Met bijzetteugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Met bijzetteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 10:49

Bedankt :)
En wat jij zegt is waar wat ie doet
Niet extreem maar wel hoofd in de lucht
En ook kan ik m dan moeilijker bij me houden
Het is wel zo dat nu ik met bijzetje rij ze wel direct een heel ander paard geworden is
Ze brengt de achterhand eronder
Ze heeft meer sprong in de galop enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:51

Dan zou ik een thiedemannteugeltje adviseren. Wel even goed afstellen met bv je instructeur. Die begrenst, maar trekt je paard dan niet in de krul.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 10:52

Oke :)
En een martingaal zou niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:55

Ja hoor, die kan ook. Maar die werkt pas in (mits goed afgesteld) als het hoofd echt heel hoog gebracht wordt.
Een martingaal begrenst de hoofdhouding an sich niet, maar zorgt er alleen voor dat het bit in blijft werken als het hoofd extreem hoog gebracht wordt.
En jouw probleempje ligt zo te lezen niet in het niet meer inwerken van je bit, maar in het niet begrenst krijgen van de hoofdhouding.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 11:44

Klopt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:53

Was mijn pony vroeger ook.
Ze wou echt gaan racen zo wild was ze.
Sinds ik met bijzetteugel een stukje van te voren draaf gaat het alweer wel hoor!
Maar toch moet je altijd eerst goed instappen

line18 schreef:
ik ga dit topic even volgen.
wand mijn paard is soms niet te houden.
ik kan moeilijk in haar momd zitten wegens "angst" voro het bit
en heb er een keer slof aan gehad maar dit werkt averechts (ze is waarschijnlijk met zeer zeer strakke slof ingereden (neus letterlijk tegen haar borst) en zeer dun enkel gebroken bit)
bijzet teugels reageert ze op zich redelijk op.(aan de longeerlijn)
gogue gaat ook wel goed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:55

Het ligt er wel aan of je pony goed loopt.
Want wij hadden een dure thiedemanteugel gekocht
die niets hielp, en die doet nog meer pijn in zn mond dan deze rubberenringenteugel.
En deze helpt super goed.
maar sommige pony s hebben toch wel een thiedmanteugel dus nodig.

Sonja schreef:
Dan zou ik een thiedemannteugeltje adviseren. Wel even goed afstellen met bv je instructeur. Die begrenst, maar trekt je paard dan niet in de krul.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:38

Ik zou de oefeningen met bijzet beperken tot aan de longe wat ik overigens ook een fijne manier vind van trainen omdat je alles ziet. Ik vind het link om een paard vast te zetten tijdens het rijden, daar zijn andere hulpmiddelen voor, hoewel ik die zelf niet gebruik. Als het paard tijdens het rijden onder je uitloopt is dat toch een stukje basis wat niet voor elkaar is. Ik heb mn jonge paard eerst een tijdje lang alleen maar 2 keer per week gelongeerd, met bijzet en af en toe balkjes. Ze heeft daardoor een mooie sterke bovenlijn gekregen en kan t gevraagde nu ook onder het zadel uitvoeren, daar hoef ik niks voor te doen behalve oppassen dat ze niet teveel op de voorhand loopt en ook dat lukt. Het vwnv is iets wat een paard echt moet leren en door oefening makkelijker moet worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:46

Hulpteugel erom doen is niet het probleem oplossen.
Ga opzoek naar het probleem waarom je paard zijn hoofd in de rug gooit en dan onbestuurbaar wordt en pak dat probleem aan.
En dat is iets wat je hoogswaarschijnlijk moet zoeken bij jezelf of bij een fysieke blokkering bij het paard(bijv. verkeerd zadel).

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:27

Ik heb er niet echt iets tegen. Ik zou er wel niet àltijd mee rijden, vooral de eerste keren zodat je paard voelt dat het veel fijner rijden is als hij over zijn rug loopt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:38

Van een hulpteugel gaat een paard niet opeens nageeflijk worden jumpiewumpie. Rug kan niet ontspannen wanneer hetgeen er nog zit wat dat tegenhoudt. En daarom moet je dat aanpakken.

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:02

Het kan goed helpen een hulpteugel. Rij er zelf nooit mee, maar snap dat mensen er hulp aan hebben.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:12

Air schreef:
Van een hulpteugel gaat een paard niet opeens nageeflijk worden jumpiewumpie. Rug kan niet ontspannen wanneer hetgeen er nog zit wat dat tegenhoudt. En daarom moet je dat aanpakken.

Nee natuurlijk niet, maar bij veel paarden is het een hulpmiddel opweg naar nageeflijkheid. Ik ken veel paarden die na enkele keren slof weten dat het veel beter voelt om met hun hoofd ontspannen naar beneden te lopen, daarom zou ik ook niet altijd rijden met bijzet. Paarden die het een keer gevoeld hebben hoe het is rustig en ontspannen te lopen zullen veel zich sneller ontspannen omdat ze weten hoe het voelt. Afhankelijk zijn van een hulpteugel vind ik maar niks. Handen moeten tenslotte werken als een soort 'bijzetteugel'.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:46

corientjuhh schreef:
Oh dus jij gebruikt m omdat je paard anders misschien achterover gaat?

Ze is bang dat als het paard stijgert de bijzets ook druk geven in de mond, dat het paard achterover slaat :)

Ik rijd zelf soms met bijzetjes, maar dan met stieken ;)
met longeren doe ik altijd bijzetjes :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:41

Ik zou eigenlijk wel zelf weten of je wel of niet wil.
De pc kan het niet helemaal oplossen, Ik zou toch een ervaren iemand om hulp vragen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:42

Ik zou wel alles cheken,
Vraag een zadelmaker anders om hulp of hij weet of het zadel wel geschikt is!
Maar bij mij hielp de teugel echt want nu loopt hij gewoon normaal ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:48

jumpiewumpie schreef:
Air schreef:

Nee natuurlijk niet, maar bij veel paarden is het een hulpmiddel opweg naar nageeflijkheid. Ik ken veel paarden die na enkele keren slof weten dat het veel beter voelt om met hun hoofd ontspannen naar beneden te lopen, daarom zou ik ook niet altijd rijden met bijzet. Paarden die het een keer gevoeld hebben hoe het is rustig en ontspannen te lopen zullen veel zich sneller ontspannen omdat ze weten hoe het voelt. Afhankelijk zijn van een hulpteugel vind ik maar niks. Handen moeten tenslotte werken als een soort 'bijzetteugel'.

In een krul lopen ja, maar dat heeft niks te maken met ontspanning en nageeflijkheid.
Hetgeen waardoor het paard niet ontspant is er nogsteeds, paard kan dus nogsteeds niet ontspannen.
Het woord nageeflijkheid zegt het ook al dat het vanuit het paard moet komen, komt het dat niet en wordt het paard gedwongen dan zal hij niet loslaten in de rug.

En daarom moet je het probleem aanpakken, want het probleem gaat niet opeens weg bij het omhangen van een slofteugel ea.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:33

@Air
Paarden hoeven daarom niet per se in de krul te lopen. Als het probleem medisch is, dan is het vrij logisch dat je paard niet kan ontspannen, maar als je met een losse (en het correct gebruiken ervan door een ervaren ruiter!) hulpteugel aangeeft dat je naar ontspanning toe wil, zie ik er geen kwaad in. Je werkt toch naar hetzelfde toe? Als hij weet dat hij over de rug moet lopen, dan gaat hij af omdat hij weet dat het veel beter voelt zo! :D Maar dat is mijn mening, als jij denkt dat het absoluut niet helpt dan is dat jouw mening en ik respecteer die ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:58

Mijn paard moest ook altijd geholpen worden om omlaag te gaan. Inmiddels zijn we met een ander zadel bezig en voila! Paard kan opeens wel lang en laag lopen... Dus zadelcontrole is een aanrader. Zou ik met de kennis die ik nu heb, absoluut ook even doen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:02

ik rijd wel eens met elastiek (ook mag dat niet van bokt) hij is dan gewoon helemaal lang en hij trekt niet ofzo.
Zo komt mijn pony toch iets beter na beneden wat ik graag wil, maar hij kan nog gewoon zijn neus in de lucht steken als hij dat wil (bijv. galop)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:30

Ik heb 1 x met elastiek gereden,
Lijkt me wel minder fijn voor paard dan speciale drukgevende hulpteugels.
Ik zou echt nooit een teugel kopen die gaat trekken in zn mond bah! ;(

emma525 schreef:
ik rijd wel eens met elastiek (ook mag dat niet van bokt) hij is dan gewoon helemaal lang en hij trekt niet ofzo.
Zo komt mijn pony toch iets beter na beneden wat ik graag wil, maar hij kan nog gewoon zijn neus in de lucht steken als hij dat wil (bijv. galop)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:07

tja, het elastiek is elastisch...
Bij jiskefet gebruik ik hem bijna nooit, maar soms wel.. dan dus helemaal op zijn langst.
Ik denk niet dat hij last heeft van een langhangend elastisch touwtje.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:16

Corina, heb je privéles? Anders kan ik mijn instructrice wel eens vragen of ze je advies wil geven, ze heeft mij ook heel goed geholpen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:09

Alles is nagekeken
Tanden, rug, benen, zadel enzenzenz

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:45

Heel veel zadelverkopers meten een zadel dusdanig aan, dat de spieren op de rug van je paard niet kunnen ontwikkelen. Ze meten aan op de directe situatie waar je paard in verkeerd. Je wil natuurlijk rijden naar een betere bespiering en ontwikkeling van je paard. Als je dus goed bezig bent en je zadel is zo aangemeten, heb je binnen een maand problemen met je zadel. En dan wil je het daar niet in zoeken, maar dan is dat wel de oorzaak.
Nu is mijn zadel breder aangemeten en mijn paard loopt echt heel anders, veel nageeflijker. Op http://www.nvzr.nl staan een aantal heel goede controlepunten voor de ruiter om zelf ook te zien of je zadel wel past. En wie weet. Is je zadel goed en stop je er een dik bontje onder. Dan haal je ook al het goeds uit een goed passend zadel.
Mss beledig ik je nu, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Als echt alles klopt, moet je eens nagaan of jij wel kan paardrijden? Dat zou natuurlijk ook een storende factor kunnen zijn. En dat zou betekenen dat de instructie die je nu krijgt, niet past bij jou. Dat kun je mss checken door er eens een meer gevorderde ruiter op te zetten?