Ik ben zelf ook zo'n heerlijke angsthaas. Aantal keer er goed afgedonderd en helaas al zeker 4 jaar niet meer echt gereden. Wat hielp was een lesje aan de longe. Ik weet dat ik een aardig stukje kan rijden door mijn opleiding en door foto's ben ik dat ook meer in gaan zien en geeft vertrouwen.
Ik raad je aan om echt niet eerst erop te gaan, is vlucht gedrag van haar ken het volkomen. Zet haar erop loop een stukje aan de hand mee desnoods hele les aan de longe en afsluiten met stukje los.
stienmasjien
Geplaatst: 26-09-10 10:41
Hier nog 'n angsthaas. Bij mij helpt een beetje dwang eigenlijk het beste, niet teveel medelijden en iemand die me zegt dat ik het gewoon moet doen. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Wat bij mij geholpen heeft is dat ze me geleerd hebben om de bokken uit te zitten (krijg je echt zelfvertrouwen van) en er ook meteen op te reageren. Ook in de omgang had mijn paard te weinig respect voor me, en door daaraan te werken gaat rijden nu ook veel beter, ze moeten weten wie de baas is.
Als ik toch niet helemaal zeker ben, longeer ik hem gewoon 5 minuutjes voordat ik ga rijden. Niet gek doen maar gewoon de rust in de pony krijgen, probeer haar dit dan ook zelf te laten doen. In het begin kan je best lang longeren en kort rijden, maar dat bouw je natuurlijk op. Het is belangrijk om alletwee steeds weer met een goed gevoel af te sluiten.
anneeep
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-10 11:07
Jaa,
Nou we gaan het zo proberen, Ga zo naar de paardjes toe en dan gaan we gewoon weer rijden alsof er niks aan de hand is desnoods aan de longeer lijn. Ik laat vanavond wel even weten hoe het ging!