Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:49

en als je een keer gewoon de teugels 'los gooit' en alleen maar voorwaarts voorwaarts voorwaarts gaat rijden?
Als je dit het eerst kwartiertje doet en de rest van de tijd oppakken en trainen.

Doe in ieder geval je sporen uit ;)
Dan zie ik nog liever dat de zweep wat meer (nodig) gebruikt word dan dat die sporen hem helemaal lek prikken!

Dat doe ik nu dus ook, en ik merk duidelijk verschil :)

En ook héél veel afwisseling, bedenk van te voren wat je wilt gaan doen, ga je springen? zet een (laag) pacoursje neer en spring erover heen, doe het uitstappen in het bos, ga soms eens met hem wandelen, laat hem gewoon een dagje meer in de wei staan enz. enz.
Bij mijn paard heeft het geholpen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:53

Heb je meer rijfoto's? Heb het idee dat hij zijn hoofd schuin houdt op deze foto. (dat kan op het eea. duiden).
Krijg je hem ook voorwaarts zonder sporen?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 15:07

Pentax schreef:
Heb je meer rijfoto's? Heb het idee dat hij zijn hoofd schuin houdt op deze foto. (dat kan op het eea. duiden).
Krijg je hem ook voorwaarts zonder sporen?

Of sporen reageer hij opzicht niet zo veel alleen met wijken heb ik er profeit van, maar als ik mijn sporen af doen zakken mijn laarsen af. Ik draag ook hele kleine ronde pony sporen.
als ik mijn zweep weg leg valt hij nog meer terug

die foto die daar staat is ook van 2 jaar geleden ongeveer is zal wel een paar rensentere foto+s plaatsen

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 15:12

Japeloup schreef:
Je hoort het zo veel, slome paarden. Maar mensen wat ik niet helemaal snap geen enkel paard wordt sloom geboren, het zijn en blijven vlucht dieren.
Ik ben van mening dat een paard sloom gemaakt wordt. Niet dat je als ruiter dat bewust doet, maar toch is het gebeurt
Als ik de foto bekijk is mijn eerste reactie, ga eens rijden in verlichte zit en doe je sporen af. Je zit achterover en met je spoor er in.
Dat hij ook sloom is aan de longe kan ook zijn door een verkeerde positie van jou in de cirkel, en aangeleerd gedrag van het rijden.
Dat moet je hem dus gaan afleren. Hoe is natuurlijk de vraag, nou zoals ik al schreef, verlichte zit en sporen af en benen stil. Want waarom kuitdruk geven als hij er toch niet op reageert. Ga eens lessen bij een andere instructeur geeft altijd leuke info.

Deze foto is aan de oude kant op het moment van deze foto had ik een instuctrische die niet erg goed was met slome paarden , ik heb nu een andere die veel jonge paarden aan rijden en het gaat heel goed bij haar , het is alleen maar basis basis basis . ik heb veel minder druk op de teugels en mijn hakken nu wel uit gedrukt. Ik galopeer ook heel vaak op volle snel heid in velichte zit omdat mijn instuctrice dat zei. Maar toch telkens als ik in de wedstrijd ring kom zit er geen energie meer in.

bedankt voor de tips!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 15:17

Hier is even wat nieuwere foto

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:44

Vind je paard het allemaal wel leuk, iedere keer als er gewerkt moet worden is de fut er uit.Mijn ppaard heeft ook zo,n periode gehad,en we kijken nu heel erg naar wat hij leuk vind en hoe we hem gemotiveerd kunnen houden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:48

Die laatste foto ziet er al beter uit, maar ik rij mijn paarden heel bewust vaak zonder sporen. Ongemerkt weet ik van me zelf dat ik toch te snel m'n spoor gebruik ipv kuit. Er zit niets anders op dan heeeeeel consequent zijn. Kuit is kuit en voorwaartse reactie moet dan komen. Moeilijke is en blijft altijd zit je wel altijd mee en in balans en geef je niet onbewust toch een hulp. Gewoon blijven trainen en vooral veel leuke dingen doen met je paard. Ik ga regelmatig naar buiten, ook dan pak ik stiekem wat dressuur werk mee.
Ik zou toch als ik jou was zonder sporen gaan trainen, dan wel een zweepje. Maar dan kom je er achter dat je je spoor toch meer gebruikt dan je denkt.
Je komt er wel, als je maar open blijft staan voor advies, nou dat doe je dus....
Bedenk je alleen wel dat als je advies vraagt dit niet allemaal waarheid is, denk er goed over na.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:41

volgens mij kruipt je paard op de foto heel erg achter de teugel.
de teugels hangen in een boogje en je paard loopt achter de loodlijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:57

Misschien moet je je paard eens een vakantie geven van een paar weken? Misschien dat dat hem wat opfrist.
Voor de rest kunnen het natuurlijk heel veel oorzaken zijn.
Je zou misschien eens kunnen proberen om met een ander zadel te gaan rijden kan best zijn dat voor hem het zadel niet lekker ligt en daarom niet lekker kan bewegen.

Hoe is je paard buiten in het bos? Misschien eens een strandrit kunnen paarden ook erg fris van worden.
Voor de rest zijn er al vele dingen genoemd maar eventueel een andere instructeur misschien dat die je wat gerichter kan helpen met dit probleem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:34

@bumper , dus eerst je paard afmatten door hem alleen maar in hoog tempo te laten lopen is volgens jou een juiste oplossing?
Ik weet niet wat je met voorwaarts bedoelt, maar er is een heel groot verschil tussen voorwaarts en tempo. door je paard in een hoog tempo te laten lopen krijg je hem niet voorwaarts, juist door hem technisch goed voorwaarts te laten lopen kom je uit eindelijk bij een goed tempo uit, maar dat vergt training en geduld en kunde van de ruiter.

@melaniehut op de foto loopt het paard erg achter de lood lijn,dus ook niet ontspannen over de rug en loopt dus ook niet voorwaarts, ik zou je adviseren om eens echt in de theorie te duiken en leren wat voorwaarts is en wat sloom is en waarom een paard sloom kan zijn, het probleem ligt echt bij jou kunde, dus neem eens les van een instructrice die jou ook het theoretische gedeelte kan vertellen, het waarom en het hoe technisch goed op te kunnen lossen, jij bent tenslotte haar leerling, maar het paard is jou leerling en als jij het paard het fout verteld, zal hij nooit in een hoger tempo gaan lopen en dat is juist wat je wil toch?
Ga aan het werk met voorwaarts, maar leer eerst wat tempo en voorwaarts is, wat zijn de verschillen.
Je kan er kilo`s haver in doen, maar dat maakt jou techniek niet beter en denk dat je het daar moet zoeken,

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:00

Als het medische gedeelte is uitgesloten (en dat lijkt mij het geval als jij je vraag onder Rijtechnisch plaatst, anders zou je dat onder Medisch doen. Daarom snap ik ook niet dat iedereen hier advies geeft op het medische) dan het volgende:

Sporen afdoen is een stom advies. Als je paard sloom is tijdens het rijden, dan heb jij hem niet scherp genoeg aan je hulpen. Sporen zijn een hulpmiddel om je paard scherper aan je hulpen te krijgen, dus jij bent beter af je sporen op de juiste manier te leren gebruiken.

verder: het ene paard is nu eenmaal het andere niet. De een is flegmatiek, de ander is heet. Een flegmatieke zul je duidelijker en consequenter aan je hulpen moeten zetten als je hem aan het lopen wilt houden. Bij een flegmatieke is voorwaarts door de bak jagen ook niet de oplossing. Je moet zorgen dat je reactie krijgt op je hulpen.

De enige oplossing is consequent zijn. Als jij been geeft (m.b.v. een lichte kuitdruk) dan moet je onmiddelijk een voorwaartse reactie krijgen. Zo niet dan moet je direct een flinke pik met je spoor en evt. een flinke tik achter je kuit met de zweep laten volgen. In dit geval geld: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeker bij eenje die zoals dat kennelijk bij TS het geval is, is afgestompt op de hulpen. (op dat moment moet je hem ook wel de ruimte geven naar voren te gaan. Verder is TEMPOCONTROLE heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Jij geeft het tempo aan, en daarna doe je niets. Hij mag niet op eigen initiatief harder of langzamer gaan. Gaat hij langzamer, dan geef je weer een duidelijke voorwaartse hulp. Gaat hij harder, dan een ophouding. het principe is simpel. Consequent zijn is dat in de praktijk niet.

In geen geval moet je elke pas gaan pompen om hem maar aan het lopen te houden. En je moet zorgen dat je been er zo aan ligt dat je spoor het paard niet bij elke pas raakt. Daar stompen ze van af.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:08

jasmijn78 schreef:
Als het medische gedeelte is uitgesloten (en dat lijkt mij het geval als jij je vraag onder Rijtechnisch plaatst, anders zou je dat onder Medisch doen. Daarom snap ik ook niet dat iedereen hier advies geeft op het medische) dan het volgende:

Sporen afdoen is een stom advies. Als je paard sloom is tijdens het rijden, dan heb jij hem niet scherp genoeg aan je hulpen. Sporen zijn een hulpmiddel om je paard scherper aan je hulpen te krijgen, dus jij bent beter af je sporen op de juiste manier te leren gebruiken.

verder: het ene paard is nu eenmaal het andere niet. De een is flegmatiek, de ander is heet. Een flegmatieke zul je duidelijker en consequenter aan je hulpen moeten zetten als je hem aan het lopen wilt houden. Bij een flegmatieke is voorwaarts door de bak jagen ook niet de oplossing. Je moet zorgen dat je reactie krijgt op je hulpen.

De enige oplossing is consequent zijn. Als jij been geeft (m.b.v. een lichte kuitdruk) dan moet je onmiddelijk een voorwaartse reactie krijgen. Zo niet dan moet je direct een flinke pik met je spoor en evt. een flinke tik achter je kuit met de zweep laten volgen. In dit geval geld: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeker bij eenje die zoals dat kennelijk bij TS het geval is, is afgestompt op de hulpen. (op dat moment moet je hem ook wel de ruimte geven naar voren te gaan. Verder is TEMPOCONTROLE heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Jij geeft het tempo aan, en daarna doe je niets. Hij mag niet op eigen initiatief harder of langzamer gaan. Gaat hij langzamer, dan geef je weer een duidelijke voorwaartse hulp. Gaat hij harder, dan een ophouding. het principe is simpel. Consequent zijn is dat in de praktijk niet.

In geen geval moet je elke pas gaan pompen om hem maar aan het lopen te houden. En je moet zorgen dat je been er zo aan ligt dat je spoor het paard niet bij elke pas raakt. Daar stompen ze van af.

Ik sluit mij hier helemaal bij aan...precies mijn gedachte, niets meer aan toe te voegen :Y)

Als eventueel bovenstaande eventueel niet voldoende helpt, kijken naar voeding + supplementen bv EnerG van NAF ofzo...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:33

jasmijn78 schreef:

Denk juist dat sporen af doen een goed advies is , sporen zijn niet om het paard scherper te maken maar juist voor verfijning.
Als het paard flegmatiek is dan is het de taak van de ruiter juist zijn hulpen kleiner te gaan maken en niet grover, een flegmatiek paard zal voor meer been minder gaan doen en zal steeds slomer gaan worden.

Het paard moet plezier in het werken gaan krijgen en dat krijgt hij als de ruiter gaat weten waar ze mee bezig is.
Denk dat de ruiter in dit geval bij de basis moet gaan starten , los werk grondwerk, spelen met het basis tempo ook al is dat heel sloom in haar ogen, werk met het slomen op een positieve manier en leer ervan zou ik zeggen, als je goed weet te werken met een sloom paard zul je zien dat hij uit eindelijk de sterren van de hemel voor je gaat lopen, maak het leuk en werk met veel geduld en heel belangrijk heel veel respect naar het dier toe dan zal hij echt voor je willen werken, maar dat heeft gewoon tijd nodig en als je die niet hebt is dit paard t ehoog gegrepen voor jou.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:47

midgie schreef:
Denk juist dat sporen af doen een goed advies is , sporen zijn niet om het paard scherper te maken maar juist voor verfijning.

Ik zie het verschil niet tussen verfijning en je paard scherper aan de hulpen zetten. Doel is dat je reactie krijgt op een zo klein mogelijke hulp. Een paard moet reageren op een lichte hulp. Zo niet moet je zwaarder/harder inkomen, zo hard dat het paard de volgende keer direct op de eerste lichte hulp reageert omdat hij van de vorige keer onthouden heeft dat nier reageren een tweede harde onaangename hulp oplevert. Daarbij zijn sporen, mits juist toegepast, een perfect hulpmiddel. Dus sporen achterwege laten is in het geval van TS een stom advies. TS moet juist leren haar sporen op de juiste manier te gebruiken.

midgie schreef:
Als het paard flegmatiek is dan is het de taak van de ruiter juist zijn hulpen kleiner te gaan maken en niet grover, een flegmatiek paard zal voor meer been minder gaan doen en zal steeds slomer gaan worden.

Zie mijn bovenstaande uitleg. Daarmee zorg je juist dat je kleine hulpen kunt gaan geven. Maar soms moeten daar eerst grote en grove hulpen aan vooraf. Echter als je die grote grove hulpen verkeerd en/of op het verkeerde moment geeft, dan bereik je het tegenovergestelde. De volgorde is dat je EERST een kleine hulp geeft en bij geen reactie, dan pas een grote.

midgie schreef:
Denk dat de ruiter in dit geval bij de basis moet gaan starten , los werk grondwerk, spelen met het basis tempo ook al is dat heel sloom in haar ogen, werk met het slomen op een positieve manier en leer ervan zou ik zeggen,

Grondwerk is hartstikke leuk, maar met grondwerk krijg je je paard niet scherper aan je beenhulpen. De basis IS een goede reactie op beenhulpen. Zonder dat kun je niets (onder het zadel dan).

midgie schreef:
werk met het slomen op een positieve manier en leer ervan zou ik zeggen, als je goed weet te werken met een sloom paard zul je zien dat hij uit eindelijk de sterren van de hemel voor je gaat lopen, maak het leuk en werk met veel geduld en heel belangrijk heel veel respect naar het dier toe dan zal hij echt voor je willen werken, maar dat heeft gewoon tijd nodig en als je die niet hebt is dit paard t ehoog gegrepen voor jou.
.

Dat is een leuk praatje voor in de Penny, maar niet hoe het in de praktijk werkt. Dit 'advies' van jou aan de TS raakt imo kant noch wal. gewoon reageren op een beenhulp is voor niets en niemand te moeilijk of te hoog gegrepen. En bij een consequente aanpak hoef het ook geen maanden te duren voordat het paard het een keer doorheeft. Juist niet, want dan gaat er wat mis. Bij een goede consequente aanpak heeft een paard na enkele keren een grove hulp te geven wanneer er op een lichte hulp niet of nauwelijks gereageerd word, het al door. Respect toon je door een goede reactie te belonen, de hulpen met de juiste timing te geven, en met je juiste dosering. Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Zolang je door blijgt gaan met accepteren dat je niet of nauwelijks reactie krijgt op een lichte hulp, ben je het paard aan het afstompen. Ga je iedere pas pompen om hem maar aan het lopen te houden. En dat is voor zowel paard als ruiter niet fijn. Onduidelijkheid/inconsequentie in wat je nu van hem wil is het ergste wat je hem aan kunt doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:06

Je hoeft niet inconsequent te zijn om duidelijk te zijn,
Deze ruiter is er nog niet aan toe om sporen te dragen lijkt mij uit haar verhaal, dus sporen afdoen is in dit geval echt geen slecht advies miss wel de beste die ze heeft gehad.
Grondwerk is niet alleen leuk maar ook een erg belangrijk onderdeel om ergens een basis te gaan krijgen, b.v al respect en vertrouwen een stakend of flegmatiek paard krijg je echt niet aan het lopen door steeds maar meer met je been te gaan doen of in dit geval spoor en juist kun je zeker met zijn tempo aan de gang, door het paard voorwaartse te trainen komt hij uiteindelijk hoger in tempo.
En waarom kun je niet maanden bezig zijn met het paard opleiden, waarom moet dat in 1 week of liever nog 1 dag?
Met grondwerk krijg je wel degelijk het paard beter aan je hulpen , grondwerk is juist de voorbereiding voor het werk onder het zadel.
Samenwerken met het paard is heel belangrijk en leren luisteren naar het paard , waarom is hij sloom met rijden?
Als je dat eerst eens gaat onderzoeken voor je er te veel druk op gaat zetten of sporen aandoet, sporen zijn niet voor het tempo , maar dat zou jij dus moeten weten en als je bij een sloom en flegmatiek paard sporen er in gaat zitten duwen word het vaak alleen maar erger , terwijl de fout bij de ruiter vandaan komt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:13

Misschien ligt het wel aan jou, hoe je het overbrengt. Ook omdat je zegt, dat hij sloom is met longeren. Als ik je rijfoto bekijk, lijkt het mij, dat het aan de manier van rijden van jou ligt. Je bent niet een van de aller sterkste, dus je moet efficiënt omgaan met je kracht. Gauw een spoor omdoen, die beter inwerkt. Reageert hij niet op je kuithulp, dan moet je hem consequent aansporen, net zolang tot je het beoogde resultaat hebt. Niet te veel vasthouden aan de voorkant dan! Hij moet namelijk wel naar voren kunnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:18

Juist veel ruwvoer is erg belangrijk met slome paarden! En dan niet twee keer per dag een pluk, maar echt bijna de gehele dag kunnen eten. Misschien zit hij in zijn rui periode en vergt dat wat energie, misschien heeft hij een dipje, misschien wil hij vaker naar buiten en wordt hij lusteloos. Jij kent je paard het beste, wanneer is het veranderd en wat voor gevoel heb jij erbij?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:18

midgie schreef:
Samenwerken met het paard is heel belangrijk en leren luisteren naar het paard , waarom is hij sloom met rijden?
Als je dat eerst eens gaat onderzoeken voor je er te veel druk op gaat zetten of sporen aandoet, sporen zijn niet voor het tempo , maar dat zou jij dus moeten weten en als je bij een sloom en flegmatiek paard sporen er in gaat zitten duwen word het vaak alleen maar erger , terwijl de fout bij de ruiter vandaan komt.

Mooi gezegd, maar ja wie kijkt er goed naar zichzelf en zijn paard. Het zijn en blijven spiegels waar we mee bezig zijn. Al kost het soms even tijd om te achterhalen waarom ze vertonen wat ze vertonen.
En de tijd nemen om een paard te trainen, dat doet volgens mij niemand meer. Maar das een andere discussie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:29

Johanna59 schreef:
Misschien ligt het wel aan jou, hoe je het overbrengt. Ook omdat je zegt, dat hij sloom is met longeren. Als ik je rijfoto bekijk, lijkt het mij, dat het aan de manier van rijden van jou ligt. Je bent niet een van de aller sterkste, dus je moet efficiënt omgaan met je kracht. Gauw een spoor omdoen, die beter inwerkt. Reageert hij niet op je kuithulp, dan moet je hem consequent aansporen, net zolang tot je het beoogde resultaat hebt. Niet te veel vasthouden aan de voorkant dan! Hij moet namelijk wel naar voren kunnen.

Paardrijden is geen krachtsport dus strek hoef je er niet voor te zijn, er zijn verdikkeme mensen die zonder benen beter rijden dan een gewonen ruiter met spierballen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:45

Klopt kracht heeft er niks mee te maken, wel evenwicht tussen ruiter en paard.Zelf ben ik lang op zoek geweest hoe ik mijn paard kon motiveren, nu ik dat weet is hij veel meer voorwaarts en heeft echt plezier in het werken.Maar een wedstrijd hoef ik met hem niet te doen daar vind hij niks aan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:05

midgie schreef:
Johanna59 schreef:

Paardrijden is geen krachtsport dus strek hoef je er niet voor te zijn, er zijn verdikkeme mensen die zonder benen beter rijden dan een gewonen ruiter met spierballen

Heb je mijn antwoord dan wel goed gelezen? Nee, lijkt me niet.
En de vergelijking met gehandicapte ruiters, vind ik eigenlijk nergens op slaan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:06

marleen_usar schreef:
Klopt kracht heeft er niks mee te maken, wel evenwicht tussen ruiter en paard.Zelf ben ik lang op zoek geweest hoe ik mijn paard kon motiveren, nu ik dat weet is hij veel meer voorwaarts en heeft echt plezier in het werken.Maar een wedstrijd hoef ik met hem niet te doen daar vind hij niks aan.

Oké, hoe weet je dat hij aan een wedstrijd niets vindt? Of schiet jou rijkunst dan te kort ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:25

Ik heb 2 wedstrijden gereden en het is vooral het figuren rijden is wat hij niet leuk vind.Hij verzette zich er duidelijk tegen.Ik ben geen top ruiter dat klopt maar er zijn dingen waar hij gewoon niks aan vind.Een bit daar knaagt hij alleen maar op en gaan z,n mondhoeken van kapot.Hij loopt gewoon niet lekker met een bit in, dus rijden we bitloos.En zoek ik steeds een manier om gewoon lekker ontspannen te kunnen rijden.Voorla veel plezier in het rijden,vroeger was hij erg sloom maar nu loopt hij lekker door.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:34

midgie schreef:

je moet even beter lezen. Als je inconsequent bent, BEN je onduidelijk. Als je consequent bent, dan ben je wel duidelijk. Of ken jij het woord inconsequent niet? Dat betekend dat je niet consequent bent. Bij een paard moet je ALTIJD consequent zijn als je iets goed wilt aanleren.

midgie schreef:
Deze ruiter is er nog niet aan toe om sporen te dragen lijkt mij uit haar verhaal, dus sporen afdoen is in dit geval echt geen slecht advies miss wel de beste die ze heeft gehad.

Als ze haar sporen afdoet leert ze er nooit me rijden. Zij heeft goede begeleiding nodig die haar leert hoe je ze juist gebruikt.

midgie schreef:
Grondwerk is niet alleen leuk maar ook een erg belangrijk onderdeel om ergens een basis te gaan krijgen,

Met grondwerk los je geen rijtechnische problemen op.

midgie schreef:
b.v al respect en vertrouwen een stakend of flegmatiek paard krijg je echt niet aan het lopen door steeds maar meer met je been te gaan doen of in dit geval spoor en juist kun je zeker met zijn tempo aan de gang, door het paard voorwaartse te trainen komt hij uiteindelijk hoger in tempo.

Dan heb je echt mijn post niet goed gelezen. Je moet niet MEER gaan doen met je been, dus meer hulpen geven. Je moet van je paard eisen dat hij reageert op een enkele lichte kuithulp. Zo niet dan volgt een grove/harde onaangename hulp. Dit zie ik al eerder:

jasmijn78 schreef:
Zolang je door blijgt gaan met accepteren dat je niet of nauwelijks reactie krijgt op een lichte hulp, ben je het paard aan het afstompen. Ga je iedere pas pompen om hem maar aan het lopen te houden. En dat is voor zowel paard als ruiter niet fijn. Onduidelijkheid/inconsequentie in wat je nu van hem wil is het ergste wat je hem aan kunt doen.

M.a.w.: je moet dus niet steeds maar weer kleine hulpen, keer op keer blijven geven in de hoop dat hij het uiteindelijk een keer gaat doen, want dan stomp je hem af.

midgie schreef:
En waarom kun je niet maanden bezig zijn met het paard opleiden, waarom moet dat in 1 week of liever nog 1 dag?

Sorry hoor, maar een paard een beenhulp aanleren is wat anders dan een volledige basisopleiding. Het is iets heel eenvoudigs, dat je in een paar keer heel duidelijk kunt maken. Je moet het niet moeilijker gaan maken dan het is.

midgie schreef:

Het medische is al uitgesloten volgens TS, dus dan is het rijtechnisch. Dus is het paard niet aan de beenhulpen. Dus moet je dat heel eenvoudig rijtechnisch oplossen op de manier die ik hier ondertussen al 4 keer omschreven heb.

midgie schreef:
als je bij een sloom en flegmatiek paard sporen er in gaat zitten duwen word het vaak alleen maar erger , terwijl de fout bij de ruiter vandaan komt.

Ik geloof dat jij echt heel weinig van (dressur)rijden begrijpt :Z Je paard scherp aan de hulpen zetten is wat anders dan je sporen er continu in duwen. Je paard scherp aan de hulpen zetten betekend juist dat je er af blijft met je sporen en echt alleen (hard) inkomt wanneer je geen reactie krijgt op een eerdere lichte hulp. Maar nu val ik weer in de herhaling. Een grote ruiterfout is juist om te accepteren dat je paard NIET reageert op een lichte hulp. 'wil je alsjeblieft voorwaart? Nee? oke, laat maar dan....

Johanna59 schreef:
Je bent niet een van de aller sterkste, dus je moet efficiënt omgaan met je kracht. Gauw een spoor omdoen, die beter inwerkt. Reageert hij niet op je kuithulp, dan moet je hem consequent aansporen, net zolang tot je het beoogde resultaat hebt. Niet te veel vasthouden aan de voorkant dan! Hij moet namelijk wel naar voren kunnen.
.

Precies. Als je een keer een grove beenhulp geeft dan moet hij wel naar voren KUNNEN, dus loslaten dan. Maar onder consequent aansporen is niet blijven pompen tot hij uiteindelijk maar ietsje harder gaat. Nee, 1 keer een harde korte flitsende hulp. Hoe hard je dan moet doen, dat zul je moeten ondervinden. dan verschilt van paard tot paard. Je moet het dan zo hard doen dat je op 1 hulp direct de gevraagde reactie krijgt (als het meer is, dat hij weg stuift en je dus teveel hulp hebt gegeven is dat niet erg. Dan kun je het volgende keer dus iets zachter doen. Maar liever 1 keer te hard op het juiste moment en met een goede voorwaarste reactie, dan geen of nauwelijks reactie op je tweede hulp. Want dat stomp je dus af)

Johanna59 schreef:
Oké, hoe weet je dat hij aan een wedstrijd niets vindt? Of schiet jou rijkunst dan te kort

dat laatse zal wel het geval zijn, want een goed, eerlijk getraind en opgeleid paard heeft gewoon plezier in zijn werk. Dan maakt het niet uit of hij nu thuis in de bak, in de wedstrijdring of in het bos loopt.

marleen_usar schreef:
Ik heb 2 wedstrijden gereden en het is vooral het figuren rijden is wat hij niet leuk vind.Hij verzette zich er duidelijk tegen.

Dan doe je toch iets fout lijkt mij. Als je paard zich al verzet tegen de simpele figuren in de B zoals een volte of een gebroken lijn o.i.d. Dan is er toch echt wat mis gegaan in je training.

marleen_usar schreef:
Een bit daar knaagt hij alleen maar op en gaan z,n mondhoeken van kapot.

Dan vraag ik mij af wat jij met je handen doet, als de mondhoeken van je paard kapot gaan met een bit in?

marleen_usar schreef:
En zoek ik steeds een manier om gewoon lekker ontspannen te kunnen rijden.Voorla veel plezier in het rijden,vroeger was hij erg sloom maar nu loopt hij lekker door.

Misschien moet je het skala der ausbildung eens proberen. een gedegen en beproefd systeem om je paard netjes op te leiden. Wordt al jaren en jaren succesvol toegepast bij de opleiding van fijne rijpaarden ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:28

Ik zeg niet dat we nu niet beter en fijner rijden maar we zoeken altijd naar nog beter.