midgie schreef:Je hoeft niet inconsequent te zijn om duidelijk te zijn,
je moet even beter lezen. Als je inconsequent bent, BEN je onduidelijk. Als je consequent bent, dan ben je wel duidelijk. Of ken jij het woord inconsequent niet? Dat betekend dat je niet consequent bent. Bij een paard moet je ALTIJD consequent zijn als je iets goed wilt aanleren.
midgie schreef:Deze ruiter is er nog niet aan toe om sporen te dragen lijkt mij uit haar verhaal, dus sporen afdoen is in dit geval echt geen slecht advies miss wel de beste die ze heeft gehad.
Als ze haar sporen afdoet leert ze er nooit me rijden. Zij heeft goede begeleiding nodig die haar leert hoe je ze juist gebruikt.
midgie schreef:Grondwerk is niet alleen leuk maar ook een erg belangrijk onderdeel om ergens een basis te gaan krijgen,
Met grondwerk los je geen rijtechnische problemen op.
midgie schreef:b.v al respect en vertrouwen een stakend of flegmatiek paard krijg je echt niet aan het lopen door steeds maar meer met je been te gaan doen of in dit geval spoor en juist kun je zeker met zijn tempo aan de gang, door het paard voorwaartse te trainen komt hij uiteindelijk hoger in tempo.
Dan heb je echt mijn post niet goed gelezen. Je moet niet MEER gaan doen met je been, dus meer hulpen geven. Je moet van je paard eisen dat hij reageert op een enkele lichte kuithulp. Zo niet dan volgt een grove/harde onaangename hulp. Dit zie ik al eerder:
jasmijn78 schreef:Zolang je door blijgt gaan met accepteren dat je niet of nauwelijks reactie krijgt op een lichte hulp, ben je het paard aan het afstompen. Ga je iedere pas pompen om hem maar aan het lopen te houden. En dat is voor zowel paard als ruiter niet fijn. Onduidelijkheid/inconsequentie in wat je nu van hem wil is het ergste wat je hem aan kunt doen.
M.a.w.: je moet dus niet steeds maar weer kleine hulpen, keer op keer blijven geven in de hoop dat hij het uiteindelijk een keer gaat doen, want dan stomp je hem af.
midgie schreef:En waarom kun je niet maanden bezig zijn met het paard opleiden, waarom moet dat in 1 week of liever nog 1 dag?
Sorry hoor, maar een paard een beenhulp aanleren is wat anders dan een volledige basisopleiding. Het is iets heel eenvoudigs, dat je in een paar keer heel duidelijk kunt maken. Je moet het niet moeilijker gaan maken dan het is.
midgie schreef:Samenwerken met het paard is heel belangrijk en leren luisteren naar het paard , waarom is hij sloom met rijden?
Het medische is al uitgesloten volgens TS, dus dan is het rijtechnisch. Dus is het paard niet aan de beenhulpen. Dus moet je dat heel eenvoudig rijtechnisch oplossen op de manier die ik hier ondertussen al 4 keer omschreven heb.
midgie schreef:als je bij een sloom en flegmatiek paard sporen er in gaat zitten duwen word het vaak alleen maar erger , terwijl de fout bij de ruiter vandaan komt.
Ik geloof dat jij echt heel weinig van (dressur)rijden begrijpt
Je paard scherp aan de hulpen zetten is wat anders dan je sporen er continu in duwen. Je paard scherp aan de hulpen zetten betekend juist dat je er af blijft met je sporen en echt alleen (hard) inkomt wanneer je geen reactie krijgt op een eerdere lichte hulp. Maar nu val ik weer in de herhaling. Een grote ruiterfout is juist om te accepteren dat je paard NIET reageert op een lichte hulp. 'wil je alsjeblieft voorwaart? Nee? oke, laat maar dan....
Johanna59 schreef:Je bent niet een van de aller sterkste, dus je moet efficiënt omgaan met je kracht. Gauw een spoor omdoen, die beter inwerkt. Reageert hij niet op je kuithulp, dan moet je hem consequent aansporen, net zolang tot je het beoogde resultaat hebt. Niet te veel vasthouden aan de voorkant dan! Hij moet namelijk wel naar voren kunnen.
.
Precies. Als je een keer een grove beenhulp geeft dan moet hij wel naar voren KUNNEN, dus loslaten dan. Maar onder consequent aansporen is niet blijven pompen tot hij uiteindelijk maar ietsje harder gaat. Nee, 1 keer een harde korte flitsende hulp. Hoe hard je dan moet doen, dat zul je moeten ondervinden. dan verschilt van paard tot paard. Je moet het dan zo hard doen dat je op 1 hulp direct de gevraagde reactie krijgt (als het meer is, dat hij weg stuift en je dus teveel hulp hebt gegeven is dat niet erg. Dan kun je het volgende keer dus iets zachter doen. Maar liever 1 keer te hard op het juiste moment en met een goede voorwaarste reactie, dan geen of nauwelijks reactie op je tweede hulp. Want dat stomp je dus af)
Johanna59 schreef:Oké, hoe weet je dat hij aan een wedstrijd niets vindt? Of schiet jou rijkunst dan te kort
dat laatse zal wel het geval zijn, want een goed, eerlijk getraind en opgeleid paard heeft gewoon plezier in zijn werk. Dan maakt het niet uit of hij nu thuis in de bak, in de wedstrijdring of in het bos loopt.
marleen_usar schreef:Ik heb 2 wedstrijden gereden en het is vooral het figuren rijden is wat hij niet leuk vind.Hij verzette zich er duidelijk tegen.
Dan doe je toch iets fout lijkt mij. Als je paard zich al verzet tegen de simpele figuren in de B zoals een volte of een gebroken lijn o.i.d. Dan is er toch echt wat mis gegaan in je training.
marleen_usar schreef:Een bit daar knaagt hij alleen maar op en gaan z,n mondhoeken van kapot.
Dan vraag ik mij af wat jij met je handen doet, als de mondhoeken van je paard kapot gaan met een bit in?
marleen_usar schreef:En zoek ik steeds een manier om gewoon lekker ontspannen te kunnen rijden.Voorla veel plezier in het rijden,vroeger was hij erg sloom maar nu loopt hij lekker door.
Misschien moet je het skala der ausbildung eens proberen. een gedegen en beproefd systeem om je paard netjes op te leiden. Wordt al jaren en jaren succesvol toegepast bij de opleiding van fijne rijpaarden