Aan de teugel lopen door friemelen, want vind jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:25

hestejente schreef:
Hannanas schreef:
Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.

Dat noem ik een stille hand.
(edit: Detour), juist dat friemelen kan onrustig zijn, precies door wat jij typt: moet het paard halthouden of nageven?

Met het eerste stukje ben ik het eens. Een paard wordt alleen maar doods op een dode hand.

Met het tweede stukje ben ik het niet eens. Niet het paard maar de ruiter moet nageven. Aan de achterkant energie erin, aan de voorkant opvangen en dan de hand ontspannen. Dit herhaal je steeds: been (of kietelen met je zweepje), opvangen, ontspannen. En nee, natuurlijk niet bij iedere pas maar wanneer het nodig is, dus bijvoorbeeld wanneer het paard tempo dreigt te verliezen of uit het door jou gevraagde frame wil glippen. Bij het ene paard is dat een paar keer per hoefslag, bij het andere eens in de zoveel minuten.

Althans, zo leer ik dat :o

Ik ben het met je eens, als je geen ophoudingen bedoelt.
Tuurlijk vang je achter op van voor wanneer je extra vraagt, maar in mijn ogen niet met friemelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:31

Ik geef geen ophoudingen. Ja, wanneer ik een overgang of zijgang wil rijden.

Wanneer ik gewoon in de bak/baan/bos rijd en ik ben bijvoorbeeld aan het draven en mijn paard verliest tempo of z'n hoofd gaat de verkeerde kant op kietel ik even op zijn kruis met het kwastje van mijn zweepje, vang hem op en ontspan meteen weer mijn hand. Hij moet namelijk zelf lopen zoals ik wil, ik wil hem niet steeds hoeven vasthouden.

Dat is wat ik bedoel met dat de ruiter moet nageven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:47

Dan zitten we op 1 lijn :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:52

Dat opvangen kan trouwens 1 vinger wat aanspannen zijn, maar ook wat groter. Ligt er maar net aan hoeveel ik nodig heb en dat verschilt per situatie en natuurlijk per paard. Een ophouding daarintegen is steeds hetzelfde. Overigens geef ik liever vocale ophoudingen ("vosletóp") dan ophoudingen met de teugels.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 22:25

Ik heb het natuurlijk over bewúst friemelen. Een niet friemelende hand is natuurlijk nog niet zo inwerkend als ene stevige ophouding. Maar goed, wat ik trouwens nog wel doe, is natuurlijk een ophouding geven of juist nageven wanneer ze niet helemaal recht loopt. Zodra ze recht loopt, en ontspannen en we hebben een lekker ritme dan komt ze vanzelf naar beneden.

AmberHeijman

Re: Aan de teugel lopen door friemelen, want vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:18

Ik rijd mijn paard goed voorwaarts, van achter naar voren, en vang het van voren op.
Ze 'zakt' dan vanzelf. :j
Ze is alleen wel snel afgeleid, en dan gaat het koppie omhoog.
Gebeurt dat, dan geef ik een ophouding, zo van: 'Hé, let is op!'

Ik ben het er ook mee eens dat iedereen wel is 'beweegt'
met zijn handen, maar niet op de manier van 'friemelen' nee.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:36