Paard bokt na geven van been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:23

Ik realiseer me dat hij inderdaad nog erg jong is, het is logisch dat ie zich gaat verzetten, gaat puberen e.d. Dat hoort er nou eenmaal bij. Een aantal maanden terug had hij als 'ondeugd', keihard gaan draven of galoperen op de omheining van de bak af en dan net van tevoren voor de draad omdraaien. Ik had hier totaal geen ervaring mee, maar uiteindelijk zijn we hier ook door heen gekomen. Leuk is het niet, maar gelukkig word je daarna ook weer beloond met een stukje samenwerking. Om even te reageren op een aantal reacties, er wordt gezegd dat ik gewoon steeds dezelfde hulp moet blijven geven, been dus, ook al begint hij te bokken en versnelt hij niet. Maar moet ik niet een tikje geven als hij niet reageert op mijn been? Hij luistert dan ten slotte niet naar mijn hulp.

Freechoice

Re: Paard bokt na geven van been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:53

Tja Chelsea91, dat is het moeilijke ervan. Dat is eigenlijk pas te beoordelen als je het voor je kan zien gebeuren. In eerste instantie zou je zeggen van wel, maar waarschijnlijk reageert hij daar weer met een bok op en dat wil je juist negeren. Aan de andere kant stug volhouden met je goede hulp en onwijs belonen als je wel de goede reactie krijgt , zodat hij dat gaat onthouden. Nogmaals je zou het moeten kunnen zien om er iets van te zeggen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:56

Ik ga mee in het zadelverhaal. Een jong paard in ontwikkeling kan last hebben van een zadel als hij er onder uit is gegroeid. Een Fries groeit tot zijn 9e en soms wel langer! Dan kunnen die 2 weken geen rugpijn hem hebben doen realiseren dat zonder zadel wel heel ideaal is en is dit een signaal. Ik heb inmiddels zo veel gezien, dat ik niet meer geloof in opstandige paarden, omdat ze niet willen wat jij wil. Als hij het nooit heeft gedaan en nu wel, is het zijn manier om te vertellen dat er iets niet lekker zit. Gewoon even een goede maker of passer bellen en laten checken. Kleine moeite, groot plezier?

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:21

ik denk dat er meer aan de hand is dan eigenwijs zijn. uit je verhaal lees ik dat je eerst veel moeite moet doen om hem braaf te krijgen, en vervolgens herhaalt het weer. ik zou zeggen; controleer je zadel, zijn rug en zijn benen. misschien probeert hij dan toch wat aan te geven..

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:37

Ik heb precies hetzelfde gehad met mn friesje van 3 en soms nog wel eens ;) eerst dacht ik hij is me aan het uitproberen, want aan medische reden kon het niet liggen dat had ik laten onderzoeken. Zou natuurlijk bij die van jou wel kunnen zijn maar we gaan er even uit van niet.

Ga eens buiten met hem rijden en kijk of hij het daar ook doet? Misschien probeerd die je gewoon een beetje uit, maar bij mij was het probleem dat hij zich verveelde elke keer hetzelfde rondje in de bak moeten doen. Ga eens wat leuks met hem doen, een keertje lekker wandelen, wat vrijheidsdressuur of een buitenritje. Bij mij hielp het dus wie weet? ;)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:00

Wat hebben jullie allemaal een etterende friesjes :+ :P ..

Heeft je paardje er niet behoefte aan zichzelf gewoon even los te gooien onder t zadel.
Ik rijd dr momenteel een (ben ik in juni ofzo mee begonnen met zadelmak maken/in rijden) en die heeft echt de behoefte zichzelf voor t rijden helemaal los te gooien, dus ik longeer dr nog steeds even voor t rijden waarin ze een aantal rondjes met een bolle rug en bokkend rond gaat en als ik dan opstap is ze ontspannen en kan ik lekker rijden en wegdraven.
Als ik dr niet longeer van te voren zet ze zichzelf helemaal vast als ik wegdraaf en gaat ze ook bokken. En doorlopen kan ik dan dus ook wel vergeten (of ze gaat dan bokkend over in galop, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling)

Voor ik commentaar krijg dat ze misschien last heeft van haar rug/slecht passend zadel: ze zet zichzelf ook helemaal vast(bol) als ik een (zweet-)deken op dr rug leg. Wat dat betreft is het echt een tutje, moet echt wennen aan dingen op dr rug. Rug is gecontroleerd, maar niks mis mee.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:51

Het probleem lijkt opgelost! Ik heb 'm 2 uurtjes terug gereden en hij heeft geen enkel bokje gedaan. Ik reed 'm altijd met een veelzijdigheidszadel, mijn instructrice raadde me aan om er eventjes een dressuurzadel op te leggen, zodat mijn been anders zou liggen en ik wat stabieler zou zitten. Et voilá! Misschien was het toeval, maar hij heeft niet een keer gebokt en versnelde als ik dat van hem vroeg :). Mijn instructrice vond mijn houding nu ook beter, dus het is ergens goed voor geweest. Iig bedankt voor al jullie reacties!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:00

Goh, dus het lag toch aan het zadel in zekere zin. :+ Mooi dat je de oplossing aangereikt hebt gekregen!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:08

Wat fijn dat jullie er uit zijn gekomen! Met zo een jong paard moet je je niet direct zorgen maken maar het is natuurlijk wel fijn als slecht gedrag zo snel mogelijk word afgeleerd of in dit geval opgelost.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:05

Zeker! Dat bokken was vervelend in die zin dat ik nergens anders aan toe kwam. Hopen dus dat het nu weg blijft! Kunnen we weer aan onze andere mankementjes werken :P .