Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Viootjuh schreef:Allemaal bedankt voor de leuke en opbouwende reacties! Het te diep lopen ben ik me van bewust en zal minder worden naarmate ze verder aansterkt en nog losser wordt in haar lijf! Ik ga haar nu niet in een houding dwingen omdat ze haar spieren dan niet op de juiste manier gebruikt.
Wil toch wat kwijt over die opmerkingen over te diep lopen. Ten eerste vind ik het zonde als mensen hun paarden (en zeker groenere paarden) alleen maar in een hogere of wedstrijd houding trainen. Zeker een groener paard zal dan de neiging hebben zijn lijf vaster te gaan zetten, waardoor een verkeerd lichaamsgebruik en spanning ontstaat. Bovendien is het heel belangrijk om rug spieren te trainen en dat doe je door een paard lager te laten lopen. Als jij je paard nou zo laag had laten lopen en veel kortere teugelvoering had, dan was het niet goed geweest. Maar jij hebt jouw paard wat langer en dan lager lopen, een goede trainingshouding. Bovendien is te zien op foto 12 t/m 15 dat jij hem weer wat hoger hebt ingesteld. Afwisseling van hoofd-hals houding is heel belangrijk! Ik train zelf met mijn jonge paard het eerste gedeelte voornamelijk dieper/lager en pak hem op de helft af en toe meer op in wedstrijdhouding en op het eind doe ik een aantal oefeningen volledig in wedstrijd houding. Ik vind het belangrijk dat ik mijn paard met zijn hoofd hals kan laten varieren omdat hij dan niet vastroest in een houding, zijn hele lijf leert te gebruiken en onafhankelijk van mij leert te lopen. Maar ieder zijn ding natuurlijk...

. 
Viootjuh schreef:Airborn: zoals je in mijn vorige topic kunt lezen (zie link) heeft dit paard heel wat lichamelijk te verduren gehad, het zou dus best wel kunnen dat er nog ergens een beetje spanning zit. Vandaar ben ik nu rustig aan het trainen en richt ik me vooral op lossigheid. Wel is er een paar keer een fysio geweest en de laatste keer kon zij geen spanning meer vinden. Zelf zie ik trouwens geen spanning en voel ik het ook niet, ze is alleen nogal uit conditie geweest en dit wordt nu weer opgebouwd.
PS: Mocht er nou wel nog spanning in het bekken zitten, hoe kom je hier achter en wat kan je eraan doen?
!!