Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Ja uiteraard van achter, probeer hem echt tegen je hand aan te rijden. Met een zweep kun je hem bewust maken van zijn achterhand, dus niet slaan maar gewoon tegen zijn bil leggen.
begrijp je. hier ben ik ook hard mee aan het werk. Eerst achter actief voor je aan de voorkant kunt beginnen. 
Vicky_88 schreef:Wildgirl schreef:op foto 4 zie je duidelijk het binnenachterbeen buiten de massa staan, op foto 1,4,5 en de laatste 3 voor de oude foto zie ik een paard wat niet op of iets voor de loodlijn loopt, het kan natuurlijk altijd een momentopname zijn.
begrijp me niet verkeerd, het ziet er goed uit, alleen krijg ik bij de laatste foto een fijner gevoel als ik naar jouw paard kijk!
s&t gebruik is keurig overigens, en je bruine tuig staat hem goed
Ik kan het verkeerd zien maar als ik hem wat ronder maak om vervolgens zijn hals uit te leggen kan ik niet van hem vragen om op het achterbeen te lopen. Het achterbeen is wel actief maar niet zodanig eronder als een normale arbeidsstap, verzamelde stap of in draf.
Bedankt voor het compliment omtrend S&T en het tuig
knollentuin schreef:dat is ook de bedoeling ,de foto's op je profiel vind ik aansprekend daar is ie meer naar je hand toe en op lengte . wat wel opvalt is dat je je been snel naar voor legt en je schouder wat terug houdt.
ook dat kan een reden zijn van minder achterbeen gebruik,probeer je voet onder je lijf te plaatsen en je schouders naar voren zo zitten dat als iemand ineens je paard onder je weg zou toveren dat je staand op je voeten land
bedankt! 
Ik vind dat je die S&T netjes gebruikt en het is een prachtig hoofdstel! Heel veel succes met je M2 debuut, ben heel benieuwd hoe het zal gaan!
hij zag de fotograaf
ik heb pas 1 les gehad van haar. 28 november is het weer zo ver.
Apart, bruin op een fries, maar vind het wel echt mooi stiekem 
knollentuin schreef:Wildgirl schreef:Om heel eerlijk te zijn; de laatste foto die je post laat imo een correcter gereden paard zien, geen koppie achter de loodlijn, niet scheef, los door het lijf.
Tuurlijk, de oprichting en gedragenheid zijn daar praktisch niet aanwezig maar het beeld oogt een stuk natuurlijker.
Ik krijg het gevoel dat jouw paard veel spanning heeft in zijn rug/lendenen......
ik ga met jou mee wildgirl, de laatste foto laat een paard zien dat aanleuning zoekt en lengte in het frame en op bovenlijn heeft. de foto's van nu laten meer strakheid in de bovenlijn zien en een geregeld verkanteld hoofd, ook is het paard op alle foto's flink achter de loodlijn .ook op de foto van vierkant halt mis ik geslotenheid,ke paard staat daar er met de achterhand helemaal uit
Juist door iets meer te vragen kan je z'n hele lichaam veel soepeler krijgen en vooral bij friezen die snel graag hoog lopen vind ik het een hele goede oefening!