Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theake

Re: Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:03

Kan best hoor, dat door een paar rondjes te longeren, ze zich beter voelt. Mijne is net zo :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:06

Kan zijn dat de hengstigheid ook veel doet. Laat haar in ieder geval eens nakijken door een dierenarts en wijs op de zeer ernstige hengstigheid die je hebt gehad. Dit kan wijzen op iets niet in orde van de baarmoeder. HOeft niet. Rug denk ik niet namelijk omdat ze dan echt niet goed gaat lopen daarna en wel andere dingen zou gaan doen. Denk meer aan het henstig zijn. Maar ben geen dierenarts.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:07

Ik heb namelijk ooit een merrie gereden die zo hengstig werdt dat als je aansingelde helemaal door de knieeen ging en met rijden bol ging staan en wilde plassen. Die had toen een onstekingje ind e baarmoeder. Die was zo hengstig dat je klem zat in de stal zo klef enz..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:51

Kostolany schreef:
Kan zijn dat de hengstigheid ook veel doet. Laat haar in ieder geval eens nakijken door een dierenarts en wijs op de zeer ernstige hengstigheid die je hebt gehad. Dit kan wijzen op iets niet in orde van de baarmoeder. HOeft niet. Rug denk ik niet namelijk omdat ze dan echt niet goed gaat lopen daarna en wel andere dingen zou gaan doen. Denk meer aan het henstig zijn. Maar ben geen dierenarts.

Mijn paard had wel degelijk last van z'n rug en liep alleen de eerste paar rondjes even met bolle rug en liep daarna zoals ie altijd liep, geen korte passen, halsstrekken in alle gangen, niets aan het handje. Maar goed, het blijft natuurlijk speculeren, ben benieuwd wat de fysio gaat zeggen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:21

Mijn pony doet dit ook, maar vooral als het weer kouder is en ik een dag of 2 niet gereden heb. Gewoon frissigheid is het bij haar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:27

Mijn merrie deed dit met haar vorige singel. :) Voelde altijd alsof ze op ontploffen stond en na 1 lange zijde ging ze normaal stappen. Nu weet ik sowieso dat mijn merrie niet happy was bij het aansingelen dus eens gaan kijken voor een andere singel. Ben voor een anatomische singel met elastiek gegaan en sinds heeft ze het niet meer gedaan. :)
Dus moest de dierenarts niets vinden misschien eens experimenteren met singels?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:49

Hallo,

iets heel anders, je paard wordt al wat ouder en mijn paard begon op die leeftijd wat stram te worden waardoor hij zich even schrap zette en inderdaad na een stukje lopen ontspande hij zijn rug dan weer en had nergens last van.

Mocht het singeldwang en je willen zoeken naar een elastische singel, die van F.R.A. is volledig elastisch (te vinden op onderstaande site) en misschien ook lekker voor de rug; een bontsjabrak, is dikker dan een gewoon dekje maar klemt niet.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:30

Gister heb ik voor het eerst naar een week weer gereden, heb vorige week de hele week gelongeerd.

Voor dat ik er op ben gestapt heb ik haar 10 minuten gelongeerd, toen ben ik er opgestapt, en stond ze niet bol.
We zijn van plan om het af te gaan bouwen met longeren, steeds wat korter dus.

We laten er zowieso nog wel een fysio bij komen:).

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:42

het kan ook weg komen bij misschien de pijn van de hengstigheid.Ze kunnen er best wat last van hebben en singel dwang lijkt me niet opeens komen.Als er eerst nooit iets aan de hand was.
Word het niet al langzaam minder?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:42

oeh oeps lees net je bericht boven mij.
kan dus wel van de hengstigheid zijn geweest

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:51

Ze reageerd ook niet boos ofzo als ik aan het aansingelen ben, hapt niet ofzo, gewoon normaal:)!

Ik longeer nu elke keer even voor ik ga rijden (veiligheid voor alles)! Ik ga dat elke keer afbouwen:). Steeds wat korter dus:).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:54

Klinkt als singeldwang. Als ik die van mij direct aansingel gaat hij ook bol lopen. Wat ik nu doe is heel losjes de singel eraan, totdat ik bij de bak ben en dan singel ik aan. Ik ben niet zo van het insnoeren maar gewoon vast en met ruimte voor een hand ertussen.

Als ik op concours ben, stap ik voor het opstappen even een rondje en singel stapgewijs een gaatje aan, dat gaat ook prima.

Niet te druk om maken hoor.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:02

Ik heb mijn singel ook niet zo zitten dat er ie geen gaatje strakker kan, bij de bak singel ik nog een keer aan.
En als ik los gestapt heb, dan singel ik nog een keer aan:).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:05

Hoeft helemaal geen singeldwang te zijn. Kan wel.

Oorzaken die ik wel tegenkom:

- Singeldwang (maar meestal heb je dan ook signalen bij het aansingelen)
- last van de hengstigheid (bloedprikken kan dan helpen om de hormoonspiegel te beoordelen, kan met vergrote eierstokken te maken hebben)
- nierproblemen (komt wel voor bij oudere paarden, bloedprikken kan uitsluitsel geven)
- spierstijfheid (komt het meeste voor, zit voornamelijk in de lendenbespiering en verdwijnt na een paar passen stappen, omdat de spieren dan soepeler worden)
- last van vastzitten van ruggenwervels (fysio zal hier uitsluitsel over kunnen geven, komt wel voor als een paard verminderd beenwerk moet gaan compenseren)

Voor wat betreft spierstijfheid: bij jonge paarden die in opbouw zijn voor het werk voor de koets komt dit ook nog wel eens voor. Wij gaan dan bewust even onder het zadel veel stappen, om de lendenbespiering op een andere manier te belasten en zo soepel te houden.
Het is dan eigenlijk gewoon spierpijn. Vergelijk het maar met jezelf als je flink gesport hebt en je de volgende dag even moeite hebt met je spieren op gang krijgen. Doorbewegen helpt dan.

Ik zou even afwachten wat de fysio zegt, als deze niets duidelijks vindt, kun je altijd nog bloed laten prikken, en je zadel na laten kijken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:06

Kan je hem niet nog losser doen voor je op stapt? Die van mij begint op gaatje 2 en voor de bak gaat ie op gaatje 4 (om het verschil aan te geven).

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:14

Zo'n losse singels! Dan raak ik nooit op mijn paard denk ik!
Ik leg zadel op, singel zacht aan, stap naar bak, nog eens singelen, longeren en dan tot het eind aansingelen. Dan opstappen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:16

Het zal je verbazen hoor, nu moet ik wel zeggen dat ik met krukje opstap, dat scheelt wel heel veel in 'hangen'.

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:39

spannijg?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:47

Veel lossen kán en wil ik hem ook niet doen, ivm met zadel schuiven enzo.. Lijkt me nog slechter voor de rug....

Ik singel haar aan zodat ie geen gaatje meer wil, als ik los heb gestapt en wat oefeningen in draf kan ie meestal nog 1 gaatje strakker:)!

Ik 'hang' niet echt, ik kom er heel makkelijk op.. niet dat ik me heel erg omhoog moet trekken aan het zadel bijvoorbeeld

@Fedor; Bedoel je spanning?

Als het spanning zal zijn, zal ze zeker staken mét rijden naar mijn idee.. Ze doet alles keurig wat ik van haar vraag, en staakt nooit met trainen.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:58

Al een gelpad geprobeerd?
Dat vangt veel druk en iritatie op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:01

Theake schreef:
Gohja, ik ga met mijn paard ook op wedstrijd hoor, maar ze heeft gewoon dat toertje longe nodig. Als het niet lukt om te longeren, stap ik ermee rond zoals Talishe hier zegt...

(Enfin, vooral ik heb het nodig, ze kan nogal lelijk uit de hoek komen)

Hier nog 1 die het zo doet. Paard heeft extreme zadeldwang en pas de laatste 2 wedstrijden kan ik zonder longeren erop. Even mailen met secretariaat en het is 9 van de 10 keer geen probleem.

EDIT; ik kan thuis zonder longeren opstappen en dan bolt hij niet meer, longeren deed ik om zijn spanning eruit te halen. Nu singel ik op stal aan, loop naar de bak, stap daar rondje(s) pak krukje, stap op, ga losstappen en daarna nog een gaatje aansingelen

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:34

Hoihoi..

Naar mijn idee komt het door haar hengstigheid, ze is álweer hengstig, gelukkig niet zo erg als de vorige keer.

Na het longeren stond ze weer bol, dit deed ze niet toen ze niet hengstig was....
Ben er dus maar op blijven zitten, paar kleine volte's gestapt zodat ze niet veel gekke dingen kón gaan doen, en 't was naar een paar rondjes stappen weer over... Wel was ze snel op haar teentjes getrapt omdat ze wat moeilijkere oefeningen moest doen....

De fysio heeft pas over 4 weken tijd, heeft een volle agende (vakantie gehad) dus het word nog weer 4 weken wachten voor ze eens langs kan komen...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:46

Dat gaf ik al als één van de oorzaken aan. Kan toch goed zijn om een keer bloed te laten prikken, als het paard echt zo'n last heeft van de hengstigheid. Soms kan er met de hormoonspiegel iets mis zijn en is dit gedrag daar een uiting van.

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:49

Hmm, mijn oude pony deed dat ook, het bleek dus dat ie een erg gevoelige rug had, toen heb ik er een bontonderlegger onder gedaan, en met krukje opstappen, toen was het over.
Ligt je zadel goed? en is ie een keer na gekeken?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:04

Zadel ligt verder prima, en is al na gekeken..

Nu ze weer hengstig is, staat ze ook naar het longeren bol... Komt dus puur door de hengstigheid.