hoe beginnen jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:19

In onze manegeles beginnen we met losstappen aan te lange teugel, ongeveer 10 minuten. Daarna gaan we vaak in stap op de volte werken om te paarden nageeflijk te laten lopen. Vaak gaat dat over in draf op de volte en weer proberen de paarden nageeflijk te maken.
Daarna varieert het. Soms eerst een galopje en daarna opnieuw oefeningen om de paarden goed nageeflijk te krijgen, zoals wijken, schoudervoorwaarts etc. Soms ook andersom. Daarna vaak in colonne rijde en op commando wend dan een deel van de groep af of we gaan andere oefeningen rijden zoals volte halve baan, rechts omkeerd, s-jes rijden e.d Daarna nog een galopje, soms gevolgd door een laatste draf en dan de laatste tien minuten uitstappen.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:27

Eerst een paar rondjes op beide kanten stappen, dan draven, dan galoperen aan de lange teugel.
Dan wat meer oppakken en "lang en laag" losrijden.
Dan neem ik mijn teugels op maat en ga wat meer proefgerichtrijden

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:53

ik begin met voorwaarts neerwaarts en wat tempo wisselingen in de stap en overgangen naar het halthouden en weer voorwaarts, daarnaast neem ik ook het wijken voor de kuit mee en laat hem wat in buigen op de volte.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:48

Oei, begin een beetje te blozen.

ehm, ik zal dat van die hals nog even nader uitleggen... Heb trouwens ook wel een theorie achter "mijn manier van rijden"

Allereerst dat van die hals voor je weg laten vallen... Eigenlijk is het je paard steeds lager instellen waarbij het paard steeds van achteren geactiveerd wordt en de hand blijft volgen. Ik wil absoluut geen valse knik in de hals (knikje net voor de schoft) Als je dat nl. hebt gaat het paard "rommelen" over de benen en dat wou ik nou net niet. Tipje: als je paard eerst in het gebied net voor de schoft gaat zweten en niet als eerste op de hals doe je het precies goed. Is voor mij tenminste een graadmeter. Voor, achter of op de loodlijn maakt me in het begin eigenlijk niet zoveel uit, ben in eerste instantie bezig met de achterkant en de rug, die aanleuning komt later wel. Als ze echt goed los zijn kun je zelfs de oren nog naar voren rijden is mijn ervaring.... dus die neus rijd ik er ook wel weer uit als het nodig is.

Voor de rest is "mijn manier van rijden" een bijelkaar geraapt zooitje van allerlei ervaringen en oefeningen die ik in de loop der jaren ( klink ik oud he) bij diverse instructeurs heb moeten doen. Tevens sta ik vaak bij grote concoursen te loeren bij de losrijring ipv naar proeven te kijken. Op het voorterrein leer je het meest is mijn ervaring. Wat ik opgeschreven had was ook maar een algemene indeling wat aan het paard aangepast kan worden...

Ik wil iig dat mijn paarden eerst lekker los over de rug zijn en lekker op eigen benen lopen voordat ik ga klooien met allerlei oefeningen. Oefeningen zijn imo ook om je paard beter te maken en niet om het kunstje te laten zien.