beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:25

Ja, je kan het wel willen, maar welke ervaring hebben jullie dan?

Het gaat mij erom dat wanneer jullie ervaren genoeg zouden zijn, had deze vraag niet gesteld hoeven te worden, gezien je dan had kunnen weten dat er geen standaard oplossing is.

Mijn tips op een rijtje, let op, dit werkt voor mij en mijn paard, dus niet perse voor jullie:

Alleen te gebruiken onder goede begeleiding!!!!!

eerst zorgen dat je paard aan de hand perfect is: Parrelli leent zich daar uitstekend voor.
Grondwerken over het algemeen helpt je later in het zadel. Hier wat voorbeeldjes: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... dwerk.html

Daarna moet je zorgen dat je paard sterk wordt. Dit kan door bijvoorbeeld lange teugelen, of lange lijnen. Longeren raad ik af door de eenzijdige belasting. Hier lees je veel info over het onbelast trainen, en het waarom ervan: http://www.paardenbegrijpen.nl/academische-rijkunst

hier ben je zeker nog een jaar mee bezig. Wanneer je paard een jaar of vier is, en alle oefeningen aan de hand netjes beheerst, sterk genoeg is, en rechtgericht is, kan je beginnen aan het inrijden op zich http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html .

Tegen die tijd open je nog maar eens een topic.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 18-10-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:27

Hoe weet je dat de pony er al klaar voor is?

dienxx1 schreef:
ik vraag gewoon om tips bijv. rustig aan beginnen enz. en waar je het beste mee kan beginnen enz. '$

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:27

oke bedankt!
zoiets zocht ik dus ook maar waarschijnlijk werd er iets verkeerd opgevat of had ik het zelf niet goed neergezet

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:32

Goede begeleiding (of van je ouders maar liefst nog van gediplomeerde instructie is erg belangrijk).
Ik ben sowieso voor het beleren vanaf minstens 4 jaar en dan heel rustig aan.
Gebruik komend jaar om het paardje lekker te leren kennen lekker te poetsen, te wandelen, leren vast te staan, hoefjes optillen..
Echt de basis dingen zeg maar. Schriktraining gewoon rustig aan met een zeiltje en een bal wat pionnetjes.
Doe het lekker ontspannen overhaast niet en hoe je doelen klein en laagdrempelig.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:35

Diploma's zeggen niet alles, iemand met bijvoorbeeld ORUN hoeft nog niet eens geschikt te zijn om een jong paard in te rijden. Verder ben ik het wel met je eens.

EvaRampage schreef:
Goede begeleiding (of van je ouders maar liefst nog van gediplomeerde instructie is erg belangrijk).
Ik ben sowieso voor het beleren vanaf minstens 4 jaar en dan heel rustig aan.
Gebruik komend jaar om het paardje lekker te leren kennen lekker te poetsen, te wandelen, leren vast te staan, hoefjes optillen..
Echt de basis dingen zeg maar. Schriktraining gewoon rustig aan met een zeiltje en een bal wat pionnetjes.
Doe het lekker ontspannen overhaast niet en hoe je doelen klein en laagdrempelig.

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:37

EvaRampage Dankje wel aan zoon persoon hebben we wat :D.
Hij si trouwens al 3en een half en kend eigelijk alles al we willen gewoon rustig aan beginnen met longeren en het zadel . maar natuurlijk eerst vertrouwen krijgen :)
Laatst bijgewerkt door Zarlina op 18-10-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:37

Sterker nog, ORUN is imo een opleiding waar ik mensen niet beter van les heb zien geven. Ervaring is 1000 keer zoveel waard :D

Voor de rest klinkt de planning van Eva Rampage prima +:)+

kehdra

Re: beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:38

Wat wil je dan precies trainen aan de longe :?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:39

Hihi, is dit een strikvraag?

kehdra schreef:
Wat wil je dan precies trainen aan de longe :?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:41

kehdra schreef:
Sterker nog, ORUN is imo een opleiding waar ik mensen niet beter van les heb zien geven. Ervaring is 1000 keer zoveel waard :D

Voor de rest klinkt de planning van Eva Rampage prima +:)+

Over de ORUN ben ik het volledig met je eens, handig papiertje voor de verzekering en je mag je "gediplomeerd instructeur" noemen. Alleen van ervaring heb je het nodig.

Basis werk aan de grond, vertrouwen winnen van de pony en opvoeding is nu het belangrijkste. Met opvoeding bedoel ik, eerlijk maar consequent. Wat nu mag, mag altijd en wat nu niet mag, mag nooit.

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:42

Nou hij moet toch sterker worden (A) het lijkt me nog al raar dat je er zo maar op stapt zonder je hem gelongeert hebt en de basis gangen niet beheerst ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:42

nee, gewoon een goede vraag ;)

@ Zerlina, dus je wilt hem basis gangen leren, en sterk maken.
Ga je het paard dan bijzetten of niet? ik bedoel, je hebt toch hopenlijk wel een stappenplan?

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:45

Nee ik ga hem niet bij zetten . Tuurlijk maar daar heb ik natuurlijk ook wel begleiding bij :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:46

oke, hoelang ga je dat doen dan? Longeren is een flinke belasting voor zo'n jong paard natuurlijk..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:46

kehdra schreef:
oke, hoelang ga je dat doen dan? Longeren is een flinke belasting voor zo'n jong paard natuurlijk..

Inderdaad en zorgen dat je beide kanten even veel/lang doet. Anders wordt ie ook nog scheef.

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:47

Op bouwen :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:48

Dan heeft je longeerplan niet zoveel nut. Wanneer je een paard zomaar wat in eigen houding rond laat gassen, dan wordt hij niet sterker.
Misschien is het handiger als je zelf eerst longeerlessen neemt. En dat meen ik bloedserieus, voordat je begint te lachen.

Zarlina schreef:
Nee ik ga hem niet bij zetten . Tuurlijk maar daar heb ik natuurlijk ook wel begleiding bij :D

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:49

bijdehandje1 schreef:
Dan heeft je longeerplan niet zoveel nut. Wanneer je een paard zomaar wat in eigen houding rond laat gassen, dan wordt hij niet sterker.
Misschien is het handiger als je zelf eerst longeerlessen neemt. En dat meen ik bloedserieus, voordat je begint te lachen.

Zarlina schreef:

Als je een paard nog nooit gelongeert hebt dan ga je hem niet bijzetten !

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:50

maar als je hem niet bij gaat zetten, hoe ga je dan gericht trainen?

In welke regio woon je? Wellicht zijn er instructeurs die aan te raden zijn :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:52

Op het moment dat het paard het door heeft dat ie zijn rondjes moet lopen, kan je hem t beste bij gaan zetten. Anders is longeren alleen maar energie er uit gooien.

Dat doe ik alleen als ik er de eerste paar keren op ga zitten. Even de grootste druk energie er van af.

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:52

Kijk als ik had gezegt ik ga hem wel bij zetten had je gezegt nou dat doe je toch niet ofz iets . ik snap wel dat je hem bij moet zetten maar dat doe je nog niet aan het begin .

Zarlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:54

Gaan julie maar gezellig door praten wij weten wel nu wel genoeg en dat is niet meer vragen stellen op bokt .

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:55

Zarlina schreef:
Gaan julie maar gezellig door praten wij weten wel nu wel genoeg en dat is niet meer vragen stellen op bokt .

Je begint t te leren. :Y)

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:56

wij vragen gewoon iets en krijgen allemaal botte reacties!
wooow, daar word je blij van als iedereen er tegen in gaat en blablabla..
WIJ VRAGEN OM TIPS EN NIET OM EEN DISCUSSIE!
EN WE WILLEN HEUS WEL HET BESTE VOOR DEZE PONY!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:57

En er worden gewoon tips gegeven en dan in eens zo'n reactie......