m'n pony telkens aan in draf. Nu geef ik m gewoon véel lengte in de hals, hoef nauwelijks been bij te geven, alleen soms heel 'licht' aandrijven, is niet echt uit te leggen... dus hals uitschuiven en dan strekt ie vanzelf al uit. Heb nu voor uitgestrekte stap meestal een 7 en vroeger in de B/ L vaak 5/ 6jes.

SoraYa_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:39

Geef hem wat teugel zodat hij door kan stappen maar pas op niet te veel want je gaat automatisch meer drijven waardoor je uitgestrekte stap krijgt

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:42

tanishabosch schreef:
Dit probleem heb ik ook! Ik hoop dat iemand het weet!
*sorry, je hebt hier niets aan!*
Gr

Alleen vanuit een goede Basis houding kun je de bewegingpassen verlengen.
Als je alleen de hals verlengt kan je paard uitelkaar vallen.
Vanuit een goed rijkunstig gevoel kun je dit toepassen.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:58

Moll schreef:
aanleuning schreef:

zit je om werk verlegen? dit zijn de meeste uitsproken die je doet.

Toch geen angst voor me he'?
Uitsproken?
Reclame mag en is nodig voor Rijkunstig Nederland.
De ogen van een paard zeggen alles.
De ruiter vormt het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:14

En aanleuning levert het al wat bokt klanten op :+

vraagje: waarom is (onder het mom van) klassieke les altijd zo onbeschoft duur?

Moderatoropmerking:
link verwijderd

Ik zie dat je zelf in een heel erg grijs verleden een keer Z1 en Z2 hebt gereden en 1 Orun diploma hebt,
is imo niet zo bijzonder :o
ik ken er veel die meer gepresteerd hebben (internationaal) die een stuk minder vragen voor een pak meer kennis & ervaring.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

svdijk86 schreef:
Citaat:
dus:
been, heup, hand
in die volgorde

Moet je dan geen rekening houden met evt tekortkomingen qua skelet vorming.!
Ieder paard heeft nl zijn eigen exterieur.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:43

listiglistje schreef:

Ik zie dat je zelf in een heel erg grijs verleden een keer Z1 en Z2 hebt gereden en 1 Orun diploma hebt,
ik ken er veel die meer gepresteerd hebben (internationaal) die een stuk minder vragen voor een pak meer kennis & ervaring.

Beste listig lijstje.
Ja, sommige hebben het anders aangepakt en zullen daardoor ook meer gepresteerd hebben.
Maar staat de beste stuurlui niet aan wal.{met een zeer goed rijkunstig gevoel}
Ik hoef de wereld niet te laten zien hoe goed we zijn.
Instructie /onderwijs geven vindt ik leuker.
Combinaties helpen dus.
Het is knap in mijn grijs verleden dat ik Z1- Z2 wou rijden op gewone paarden toen des tijd.
Heb je ook mijn oude Wilson in de piaffe gezien. En jawel op zijn 29 ste.Ken jij nog paarden van deze leeftijd?
Nooit mijn paarden verkocht omdat ik verder wilde. Teleurstellende blik van L v Olfen Internationaal jurylid. Deze dame coachste ons.
En jij wel is een pony of paard verkocht omdat het niet ging?En weer een andere.
Maar wie houdt zijn paarden tegenwoordig tot zijn laatste adem.
En O, ja ik was afgerond met achtnes en negens voor mijn instructie opleiding afgerond.
En Internationaal ruiter/amazone heeft vaak meer bedrijfjes voor inkomen.
Ik geef alleen dressuur instructie.
En de prijs is voor jouw een vraag en voor mij een weet.
Nooit gehoord van het spreekwoord.
Goedkoop is vaak duurkoop. Kijk goed om je heen.!
Mvg Mevr C de Borst.

Mvg mevr C de Borst.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:00

aanleuning schreef:
listiglistje schreef:

Beste listig lijstje.
Ja, sommige hebben het anders aangepakt en zullen daardoor ook meer gepresteerd hebben.
Maar staat de beste stuurlui niet aan wal.{met een zeer goed rijkunstig gevoel}
Ik hoef de wereld niet te laten zien hoe goed we zijn.
Instructie /onderwijs geven vindt ik leuker.
Combinaties helpen dus.
Het is knap in mijn grijs verleden dat ik Z1- Z2 wou rijden op gewone paarden toen des tijd.
Heb je ook mijn oude Wilson in de piaffe gezien. En jawel op zijn 29 ste.Ken jij nog paarden van deze leeftijd? Ik heb er genoeg gezien in mijn verleden (ik heb op een internationale stal gewoond en gewerkt en heb daar heel wat gezien)
Nooit mijn paarden verkocht omdat ik verder wilde. Teleurstellende blik van L v Olfen Internationaal jurylid. Deze dame coachste ons.
En jij wel is een pony of paard verkocht omdat het niet ging?En weer een andere. Nooit
Maar wie houdt zijn paarden tegenwoordig tot zijn laatste adem. Ik, mijn huidige paard blijft tot zijn dood
En O, ja ik was afgerond met achtnes en negens voor mijn instructie opleiding afgerond. één Orun papiertje zegt mij niet zo veel
En Internationaal ruiter/amazone heeft vaak meer bedrijfjes voor inkomen. nee hoor die ik ken niet, vragen maar 30 tot 50, zelf heb ik ook bij Douwe Rinkes gelest en die vroeg € 70 incl reiskosten en die kwam van ver!
Ik geef alleen dressuur instructie.
En de prijs is voor jouw een vraag en voor mij een weet.
Nooit gehoord van het spreekwoord.
Goedkoop is vaak duurkoop. Kijk goed om je heen.! ik deel die mening niet, ik vind je erg duur ahv je ervaring + één papiertje, overal waar klassiek voor staat moet imo veels te veel geld kosten...beetje hype volgens mij.
Als je minder vraagt komen er misschien ook meer mensen bij je lessen en kun je veel meer mensen je kennis en kunde bijbrengen, beide partijen hebben hier dus baat bij, dus ik zou zeggen gooi die absurd hoge prijzen omlaag ;-)

Mvg Mevr C de Borst.

Mvg mevr C de Borst.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:50

Er zaten vandaag hele goede stukken middenstap tussen bij ons.
Bedankt voor de tips!
Het beste resultaat was als ik licht been gaf (niet constant), teugels ietsjes langer (uitkijken dat het geen halsstrekken wordt) en mee wiegen met mijn heupen.

Volgende week komt mijn instrcutrice hoop dat zij ook verbetering ziet!

Nu heeft iemand meegekeken vanaf de kant en de passen werden ruimer...