Aladin @ Dressuur en Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:06

Ik vind het er totaal (nog) niet uitzien!

Werk eerst aan de dressuur!
Ondertussen kun je echt wel springen!

Ik vind zelf als 4-jarige dat je hem makkelijk elke dag kan rijden!
Zolang je het maar niet te lang doet en niet 2x per dag wat langer!

2x per dag wat korter kan wel!

In deze conditie word ie zeker niet goedgekeurd ofzo!
dus waarom laat je hem niet ruinen?

Pony drukt idd rug weg!

Rijd hem lang en laag!

Als je dat een poosje hebt gedaan kun je hem wel oppakken en meer bovenin rijden!

Maar rijd eerst maar eens goed lang en laag en dan in de krul en hoog springen!

Tuurlijk kun je wel zo gaan springen maar doe een lekker kruisje!
Toch heb je al vooruitgang geboekt!

Zou ik een dressuurfoto mogen zien van vroeger?

evt. over PB :D

Vind het ook wel jammer hoe je reageert!

We bedoelen dit zeker niet aanvallend!

iig ik niet!

Ik probeer je gewoon te helpen!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:10

Ik ga mee met bovenstaand commentaar. Daarnaast wou ik nog even zeggen dat ik het wel een leuke pony vind, maar inderdaad nog erg weinig bespiering. Zijn vacht maakt hem er ook niet mooier op, waardoor het beeld iets vertekend, maar daar kun jij niks aan doen. De foto van mei ziet je pony er namelijk beter uit.
Neem inderdaad eens een privélesje, daar leer je echt veel van. Werk aan jouw balans, zodat je onafhankelijk kan zitten, dit komt jou en je pony ten goede. Springen is op zich niet slecht voor een 4 jarige, als je het maar bij de basis houdt, jij maakt al behoorlijke sprongen voor je pony. Dit is mijn mening. Je kunt beter balkjes draven, dat is goed voor het evenwicht van je pony en daar wordt hij sterk van. Succes met je leuke pony!;)

Even aansluiten op "TheHorseInn": elke dag rijden voor een 4-jarige vind ik persoonlijk wel veel, want een jong beestje heeft tijd nodig om dingen te verwerken en er over na te denken. Het kan ook zeker geen kwaad om een jonge pony af en toe even een weekje de wei op te gooien en 'm weer eventje paard te laten zijn, waarna je 'm weer oppakt. Maar dat is mening. Verder ben ik het met je eens.

ps. Ik vind het ook erg jammer hoe je reageert, de meeste mensen bedoelen het goed. :)

ThreeFingers

Re: Aladin @ Dressuur en Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:49

Op zich vind ik je pony niet schraal of mager, ik zelf denk dat het meer het type is. Wel mis ik wat hals bespiering.
Ben het met de andere eens dat jij veel meer dressuur zou moeten leren, zodat jij en je pony meer geconsentreerd gaan werken. Jij en je pony zijn nog niet vergevorderd genoeg om zulke hoge hindernissen te springen.
Maar daar kan jij niks aan doen, wel de leiding.............
En dit commentaar is positief bedoeld, net als de bovenstaande berichten.
Leer ervan.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:03

Je paardje heeft zijn bouw ook niet echt mee om dressuurmatig netjes te rijden. Hij heefteen behoorlijke onderhals en duikt makkelijk op zijn voorhand en drukt daarbij flink zijn rug weg. Als ik jou was zou ik een andere instructrice overwegen. De foto waar je paardje wat ronder staat heeft helemaal niets met "aan de teugel" te maken. Hij wijkt daar voor druk van je hand waardoor hij boven in zijn hals wat afbuigt. Je kan hem het beste eerst wat meer lange teugel geven waarbij je een normaal contact onderhoud met de mond zodat hij wat horizontaler gaat lopen in zijn hals. Je rijd heb daarbij terug aan je zit maar waakt ervoor dat hij niet terug valt in tempo en tact, dus ondersteun met je been waar nodig. Rij veel overgangen en schijnovergangen zonder daarbij met je hand in te komen. Je zal merken dat hij op den duur steeds meer je hand opzoekt, zijn rug steeds meer gaat dragen, zijn gangen confortabeler worden en hij zelfs wat rond gaat lopen op de juiste manier (buiging die begint vanuit de schoft vandaan en niet het krulletje achter de oortjes).

Het springen bevalt jullie duidelijk beter. Ik zie daar een veel vrolijker paardje die echt wel lol heeft in wat hij doet, maar misschien nog wat onzeker is. Daar is natuurlijk aan te werken ;) . Ik heb weinig kennis van het springen dus kan je daar ook geen goede tips in geven denk ik. Zoals al vaker in dit topic gezet is, de frequentie waarmee je springt is voor zo'n jonkie echt veel te hoog. Hij ziet er misschien dan wel uit alsof hij het allemaal makkelijk kan, maar zijn lijf is vanbinnen nog volop aan het ontwikkelen en dan is deze belasting zo groot dat hij daarbij wel eens blijvende schade op kan lopen doordat zijn lijf nog onvoldoende "uitgehard" is. Daardoor kan hij op hele jonge leeftijd artrose ontwikkelen met gevolg dat je straks een grasmaaiertje hebt in plaats van een leuk paardje om mee te rijden.

Mijn advies? Zoek iemand die echt weet waarmee hij/zij bezig is en jou en je paardje in bescherming nemen tegen een te groot enthousiatme voor het springen. Prima dat je er na toe werkt om een goede sprong te maken , maar pak geen hindernissen van een halve meter, maar loop veel balkjes en cavalettie's. Leg er 2 ver uit elkaar en probeer er de enen keer 4 galopsspronen tussen te maken en de andere keer 5 of misschien zelfs 6. Leer afstanden zien en schatten zodat je door dit soort oefeningen straks je paardje op de juiste manier over de hindernis kan leiden. Dit zijn leuke oefeningen en lang zo belastend niet als het springen zelf. Springruiters op hoog niveau zie je thuis ook enkel maar een huppeltje maken en zijn vooral bezig hun paarden dressuurmatig te verbeteren zodat ze deze beter door het parcours kunnen leiden.

Heel veel succes samen en ik hoop dat je wat met m'n verhaaltje kan. Jullie zijn een leuk stel in wording ;) !
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 25-10-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:06

Persoonlijk vind ik het niet zo raar dat ze zich aangevallen voelt.
Ze opent een topic om wat comentaar te krijgen over haar rijden en houding, tenminste dat denk ik gezien haar openingspost.

Waarin ze ook al aangeeft dat ze geen dressuur ervaring heeft en nog moeite heeft met basis dingen.

Dan worden hier termen gebruikt als, lang en laag rijden, hij gebruikt zijn rug niet, allemaal waar, maar ik denk niet dat, dat het niveau van de TS is, en volgens mij is ze ook nog niet zo oud??

En ik denk dat menig Anky die hierboven daar commentaar op heeft gegeven daar moeite mee zou hebben bij deze pony gezien zijn bouw.
Ik denk ook dat het meer zijn bouw is wat het schrale beeld geeft, daarbij is hij ook nog wat op de voorhand gebouwd en zijn halsaanzet is ook niet echt gunstig.

Je weet iemands situatie niet, ga daar dan ook niet over oordelen, al met al zie ik een redelijk tevreden paard, hoeven netjes bekapt. Als zij daar een paard koopt en ze gaat er maar een paar keer heen moet ze dat zelf weten, het paard wordt gewoon goed verzorgt en gereden.

De mensen bedoelen het goed, daar twijfel ik ook niet aan, maar het kon ook wel iets anders gebracht worden. Want iedereen kan wel zien aan de foto's dat het meisje niks met dat commentaar kan omdat ze waarschijnlijk nog niet eens goed weet wat dat inhoud.

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande advies. Jullie zijn een leuk stel in wording!

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:07

Sluit me aan bij het bovengenoemde commentaar.
Weet niet of het al gezegt is maar het lijkt ook alsof je je voeten te ver in de beugels hebt zitten zo is het een stuk moeilijker om je hakken uit te drukken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:19

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie wel vragen het hier vriendelijk te houden? Commentaar leveren mag, maar blijf dat onderbouwen, zodat de TS ermee aan de slag kan. Probeer ook rekening te houden met de leeftijd van de TS. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:21

Ach bokkers toch! Jullie zien toch ook dat het hier nog een klein meisje betreft, die midden in een leerfase zit met verkeerde leermeesters. Ze doet wat van haar gevraagt wordt en gaat er vanuit dat dit goed is. Het commentaar dat gegeven wordt gaat meer over het paard dan om het rijtechnische deel.

Soms moet je niet bezig zijn met het naar beneden rijden, helemaal als dejuiste instructie ontbreekt. Dan kun je beter kiezen om van de voorkant af te blijven, bij onspanning komt deze dan vanzelf wel. Ik zie hier een jong paardje met ontzettend weinig bespiering. Je zegt dat hij dagelijks gereden wordt, helaas kan ik je uit deze droom helpen, dit is zeker niet correct, dit dier heeft zo weinig spieren dat het lijkt alsnog deze rechtstreeks uit het land vandaan komt.

Daarnaast is het onverstandig dat je twee maal per dag gaat rijden, laat staan springen! Mijn paardje is in Juni 5 geworden, hij is nu een jaar onder het zadel en heb toevallig vorige week voor het eerste een sprongetje (30cm) gemaakt. Je moet wel eerlijk zijn tegenover het paardje... Hij kan ontzettend veel spierpijn krijgen van het springen, helemaal als hij normaal volgens jou gereden wordt en niet springt... Mijn paardje heeft na het springen een "rustig aan dag" wel beweging maar niet volle training.

Waarom haal je het paardje niet naar Nederland? Ik begrijp best dat het een andere cultuur is hoor daar! Ze gaan heel anders met paarden om dan dat wij gewent zijn, dat maakt ook weinig uit! En vaak zijn de paarden daar nog hengst, zolang deze goed te mannen is, gewoon zo houden, dat is niet vreemd in dat soort landen....

Rijtechnies moet je een hoop leren, ga eerst zelf leren paardrijden, zonder het paard in de weg te gaan zitten door aan de teugels te gaan komen, zoek eerst zelf je evenwicht, juiste beenlengte, rughouding voordat je iets gaat vragen van het dier. Daar hoort springen op dit niveau naar mijn mening nog niet bij....

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.....

luckyluke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:17

ik ben het wel eens met het gegeven commentaar maar zijn we niet allemaal zo begonnen we kunnen niet allemaal anky s zijn :D

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:36

Gelukkig zijn we dat niet allemaal! :D

Ik hoop dat ts nog een keer reageert

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:09

Delaja schreef:
Ohohoh
Dit is geen fijn beeld.
Paardje drukt heel erg zijn rug weg en mist bespiering. Word hij buiten die weken dat jij er bent wel bereden? Ook dan vindt ik 2 keer per dag wel heel erg veel voor een 4 jarige. Hou het eerder bij 4 keer per week, ook al zie je hem niet zo vaak en wil je graag rijden.
Probeer het voorlopig toch bij dressuur les te houden, ook al vind je dat minder leuk. Werk aan actief rijden, maak veel overgangen, kleine voltes en laat hem je hand opzoeken. Trek hem niet in de krul maar probeer voorlopig lang en laag te rijden, laat hem zijn rug gebruiken en ga dan pas aan de nageeflijkheid werken!
Ik vind het heel erg kwalijk dat je instructeur je ook zo hoog laat springen terwijl de techniek ver te zoeken is. Als je toch per se wilt springen hou het dan bij balkjes draven/galopperen en in-uitjes springen en sla die hogere sprongen op het laatst over!

helemaal mee eens!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:54

Zwartwitje......

Maar juist als het gaat om deze leeftijd, is het zo verschrikkelijk belangrijk om de juiste persoon naast je te hebben staan.
Als je op deze leeftijd de verkeerde informatie krijgt en je hebt een instructeur die alleen maar roept geweldig, dan heb je als je 20 bent nog steeds niet een idee wat paard rijden inhoud!
En wees eerlijk, je kan met geen enkel paard ver komen als je hem dressuurmatig niet weet rond te sturen!
Zeker met springen niet.
Als je dan niet weet of je paard los laat of wat linker of rechter stelling is b.v, dan sloop je je paard, klaar uit!

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:45

Ik vind het echt niet kunnen dat er op deze manier gereageerd wordt.. Bij HAW is het de bedoeling dat je OPBOUWENDE kritiek geeft en geen afkrakende kritiek.. Ook lijkt het me handiger om uit te leggen dat wat jij niet goed vindt, hoe het anders kan/waarom/hoe en wat je ermee bereikt. Dan heeft ze er eventueel wat aan he?
Als jullie iets beter kijken, zie je dat dit meisje plezier heeft met de pony en lekker haar rondje rijdt. Hij ziet er misschien minder uit als op de laatste foto maar het is er dan ook koud zoals ze schrijft, dus de vacht zal niet optimaal zijn.
Verder vind ik het er prima uitzien, ze geeft hem ruimte om te springen.

De tip die ik je wil geven is om je pony iets meer gesloten proberen te rijden het LIJKT op de foto's of hij wat uit elkaar valt, het is natuurlijk een moment opname maar dan zit je zelf ook wat stiller en je pony gaat er makkelijker van lopen.
maarja, das natuurlijk ook lastig als je er maar heel af en toe op rijdt, dan zou ik ook lekker mn rondje rijden en lol hebben! Want volgens mij is dat zeker wel het geval.
Succes!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:33

Nee vind je het heel erg gek dat ze niet meer reageert?
kritiek hoort opbouwend te zijn, niet afkrakend!
Denk aan de leeftijd van de Ts en het feit dat ze les heeft van mensen die er waarschijnlijk geen verstand van hebben.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:07

Hij ziet er inderdaad uit als 2 of 30 , maar 4 .. Maar daar gaat het in dit topic natuurlijk niet om.

Wat ik je zou willen meegeven, (want je hebt zelf je topic bij HAW geplaatst) als je er weer
heen gaat, 1x per dag gaan rijden en dan max 30/40 min incl in en uitstappen. Voor zo'n jong
paard met zo weinig body is het ronduit slecht om zoveel te rijden. Om over het springen maar
mijn mond te houden.

Als je instructrise zegt dat dit wel kan, zou ik bij haar ook mijn vraagtekens
zetten. Wat denk je zelf van de situatie van een 4 jarige onbespierde pony die 2x per dag moet
lopen en dan ook nog eens springen? :) Dat klinkt ook niet echt fijn toch?

Hebben ze geen oudere/meer ervaren paarden waar je dat andere uur op kunt rijden?

Bij de foto's 9&11 vind ik je houding best netjes ! Je benen afsteken is idd een balansprobleem. Bij
wat lagere sprongen kun je proberen wat minder ver uit het zadel te komen.

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:23

Probeer meer mee te gaan met je paard, ziet er verder oké uit!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:54

OEF!!!!!!!!

meiden( en heer?:P) het gaat om een heel jong meisje denk ik aan de foto's te zien. Dingen als castreren gaan denk ik helemaal niet via haar. Als je dat commentaar geeft doe het dan leeftijd gericht en zo dat ze er ook iets mee kan.

TS: wat een lief paardje heb je om te zien. zoals je leest moet er nog veel gebeuren, leer van de paarden die je hier rijd, en probeer het daar.
Hij is wel een beetje mager, misschien vragen of hij meer hooi en brok kan krijgen.
Springen is leuk, maar begin eerst met balkjes is ook veilig voor je zelf!

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:26

Helaas voor jou moet ik mij ook bij het bovenstaande commentaar aansluiten het beeld ziet er idd niet erg vriendelijk uit, maar als ik je een paard tips zou mogen geven:
zou ik hem voorlopig minder laten springen en bijvoorbeeld met een bijzetje longeren hierbij kan hij goed over zijn rug leren lopen zonder het gewicht (niet dat jij nou zoveel weegt) en en de imbalans van een ruiter.. Dit werkt bij mijn paarden ook erg goed, verder kun je hier natuurlijk wel gewoon grondbalken bij gebruiken..
Verder zou ik je 2x per dag echt nog afraden omdat je er niet zo vaak bent en het beestje nog jong is en doorgroeit en al zo schraal is, je zo hier wat extra hooi voor kunnen geven of bijvoorbeeld wat suplementen? en hoe vervelend ook, jij houdt van springen, maar je pony zal eerst gewoon dressuur moeten leren voor het vertrouwen, dus geef hem ook dat vertrouwen en kijk dan pas verder naar hindernissen.. Ik vind je nu behoorlijk egoistisch bezig, sorry dat ik het zo zeg.. Maar een paard verdient gewoon rustig de tijd om op kracht en spieren te komen, maar ik heb het idee dat omdat jij hem maar een paar x per jaar ziet, jij zoveel mogelijk op hem wilt rijden en omdat jij niet van dressuur houdt moet hij daardoor springen.. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk ten opzichte van jouw paard en dan kun je wel zeggen dat die vrouw zegt dat het geen kwaad kan, maar wat is zij voor een paarde vrouw als ze wel paarden hebben en niet het geld om een castratie te betalen.. Sorry maar dit is mijn mening!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:55

Beste TS. ERg goed van je dat je wilt leren en daarom fotos plaatst op HAW! Je zegt zelf dat dressuur niet je sterkste kant is, mijn tip is om veel dressuurles te nemen. Als je dan straks beter dressuur kunt rijden kan je later ook weer beter springen! Het is ook belangrijk om je handen stiller te leren houden; misschien kan je, totdat je dat goed kunt eerst met een klein boogje in de teugel rijden om voorlopig de mond wat te ontlasten.

Heel veel succes met je pony (s)!!!

GRoetjes

nb. Dit lijkt mij niet een volwassenen, nuanceer eens een beetje in je antwoorden mensen.....

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:19

Het is volgens mij beter dat je 6keer per week rijd en minstens 3keer van de 6 dressuur doet. Al spring je nog zo graag, als je geen goede beenhouding hebt moet je meer dressuur rijden met lange beugelriemen en leren aan de teugel lopen want ik heb de indruk dat je de oefeningen nog niet diepgaand kunt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:42

Je bent dus alleen in de vakantie in de gelegenheid om te trainen?

Dan is het toch het belangrijkste dat je gewoon plezier hebt met je pony en hem niet al teveel in de weg zit.
Dat laatste lijkt niet echt aan de orde en de pony lijkt het op de foto's af te gaan ook best leuk te vinden.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en je bent met springen wel vooruit gegaan. Natuulijk is het nog niet goed maar dat geeft niet, dat kan je ook eerlijkheidshalve niet verwachten.

Mijn keuze zou het niet zijn om op deze manier een paard/pony te hebben, ik zou hem dichterbij willen hebben en elke dag ermee aan de slag willen en zeer regelmatig willen lessen met hem. Dan kan je echt vooruitgang boeken en serieus trainen en opbouwen aan conditie, spieren en samenspel tussen ruiter en paard.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:47

Hoi TS,
Ik vind het knap van je dat je deze foto´s plaats. Ik lees zelf geregeld mee en vind hier soms niet de meest taktische opmerkingen.
Het rijden, nou, je geeft zelf al aan dat dressuur niet één van je sterkste kanten zijn.Dus je kan naar jezelf kijken. Pluspunt! ;)
Springen, kan ik geen commentaar op geven, ik hou niet van springen en spring zelf dus ook nooit.
Verder wil ik je wel echt als tip geven dat je hem niet te vaak kan rijden (per dag). Hij is al mager, of schraal. En wat natuurlijk mee kan tellen is de beweging die je hem geeft. Meer beweging, betekent een hogere stofwisseling. Hogere stofwisseling komt uit op een dunner paard of meer eten. Snap je?
Buiten dat is hij in zijn koppie ook nog jong. Een peuter zet je ook niet aan wiskunde. Doe dus maar lekker rustig aan met je paardje, dan heb je er uiteindelijk langer plezier van! Wissel het rijden af met buiten wandelen, training met `enge` dingen. Houd hem denk ik ook fris in het koppie!
Succes!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:38

Ik denk dat een meisje van deze leeftijd niks in te brengen heeft met wat er met de pony gebeurt. Ik denk het niet, ik weet het wel zeker.

Ik vind het rond uit sschandalig dat dat niet gezien wordt door mijn mede bokkers en dat er op deze rond uit onvriendelijke manier gereageerd wordt. Daar leert ze toch helemaal niks van!

Eerst vragen naar de hele sitiuatie en dan pas tip en adviezen geven.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:51

Wat ik zie, is een jonge meisje met een jongen pony die voor haar doen goed rijdt. Denk ook dat toen wij allemaal jong waren ook niet perfect reden. Ze zit in een leerfase en de pony zit daar ook in.
Kijk de pony loopt niet optimaal maar, door te oefenen en daarbij goede begeleiding te krijgen komt dat allemaal.

Over het te veel rijden van zon jonge pony ga ik niet op in. Daar is genoeg over gezegt.
Ze geeft zelf al commentaar over het dressuur gedeelde en dat haar dit ook niet ligt.
Het springen ziet er opzich wel lekker uit voor zon jonge combinatie. Er moet nog veel aan gesleuteld worden maar, dat komt wel!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:30

Ik sluit me aan bij Yttel en ik zou graag willen weten wat die man op de achtergrond op foto 7 met die stok aan het doen is, het ziet het heel raar uit namelijk,.