Teen-Probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:56

vanaf je knie je onderbeen naar binnen draaien en vooral proberen te ontspannen

Anoniem

Re: Teen-Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:59

Het probleem zit in de meeste gevallen helemaal niet bij je tenen, maar hoger in je lichaam.
Veel ruiters zitten met het bekken naar voren gekanteld, waardoor de bovenbenen niet goed tegen het zadel liggen, je knieën naar buiten draaien en ook je tenen. De tenen zijn dus (vaak) een symptoom van een ander probleem. Met goede zitles kan je het oplossen, en dan dus zitles die niet focust op je tenen, maar op je houding in het algemeen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:55

Het kan vanuit je heupen komen.
Probeer in draf eens anders te zitten, je bekken niet kantelen.

succes!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:34

Je knieen vanuit je heupen naar binnen draaien, je tenen draaien dan vanzelf mee naar binnen.
Daarnaast op je kont gaan zitten, knieen losjes tegen het zadel aan en je benen laten hangen.
Op het moment dat jij je knieen gaat klemmen dan druk je jezelf uit het zadel en kun je nooit blijven zitten.
Eerst in een rustig drafje oefenen en op een paard die zijn rug loslaat, op een paard die zijn rug vasthoudt zul je nooit fatsoenlijk kunnen zitten.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:23

pff, k ga dit ook maar eens proberen, zelfs in stap moet ik mij erg goed concentreren om mijn tenen naar binnen te krijgen. bij mij doet dat zeer als ik mijn knieen naar binnen draai?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:14

Blijheid schreef:
Het probleem zit in de meeste gevallen helemaal niet bij je tenen, maar hoger in je lichaam.
Veel ruiters zitten met het bekken naar voren gekanteld, waardoor de bovenbenen niet goed tegen het zadel liggen, je knieën naar buiten draaien en ook je tenen. De tenen zijn dus (vaak) een symptoom van een ander probleem. Met goede zitles kan je het oplossen, en dan dus zitles die niet focust op je tenen, maar op je houding in het algemeen.

Als je jezelf aanleert je tenen naar binnen te dwingen kun je je bekken niet (ver) meer naar voren kantelen. :o Want zeg eerlijk, als je je bekken recht/naar achteren kantelt kun je je tenen amper naar buiten draaien. Althans.. IK kan het niet, jij wel?

Of zie ik dat nou zo gek *D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:20

Ik denk dat zoiets niet zomaar is opgelost. Veel oefenen en veel rijden dus. Kilometers maken, dan wordt je zit steeds beter en kan je beter op je benen en tenen focussen, waardoor het beter zal gaan.

lauraamuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:21

Dat strotouwtje heb ik zelf ook gebruikt en het heeft echt geholpen hoor, dus dat zou je kunnen proberen ja ;)

sjakie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:53

Als je vanuit je knieën rijdt tijdens het lichtrijden, kunnen je je tenen niet naar buitendraaien. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:55

xMilouu schreef:
Als je vanuit je knieën rijdt tijdens het lichtrijden, kunnen je je tenen niet naar buitendraaien. :)

En als je teveel op je knieen rijd ga je je hakken optrekken waardoor je sneller je beugels kwijt
raakt. Ik weet niet wat irritanter is. Tenen naar buiten of beugels kwijt ;) Door je tenen naar
binnen te draaien heb je automatisch genoeg contact met je knieen aan het zadel.

Rijden op je knieen is alleen weggelegd voor springruiters met korte beugels, niet voor dressuur

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:44

wat ik heb gemerkt is na het kopen van leren rijlaarzen (op maat gemaakt enzo) gaat het al een stuk beter
ik had er ook echt heeel veel last van ! nu veel minder en wat ik ook merk als je er 1 x eeen hele les op let dan gaat het elke x steeds makkelijker en op een gegeven moment vanzelf en als je doorzit en dat gaat makkelijker meot je het rustig gaan oefenen het moet gewoon een gewenning worden ! :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:00

dus... als je goed leren rijlaarzen koopt, gaat het beter? Ik was misschien van plan al leren te kopen, dus dat is wel handig :P maar ik zal er goed op gaan letten, want dat zegt mijn vriendin ook: op een gegeven moment gaat het vanzelf! Als je er een x goed op let, dan lukt het wel!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:56

Als je volhoudende voeten hebt werken leren laarzen echt niet
om je tenen 100% recht te houden hoor. In het begin misschien
wel omdat het leer dan stug is maar de onderkant wordt na loop
van tijd soepeler waardoor je alsnog dan je tenen naar buiten
draait.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:59

je beugels vast maken aan de singel met een strotouwtje.
en je voet gewoon in de beugel doen.
zo kan je geen voeten krijgen die uitsteken 8-)

(miss is niet iedereen het er mee eens)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:19

probeer eens a - symetrische beugels en schuine beugelblokjes.
dit heeft bij mij wonderen verricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:58

svdijk86 schreef:
Blijheid schreef:

Als je jezelf aanleert je tenen naar binnen te dwingen kun je je bekken niet (ver) meer naar voren kantelen. :o Want zeg eerlijk, als je je bekken recht/naar achteren kantelt kun je je tenen amper naar buiten draaien. Althans.. IK kan het niet, jij wel?

Of zie ik dat nou zo gek *D

*probeert uit*
Ik kan dat wel.
En dan nog, recht leren zitten waardoor je tenen vanzelf naar voren gaan lijkt me een stuk minder pijnlijk dat je tenen naar voren dwingen en zo de rest ook recht dwingen. Krijg je gegarandeerd meer spierpijn van.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:38

ik weet niet hoe hetallemaal zit, maar het enige wat ik zoek zijn een paar tips over tenen naar binnen te krijgen meer niet.

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:03

heb er zelf ook erg veel last van gehad, maar het is minder geworden.
vaak nam ik gewoon iemand mee, en die stond aan de kant van de bak, om mij er steeds op te wijzen
dat ik m'n tenen naar binnen moet draaien. Als het je vaak gezegd wordt, ga je er vanzelf aan wennen
dat je je tenen naar binnen moet zetten. Heeft bij mij erg geholpen.
Succes ermee! ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:05

Liiset_t schreef:
heb er zelf ook erg veel last van gehad, maar het is minder geworden.
vaak nam ik gewoon iemand mee, en die stond aan de kant van de bak, om mij er steeds op te wijzen
dat ik m'n tenen naar binnen moet draaien. Als het je vaak gezegd wordt, ga je er vanzelf aan wennen
dat je je tenen naar binnen moet zetten. Heeft bij mij erg geholpen.
Succes ermee! ;)

kijk, dat kan ik natuurlijkj goed proberen! :D ik zal voortaan iemand vragen totdat ik het zelf doe.. :)