vanuit stilstand nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

Re: vanuit stilstand nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 09:20

oh zo bedoel je ja dat lukt ons wel aardig dat doe ik ookk wel al langere tijd,kan het alleen moeilijk toepassen als ik op mijn paard zit heb donderdag weer les ga eens even goed babbellen

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:36

Rukjes....zo iets doms moet je nooit doen!! Maar goed, alle tips die gegeven zijn verder kloppen wel, ik denk ook dat je paard heel slim is aangezien hij wel z'n hoofd omlaagdoet met iemand ernaast!!

Ik denk dat je idd je overgang heel voorwaarts moet rijden en je hand stilaan meer en meer sluiten, komt ie omhoog, opnieuw maar zodra hij ook maar iets naar beneden blijft meteen belonen!!!(met je stem he!! niet losgooien die teugels ;) ) Is zooo belangerijk, en van daaruit ga je elke keer iets verder!

Succes en het komt goed!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:20

De manier van werken die "sonja" hier al aangaf is zeker heel goed.
Al van bij het grondwerk moet je daar al heel wat aandacht aan geven , tis zeker niet zo dat het dan onder het zadel ineens allemaal opgelost is hoor maar het geeft toch een goeie zet vooruit.
Het is ook een goede check alvorens je gaat opstappen, zo zie je ineens ook al of je paard ergens een probleem heeft, of het bereidwillig is mee te werken, of ......
Verder onder het zadel is het steeds vragen en nageven, vragen is een combinatie van teugel en been, nooit alleen met de teugel.
De dit niet op eigen houtje, want het is zeker niet moeilijk, maar makkelijk is het zeker ook niet, en als je er geen of weinig ervaring mee hebt ze je zelf de fouten ook niet.
Doe het dus samen met een instructeur, neem privéles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:27

aeolusnr1 schreef:
Verder onder het zadel is het steeds vragen en nageven, vragen is een combinatie van teugel en been, nooit alleen met de teugel.

Ik neem de oefeningen die ik op de grond doe, vanuit het zadel idd direct over en koppel daar ook een beensignaal aan.
Voorbeeldje: als ik erop zit en ik wil 'm links laten buigen, dan vraag ik met de linkerhand van de hals af de neus en geef tegelijk een zacht 'bumpje' (een heel zacht kloppend signaaltje met m'n kuit) tegen de buik. Paard zal zich daarop hol maken aan de linkerkant, want het begrijpt mijn vraag al om te wijken voor die druk. METEEN nageven (dus stoppen met vragen) als het paard nageeft. Kwartje valt in no time.
Zelfde voor tweezijdige teugeldruk trouwens. Dubbele beenhulp en lichte druk op de neus (ik begin altijd bitloos, introduceer pas een bit als ik stuur, rem en nagefelijkheid bevestigd heb) et voila, paard begrijpt de beginselen.
Ik neem deze oefeningen al meteen vanaf de eerste keer dat ik erop zit mee trouwens.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:51

ik heb precies het zelfde met mijn paard! Van mijn instructrice moet ik gewoon de teugels aanhouden en zodra hij maar een paar centimeter zakt met zijn hoofd gelijk ontspannen dat is voor hem dan een beloning dat hij het goed doet en het is fijn voor hem.
Je moet hem ook goed voorwaarts houden ik doe het meestal door vanuit draf naar stilstand te gaan en dan vragen en dan heb je weleens kans dat het lang duurt dat is dan maar jammer en als het echt niet lukt ga dan eerst wat anders doen en daarna weer proberen ;)
succes!