Onregelmatig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:49

een spier verrekt? Heeft mijn paard ook weleens gehad, heeft toen 2 weken stil gestaan.. je ziet er dan vaak niks van in de stap maar wel in de draf en galop. (ook zie je niks aan de benen zelf)

Je kan het zien door het op de volte te laten draven. Als het bv een spier is in het rechter been/schouder dan loopt hij onregelmatiger op de linkerhand..

Het blijft moeilijk te zien of het echt om verrekking gaat..

Mijn paard is met spierbalsem behandeld en het was na 10 dagen over. Ben er na 2 weken weer langzaam begonnen.

*oh sorry zie net dat je paard al een aantal weken kreupel is, dat heb ik verkeerd gelezen.
ik denk dat mijn post dan niet relevant is.

zou dan idd een kreupelonderzoek laten doen..
Laatst bijgewerkt door Floortje88 op 21-10-10 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Heb je de visiteertang er even op gehad? (hoewel ik dan op het harde een verslechtering zou verwachten, als er een beginnende of diepe zweer in zou zitten of als je en beklemming bij een van de nagels zou hebben)

daisjuh

als je het echt niet vertrouw zou ik inderdaad een kreupelheids onderzoek doen, iemand uit mijn omgeving had dit ook met zijn paard en is door bliven rijden omdat het soms weg bleef en 2 jaar later toch maar eens foto's laten maken en laten onderzoeken en die bleek dus al die tijd artrose te hebben. wil je niet bang maken hoor maar dan ken je wel alles uitsluiten

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:51

Danique, wel fijn dat je de oplossing hebt gevonden. zal eens kijken of ik een keer een lesje bij iemand anders kan nemen.

Aerdenhout, aan atrose heb ik ook zitten denken en mn Da zijn dat het niet erg genoeg is, maja je weet nooit, toch een andere Da bellen morgen.
met een eventuele pees blessure is rust toch het beste ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:54

Ja het is nooit verkeerd om een second opinion te doen. Wat ik wel aanraad, is om de dierenarts bij jou te laten komen. Sommige paarden laten op ander terrein door spanning niks zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:55

Klopt, bij peesblessure is rust de remedie. Is met een scan doorgaans goed aantoonbaar tegenwoordig, is niet meer het gokwerk van vroeger.
En vergis je niet, bij peesletsel hoeft er absoluut geen warme of dikke plek te zijn. Als die er wel is, denk je eerder aan een peesblessure, maar ze komen ook vaak zonder die duidelijke symptomen voor.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:56

Sonja schreef:
Heb je de visiteertang er even op gehad? (hoewel ik dan op het harde een verslechtering zou verwachten, als er een beginnende of diepe zweer in zou zitten of als je en beklemming bij een van de nagels zou hebben)

ja hebben we er op gehad, maar geen reactie.
maar moet wel zeggen dat mijn paard geen tot weinig reactie geeft bij pijn, ze laat het maar over zich heen komen.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:01

joolien, bedankt voor je tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:02

Oeh da's kl*te, een bikkel. Die zijn niet zuinig op zichzelf. Reden temeer om een kreupelheidsonderzoek te laten doen want als bikkels niet regelmatig zijn, dan was een iets kleinzeriger paard in dezelfde situatie al stokkreupel geweest.

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:03

Wat vervelend zeg, en ik herken je situatie!
Mijn paard heeft bijna hetzelfde loopt kreupel, maar niet altijd. En dan zo half, vaak voel je het wel en is het moeilijk te zien. Er zijn dagen bij dat hij kreupel loopt en dagen dat er niets is, vooral op voltes op de rechterhand heeft hij er veel last van dus spieren laten onderzoeken was het niet. Nu denken we aan hoefzweer of HKO, ga straks nog even goedkijken en volgende week komt de hoefsmid.
Anders vrees ik erg hard voor een peesblessure of artrose. Misschien heb je er wat aan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:12

Knert schreef:
scheefheid.. niet door bakrand maar door scheve schouders door het grazen. Mja dan had je het wel eerder gemerkt. Misschien heeft ie een tik gekregen. Maar had de fysio/kraker geen opmerkingen? En de smid ook helemaal niet?

Idd, ik doelde op de natuurlijke scheefheid van een paard wat geen problemen hoeft
te geven, maar wel kan geven. Kan er ook ineens uitkomen zonder dat je dat eerder gemerkt
hebt ;)

Charlot2000

Re: Onregelmatig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:18

Mijn paard liep een maand geleden ook zo. Ik heb haar wel gelijk op foto's laten zetten (is duur maar dan weet je wel waar je aan toe bent) en ze bleek een breukje te hebben in hoefbeen en verbening van hoefkraakbeen. Nogmaals: als je echt twijfels zou ik toch echt foto's laten maken. Als je weet welk been het is, hoef je alleen daar maar foto's van te laten maken. Succes.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:35

Bij zulke vage klachten zou je ook een thermografisch onderzoek kunnen overwegen. De kosten zijn lager als foto's en vaak weet je in welk gebied je moet zoeken.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:20

ik zou proberen de plek uit te verdoven en dan kun je misschien specifiek een foto van dat gedeelte maken.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:20

bedankt allemaal voor het meedenken..
Ze loopt nu sinds een week niet meer onregelmatig, waarschijnlijk toch iets van een klap gehad ofzo!

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:07

Weleens gedacht aan een niet goed passend zadel?

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:46

pieceofcake schreef:
Weleens gedacht aan een niet goed passend zadel?

Mijn zadels zijn op maat gemaakt, en worden regelmatig nagekeken.