Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:08

wat een onwijs knap paard <3

8tjes rijden ook in stap houd hem mentaal bezig
om erover na te denken waar hij zijn voeten gaat neerzetten,
zelf ook proberen om je te ontspannen en je lang te maken, en vooral niet meegaan in zijn drukke gedrag

ik heb precies hetzelfde met mijn merrie en die weet ook niet hoe ze haar voeten moet gebruiken
belangrijk is dat hij reageert als jij tegen de beweging in gaat zitten om hem een pasje langzamer te laten gaan
maar wel ondersteunen met je eigen benen zodat hij niet alle kanten op zwabbert.

en erg veel beterschap voor jou gewenst ;)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 17:34

nacho_lein schreef:
Wat doet hij aan de lange lijnen?

Is nog nooit met hem geprobeerd. In Brazilie zijn ze niet zo van de lange lijnen. Mijn instructeur werkt wel soms aan de hand maar met halstertouwen aan het bit en alleen als er een speciefiek probleem is. Bedoel je met lange lijnen, lange lijnen en dan ernaast/schuin achter. Of dubbele longe?
Als ik dichtbij naast hem ben voelt hij geen druk, sta ik 'in het midden en van hem vandaan', dan gaan de remmen los. "Iets met longe" zie ik daarom nog niet zitten want dan heb ik nu nog te weinig (lees: geen) controle. Met hoofdstel om en naast hem schouderbinnen, travers, etc doen, remmen, doorlopen, etc. Dat zeker wel! Ga ik zeker doen. Extra voordeel is dat hij zich dan aan mijn looptempo aan moet passen, iets wat hij niet hoeft als ik ver van hem sta/longe/etc. Ook omdat wanneer je hem losgooit in de paddock hij eigenlijk gewoon bij je blijft staan om geaait te worden. Om vervolgens bij je in de beurt te blijven snuffelen. Daarom wil ik beginnen met 'dicht' bij hem deze oefeningen doen.

nacho_lein schreef:
(ik absoluut niet, dus ik pak meestal de passoateugel O:))

Heb lang geleden een cursus gehad waar aan de hand werken/dubbele lijnen maar dan ernaast, onderdeel van uitmaakte. Maar hulpteugels zijn uitgesloten, zelfs een passoateugel. Daar mag ik het terrein niet mee op... Mijn instructeur heeft laatst op de braziliaanse dierenarts/paarden expo een lezing gegeven over de schade van verkeerde bitten en hulpteugels, dus dat soort dingen heeft hij ook niet. (Hij heeft ze van iemand moeten lenen om fotos van te maken om te laten zien tijdens de lezing. :+ )

nacho_lein schreef:
Als hij braaf is, Doen! Zeker in glooiend landschap, daar heb je een bijkomend effect dat hij zijn achterhand wel moet gebruiken bij het bergop gaan en bergaf zet hij hem er meteen meer onder.

Gaan we doen! En dan in een groepje zodat hij zich, misschien, aanpast aan hun snelheid.

nacho_lein schreef:
De twee foto's die je plaatste, zeker de laatste is een mooi voorbeeld van een paard wat zich heerlijk strekt en daarbij door de strakke rug zijn eigen achterbeen blokkeerd. Voor wil hij wel zakken, maar alleen naar voren zodat hij zijn rug lang kan houden. .

Vond het inderdaad leuk voorbeeld. Heb uit de hele reeks (rijden en los) maar een paar waar de achterhand er wel onder gaat, maar het absolute meerendeel is op de voorhand met wijd gestrekte voorbenen.

nacho_lein schreef:
Wat wil helpen is masseren, laten buigen (als hij staat) hoofd naar de punt van de schouder, naar de heup en dat beide kanten op. .

Dat kan ik doen tijdens het wandelen/handwerk. Heb ook een cursus gedaan TTouch. (ben cursus freak...) kan ik ook zijn achterbenen erbij betrekken door massage. Zal de voorbeelden die je noemde ook in het plan zetten. Zijn buikspieren laten spannen, rug bollen, en achterbenen masseren. Hij houdt van aandacht, en zal hem ook ontspannen.

nacho_lein schreef:
Succes en gaat het alweer wat beter?

Lig nog steeds op bed en ga vandaag van het vloeibare voedsel af. Van het ziekenhuis bellen ze nog elke dag ter controle, was misschien toch iets zieker dan ik dacht, maar dat zou ook kunnen komen omdat ik op de eerste hulp half laveloos riep dat ik zondag `wel weer paard moest rijden`. :Y)
Als het morgen niet beter gaat dan terug voor een nieuw infuus. Maar ze denken wel dat ik me vanmiddag/morgen een heel stuk beter voel.

onley schreef:
zelf ook proberen om je te ontspannen en je lang te maken, en vooral niet meegaan in zijn drukke gedrag

Dat was inderdaad wel moeilijk, had mijn beugels ook de vorige keer iets te kort en dan ga je nog overdrevener lichtrijden en zit je iets naar voren.
Ga zondag alleen aan de hand werken en misschien alleen op hem stappen. We zijn tenslotte ook weer een week verder en hebben de mannen hem bijgereden en zijn met hem naar buiten gegaan. De batterijen zitten al in de oplader...

onley schreef:
en erg veel beterschap voor jou gewenst ;)

Dankjewel!!

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:54

Ten eerste wat een prachtig paard en omgeving daar!

Misschien kun je wat met de NH proberen?
laat hem eens los door de bak lopen, kijk eens wat hij dan doet.
Ik weet niet of je iets van een Join-up weet? dat kun je misschien ook eens proberen.
en daarbij je stem gebruiken. zo leert je paard op je stemhulpen af te gaan. doe de oefeningen eens vanaf de grond.
Als je rijd is het belangrijk om op je ademhaling te letten. ga maar eens met losse teugel lopen en let alleen maar op je ademhaling.
je zult zien dat je paard er op reageert!

Ik wens je er veel suc6 mee. het is een een knap paard

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:35

Rivano schreef:
Is nog nooit met hem geprobeerd. In Brazilie zijn ze niet zo van de lange lijnen. Mijn instructeur werkt wel soms aan de hand maar met halstertouwen aan het bit en alleen als er een speciefiek probleem is. Bedoel je met lange lijnen, lange lijnen en dan ernaast/schuin achter. Of dubbele longe?
Als ik dichtbij naast hem ben voelt hij geen druk, sta ik 'in het midden en van hem vandaan', dan gaan de remmen los. "Iets met longe" zie ik daarom nog niet zitten want dan heb ik nu nog te weinig (lees: geen) controle. Met hoofdstel om en naast hem schouderbinnen, travers, etc doen, remmen, doorlopen, etc. Dat zeker wel! Ga ik zeker doen. Extra voordeel is dat hij zich dan aan mijn looptempo aan moet passen, iets wat hij niet hoeft als ik ver van hem sta/longe/etc. Ook omdat wanneer je hem losgooit in de paddock hij eigenlijk gewoon bij je blijft staan om geaait te worden. Om vervolgens bij je in de beurt te blijven snuffelen. Daarom wil ik beginnen met 'dicht' bij hem deze oefeningen doen.

Heb lang geleden een cursus gehad waar aan de hand werken/dubbele lijnen maar dan ernaast, onderdeel van uitmaakte. Maar hulpteugels zijn uitgesloten, zelfs een passoateugel. Daar mag ik het terrein niet mee op... Mijn instructeur heeft laatst op de braziliaanse dierenarts/paarden expo een lezing gegeven over de schade van verkeerde bitten en hulpteugels, dus dat soort dingen heeft hij ook niet. (Hij heeft ze van iemand moeten lenen om fotos van te maken om te laten zien tijdens de lezing. :+ )

Zou beginnen met dichtbij hem. En dan steeds een stapje verder van hem weg. Hij moet zijn eigen lichaam leren vertrouwen en als jij geen hulp geeft dat hij het echt wel goed doet. Hij moet leren dat geen hulp niet meteen per se betekend dat hij het fout doet of dat hij meteen in paniek moet schieten op het moment dat hij je een keertje niet snapt. Dichtbij hem blijven kan je dan zeker gebruiken om jou subtiele aanwijzingen (het zelf gewoon rustig blijven in je houding, zelf duidelijk en langzaam blijven ademen, trotse maar niet overheersende houding) beter over te laten komen, plus dat je veel eerder in kan grijpen op het moment dat hij wil gaan rennen. Veelvuldig belonen wil daarbij heel goed helpen (maar las ergens dat je dat al deed?)

Aan de ene kant goed punt van de hulpteugels. Passoa is de enige die bij mij de bak in komt :j Maar das puur omdat ik niet omkan gaan met twee lossen lijnen := ik heb wat dat betrefd twee linkerhanden. Rij ook liever dan dat ik longeer, behalve bij paarden die duidelijk de coordinatie en spierkracht missen (zoals zo te zien die van jou). Veel bitten en hulpteugels zijn trouwens niet eens zo heel schadelijk mi, maar wel op het moment dat ze verkeerd gebruikt worden :j en daar schort het 99% van de gevallen nog wel eens aan :oo

Mooi dat je wel wat opknapt :j vloeibaar voedsel is ook maar niks! En een weekje meer of minder maakt voor het paard echt niet uit hoor O:)

Rosiewozie

Re: Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:33

Aan alle tips zou ik nog willen toevoegen om eens naar zijn rug te laten kijken, door een osteopaat oid. Zulk wegloopgedrag zoals je beschrijft zodra hij moet gaan dragen of verkorten komt vaak voor bij paarden die blokkades hebben in de rug en of hals.

Heel veel succes en beterschap verder! Het is een geweldig mooi dier.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 01:54

Marritk schreef:
Ten eerste wat een prachtig paard en omgeving daar!

Het ligt in een vallei met aan 1 kant een hele hoge/schuine natuurlijke "heuvel". Daar kijk je vanuit 1 kant van de bak op uit. Daar begint het net steil omhoog te lopen. Gaat nu zomer worden dus nog mooier met bloemen en fruit enzo. De bananen zijn al uitgegroeid..

Marritk schreef:
Misschien kun je wat met de NH proberen?
laat hem eens los door de bak lopen, kijk eens wat hij dan doet.
Ik weet niet of je iets van een Join-up weet? dat kun je misschien ook eens proberen.

Heb met hem losgewerkt. Zonder leadrope en zonder arm gebaren, alleen gepoogd hem te stoppen. Uiteindelijk ben ik gebukt op de hoefslag gaan staan en toen stond hij stil en kwam meteen naar me toe om een aai te halen. Grappig was wel dat ik overal kon gaan staan en het was 'goed' en loopt hij rustig rond. Ga ik in het midden staan dan is het HUP, staart in de lucht en rennen maar. Hij staat er ook nog niet zo lang dus is voor hem natuurlijk ook even wennen en aanpassen. Waarschijnlijk is het over 1 of 2 weken helemaal goed en is hij minder 'strak' wat dat betreft.

nacho_lein schreef:
Dichtbij hem blijven kan je dan zeker gebruiken om jou subtiele aanwijzingen (het zelf gewoon rustig blijven in je houding, zelf duidelijk en langzaam blijven ademen, trotse maar niet overheersende houding) beter over te laten komen, plus dat je veel eerder in kan grijpen op het moment dat hij wil gaan rennen. Veelvuldig belonen wil daarbij heel goed helpen (maar las ergens dat je dat al deed?)

Belonen lijkt me ook makkelijker. Denk dat ik eerst kort met Kees aan de hand ga werken en dan met hem. Kan ik er eerst weer even inkomen, om daarna met grote Alamo aan de slag te gaan.

nacho_lein schreef:
Aan de ene kant goed punt van de hulpteugels. Passoa is de enige die bij mij de bak in komt :j Maar das puur omdat ik niet omkan gaan met twee lossen lijnen := ik heb wat dat betrefd twee linkerhanden. Rij ook liever dan dat ik longeer,

Wat dat betreft is Brazilie heel anders dan Nederland. Longeren doen ze niet. Ze doen het wel, maar zonder longeerlijn. De enige reden om er een lijn aan te hangen is als je geen longeerpaddock hebt en het in de wei moet doen. Ik rijd tijdens wedstrijden (tot grote hilariteit van zo´n beetje iedereen) met een bling bling frontriem uit Nederland, en ben de enige. (Al zag ik vorige wedstrijd een duitser met een matkleurige duitse flag frontriem. Hij is de tweede.) Peesbeschermers doen ze niet aan, bandageren is alleen voor de sier en voor de foto. Je paard behoor je absoluut niet zelf te poetsen en op te zadelen. Nog een interessante... een zadel hoort bij een RUITER, niet bij een paard... :P Met als megaklapper... de pensionstal in het centrum waar ik meestal wedstrijd heb is gesloten op maandag en gaat elke dag dicht om 18h00. >;) (Dus als Kees daar een week staat moet ik er tijdens werktijd naartoe, en mag ik ook op maandag niet naar binnen. Al heb ik een keer op maandag net zo lang lopen snotteren en snikken tot ze me 10 minuten toegang verleende om te kijken hoe hij erbij stond...) En dit is nog maar een klein aanbod aan verschillen. Een groot aantal tips die hier genoemd zijn en volkomen acceptabel in Nederland, zijn onvoorstelbaar hier.
(Bovenstaande is Brazilie in zijn geheel, niet specifiek waar ik rij.)

Rosiewozie schreef:
Aan alle tips zou ik nog willen toevoegen om eens naar zijn rug te laten kijken, door een osteopaat oid.

Osteopaat, ik zou hem zo morgen brengen. Maar weet eigenlijk niet of ze dat hier hebben. Een paardentandarts bestaat ook niet echt, is gewoon de normale dierenarts. En iemand die een zadel op het paard komt aanpassen bestaat al helemaal niet. Is een beetje roeien met de riemen die je hebt. Als er gehecht moet worden doen de staljongens dat gewoon. Alcateia´s koliekoperatie was op de parkeerplaats.. (maar was ook spoed.) Sta vaak flink te knipperen met mijn ogen hoe het hier overal aantoe gaat, zowel positief als negatief. Mocht er een hollandse osteopaat op vakantie gaan naar Brazilie, laat het ons weten! ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:03

Ik heb 't idee dat je paard nog niet zoveel balans heeft. Het is alsof hij van een heuvel af moet lopen, als je dan gaat rennen omdat je de balans verliest, dan val je op je snuffert. Maar als je zachtjes loopt dan zal je jezelf kunnen beheersen.
Ik zal dit paard overdreven uit zijn eigen tempo laten lopen. Let er ook op dat je je benen echt stil hebt.
Laat hem echt langzaam en laag, als hij te hard gaat, meteen weer terug nemen naar de stap en opnieuw proberen. Maar ook in stap het tempo beheersen.
Voltes sluiten totdat je paard achter gaat overstappen en weer openen, schijnovergangen noem maar op. Echt ervoor zorgen dat hij zijn balans vind ipv ervoor weg te lopen.
Succes met dit prachtige dier!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:08

tja kan niet anders zeggen -voltes- -overgangen- -van hand veranderen- -Uitstrekken-

die dingen helpen wel goed maar ik vind dat die al heel mooi loopt

en hij is echt super mooi <3 of zij

succes

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:31

Geen balans en te weinig spieren/kracht achter. Wat dat betreft is hij op tijd gekomen, anders ontwikkelt hij alleen nog maar meer de voorkant.
Vandaag langs geweest en kort aan de hand met hem gewerkt. Vond hij gezellig, maar ik vond het niet makkelijk hij is zo lang en hoog. Had me ook bedacht dat het misschien zou helpen om -alleen- achter bandages om te doen om te verbinding met achter te leggen.
Omdat ik zo niet-slim was om gistermiddag mee te gaan naar een paardenveiling wat misschien iets teveel van het goede was geweest. (Wat een herrie!!!) En vandaag om 7 uur opmoest om mee naar stal te gaan was ik nogal slappies dus heb niet gereden. Maar omdat Alamo er toch zo netjes bijstond heeft mijn instructeur hem voor het eerst gereden. "Daar moet nog heel veel aan gebeuren". :D Normaal rijdt 1 van de stalruiters hem.
Maar het was zeker beter dan vorige week. Ze zijn met hem steeds naar buiten geweest en ook 2x in de bak gereden.
Na het rijden de wei in en we hadden weer een tevreden paard.

De clinic komt dichterbij maar denk dat Alamo er toch nog niet klaar voor is. Morgen komt een paard die mijn instructeur gister op die veiling gekocht heeft. Vond hij echt een paard waarmee ik naar de clinic kon. Type opstappen en wegrijden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:02

oooh herkenbaar, mijne was ook een bulldozer toen ik haar begon met rijden.

In het begin heb ik haar maar gewoon laten lopen, beetje sturen, veel voltes slangevoltes, afwisseling, tot ze rustiger werd onder het zadel en minder schrok als ik met mn been haar aanraakte. (ter illustratie, na een maand was ik SUPERtrots dat ik binnen 1,5 rondje door de baan van draf naar stap kon! Was een record, normaal buffelde ze gewoon door...)

En nóg, probeert ze het als ze er de kans toe krijgt. Wat ik bij haar verder doe is veel stapwerk, wat schakelen, een keer halt, weer lang laten worden en weer terugrijden, en dat zonder strak te worden..
Maar het belangrijkste was bij mij, kilometers maken. Ze moeten meer ervaring krijgen, minder paniekerig reageren als je je been aanlegt.
Dus, wat ík zou doen; beginnen met stap, kunnen schakelen. Dan de fijnste gang zoeken (was bij de mijne de galop, dat vond ze het makkelijkste) en daarin gaan schakelen, spelenderwijs moeilijke dingen meenemen zodat ze zelf wat terugkomen.
En wat mijn instructrice bij mij erin gedrillt heeft; ík bepaal bij zo'n paard hoeveel druk er op de voorkant komt, en hou dat vast, niet heel sneaky weer zwaarder/sterker laten worden, maar los-los-los.

Ben heel benieuwd hoe dit paard zich ontwikkeld, en natuurlijk; beterschap!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:24

Casca schreef:
(ter illustratie, na een maand was ik SUPERtrots dat ik binnen 1,5 rondje door de baan van draf naar stap kon! Was een record, normaal buffelde ze gewoon door...)

Haha! Jawel, herkenbaar. De eerste keer dat ik hem reed gingen we in draf en echt zo van de staart in brand. Ik beetje terugnemen... en nog eens.. uhmm.. geen reactie. Ik werkelijk een heel arsenaal aan trukendozen opengetrokken maar er kwam werkelijk niets aan reactie. Mijn instructeur vroeg of ik 'vandaag' nog van plan was om op een rustiger tempo to gaan draven... Ik riep terug dat we eigenlijk heel langzaam draven maar zijn video op Fast Forward stond...

Casca schreef:
Maar het belangrijkste was bij mij, kilometers maken. Ze moeten meer ervaring krijgen, minder paniekerig reageren als je je been aanlegt.

Was het bij jou paard uit onbalans, verkeerd ingereden of gewoon aan de hyper kant?

Casca schreef:
Dan de fijnste gang zoeken (was bij de mijne de galop, dat vond ze het makkelijkste) en daarin gaan schakelen,

Dat gaat de stap worden. Voor galop is het nog wat vroeg.

Casca schreef:
En wat mijn instructrice bij mij erin gedrillt heeft; ík bepaal bij zo'n paard hoeveel druk er op de voorkant komt, en hou dat vast, niet heel sneaky weer zwaarder/sterker laten worden, maar los-los-los.

Ze gaan veel met hem buitenrijden zodat hij sterker kan worden en een meer natuurlijke balans gaat ontwikkelen. En de zijgangen aan hem leren zodat hij zijn achterbenen meer dragend gaat ontwikkelen.

Casca schreef:
Ben heel benieuwd hoe dit paard zich ontwikkeld, en natuurlijk; beterschap!

Ik ook! Vind Alamo echt zo´n toekomstbelofte. Als je ziet hoe 'slecht' hij nu is en toch al zoveel sier in zich heeft, hoe goed moet hij dan wel niet zijn als zijn achterbenen, buikspieren en rug ook mee komen doen? Ik zie hem echt heel ver komen. Mijn instructeur is een beetje verbaasd over mijn specifieke interesse en rotsvast geloof in deze viervoeter. (Omdat er veel meer veelbelovende jonge paarden staan die er een stuk beter bijlopen, betere dressuurafstamming hebben, veel praktischer gebouwd zijn, en jonger zijn maar over veel meer harmonie en elasticiteit beschikken.) Dus waarom nou net DÉZE... geen idee.
Wat denken jullie? Zie ik dingen die er niet zijn? Heb ik een voorliefde voor de semi-kneus?

Casca schreef:
en natuurlijk; beterschap!

Sinds vandaag gaat het echt beter! Heb ruim 14 uur geslapen en dat heef geholpen. Ga donderdag weer naar stal en dan om te rijden.
Moet nog steeds een paard voor de clinic kiezen. (Moeilijk!) Al staat dit los van Alamo. In het begin had ik nog wel de hoop om met hem te gaan, maar nu denk ik toch dat het geen bijzondere toegevoegde waarde voor hem heeft. Hij heeft tijd nodig.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:23

Ik zal het onthouden, als we ooit bedenken in Brazilie op vakantie te gaan dan kom ik zeker langs!! Haha. Wel goed om te weten dat bij jullie nog werk genoeg is als dierenosteopaat...

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:58

Hej,

Allereerst: kwijlbaar beestje heb je daar :oo super mooi ding
maar.. Volgens mij kan je beter bijrijden (ik weet dat het onlogisch klinkt) maar bij mijn paardje helpt het, zij had er ook geen rem opstaan toen we ze kochten en nu toch al een beetje. :+ Wat ik doe om haar rustig te krijgen is met de buitenteugel tegenhouden maar direct als ze op het tempo is dat IK gevraagd heb en zich geeft ga ik ze zachtjes bijrijden MET been! Ze moeten been kunnen verdragen en of je nu vooruit gaat of terugrijdt, je been moeten ze hoedanook respecteren zoals jij dat wil. Maar vooral vergeet niet, als je hier nog lang mee doorgaat krijgt hij dit op en heb je niets meer te zeggen. Dit is helemaal niet negatief bedoeld maar sommige mensen miskweken zo hun paarden! Van in begin: tegenhouden, gaat het niet met de zit, gebruik dan hand. Iets dat ze verkeerd hebben aangeleerd is zowiezo 1000 keer moeilijker om het weer af te leren, maar dat heb jij niet gedaan natuurlijk. Als hij zich geeft en rustig wordt, begin dan heel rustig met een licht contact hem erbij te rijden met je zit en been.
Dat overdreven lichtrijden kan een gevolg daarvan zijn, dat weet ik maar probeer dit zoveel mogelijk te minderen zonder hem toch te storen. Ik zou zeggen: Veel overgangen stap draf en dan vooral weinig draven en iets langer stappen. Leer hem je hulpen te respecteren. En heel veel overgangen, geen halve hoefslag stappen. Je zal merken, daardoor wordt hij minder stug vooraan en komt z'n achterhand bij waarbij als gevolg dat hij rustiger wordt. Het is raar maar waar, bij mij werkt het. Ook op de volte werken zou ik doen, heb je ook veel meer controle. Denk er wel aan, je mag terugrijden maar let op dat z'n achterhand blijft draaien. Daar moet je in begin niet teveel mee overdrijven, dat komt vanzelf als hij respect heeft voor je hand en been. :)
Sorry als ik dingen heb gezegd die al gezegd zijn, heb niet heel je topic doorgelezen.
Iig veel plezier met de clinic! Zo'n kans wil ik ook wel eens ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:47

Moderatoropmerking:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! +:)+

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:18

Ben zoals Leo al quote ook erg blij met dit topic! Heb helemaal inspiratie om Alamo aan de slag te gaan.

Rosiewozie schreef:
Ik zal het onthouden, als we ooit bedenken in Brazilie op vakantie te gaan dan kom ik zeker langs!! Haha. Wel goed om te weten dat bij jullie nog werk genoeg is als dierenosteopaat...

Zeker doen!
Ook voor zadelpassers, tandartsen en fysiotherapeuten!
Aan NH doen ze hier wel al zijn ze zich er niet van bewust. :P

Vooral dat een zadel bij een ruiter hoort is een interessant gegeven. Want misschien krijg je dan wel minder rugproblemen bij paarden? (Ik filosofeer even wat in de rondte.) Als het zadel lekker bij de ruiter past zit die beter en stoort minder. (Op een manege hoort een zadel wel bij een paard, en heb je je als ruiter maar aan te passen of je er nou stabiel van gaat zitten of niet.) Als het paard dan ook nog elke dag met hetzelfde nét niet passende zadel loopt dan gaat dat zeker problemen veroorzaken. Als er (bij wijze van spreken) elke dag een ander zadel op ligt wat ook nog eens de ruiter beter bevalt, dan zou dat minder snel slecht uitpakken lijkt me. (Heb ik het natuurlijk niet over echt slecht passende zadels.) Geen idee of het zo werkt, maar zit misschien iets in.

Qleke schreef:
Van in begin: tegenhouden, gaat het niet met de zit, gebruik dan hand. Iets dat ze verkeerd hebben aangeleerd is zowiezo 1000 keer moeilijker om het weer af te leren, maar dat heb jij niet gedaan natuurlijk. Als hij zich geeft en rustig wordt, begin dan heel rustig met een licht contact hem erbij te rijden met je zit en been.
Dat overdreven lichtrijden kan een gevolg daarvan zijn, dat weet ik maar probeer dit zoveel mogelijk te minderen zonder hem toch te storen. Ik zou zeggen: Veel overgangen stap draf en dan vooral weinig draven en iets langer stappen. Leer hem je hulpen te respecteren. En heel veel overgangen, geen halve hoefslag stappen. Je zal merken, daardoor wordt hij minder stug vooraan en komt z'n achterhand bij waarbij als gevolg dat hij rustiger wordt. Het is raar maar waar, bij mij werkt het. Ook op de volte werken zou ik doen, heb je ook veel meer controle. Denk er wel aan, je mag terugrijden maar let op dat z'n achterhand blijft draaien. Daar moet je in begin niet teveel mee overdrijven, dat komt vanzelf als hij respect heeft voor je hand en been.

Thanks!! Hoe zou je het aanpakken voor de overgang stap-draf?
Ik twijfel nog. Kreeg wel de tip om het in een hoek te doen wat ik zeker een goed idee vond. Deed het nu op de volte maar dan heeft hij toch teveel ruimte. We zitten van stap meteen in uitgestrekte draf, en dan geef ik echt minimaal been. Toch tijdens de overgang inhouden? Meteen afwenden? (in de hoek een volte 10 meter maken?)
Ga hem morgen, zondag en dinsdag weer rijden en dan moet ik beslissen wie er meegaat met de clinic. (Al is het me daar niet om te doen.) We brengen "Wie van de 3?' eerder naar de lokatie toe zodat hij kan wennen en we in de clinicbak kunnen oefenen. (... en omdat het daar gewoon erg gaaf is.) Zal eens een foto topic openen over die stal, dat soort dingen kennen we niet in Nederland of aanverwante landen. Ook wat prijs betreft. }>

Qleke schreef:
Iig veel plezier met de clinic! Zo'n kans wil ik ook wel eens ;)

Heb er onwijs veel zin in! Ze hebben ook iemand gehuurd die 2x het volle uur komt filmen. Dan krijg je het na afloop op DVD mee. In Brazilie is de Dressuur het zwaar onderbedeelde zwarte schaap, dus alles wat er te pakken is, pak ik mee! Gold Card failliet of niet!
Vorig jaar om deze tijd hadden we een clinic van de 2 FEI juryleden Joan MacCartney en Eddy de Wolff van Westerrode. Was speciaal voor de 12 ruiters met de hoogste scores tijdens de WDC. Ik was ingedeeld bij Joan, anders had het in het nederlands gekund... Ze vond Kees een beroerde draf hebben, maar een mooie en stabiele galop en exceptioneel goede stap. Ben benieuwd wat Janine van de viervoeter vindt die nu de mooie ring gaat binnentreden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:14

Aller eerst wat een prachtig paard!
En wat leuk om te lezen hoe ze in Brazillie met paarden omgaan.
Overigens dat met die zadels is zo gek nog niet.
Zijn hier in NL ook ruiters zat die meerdere paarden rijden en dat vaak met 1 zadel doen.
En waar ik mijn paard kocht (hadden er daar maar stuk of 90), hadden ze 2 zadels... die volgens hun altijd pasten.
Dus die Braziliaanse filosofie, wordt ook hier in de EU wel eens gebruikt.

Tips, tja ik ben geen ster ruiter, dus van mij kan je niet teveel verwachten.

Echter lijkt wat strak in zijn rug, geen idee of hij ook zo voelt.

Zou kiezen voor buitenritten. Waarbij heuvelop instap nog het meest doet voor bespiering van de achterhand. Lekker simpel rijden en km's maken.

Als je een gang terug wilt en je gaat ipv jezelf zwaar maken juist iets uit het zadel? samen met stemcommando?
En heel veel stappen mijpart een uur en daarin het laag bevestigen en als dag goed gaat proberen in dat tempo voorzichtig aan te draven?
(bij aandraven ging mijn zwarte omhoog of hupte was dan ook alles kwijt,
maar die racete niet door de bak, nou ja, niet daarmee. Heb het niet over
de dingen waar ie allemaal wel voor door de bak racete.)
En bij dat stappen proberen hem echt tussen je teugels te houden zodat je hem zo naar binnen kan zetten voor je buiten teugel.

Hopelijk vind je zijn gebruiksaanwijzing, succes.

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:38

Wat een prachtig paard!!

Wat je schrijft is heel herkenbaar voor mij. Wat bij mijn paard heel goed heeft geholpen is een stuk afzetten in de bak dat ze alleen nog maar een volte kan draven. Het voordeel is dat ze geen kant op kunnen en uiteindelijk rustiger worden doordat ze telkens hetzelfde rondje lopen.
Ik heb twee oefeningen heel veel gedaan wat ernorm heeft geholpen.
1 Teugels helemaal losgooien en terug op stem en zit.
2 Teugels met aanleuning wanneer het paard ontspant weer terug naar stap en dit eindeloos herhalen. Mijn paard ging zich steeds sneller ontspannen in draf. Nu kan ik gewoon rustig aandraven.

heel veel succes, je hebt een mooi paard!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:59

Sjolvir schreef:
Aller eerst wat een prachtig paard!

Ben erg benieuwd hoe hij straks is, lekker in de spiertjes. Vind hem echt een superaantrekkelijke vent zo met zijn 1.70m.

Afbeelding

Sjolvir schreef:
En wat leuk om te lezen hoe ze in Brazillie met paarden omgaan.

Zou er echt topic over vol kunnne typen. Wist niet dat er zoveel verschillen konden zijn. Heb al een keer een heel topic vol weten te krijgen over de verschillen in wedstrijdsport. (en dat waren nog niet eens alle verschillen, en toch al een flink lap text..) Maar er zijn ook grote verschillen in pensionstallen en hoe paardeigenaren met hun paarden omgaan, welke mensen er paardrijden, wat populair is en wat niet. Aan setjes doen ze niet. Maar jezelf in een setje steken weer wel. Ralph Lauren doet het erg goed op een paard.
De Kingland jas heeft hier nu ook zijn intrede gedaan voor de middenklasse zonder Ralph Lauren of Tommie H, en voor het luttele bedrag van 350 euro mag je een zomer-model uit 2004 uit het folie halen. Ik had toevallig vorig jaar in Nederland een Kingsland gekocht in de aanbieding voor 65 euro... Zie ik laatst op een springconcours de halve ruiterbevolking ermee lopen, dus ik denk, misschien zijn ze in het strodorp ook wel in de aanbieding!! Haha! Inderdaaad, voor nu slechts 350 euro. Had ik er nu maar meer uit Nederland meegenomen!

Sjolvir schreef:
Echter lijkt wat strak in zijn rug, geen idee of hij ook zo voelt.

Hij zwiept die benen zo heen en weer dat het minder voelt dan dat ik op de fotos zie. Hij heeft een vrij rechte rug, maar trekt hem iets hol tijdens het rijden. We blijven toch een beetje het idee hebben dat er iets niet lekker zit in die rug. Zijn benen waren prima op de fotos, en de DA merkte zo in eerste instantie niets aan zijn rug tijdens de keuringsoefeningen. Kan ook spierzwakte zijn of verkeerd gebruik. Met rijden gaat het zeker beter, het aandraven in de hoek slaat aan en schouderbinnen begint ook te komen. Hij is wat gecontroleerder. Hij is superbraaf, maar owee als er iets te zien is en hij zou het missen. Haha. Bij het uit de wei halen is hij het neusje van de zalm onder de weidepaarden. Hij komt direct naar het hek toe gelopen (wel zo handig in een grote wei), doet zijn hoofd omlaag (gelukkig... hij is een beetje groot.) en blijft braaf stilstaan tot je alles over zijn oren gefrummeld hebt, aangesnoerd en dichtgeklipt.

Sjolvir schreef:
Zou kiezen voor buitenritten. Waarbij heuvelop instap nog het meest doet voor bespiering van de achterhand. Lekker simpel rijden en km's maken.

Hij gaat nu 1x naar buiten, dag erna in de bak, dan weer naar buiten, en 1 dag rust met halve dag weidegang.
Buitenrijden is nog wel moeilijk voor hem, want er is bijna geen vlak stuk. Alles gaat omhoog of omlaag. (of heel steil omhoog en omlaag.) Alleen in stap is al genoeg voor bodybuilder fitness. Morgen gaan we (bij mooi weer) een lange buitenrit maken (braziliaanse republiek dag vakantie of zoiets.) Dan gaat hij niet mee. Dat is zelfs voor de ervaren paarden een survival. Ik neem wel mijn camera mee, dus tijd voor een topic: buitenritten op zijn braziliaans. (Niet omdat het zo wild is we stappen vooral, maar wat je onderweg allemaal tegenkomt... := Overtreffende trap van Bomproof!)

Sjolvir schreef:
En bij dat stappen proberen hem echt tussen je teugels te houden zodat je hem zo naar binnen kan zetten voor je buiten teugel.

Zal morgen alleen met hem gaan stappen, (is ook beter voor mij voor zo´n buitenrit).
En dan schouderbinnen en veel figuren. Stap-halt oefenen.

glodis schreef:
Wat je schrijft is heel herkenbaar voor mij. Wat bij mijn paard heel goed heeft geholpen is een stuk afzetten in de bak dat ze alleen nog maar een volte kan draven. Het voordeel is dat ze geen kant op kunnen en uiteindelijk rustiger worden doordat ze telkens hetzelfde rondje lopen.
Ik heb twee oefeningen heel veel gedaan wat ernorm heeft geholpen.
1 Teugels helemaal losgooien en terug op stem en zit.
2 Teugels met aanleuning wanneer het paard ontspant weer terug naar stap en dit eindeloos herhalen. Mijn paard ging zich steeds sneller ontspannen in draf. Nu kan ik gewoon rustig aandraven.

Volgens mij ga ik op een constante volte heel duizelig worden. :+
Maar teugels los en stem en zit terugnemen, is een leuke oefening voor de stap rit.

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:00

Wat een prachtig paard!

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:24

2 tips uit eigen ervaring: (excuus als deze al eerder staan vermeld, maar het zijn ook zulke lappen tekst..)

- Sluit uit dat het paard gebits- en/of rugproblemen heeft.

- Hoe staat het met zijn conditie? Wanneer het paard niet aan het been staat en mogelijk slecht stuurbaar is door de snelheid, loopt hij ergens onderuit.

In mijn geval is draf in zijn tempo met vrije teugel, een oplossing geweest. Toen meneer moe werd heb ik nog iets doorgevraagd - niet Overvraagd - en toen viel het kwartje.

Nu is hij nog goed voorwaarts, en sinds kort kan ik middendraf vragen en na de lange zijde weer terugnemen. Het sluiten, en licht naar elkaar brengen van de handen helpt hierbij super i.c.m. zithulp.
succes & beterschap

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:06

Citaat:
Thanks!! Hoe zou je het aanpakken voor de overgang stap-draf?
Ik twijfel nog. Kreeg wel de tip om het in een hoek te doen wat ik zeker een goed idee vond. Deed het nu op de volte maar dan heeft hij toch teveel ruimte. We zitten van stap meteen in uitgestrekte draf, en dan geef ik echt minimaal been. Toch tijdens de overgang inhouden? Meteen afwenden? (in de hoek een volte 10 meter maken?)
Ga hem morgen, zondag en dinsdag weer rijden en dan moet ik beslissen wie er meegaat met de clinic. (Al is het me daar niet om te doen.) We brengen "Wie van de 3?' eerder naar de lokatie toe zodat hij kan wennen en we in de clinicbak kunnen oefenen. (... en omdat het daar gewoon erg gaaf is.) Zal eens een foto topic openen over die stal, dat soort dingen kennen we niet in Nederland of aanverwante landen. Ook wat prijs betreft. }>

Als je op draf gaat bvb op de volte en hij is te snel, draai je direct een kleinere volte in die volte en blijf op die kleine volte (8 of 10m) als hij niet op je zit terugkomt zou ik eens goed doornemen vooraan. Als hij vertraagt, geef je en rij je terug de grote cirkel. Versnelt hij weer, doe je terug de kleine cirkel, vertraagt hij niet, neem je door. Blijf dit zo herhalen tot je mekaar verstaat en dan zal dit volgens mij moeten lukken. Let wel op dat de achterhand niet uitzwaaid op die kleine volte en hou je been lichtjes in contact steeds, hij moet dit kunnen verdragen. Respect voor je hand moet er ook gewoon zijn, ook al moet je hem dan es pijn doen. Niet veel natuurlijk, maar hij moet weten wie de baas is en dan pas kan je gaan samenwerken. Het is oefenen en doorzetten en toch kunnen samenwerken! :) oja, zou er niet een zwaarder bit insteken ofzo, das ook om meer problemen vragen.. Maar dat weet je wel denk ik :)

Citaat:
Heb er onwijs veel zin in! Ze hebben ook iemand gehuurd die 2x het volle uur komt filmen. Dan krijg je het na afloop op DVD mee. In Brazilie is de Dressuur het zwaar onderbedeelde zwarte schaap, dus alles wat er te pakken is, pak ik mee! Gold Card failliet of niet!
Vorig jaar om deze tijd hadden we een clinic van de 2 FEI juryleden Joan MacCartney en Eddy de Wolff van Westerrode. Was speciaal voor de 12 ruiters met de hoogste scores tijdens de WDC. Ik was ingedeeld bij Joan, anders had het in het nederlands gekund... Ze vond Kees een beroerde draf hebben, maar een mooie en stabiele galop en exceptioneel goede stap. Ben benieuwd wat Janine van de viervoeter vindt die nu de mooie ring gaat binnentreden.

Ze klinken me niet echt bekend, maar ik geloof dat het een mooie en leerrijke bedoening is! :)

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:26

Wat een leukerd zeg!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:28

Wow, een mod compliment :D

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:40

LotteEnRypke schreef:
- Sluit uit dat het paard gebits- en/of rugproblemen heeft.

Persoonlijk denk ik aan rug, en dat is niet zo makkelijk echt uit te sluiten of aan te wijzen.
Gebit denk ik iets minder snel aan, want als ik hem een keer echt streng inhou omdat we anders de rest van de dag in draf blijven, reageert hij daar niet op, niet met hoofdschudden of wat dan ook, de oortjes blijven naar voren. 2 dierenartsen hebben in zijn mond gekeken en vonden alles prima. Niet dat dat zoveel zegt, want het zijn geen officiele paardentandartsen. (Brazilie....)
De kans dat het paard niet goed ingereden is, of slecht doorgereden met nog beroerdere begeleiding is hier in Brazilie een vele grotere optie dan in bijvoorbeeld Nederland/Duitsland. Procentueel gezien dan. Daaruit kunnen inderdaad ook rugproblemen voorkomen, of gewoon niet weten hoe ze het hem goed moeten aanleren.

- Hoe staat het met zijn conditie? Wanneer het paard niet aan het been staat en mogelijk slecht stuurbaar is door de snelheid, loopt hij ergens onderuit.

Hoe bedoel je zijn conditie? Of hij snel moe wordt en bezweet raakt?

Moet zeggen dat het nu zeker beter gaat dan in het begin.
Minder vuur in de staart.. nu is het gewoon een flink vlot tempo. Nog steeds niet gecontroleerd genoeg, maar we gaan niet meer plat door de bocht.

>>Toen meneer moe werd heb ik nog iets doorgevraagd - niet Overvraagd - en toen viel het kwartje.

Moe.. we hebben hem nog niet moe gezien. We hebben ons wel moe gezien als we van hem afkwamen! :+ Je spreekt hele andere spieren aan dan normaal.

Qleke schreef:
Als je op draf gaat bvb op de volte en hij is te snel, draai je direct een kleinere volte in die volte en blijf op die kleine volte (8 of 10m) als hij niet op je zit terugkomt zou ik eens goed doornemen vooraan. Als hij vertraagt, geef je en rij je terug de grote cirkel. Versnelt hij weer, doe je terug de kleine cirkel, vertraagt hij niet, neem je door.

Heb ooit ergens gelezen dat om te voorkomen dat wanneer je op de kleine volte gaat met teveel snelheid je je binnenhand omhoog moet doen, om te voorkomen dat ze teveel naar binnen gaan hangen. (zoals motorrijders in de bocht) Iedereen eens? Of andere suggesties?

Qleke schreef:
zou er niet een zwaarder bit insteken ofzo, das ook om meer problemen vragen.. Maar dat weet je wel denk ik

Zat te denken aan een slofteugel door de stang & (vlinderbit) trens....
Maar beide hebben we niet op stal, en kopen is heel duur hier, dus tja... dàn maar rijtechnisch oplossen. :+

Qleke schreef:
Ze klinken me niet echt bekend, maar ik geloof dat het een mooie en leerrijke bedoening is!

Wereldwijd zijn er dacht ik ongeveer 110/120 juryleden met I status, (slechts iets van 28 met O-status), Maar verder ken ik ze ook niet allemaal. Kijk meestal naar het paard.. Zou wel een leuke bokt test zijn: "Hoeveel I of O juryleden kun je uit je hoofd opnoemen?"
Kom denk ik niet zo ver, en vooral met: "Die Poolse meneer waarvan de voor- of achternaam met 'Wo' begint, de deen met Torn/Toer en iets van blad in de achternaam en die mexicaanse mevrouw wiens voornaam Mercedes is." Zou wel alle braziliaanse FEI juryleden met naam en toenaam weten, want dressuur juryleden hebben we amper, dus zitten altijd dezelfde (FEI) juries onze proeven te jureren. Ook voor de amateur dressuur, jonge paarden competitie, en zelfs de "Bixie" (al heet dat hier 'Pony' of 'Baby-rider'), t/m Grand Prix. (allemaal leuk en makkelijk op 1 dag, zo "populair" is de dressuur hier nou!)
Een zo´n braziliaans I-jurylid rijdt na mij in de clinic.. kan ik mooi zelf even kijken!

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:59

Ik zou zeggen probeer als je lichtrijd zo rustig mogelijk dit te doen, zodat jij hiermee het tempo min of meer kan bepalen inplaats van dat hij dat doet. Verder zou ik vooral voltes rijden, begin bijvoorbeeld al bij het losrijden met allemaal slangenvoltes, hier wordt je pony los van en kan hij niet alles vlugvlug doen.. en in de draf en galop zou ik zoveel mogelijk voltes gaan sluiten zodat je hem los en onder tempocontrole kunt houden, rijd je een stukje rechtuit en weer een grote volte, dit hoeft natuurlijk niet precies bij de letters..
en bij het van hand veranderen, waarom rijd je ook dan geen voltes er aan vast dat je hem leert terug komen als hij onder je uit gaat. iig niet je benen af gaan steken want hij moet gewoon met je benen aan zijn lichaam in jouw tempo leren lopen.
hoeken ook zoveel mogelijk proberen te benutten om hem af te remmen en waarom ga je ook niet heel erg veel schakelen in het rijden zodat jij hem aan je zit leert rijden en voor hem spanningen voor eventuele snelheid of verruiminingen afstompen.. Je kan namelijk ook in de draf hem bijna tegen stap aan proberen te rijden en dan weer ietsje naar voren of vol naar voren en dit kan natuurlijk ook gewoon op de voltes zodat hij zijn hoofd niet helemaal weg kan gooien..
Bij mij werken dit soort trucjes altijd erg goed en hopelijk heb jij er ook wat aan, vind jullie wel een leuke combinatie!