Slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:18

Op de grond, schuin achter je paard met de lijnen aan het bit. Zo kun je vanaf de grond al "mennend" zeg maar, oefeningen doen. Heel leuk!
Kijk maar eens op bv youtube en dan zoeken op Piet Bakker ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:18

Marjoow schreef:
Nou haar paard loopt met slof als ze buiten rijd ;) maar die kan wel echt goed rijden, en heeft de slof er vaak losjes aan hangen :)

Probleem is, les is 25 euro per 3 kwartier, en ik rijd ook nog op de manege. Ik kan niet meer les betalen!

Probeer het dan stap voor stap aan te pakken:

Wat is nu het probleem precies
-Hoe loopt ie te hard? Gespannen, vrolijk?
-Wat doe jij op dat moment?
-Waar doet het probleem zich voor, is het buiten/in een vreemde bak etc erger?
-Wanneer? Heeft het weer bv invloed? Bij welk tuig?

Dan weet je al beter waar je de waarom moet zoeken. In deze volgorde...
Medisch
Tuig
Mischien is het wel deels de aard van 't beestje?
Rijtechnisch probleem?

Als je precies weet wat het nu is, dan kan je instructrice je wat huiswerk meegeven om het op te lossen. :)
(Overigens, als je op bokt om hulp moet vragen lijken die lessen me het geld niet waard, zonde joh, andere zoeken.)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:21

Juangi schreef:
Klinkt precies als mijn vorige verzorgpony...

Ontzettend gevoelig, snel, aan de longe was het alleen maar rennen, keihard door je heen draven (als je erop zit), galop vooral hard en moeite met ontspannen. Steeds weer het gevoel dat ik haar niet kan terugnemen.

Was zelfs zo erg dat ik in het begin alleen in de paddock heb moeten rijden ivm veiligheid. Ze gaat er niet vandoor, maar draaft zo hard en onregelmatig. Daarna zijn we de grote bak in gegaan, een jaar lang is het vechten geweest. Elke keer weer onregelmatig en hard, niet terug te nemen zowat. Stappen ging goed, maar draven en galop was een ramp. Een jaar lang heb ik haar beloond wanneer het wat beter ging, heb ik vooral voltes gereden om haar in tempo terug te moeten nemen, zigzagjes gereden om terug te nemen. En na een jaar ging het goed. Kon er op normaal tempo mee galloperen, op buitenrit en ontspannen de bak door. Later 1 wedstrijdje rijden maar toen was er weer zoveel spanning en hebben we de hele baan door gecrosst :D

Mijn tip is blijven door gaan, niet opgeven en geen hulpmiddelen. Probeer door te gaan en te belonen voor de goede dingen. Draaft ze een rondje rustig, prima gelijk uitstappen en belonen. Gaat ze té hard, zet haar dan op een kleine volte tot ze rustig draaft. Bouw dan de volte uit, steeds groter, gaat ze harder dan weer kleiner. Zigzagjes maken, kleine slangenvoltes maken helpt allemaal om af te remmen. Niet teveel met je handen doen, stil zitten op het paard (zitlessen nemen is ook echt een aanrader) en vooral niet in paniek en boos raken, dan kan je helemaal opnieuw beginnen.

Het is ontzettend moeilijk met zo'n paard, maar blijf doorgaan en blijf rustig, het zal beter gaan :)

En vooral eerst aan de ontspanning werken, het ziet er natuurlijk niet uit als je zo de bak doorcrosst. Boeien! Nageeflijkheid komt vanzelf wel als zij volledig ontspannen is en op rustig tempo de bak door kan.

Overigens is deze merrie nagekeken, kreeg niet veel krachtvoer en tuig lag perfect. Gewoon haar aard, ontzettend gevoelig voor alles, wind, verkeerde houding en stress.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:23

Ik heb heel veel geduld met paarden, als dat opraakt dan is mijn paard wel héél stout geweest.
Ik vertrouw Vriska verder ook voor 100%, dus geloof niet dat ze ooit ervandoor zou gaan, ze vind het alleen lastig :)

Het rare is, dat de galop wel beter gaat. Ik kan een fatsoenlijke volte bij B en E rijden, wat eerst niet kon. Alleen de draf is zo hard nu.
Morgenochtend ga ik weer rijden, denk dat ik gewoon met de thiedemann ga rijden, zoals altijd eigenlijk, en dan vraag of mijn vriendin wilt filmen.

Gillian: Ja, lange lijnen, doe ik idd met een andere fjord ;) Is idd erg leuk!

Even antwoord geven:
-Hoe loopt ie te hard? Gespannen, vrolijk?
Ze "rent", blijft naar mijn idee wel ontspannen, is nergens bang voor ofzo, schiet ook niet in een keer weg, maar rent.
-Wat doe jij op dat moment?
Pff niet echt bij nagedacht. Terugzitten, en dan ophouding-loslaten ophouding-loslaten. Wanneer ze niet terugkomt zet ik haar op een volte
-Waar doet het probleem zich voor, is het buiten/in een vreemde bak etc erger?
Ik heb alleen nog in de buitenbak bij ons gereden, dus gewoon op eigen terrein.
-Wanneer? Heeft het weer bv invloed? Bij welk tuig?
het was donderdag inderdaad erg winderig, maar volgens de eigenaar heeft ze hier nog nooit echt problemen mee gehad, wel heb ik pas een nieuw zadel gekocht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:25

Oké, en dat nieuwe zadel bracht wel verbetering, maarja in de gangen dan. Maar is het dat ze constant op een hoog tempo wil lopen (vaak gaan ze dan heel sneaky steeds iets sneller), of in een keer zegt toedeledokie ik ga?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:26

Klinkt precies als die van mij. Ophouding-loslaten maakt het vaak erger, beste is om de teugels vast te houden, geen druk maar gewoon vasthouden.

Wat doet ze als jij de teugels eens losgooit, zou je dat eens wilen proberen? Ik raad je aan om zitlessen te nemen.

Bewegen je benen ook tijdens het rijden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:33

Miss_Malfoy: Het is een constante snelheid, aandraven, en het gaat zo hard. Op een volte zetten en ze gaat wel langzamer, ga je dan weer rechtuit, merk je wel dat wanneer ze maar iets vrijheid kan dat ze dan weer harder gaat. Het is dan vooral lastig om haar onder me te houden.

Juangi: Benen bewegen een stuk minder dan voorheen (like, 3 jaar terug ofzo). Mijn instructrice let onwijs veel op mijn zit, dus een echte zitles krijg ik er eigenlijk steeds gratis bij ;)
Ik zal even een foto opzoeken, die goed laat zien hoe ik zit :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:34

Zorgen dat ze niet rechtuit kan gaan. Dus veel met buigingen gaan werken.
Werkt bij mijn paard prima ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:35

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:36

gillian schreef:

Maar dat moet wel, rechtuit, want ik merk dat hoe langer ik op de volte blijf met stelling, hoe moeilijker ik haar kan rechtrichten ;)

Dus ik rijd wel voltes, maar rechtuit moet het ook kunnen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:37

Dit is trouwens een filmpje van mijn merrie:

http://www.youtube.com/watch?v=xyp_VdKuvA4

Probeer vooral voltes te rijden en op de voltes te oefenen. Gaat ze te snel, hup op kleine volte. Is ze rustiger dit langzaam uitbouwen, harder is weer terugnemen.

Zigzagjes werken ook, dus links rechts,links rechts.

En probeer eens tijdens het rijden de teugels los te laten, geen contakt meer en in een boogje. Ben benieuwd wat er dan gebeurt, wil je ons op de hoogte houdem?
Laatst bijgewerkt door Juangi op 24-10-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:38

Ja ik rijd vaak een slangenvolte met 7 bogen halve baan ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:40

Ik bedoel niet op een volte blijven, ik bedoel constant werken met buigingen.
Buiging wil je ook bij bv een schouderbinnen of buiten. Travers. Dat soort dingen.

Als ik mijn paard losrij, rij ik zelden echte rechte lijnen.
Ik werk heel veel met schouderbinnen en schouderbuitenwaarts.
Als het tempo te hoog is, moet je niet gaan trekken op 2 teugels. Je sluit een hand, doet in feite de deur dicht, zodat ie niet door kán lopen. Dat is de buitenteugel, altijd. De binnenteugel laat je op dat moment vieren. Je neemt nooit druk op 2 teugels tegelijk. Ook nooit achterwaartse druk nemen. Til liever je hand op zodat je in de mondhoek inwerkt. Veel vriendelijker ook.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:46

Juangi schreef:
Klinkt precies als die van mij. Ophouding-loslaten maakt het vaak erger, beste is om de teugels vast te houden, geen druk maar gewoon vasthouden.

Is nou je advies gewoon vasthouden?!
Lekker passief wachten totdat je paard zin heeft om langzamer te gaan?!
Hmm, zou mijn tip niet zijn.
Ik zou juist actief gaan rijden, actie ondernemen zodat je het tempo kunt controleren.
Waarom is dit het beste wat je kunt doen volgens jou als ik vragen mag?

Marjoow, ik zou eens proberen te gaan longeren met dubbele longe ipv bijzet.
Op een bijzet zet ie zich snel vast en aan een enkele lijn heb je niet zo heel veel te vertellen. Met een dubbele longe heb je eigenlijk het verlenge van je teugels vast en kun je veel makkelijker inwerken en aangeven wat je precies wil.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:51

Nee, niet vasthouden kwa druk. Gewoon de teugels vasthouden, zonder (tegen)druk, licht in de hand. (Staat er ook, zonder druk)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:51

Ja dat snap ik. Gewoon vasthouden schrijf ik ook ;) Maar wat doe je dan verder? Gewoon wachten en rondjes racen in het tempo wat de pony wil lopen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:03

Niet alleen vasthouden, zorgen dat ik rustig zit en met haar op de voltes oefenen. Voltes verkleinen als ze te hard gaat, vergroten als ze te snel gaat. En natuurlijk bezig gaan met remmen op mijn houding.

Heb daarvoor alles al geprobeerd, ophoudingen werkten totaal niet, 1 hand omhoog, buitenteugel..

Dus na een paar maanden dit, mijn 'methode' reden we rustig en ontspannen door de baan. Konden we rustiger op ophoudingen en op mijn lichaam. Het ging vanaf de eerste keer dat ikhet probeerde al beter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:09

Marjoow schreef:
Wat bedoel je met lange teugelen??

Ik ben zelf niet voor hulpteugels, maar wel wanneer ze goed gebruikt worden en een goed effect hebben op het paard :P
Maar zoals die zadelmaker/instructeur het zei over de slof klonk het heel logisch. Zodra ze hard gaat, haar iets afremmen doordat ze haar hoofd lager moet houden. Dan kán ze niet harder.Toch, als ik er nu zo over nadenk, heeft mijn instructrice een groter punt :P

wedden dat ze dan nog wel harder kan?
met een slofteugel ansich is niks mis!!
met degene die hem goed gebruikt, en voor het doel waarvoor die gemaakt is gebruikt is ook niets mis.
met diegene die misbruik maken van de kracht die ze krijgen door middel van de hefboomfunctie van de slof, en die de slof niet gebruiken voor het doel waarvoor die bedoelt is... met die personen is van alles mis :(

een slofteugel is bedoelt om bevestigde paarden voorwaarts neerwaarts te laten lopen, met bevestigde paarden bedoel ik paarden die weten wat de bedoeling is maar even een moment hebben waarin het niet zo makkelijk gaat.
een slof kun je ook gebruiken voor jonge paarden die nog niet begrijpen wat de bedoeling is,
en een slof kun je als bijzet aan de longe gebruiken.

een slof hangt altijd los op het moment dat het paard nagevelijk en in aanleuning loopt.
in de "houding" die jij vraagt, hetzij lang en laag, het zij in oprichting.
het paard voelt de slofteugel pas op het moment dat hij die houding verbreekt, het zij door zijn hoofd omhoog te doen, het zij door zijn hoofd naar beneden te doen.

een slof is zeker niet bedoelt als rem middel,
dan maak je dus misbruik van de kracht die de hefboomwerking je geeft.

wat jij naar mijn idee moet doen,
is je paard lekker een wat langer teugeltje geven(wel contact teugel en niet helemaal lang, maar wel zo lang dat ze op haar eigen benen moet gaan lopen) en lekker fijn laten draven, dat harde draven houden ze toch geen uur vol.
onder tussen stuur je "gezellig" zo veel mogelijk oefeningen waarbij ze moet gaan nadenken, op het moment dat ze moe wordt en langzamer gaat draven, moet je haar nog even wat langer door laten draven...
waarom? omdat een paard tegen een hek aan zetten, of om een paard omtrekken, geen enkel effect heeft, zoals je zelf al zegt.
je moet zorgen dat het moment van jou wordt, en dat je haar het initiatief uit handen neemt...
ze vraagt om leiding en om hele duidelijke leiding, en als jij niet duidelijk genoeg bent, neemt ze jou alles uit handen en pakt ze eigen initiatief.
door haar te laten rennen, en niet uitzich zelf terug te laten gaan, maar dan zelf te bepalen waarneer ze weer mag stappen...
zorg je er voor dat je de leiding overneemt, en zorg je ervoor dat het moment van terug gaan naar de stap weer van jou is.
probeer dit een paar x, en je zal snel merken dat het al lang niet meer zo leuk is om door te rennen.

voor de rest, laat de hulpmiddelen lekker voor wat ze zijn.
die hebben bij een rennerig paard geen enkel effect, omdat geen enkel hulpmiddel gemaakt is om een rem te versterken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:28

Marjoow schreef:
gillian schreef:

Maar dat moet wel, rechtuit, want ik merk dat hoe langer ik op de volte blijf met stelling, hoe moeilijker ik haar kan rechtrichten ;)

Dus ik rijd wel voltes, maar rechtuit moet het ook kunnen.

Rechtrichten is niet een rechte lijn rijden..
Wat voor oefeningen doe je?

Van wat ik van je foto kan zien zit je trouwens te ver achterin het zadel, als je dat ook zit bij het nieuwe zadel kan dat ook een verklaring zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:36

ZusJacobs schreef:
Ik zou het ook met stem doen dan, als dat werkt waarom niet. Altijd beter dan getrek en gepluk!!

Kan ik niet door een beeldscherm zien, maar als je naar een slof grijpt word het in mijn ogen wel snel getrek en gepluk. Paard zal zich verzetten etc.
Maar goed, succes. Ik hoop dat je eruit komt......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:47

ZusJacobs schreef:
ZusJacobs schreef:
Ik zou het ook met stem doen dan, als dat werkt waarom niet. Altijd beter dan getrek en gepluk!!

Kan ik niet door een beeldscherm zien, maar als je naar een slof grijpt word het in mijn ogen wel snel getrek en gepluk. Paard zal zich verzetten etc.

dat is onzin!!
met een slof trek je niet, een slofteugel heb je er bij,
bij een slofje worden je hulpen ook niet anders, die zijn gewoon hetzelfde...
je hulpen worden alleen wat versterkt.
zelfde als een spoortje, als je met een spoortje rijd ga je ook niet in eens schoppen, omdat je weet dat het hulpmiddel ansig je hulp al veel duidelijker maakt als je die op dezelefde manier geeft als voorheen.

alleen mensen die niet met een slof kunnen rijden, of die het effect er van niet begrijpen zouden gaan trekken en plukken...
maar die mensen horen naar mijn idee helemaal niet met hulpmiddelen te rijden, want die zouden met elk hulpmiddel gaan trekken en plukken...
sterker nog die mensen horen naar mijn idee imo helemaal niet op een paard te zitten :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:18

M_D_H schreef:
ZusJacobs schreef:

dat is onzin!!
met een slof trek je niet, een slofteugel heb je er bij,
bij een slofje worden je hulpen ook niet anders, die zijn gewoon hetzelfde...
je hulpen worden alleen wat versterkt.
zelfde als een spoortje, als je met een spoortje rijd ga je ook niet in eens schoppen, omdat je weet dat het hulpmiddel ansig je hulp al veel duidelijker maakt als je die op dezelefde manier geeft als voorheen.

alleen mensen die niet met een slof kunnen rijden, of die het effect er van niet begrijpen zouden gaan trekken en plukken...
maar die mensen horen naar mijn idee helemaal niet met hulpmiddelen te rijden, want die zouden met elk hulpmiddel gaan trekken en plukken...
sterker nog die mensen horen naar mijn idee imo helemaal niet op een paard te zitten :n

En dat is precies waarvoor ik al 2 keer waarschuwde in dit topic. Een slof kan je binnen een week door je probleem helpen waar je anders een jaar aan zat te kloten. Tenminste als je weet wat je doet. Weet je niet 100% wat je doet en ga je zonder zeer goede begeleiding aan de slag verneuk je zo je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:27

Allereerst is het opvallend dat je paard met/sinds het nieuwe zadel rennerig is geworden.
Als dit met het vorige zadel niet zo was, is het heel simpel en ligt het dus aan het nieuwe zadel.

Verder wil ik je meegeven dat een paard pas volledig in z'n lijf kan ontspannen en dus z'n hoofd kan laten zakken, wanneer het rechtgericht in z'n lijf is.
Een paard doet z'n hoofd omhoog, wanneer het scheef is, z'n balans kwijt is, ergens last van heeft of ergens pijn heeft.
Het is dan zinloos en zelfs pure kwelling om dat hoofd naar beneden te dwingen (met "hulp"teugel of je eigen handen).

Is de osteopaat al bij je paard geweest?
Verdiep je verder eens in rechtrichten, het liefst samen met je instructeur.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:40

Er zijn hier al heel veel tips gegeven, maarre... wat misschien ook een tip is: begin op de grond. Luistert ze dan wel goed aan de hand? Is ze dan niet zo rennerig?

Ik zou het helemaal opnieuw proberen (nadat ongemakken met tuig en medisch uitgesloten zijn) vanaf de stap.
Ga ook eens andere dingen met haar doen in de bak, aan de hand springen ofzo, wissel het werk af.

Succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:02

Nou, ik heb vandaag misschien gedaan wat totaal tegenover staat van jullie reacties, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.

Mijn vriendin is meegeweest, en ik heb met de slof gereden. Ik heb hem er niet heel strak bijgepakt, mede omdat ik bang ben om iets verkeerd te doen, maar ik merkte wél dat Vriska rustiger was. Ze rende niet zo snel weg, als donderdag. Mijn vriendin heeft haar ook nog een tijdje gereden, en ik denk dat dit wel een goede oplossing is. Ik wil het nog niet zonder iemand doen, dus ga het ook even goed met mijn instructrice bespreken.