Casca schreef:(ter illustratie, na een maand was ik SUPERtrots dat ik binnen 1,5 rondje door de baan van draf naar stap kon! Was een record, normaal buffelde ze gewoon door...)
Haha! Jawel, herkenbaar. De eerste keer dat ik hem reed gingen we in draf en echt zo van de staart in brand. Ik beetje terugnemen... en nog eens.. uhmm.. geen reactie. Ik werkelijk een heel arsenaal aan trukendozen opengetrokken maar er kwam werkelijk niets aan reactie. Mijn instructeur vroeg of ik 'vandaag' nog van plan was om op een rustiger tempo to gaan draven... Ik riep terug dat we eigenlijk heel langzaam draven maar zijn video op Fast Forward stond...
Casca schreef:Maar het belangrijkste was bij mij, kilometers maken. Ze moeten meer ervaring krijgen, minder paniekerig reageren als je je been aanlegt.
Was het bij jou paard uit onbalans, verkeerd ingereden of gewoon aan de hyper kant?
Casca schreef:Dan de fijnste gang zoeken (was bij de mijne de galop, dat vond ze het makkelijkste) en daarin gaan schakelen,
Dat gaat de stap worden. Voor galop is het nog wat vroeg.
Casca schreef:En wat mijn instructrice bij mij erin gedrillt heeft; ík bepaal bij zo'n paard hoeveel druk er op de voorkant komt, en hou dat vast, niet heel sneaky weer zwaarder/sterker laten worden, maar los-los-los.
Ze gaan veel met hem buitenrijden zodat hij sterker kan worden en een meer natuurlijke balans gaat ontwikkelen. En de zijgangen aan hem leren zodat hij zijn achterbenen meer dragend gaat ontwikkelen.
Casca schreef:Ben heel benieuwd hoe dit paard zich ontwikkeld, en natuurlijk; beterschap!
Ik ook! Vind Alamo echt zo´n toekomstbelofte. Als je ziet hoe 'slecht' hij nu is en toch al zoveel sier in zich heeft, hoe goed moet hij dan wel niet zijn als zijn achterbenen, buikspieren en rug ook mee komen doen? Ik zie hem echt heel ver komen. Mijn instructeur is een beetje verbaasd over mijn specifieke interesse en rotsvast geloof in deze viervoeter. (Omdat er veel meer veelbelovende jonge paarden staan die er een stuk beter bijlopen, betere dressuurafstamming hebben, veel praktischer gebouwd zijn, en jonger zijn maar over veel meer harmonie en elasticiteit beschikken.) Dus waarom nou net DÉZE... geen idee.
Wat denken jullie? Zie ik dingen die er niet zijn? Heb ik een voorliefde voor de semi-kneus?
Casca schreef:en natuurlijk; beterschap!
Sinds vandaag gaat het echt beter! Heb ruim 14 uur geslapen en dat heef geholpen. Ga donderdag weer naar stal en dan om te rijden.
Moet nog steeds een paard voor de clinic kiezen. (Moeilijk!) Al staat dit los van Alamo. In het begin had ik nog wel de hoop om met hem te gaan, maar nu denk ik toch dat het geen bijzondere toegevoegde waarde voor hem heeft. Hij heeft tijd nodig.