tinker te sterk op buiten rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taff

Re: tinker te sterk op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:55

benen afsteken doe ik wel in de hoop dat dat ze afremt
hoe neem je terug met zit langer maken en dieper zitten.
wij proberen western te rijden .
in de bak achterwaards geen probleem
voltes overgangen nergens een probleem mee.
gooit uit protest wel regelmatig het hoofd omhoog.
maar met een martingaal gaat het goed.
laag lopen in draf doet ze niet ontspanen
ze is niet erg mens gericht paarden gaan voor
als ik haar nu uit het land haal loopt ze eerst rustig naar het eind van het land (onder het mom van daar heb je er weer)
maar laat zich makelijk paken .
probeerd nog met niet veroeren ik wil niet, maar als ik zeg kom op muts loopt ze keurig mee.
optuigen, inspanen, alles is prima en ontspannen
het is moeilijk om je voor te stellen de een 3 jarige jongen er mee door de bak keuteld en ze geen stap verkeerd doet.
dat iemand haar alleen van de stal en de bak kent.
zich rot schrikt als ze buiten loopt met de mededeling dit is niet het zelfde paard?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:02

Ik kan het niet helemaal volgen met de spelfouten, maar dat ze het hoofd in de lucht gooit en niet goed kan ontspannen dat kan liggen aan rugpijn of een andere blokkade. Wat heb je voor n zadel? Is dat kort geleden nog nagekeken door een goede zadelmaker? En het gebit? Wanneer is voor t laatst de tandarts geweest? Ook pijn in de mond kan ervoor zorgen dat ze t hoofd in de lucht gooit.
Een martingaal is nooit de perfecte oplossing, daarmee ga je het probleem gewoon uit de weg maar je lost het niet op..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:40

Denk dat je zelf meer met techniek bezig moet gaan leren snappen waarom je tinker zo doet en het op lossen door technisch beter gaan rijden , het hoofd omhoog komt ergens door, miss jou zit , jou been jou handen, ligt het zadel goed ?
Heb je les?
Je zou eens aan de gang kunnen gaan met het recht richten en bezig gaan met vertrouwen en respect wat heel belangrijk is bij een tink, ik train en zelf 6 dus weet hoe ze zo`n beetje in mekaar zitten, ga niet met de gedachten ik wil de baas zijn aan de gang, maar werk op een basis van vragen en geven, is eigenlijk bij elk paard zo, maar bij een tink nog even iets meer.
Ga eens wat meer los en grond werk doen om die basis er in te krijgen werken aan dubbelen lijnen en niet met hulpteugels , leer zelf te voelen en dat krijg je niet voor mekaar met een hulp teugel,

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:23

Hier de eerste eigenaresse van Sya in ned. ik heb haar in 2005 verkocht en taff is de 3e eigenaar erna.

Ik wilde toch even uitleg geven over mijn stelling. Ik reed Sya altijd alleen buiten zonder problemen maar omdat we alleen waren hoefde we dus geen rekening te houden met andere die ons niet bij konden benen. Vandaar dat Sya altijd in mijn gang haar tempo mocht lopen en dat ging altijd goed! Maar stap was dan ook echt stap geen gedribbel dat wilde ik niet hebben! Zelfde voor draf = draf en galop = galop. Dit werkte bij ons heel goed en ik reed haar zelf zonder zadel en hoofdstel buiten alleen een plukje manen of een touwtje was genoeg. Wel was Sya altijd rustiger als ze haar ei kwijt kon in de galop of een flink draf stuk. Maar ook al deden we alleen een stap rit stap bleef stap.

Ik denk dat je daar heel duidelijk in moet zijn. Maar geef haar ook de kans (als je rug dit trekt) om haar ff flink te laten lopen.

Sya is wel een pittige tante die heel graag even een sprintje wil trekken.
Ik hoop echt dat het snel gaat zoals je zou willen! Jullie zijn zo'n leuk stel! Sya is zo op jou gericht en ze laat echt niet zomaar iemand toe in "haar comfort zone".

Nog 1 ding ;) probeer goed te ontspannen wat ze ook doet, ga lekker zingen oid zodat je rustig blijft. Daar is ze heel gevoelig voor. Let goed op je ademhaling, Sya kwam vroeger altijd netjes terug op uitademen.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:57

hoi Thirza
in de bak is ze nog steeds een schat en voor de kar doet ze het prima.
Ben vandaag wezen wandelen en ben met grond werken bezig geweest .
Ik denk dat rust erg belangrijk is maar dat hoef ik jou niet te vertelen.
Jij kent haar beter dan wie dan ook.
Ik raak in frustratie dat ik probeer rustig te blijven en dat zij zich onder mij steeds meer opfokt.
ben nog niet in staat om haar energie uit te laten lopen mischien dat dit voor de kar beter gaat.
ook ga ik proberen om de heen weg in draf en de terug weg instap te doen.
ben nog steeds gek op haar maar zat zondag even met mijn handen in het haar de meeste berichtjes hier doen mij goed.
sorry voor de fouten in mijn schrift maar daar ben ik mij zelf erg van bewust (besef dat je met opmerkingen daar iemand erg mee op het hart trapt)
tanden zijn nagekeken zadel ook !
het licht niet aan Sya maar aan mij en voor les is het nog te vroeg ik kan maar een half uur stappen en een rondje jogen
en Sya heeft denk ik meer energie dan ik .
sy en ik komen er wel uit alleen hoop ik alleen positieve reakties
bedankt
Diane

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:06

misschien kun je er naast gaan lopen op de terugweg, en als het goed gaat dan kun je erop proberen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:36

En wat als je als ze zo druk doet omdraaid en weer van stal wegrijdt? En als ze rustig stapt weer richting stal gaat? Is kwestie van lange adem, maar misschien valt het kwartje dan?