Paard bitloos beleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:26

mag ik me ook aansuiten heb een tinker van 2 jaar en 4 maand ;)
beleren is nog lang niet ter sprake
mag doelstelling is april 2012 haar te beleren onder het zadel
zal tussen 3,5 en 4 jaar wel alvast gaan oefenen met leren wennen aan zadel en bitlooshoofdstel(marylot sidepull) Maar verder eerst lekker poetsen,loslaten,wandelen.

Vie

Re: Paard bitloos beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:38

Mijn hafje is bijna 3.5 en bitloos beleerd. Ik rijd met side-pull en touwhalster. Als we groot en sterk zijn, gaan we ook met bit. Omdat ik vind dat ze dat ook gewoon moet kennen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:58

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-P omdat bitloos niet iets specifieks voor naturals is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:56

Ik reed met een Igor, bitloos, kingekruist en gemaakt van katoen (F.R.A.)
Reed ja, mn paard leeft sinds kort niet meer, heb er helaas maar een half jaar mee gereden maar was er zeer positief over!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:54

Ik heb [***] bitloos ingereden (naja, meer niet gereden als wel, hij is nu 5,5 en als mn zadel er is gaan we echt aan de gang).

Sidepull met een vrij brede, zachte neusriem werkt het beste tot nu voor ons.

Touwhalster werkte te snel te scherp in, bijsturen was hiermee erg lastig (o wil je draaien, draai draai draai, terwijl ik dan rechtuit 1 kant op wilde, dat soort dingen). Aangepaste versie met ringetjes schuinonder werkte wat beter.
Stalhalster vond ik ook geen succes qua mogelijkheden tot richting aangeven. Weet niet waarom, maar een sidepull is blijkbaar wel duidelijk.
Kingekruist van ruitersportshop ook geprobeert: 1 ramp. Pony over de zeik door gebrek aan release, afgestapt, aan de hand 1 schrikreactie, hoofdstel (bakstuk) doormidden.. Dit is ook niet opgelost door ruitersportshop, wat ik nog steeds zeer onfatsoenlijk vind.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:58

Buiten bitloos (stapritje zonder zadel met touwhalster) en in de bak met bit, voor de technische dingetjes. Ik heb het idee dat ik dan toch iets duidelijker over kom met wat ik precies wil.

Ooit stap ik wel over op bitloos, als ze alles kent. Ik kies dan voor een mooie sidepull.
Als ik het anders had aangepakt had ik ook meteen voor bitloos gekozen denk ik :).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:11

Interessant onderwerp.
Alhoewel ik geen paard heb of ga beleren wil ik toch wat toevoegen wbt het kingekruiste.
Ik ben van mening dat dat niet een optoming is om mee te beleren.
In een later stadium zeker wel, maar eerste instantie niet wbt het aansnoeren.

Dan kan je imo beter starten met een sidepull/kaakgekruist, en als alles een beetje bevestigd is overstappen.
Toen het paard wat ik rijd met crossrope liep de eerste keer werkte dat totaal niet.
Toen ze met een zachter kaakgekruist hoofdstel al gewend was, reed ik zo weg met een crossrope.

Kaakgekruist of een sidepull is daarvoor het meest geschikt vind ik.
Vandaar deze conclusie, eerst iets zachts om ze het te laten snappen, en dan overstappen.
Liever nog kaakgekruist omdat de druk dan beter verdeelt word als bij een sidepull.

Men beweerd dat kaakgekruist strenger is, maar ik ben dat helemaal niet van mening.
Dat omdat bij kaakgekruist er ook geduwd word op het hoofd waar het heen moet.
Ook nog eens op een zachtere manier als bij een sidepull, verdeeld over het kopstuk-neus-wangen.
Een beetje een kneveltrens effect en dus in mijn ogen makkelijker te begrijpen.

Dat uit ervaring, ik heb kingekruist, kaakgekruist(twee versies), sidepull, en een CRB getest op hetzelfde paard.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:39

Ik heb mijn AVS merrie beleerd met de marylot sidepull.
Die gebruik ik nog steeds, ook tijdens dressurlessen, springen en endurance wedstrijden. Ik ga haar wel ooit een keer leren wennen aan een bit, maar stel het eigenlijk telkens uit omdat ze tot nu toe zo enorm braaf is bitloos (ze is nu 7).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 21:49

Bedankt allemaal weer voor de antwoorden! Ik ben alweer een stuk wijzer geworden, ook qua hoofdstellen! Mijn hafje doet het wijken voor de druk aan de hand op het touwhalster al helemaal prima, dus misschien houd ik het daarbij. Ik heb ook een Marylot en die kan ik ook gaan proberen (als sidepull uiteraard). :)