Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DDW1190 schreef:Elibeest: waar haal jij het vandaan dat je een scheef paard op een teugel moet rijden?
elibeest schreef:op de binnenhoefslag, dus echt 2 a 3 meter van de hoefslag, op de linkerhand rijden. linkerteugel helemaal door laten hangen, rechterteugel aanhouden, wendingen rijden puur op je gewicht, goede actieve draf, paard zal uiteindelijk aan de rechterteugel gaan trekken, zal misschien paar x duren als t zo erg is, waardoor hij zelf zijn korte rechter spieren zal gaan oprekken. voor meer vragen mag je altijd pb sturen

elibeest schreef:DDW1190 schreef:Elibeest: waar haal jij het vandaan dat je een scheef paard op een teugel moet rijden?
Dit is 1 van de oefeningen die je bij een flink scheef paard kunt gebruiken. Een andere is bijvoorbeeld op de rechterhand op de binnenhoefslag met contrastelling, maar als je eerst de andere oefening gedaan hebt en het paard de rechterspieren al wat opgerekt heeft zal contrastelling makkelijker gaan, want je wil normaal niet extra een teugel "pakken" die t paard zelf al vasthoudt.
En waar ik t vandaan haal? Ervaring met veel verschillende paarden en ruiters. is gewoon echt een bewezen goede oefening.
elibeest schreef:Dit is 1 van de oefeningen die je bij een flink scheef paard kunt gebruiken. Een andere is bijvoorbeeld op de rechterhand op de binnenhoefslag met contrastelling, maar als je eerst de andere oefening gedaan hebt en het paard de rechterspieren al wat opgerekt heeft zal contrastelling makkelijker gaan, want je wil normaal niet extra een teugel "pakken" die t paard zelf al vasthoudt.
En waar ik t vandaan haal? Ervaring met veel verschillende paarden en ruiters. is gewoon echt een bewezen goede oefening.
. barbara28 schreef:nenalisa schreef:Je zegt dat je hem helemaal niet van de hoefslag krijgt? Dan ben je ver van huis! Ik had dat ook, mijn pony zat helemaal vast op rechts (bij mij ging ze nog wel van de hs..) Ik heb binnenstelling naar rechts gevraagd, met mijn zweepje binnenhand en met binnenbeen tegengehouden. Voltes rijden helpt ook (10m.)? Als hij niet van de hoefslag af wil, zweepje in buitenhand, buitenbeen en rechterteugel naar rechts. (NIET NAAR JE TOE TREKKEN)
Rechterteugel naar rechts is leuk, maar er zit geen contact aan... IK krijg hem inderdaad helemaal niet van de hoefslag...wel in stap en galop overigens. Wedstrijden heb ik nu ook maar even op een laag pitje, dit eerst oplossen. Overigens heb ik ook teveel druk op links.

aerdenhout1 schreef:elibeest schreef:Dit is 1 van de oefeningen die je bij een flink scheef paard kunt gebruiken. Een andere is bijvoorbeeld op de rechterhand op de binnenhoefslag met contrastelling, maar als je eerst de andere oefening gedaan hebt en het paard de rechterspieren al wat opgerekt heeft zal contrastelling makkelijker gaan, want je wil normaal niet extra een teugel "pakken" die t paard zelf al vasthoudt.
[qoute]Dus jij ziet meerdere ruiters op een teugel rijden? dat lokt toch juist meer scheefheid uit? zo gaan paarden ook meer uitzwaaien en ontzie je juist het hele probleem in mijn ogen!
mag ik vragen welke ruiters dat dan waren? en gebruik je zelf ook de methode?
barbara28 schreef:Paard wordt al standaard 1 a 2 x per jaar behandeld door Osteo/Fysio, hierna is het inderdaad beter, maar ik denk dat ik zelf ook aan mijn rijtechnische hard moet werken, dat daar grootste struikelblok zit..
. barbara28 schreef:Hallo, mijn paard is eigenlijk al sinds ik hem heb behoorlijk scheef. Perioden beter en perioden weer slechter. Op het moment erg scheef. Dit uit zich in geen druk op rechts nemen. Ik had altijd al meer druk op links, maar nu neemt hij helemaal geen contact meer op de rechterteugel. Ik krijg hem dus ook niet meer van de hoefslag af. Ik heb door omstandigheden twee weken niet kunnen lessen, volgende week heb ik weer les en leg ik het aan mijn instructrice voor. Tips die ik tot nu toe van haar heb gehad zijn contrastelling en loslaten op links! probleem is dat hij dan in een hele rare kronkel gaat lopen.
Als ik met lange teugel rijd, is de druk een stuk gelijker en heb ik bijna gelijke druk op twee teugels.
Iemand tips hoe dit probleem aan te pakken?