Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:mirandavb schreef:De eerste 15 minuten met rijden je paard goed losrijden. Dus rekken en strekken. Doen sporters ook! Je paard moet leren zijn lijf goed te gebruiken, en niet zijn lijf vast te zetten zodra jij wat vraagt! Ook heel veel slangevoltes rijden met overdreven buigingen van heupen en hals. het is moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je het een beetje snapt. Ik ben met rijden alleen maar bezig met het paard zijn lijf losrijden. En de laatste minuten mooi lopen. Met als resultaat dat ik een paard heb, die op mijn benen naar beneden gaat en zijn lijf helemaal los kan laten ook goed gebruikt. Dit heeft echt tijd nodig. Verwacht niet dat je paard in een week helemaal top loopt! Succes ermee
U heeft het over flexen, wat is hier de meer waarden van? in de dressuur met name klassieke dressuur is dit al heel lang geleden achterhaalt, de losgelassenheit van het paard wint u hier niet door namelijk, dus kun u mij de meerwaarde uitleggen en wat het presies doet met het lichaam
alison_belle schreef:Paard moet idd leren het bit los te laten, aan je teugels trekken geeft vermoedelijk alleen maar protest door het hoofd nog hoger op te tillen.
Teugels op heeeeeel licht contact, en meer met de benen werken.
Anders eerst een een poosje zonder contact op de teugels?.......
Teugels op licht contact en dan been geven zonder te versnellen, dan ga je van achter vandaan rijden.
Als je rijd vanaf het achterkantje dan pas is het voor het paard mogelijk om de achterhand er onder te zetten en zich op te bollen......zeg ik dat goed??

? Heel goed informatief topic dat! Moll schreef:flexen en buiging zijn 2 verschillende dingen, die ,als ik u, zoals u het beschrijft, door de war haalt, dressuur matig trainen is in geen enkelzins steeds in de zelfde houding rijden, en waar u het over heeft de paarden die alles vast houden, ja die ken ik ook, echter ken ik ook de western paarden die totaal op hun voorhand lopen en scheef zijn in onbalans enz enz, dus dat doet in dit gesprek denk ik geen meerwaarde toevoegen,
nogmaals mijn vraag is wat is het doel van fexen en wat verwacht je er mee te berijken, word er rekening gehouden met de anatomie van het paard, in mijn ervaring wat ik heb gezien op western stallen is dit juist niet het geval, en daarom vraag ik u kunt u mij uitleggen waarom u dat doet, en om het leniger maken, is te makkelijk, en omdat mensen die sporten het doen, klopt ook niet geheel, want dat is strechen, en dit doet men tijdens het trainen na een oefening om een spier op lengte te houden en niet om deze leniger te maken.
mirandavb schreef:Volgens mij begrijpt u zelf niet eens wat u bedoelt! Ik heb toch niet over flexen? Dar begon uzelf over. Ik heb het puur over het losser maken van je paard! Ikzelf heb ook dressuur gereden tot in z niveau. Door middel van veel buigingen maken (watmoeilijk uitteleggen is via schrijven) was mijn paard heel soepel. Ook veel afwisseling is heel belangrijk. Longeren met bijzet balkjes lopen voor zijn buikspieren etc etc. En ook op westernstallen zie je veel gevallen waar het niet gaat zo als het hoort. Maar dat is niet alleen bij westernstallen, dat is op alle stallen! Als ik op een manege of pensionstal stal kom, dan zie ik veel paarden lopen die echt muurvast zitten en maar in eën houding kunnen lopen. Zodra ze wat anders moeten doen komen ze in protest! Bij dressuur ruiters zie ik heel vaak hulpteugels. Dat vind ik ook echt uit den boze! NOGMAALS, meerwaarde van buigingen en je paard losser maken is dat je een paard hebt die zijn oefeingen veel makkelijker kan uit oefenen en waardoor je een heel soepel paard hebt, die zichzelf kan ontspannen in zijn lijf wanneer je het vraagt en niet alles vast zet en dan zogenaamd aan de teugel gaat lopen! Ik heb heel veel paarden gereden en bij ieder paard heeft dit tot nu toe geholpen. Ik ben onlangs zelfs met een paard met een lchte vorm van kissing spins nederlands kampioen geworden! Dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Maar misschien kunt u mij vertellen hoe u dit aanpakt???

NienSCHaap schreef:Ik ken dit geval, mijn nieuwe paard heeft er ook een handje van om zijn rug weg te drukken, hoofd/hals lekker hoog en het liefste nog met de kin op de borst ik probeer hem echt zo veel mogenlijk lang en laag te rijden maar hij heeft hier veel moeite mee.
heb wel een paar dingentjes gelezen waar ik eens op ga letten tijdens het rijden misschien helpt het, ik rijd hem nu wel met zweep.
Ik tik hem soms van achter bij en merk dan gelijk dat hij zijn rug wel los wil laten
Vergeleken met me andere paard is het echt dag en nacht verschil en erg wennen
Elise95 schreef:NienSCHaap schreef:Ik ken dit geval, mijn nieuwe paard heeft er ook een handje van om zijn rug weg te drukken, hoofd/hals lekker hoog en het liefste nog met de kin op de borst ik probeer hem echt zo veel mogenlijk lang en laag te rijden maar hij heeft hier veel moeite mee.
heb wel een paar dingentjes gelezen waar ik eens op ga letten tijdens het rijden misschien helpt het, ik rijd hem nu wel met zweep.
Ik tik hem soms van achter bij en merk dan gelijk dat hij zijn rug wel los wil laten
Vergeleken met me andere paard is het echt dag en nacht verschil en erg wennen
Ik kan niet met zweep rijden, want dan wordt hij onwijs loperig.
wil hem niet met sporen rijden hij is een beetje dood voor me been.