Met SPOREN rijden en hun invloed...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:36

Als je paard niet graag wil lopen kan je ook nog eens nadenken in plaats van sporen te gebruiken.
Is de training wel interessant genoeg? Een keer iets anders doen. Longeren, aan de lange lijnen, grondwerk, klein sprongetje of buitenrijden en lekker crossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:38

Als jij goede controle over je eigen benen hebt hoef je je paard helemaal niet steeds te prikken. Dan zijn sporen ook niet zielig.

Stompe spoortjes inderdaad en misschien kun je bij een andere ruiter kijken hoe ze om zitten en hoe zij ze gebruikt zodat je een betere indruk krijgt? (en dan geen ruiter die constant zit te prikken)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:41

ik rijd altijd met sporen.

maar laatst was ik ze een keer vergeten om te doen, kwam ik ná het rijden pas achter.
mijn conclusie is dus wel dat je paard er niet op afstompt.
als je maar consequent rijd, en dus ook je paard consequent scherp aan je been houd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:41

Apart dat de eigenaar je verplicht met sporen te rijden als je buiten gaat rijden.

Maar een spoor is idd voor verfijning en moet ook heel subtiel gebruikt worden wat helaas vaak niet het geval is,

Ga maar eens bij een willekeurige wedstrijd kijken, hoeveel paarden zie je niet op de plek van de sporen witte haren hebben, of in elk geval plekken van het te veel en te hard aansporen,
Ook bij de hogere klasse , wat erg triest is omdat je zou denken dat die mensen wel weten waar ze mee bezig zijn.
Dus ik zou zeggen leer eerst eens rijden zonder sporen dus puur je zet, de spoor word te vaak als het gaspedaal gezien.

tinkerdriver

Re: Met SPOREN rijden en hun invloed...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:28

ja dat snap ik maar net wat je kon lezen is dat ik ze als hulpmiddel moet gebruiken om in de berm te blijfen en niet als een malloot ineenkeer over die weg vlieg wanneer er een vrachtauto langs kom
en dan een dooie hebt
daarvoor wil ik ze gebruiken

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:34

@Tinkerdriver:
Twee punten: waarom zou het veiliger zijn een paard buiten met sporen te rijden? Hij gaat er niet beter door luisteren en wordt er niet rustiger door. Ook een snelle correctie met een spoor laat ze vaak eerder uitwijken of reageert deze juist erg goed daarop? Weet de eigenaar dat of gaat het alleen om het idee?

Tweede: het dragen van een spoor betekent niet dat je deze ook moet gebruiken. Rijdt alleen met sporen als je been zo stil is dat je zelf steeds bepaalt of je je spoor gebruikt of niet. Als je gewoon met je kuit drijft zou hij een spoor niet moeten voelen en maakt het dus niet uit of je ze om hebt of niet.

tinkerdriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:41

daarom zet ik dit op de forum wil altijd graag zekerhied over dingen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:45

Dit is een topic uit 2003. Ik TEM even.

tinkerdriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:10

het kan dus gewoon als je wat meer met je kuiten rijd?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:14

Het gaat er vooral om of het paard respect heeft voor jouw hulpen. Als hij zich normaal gesproken goed laat rijden en niet door je been heen gaat, is er geen reden aan te nemen dat hij dat buiten ineens wel zou doen. Een paard wat ineens schrikt,kan natuurlijk impulsief reageren maar die houd je met een spoor ook niet tegen om opzij te gaan. Als hij gewoon langs de weg gaat en reageert op jouw been als hij teveel richting auto's gaat en dan weer goed rechtdoor loopt, is dat prima in orde.

Probeer eens of hij goed wil wijken voor je been: volte openen en sluiten, op je been van de hoefslag af en weer terug. Gaat dat goed, probeer dan hetzelfde op een rustige weg eens uit. Voelt dan goed, dan zou je wat mij betreft geen spoor nodig hebben.
Nogmaals, een echte schrikreactie kan altijd onvoorspelbaat zijn maar dat geldt voor ieder paard. Jij weet echter wel of je paard gewend is om buiten te lopen en hoe hij met verkeer is. Ga bij voorkeur (zeker in het begin) met een betrouwbaar ander paard mee dat niet snel schrikt. Goed voorbeeld doet goed volgen ;)

tinkerdriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:36

nee hij luistert bijna niet naar men beenen maar het gaat ons er om dat ik wat tezeggen heb
en bedankt voor jullie reactie
naar maanden piekeren of het wel verstandig is maar denk dat ik het wel ga doen
en hoop er een beetje mee om te kunnen gaan ga het vanavond is proberen dus je hoort nog wel
lui rijze

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:48

Ik snap de beredenering van buiten een spoortje aan op zich wel. Ken ook meerdere mensen die alleen bij het buitenrijden een spoortje aandoen, voor als ze op hol slaan en op een gevaarlijk punt afrennen om ze makkelijker uit het evenwicht en dus "om" te kunnen trekken. Met een spoor dat je dan aan een kant in de ribbenkast drukt lok je een spierreflex uit van lichte buiging, waarmee je je paard weer onder controle kan krijgen. Werkt in de praktijk als noodmaatregel trouwens wel vrij goed en als je verder je paard niet hindert ermee zie ik het probleem er ook niet zo van in. Net zoals bij "gewoon" rijden met een spoortje. Een goede ruiter weet wanneer hij/ zij de spoortjes gebruikt en met welk doel.

Een goede ruiter heeft volledige beheersing over zijn/ haar benen tijdens het rijden, en prikt dus niet constant. Voor een goede ruiter is een spoortje een heel fijn en net hulpmiddel, zoals zoveel hulpmiddelen bij goede ruiters heel fijn kunnen zijn en bij verkeerd gebruik pure martelwerktuigen.

tinkerdriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:31

ik doe het ook voor men eigen veiligheid en van het paard en heb het van de week is geprobeert en het bevalt me wel
niet om het paard te pesten of zo maar gewoon beetje exstra controle is altijd goed
en men paard reaceert er erg goed op
kan der nu in de berm houden waneer ik wil

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:57

Mooi zo! Op de goede manier uitgeprobeerd en fijn dat het resultaat had.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:20

sporen vind ik gewoon een fijn extra hulpmiddel!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:11

_O- :')

Dit is een topic uit 2003 :')
Wie heeft zover teruggezocht? :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:31

Ik had daar ook al over getemd, maar blijkbaar interesseert niemand van de Mod's dat }:0

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:35

slotje hier :)
Anoeska, bedankt voor je tem, ook moddies hebben het soms druk.