Wat vinden jullie van sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:02

daarom heb ik de sporen om, want ze komt echt niet vooruit anders, een bescheiden tikje? t lijkt wel alsof ze het lekker vindt, ze loopt er niks harder om.Wat ik zonder sporen moet doen is grof geweld gebruiken, daarom gebruik ik mijn sporen wel als hulpmiddel om voorwaarts te gaan, anders heb ik ook geen contact meer met r mondje,Nu ze meer over de rug gaat lopen is het in stap al stukken beter, maar zoals in galop, tis en blijft knokken.

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:15

Cinzano"]
[quote="Ctal schreef:
dan zou ik weleens willen weten hoe je een pony zo als de mijne goed aan het been krijgt zonder sporen?

Dit geldt natuurlijk niet voor elk paard/pony, maar als je hem actief houd heb je geen sporen nodig... wat je moet voorkomen is constant aan te sporen. Alleen hulpen geven waar nodig en verder alleen ondersteunen met je kuit!
Dus als jij steeds aanspoort (benen niet stil kan houden) zal jou pony gewend zijn aan die constante "schop" en dus nietmeer vloeiend reageren wanneer jij je kuit aanlegt voor de hulpen.

Wat je kan proberen om je pony te leren actief naar je kuit (dus niet je spoor) te luisteren is je benen super stil houden en alleen ondersteunen, daarnaast zodra hij terugvalt kan je hem "straffen" door je spoor te gebruiken en desnoods een tikje met de zweep achter de kuit.

Volhouden en hij wordt vanzelf voorwaarts op je kuit (en niet op je spoor).

Een paard moet ook drang naar voren houden en dat kan nooit als je hem juist steeds moet aansporen om maar geen tempo te verliezen.
[/quote]

Ik heb ook een pony die uit zichzelf niet altijd even voorwaarts is.
Maar Ctal, het bovenstaande werkt echt!
Het zal tijd kosten, maar wel met resultaat. Ik heb een paar lessen gehad waarin m'n instructrice alleen maar heeft geroepen: been stil houden!
En alleen als hij echt erg terugvalt in tempo een paar passen goed vooruit rijden (desnoods geef je een keer een tik of een schop, op dat moment moet hij reageren) en daarna weer been stil. In het begin zul je dit misschien om de 5 passen moeten herhalen, maar je pony zal na verloop van tijd steeds langer en beter uit zichzelf gaan lopen!
Let gewoon eens een tijdje alleen hier op, op het stilhouden van je been dus, en alleen aandrijven wanneer het echt nodig is. De aanleuning komt dan vanzelf wel!
Succes ermee

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:17

lid van de fnrs cinzano????

maargoed, om even ontopic te blijven...

ik moet dus nu ook gaan rijden met sporen, en aangezien ik heb leren rijden zonder, het me ook goed af gaat zonder, zie ik het nut van die sporen niet in....
okey, krijg je dat verhaal over fijnere hulpen etc...

we kunnen het ook van de andere kant bekijken...
mensen die hebben leren rijden met sporen, die zijn niet anders gewend, en helaas gaat dit weleen ten koste van het paard in kwestie.
zo zijn er bij ons op de manege (afgezaagd, ik weet het Tong uitsteken ) maar daar rijden dus 2 personen, vader/dochter, die rijden alleen maar met sporen.
als je vanuit het verhaal kijkt van het voorwaartser drijven met sporen, dan kunnen hun wel een boekje open doen, maar als je het hebt over fijnere hulpen... daar hebben ze nog geen kaas van gegeten. het is zelfs zo erg, dat ik regelmatig van die mooie ronde wondjes op de buik van dat paard vind.... ze worden dus gewoon lek geprikt, omdat deze mensen in fijte gewoon niet kunnen rijden. maar het probleem bij deze mensen is dat ze zichzelf zo geweldig vinden, altijd op de beste paarden rijden waar je in principe geen niks hoeft te doen ( en ver****en deze vervolgens weer ) dit is gewoon zonde, maar als je er wat van zegt, krijg je de wind van voren, en weten zij het toch wel weer beter, en hebben hun altijd het laatste woord.
zelfs als de eigenaar van de paarden er wat van zegt, krijgt hij de wind van voren, en als het tegen zit ook nog eens van achter.

gelukkig ken ik niet zo veel van dit soort mensen.
er zijn namelijk ook mensen die naar je luisteren, en als je er wat van zegt, dat ze er dan wat mee doen, en niet dat ze je beginnen uit te schelden, en je vervolgens te vertellen dat je niet kan rijden... WIE KAN ER NOU NIET RIJD??? iig, voordat ik hier in mijn benouwde hokje waar de temperatuur inmiddels in de 40 loopt mezelf te kwaad maak om dit soort dingen, laat ik het hier even bij.

greets jef

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:41

Ik rijd niet met sporen gewoon omdat het niet nodig is,
hij is goed aan het been dus heb ik ze gelukkig niet nodig.

Ik ben er absoluut niet tegen als je ze 'goed' gebruikt dus alleen gebruikt als hulpmiddel bij het wijken etc dus niet om voorwaarts te rijden want dat
doen de meeste mensen.

Ik zie ook in mijn omgeving dat ze daar voor worden gebruikt en die paarden maar zwiepen met de staart en die mensen maar prikken echt belachelijk!!

de meeste paarden zijn dan ook echt afgestompt na een tijdje.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:45

ik vind dat ieder paard aan het been te rijden is maar je moet er wel concequent mee zijn en bij de een duurt het wat langer dan de ander.

door als je hulpen geeft goed duidelijk te zijn door eerst kuit te geven, geen reactie hak daarna nog geen reactie hak + zweep (wel hand openen) en veel overgangen stapdraf te rijden zou je paard op langer termijn steeds sneller op je been moeten gaan reageren

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:46

Ik heb ook een pony die uit zichzelf niet altijd even voorwaarts is.
Maar Ctal, het bovenstaande werkt echt!
Het zal tijd kosten, maar wel met resultaat. Ik heb een paar lessen gehad waarin m'n instructrice alleen maar heeft geroepen: been stil houden!
En alleen als hij echt erg terugvalt in tempo een paar passen goed vooruit rijden (desnoods geef je een keer een tik of een schop, op dat moment moet hij reageren) en daarna weer been stil. In het begin zul je dit misschien om de 5 passen moeten herhalen, maar je pony zal na verloop van tijd steeds langer en beter uit zichzelf gaan lopen!
Let gewoon eens een tijdje alleen hier op, op het stilhouden van je been dus, en alleen aandrijven wanneer het echt nodig is. De aanleuning komt dan vanzelf wel!
Succes ermee [/quote]

Precies wat jij hebt gedaan heb ik al geprobeerd, maar het probleem is dat ze ECHT niet naar het been luistert, ik krijg er dan niet in draf, Ik kan een tikje geven, ze geniet ervan, kan een keer een harde klap geven, dan gaat ze iets harder voor 2 passen.
Toen ik dit deed, zoals jij zei, toen moest ik ( vooral in de galop) elke pas een klap geven, dan wordt het rijden ook niet meer leuk, en het verbeterde ook niet.
Toen heeft iemand r een keer een paar weken gereden, die heeft het opgelost met wieltjessporen, ja dan gaat het wel een tijdje, als ze maar 4 weken lang achter mekaar in elkaar getrapt is, maar het zakt ook terug, en omhier zelf aan te beginnen, nee echt niet.
Ik denk dat ik r dan liever onderhoudt met wel sporen, en minder gevecht dan zonder sporen en meer gevecht.

Met mn andere pony heb ik geen sporen(en geen zweep' nodig het is dus ook niet zo dat ik niet consequent ben tegen t paard, ze heeft gewoon een verschrikkelijk gemakzuchtig karakter.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:48

Ik rijd vaker zonder dan met sporen, ik begon met sporen op hem te rijden "omdat hij niet fijn genoeg op mijn hulpen was". Toen kwam er zo'n droge belg kijken, een echte springruiter die een afkeer heeft tegen "dressuurprikkers" Zijn antwoord was.. ik ga jou eens hard aanpakken..
Ik heb het geweten.. oefff, ik moest eerst twee weken zonder sporen rijden met de sporenbandjes om de beugels heen. Het enige wat ik kon doen was: tenen naar binnen en.... kuit geven!! Wat heb ik een spierpijn gehad, en ik vond het vershrikkelijk, voelde me net een beginner, want mijn paard had ook zoiets van" he das een koekie!" k was zo bezig met mijn zit ontspannen te houden en been geven..
Maar echt binnen een week werd ie zoooo anders. Hij vloog voor mijn been, zonder sporen of iets! Mijn beenligging is ook erg verbeterd, ik krijg nu heel vaak complimenten dat mijn beenligging zo stil is... trots!! is die spierpijn niet voor niets geweest..
Nu ik wat sneller de oeffeningen achter elkaar ga rijden, en ook wat meer technische oeffeningen erbij haal , doe ik af en toe wel een spoortje om, puur om mijn hulpen nog ietsjes fijner te maken, maar echt veel verschil merk ik niet. Ik gebruik mijn sporen wel heel bewust, ik weet precies het moment van: nu gebruik ik mijn spoor en nu gebruik ik mijn kuit. Ik gebruik mijn spoor alleen als mijn kuithulp voor bijvoorbeeld zijwaarst net niet mooi genoeg doorkomt.
Waar ik me echt aan kan irriteren zijn die rikketik-ruiters, het liefst met wielsporen, dan rijden ze langs en hoor je bij elke pas: tik,tik,tik,tik.
Als je bij elke pas die sporen in zijn buik duwt, hoe moet het paard dan nog het verschil weten tussen de andere hulpen die jij geeft??
Zoals diezelfde droge belg tegen mij zei: het is heel simpel dat paardrijden, het lijkt op autorijden, je geeft een keer gas, en het moet blijven rijden, pas als jij langzamer of nog harder wilt geef je gas bij of neem je wat gas terug.. vond ik wel wat inzitten..

Vidaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:31

Ja ben het met menigte van jullie eens... Sporen geven je soms het kleine hulpje die je gewoon even nodig hebt/had...
En ook ik reed op mijn vorige paard met sporen, maar ik deed ze ook af en toe weer af om te kijken of hij nog wel reageerde op mijn been hulpen... Zolang je dat afen toe doet, en ze reageert nog goed op je been-hulpen, en je gaat goed met de spoortjes om, dan kan het geen kwaad...

Groetjuhs alyssa en vidal en .... *LOL*

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:48

Ik heb wel een zwaar uitzonderlijk dier, wat heb ik al een spierpijn geleden voor t dier, maar t helpt allemaal niks.De ander daarentegen is echt voor mijn been, met en zonder sporen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 07:38

Ik rij ook met sporen Bloos
Mn haflinger is wel goed aan mn been ( want ik heb laatst ZONDER sporen gereden omdat ik die waren vergeten en het ging wel goed) en ik tik ook echt NIET met elke pas........ MAAR (Prepares to get bitched at) Ik kan haar wel veel beter aan het werk krijgen en veel beter aan het DOORlopen (Haflingers he..) met sporen....misschien ben ik gewoon lui....? Bloos Bloos Schijnheilig

Ik zal wel proberen om vaker zonder sporen te rijden nu ik dit zelf realiseer......*shame*..en dan echt kijken of het helemaal aan mij ligt Bloos .

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:00

Ik heb ook een tijdje met sporen gereden (en nu nog af en toe). Ik wilde er zelf eerst niet aan geloven, maar heb het uiteindelijk op aandringen van mijn instructrice toch gedaan. Regina liep ook wel zonder sporen, maar met sporen gaf ze toch net dat beetje extra (en snellere) reactie. Daarbij is haar reactie op de zweep te uitbundig, en gestresst. Ik rijd nu eigenlijk bijna nooit meer met sporen, doe ze nog wel eens om om haar weer net dat beetje extra te laten reageren. maar probeer het toch eerst dmv veel overgangen te rijden.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:27

Ctal schreef:
Ik heb wel een zwaar uitzonderlijk dier, wat heb ik al een spierpijn geleden voor t dier, maar t helpt allemaal niks.De ander daarentegen is echt voor mijn been, met en zonder sporen

Je bent niet de enigste hoor. Haha!
Ik heb een tijd een paard getraind dat niet vooruit te branden was..Helemaal compleet afgestompt dat dier..bij het minste of geringste staken en de lucht in..Achter uit lopen,soms een ronde door de bak...Reageerde NERGENS op... heb iemand op hem zien rijden met zeer grove wielen, die niet ter ondersteuning werd gebruikt,maar er werd mee geschopt..Met die zweep werd geen tikje gegeven,dat paard werd vooruit geslagen... Scheve mond ....
Absoluut niet mijn manier ik heb met doorzetten,spierpijn geduld en consequentie en eerlijk gezegt ook een spoor en zweep dat paard naar het m gereden...Bijkomend,dit paard had ook nog gedragsstoornissen,was levensgevaarlijk in stal..
Ach, na een jaar was het gestaak grotendeels over,werd er redelijk op de hulpen gereageerd en kon er weer eens iemand anders op..Nadat ik er mee ben gestopt en een eigen paard heb gekocht heb ik gehoord dat dat paard weer terug bij af is..

Groetjes!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:36

Richtje schreef:
Regina liep ook wel zonder sporen, maar met sporen gaf ze toch net dat beetje extra (en snellere) reactie.

Daarom rij ik ook met sporen. Haflingers zijn zowiezo 'sloom' en willen vaak niet werken. Mijn pony wil het op zich wel maar je moet er veel voor doen Scheve mond (kwa been gebruik dan...ook met sporen)..

Maar goed..vandaag zonder sporen gereden..eventjes in de bak maar was te nat dus naar buiten..buiten gegaloppeerd en gedraaft en ging allemaal wel goed..Maar buiten is ze altijd blij en gaat vaak vanuit haar zelf galopperen en zo.. in de bak had ik toch wat moeite met aangalopperen..(was eigenlijk veels te nat en ze glee makkelijk uit dus dit keer kan ik niet echt goed mee tellen)

Oke dat was het!

Doei!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:55

palousa_boy schreef:
ik moet dus nu ook gaan rijden met sporen, en aangezien ik heb leren rijden zonder, het me ook goed af gaat zonder, zie ik het nut van die sporen niet in....
okey, krijg je dat verhaal over fijnere hulpen etc...

we kunnen het ook van de andere kant bekijken...
mensen die hebben leren rijden met sporen, die zijn niet anders gewend, en helaas gaat dit weleen ten koste van het paard in kwestie.
greets jef

Jef,
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, alleen als het goed is heeft NIEMAND leren rijden met sporen, als dat wel zo is zie ik dat gewoon als een grove fout van de intructeur!

Ik rij zelf ook zo nu en dan zonder sporen, maar tijdens een oefeningen met zijgangen enz. heb ik ze soms wel nodig, daarom heb ik ze om.. tuurlijk kan ik ook een tikje met de zweep geven, maar nu wil het toevallig zo zijn dat mijn paard panisch wordt van de zweep... vandaar die sporen..... Je kan dus ook zeggen.. als je sporen om hebt, hoef je eigenlijk geen zweep te gebruiken (als je het een beetje zwart wit ziet dan)

Gr Tineke

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:05

KellyenXena"]
[quote="Ctal schreef:

Je bent niet de enigste hoor. Haha!
Ik heb een tijd een paard getraind dat niet vooruit te branden was..Helemaal compleet afgestompt dat dier..bij het minste of geringste staken en de lucht in..Achter uit lopen,soms een ronde door de bak...Reageerde NERGENS op... heb iemand op hem zien rijden met zeer grove wielen, die niet ter ondersteuning werd gebruikt,maar er werd mee geschopt..Met die zweep werd geen tikje gegeven,dat paard werd vooruit geslagen... Scheve mond ....
Absoluut niet mijn manier ik heb met doorzetten,spierpijn geduld en consequentie en eerlijk gezegt ook een spoor en zweep dat paard naar het m gereden...Bijkomend,dit paard had ook nog gedragsstoornissen,was levensgevaarlijk in stal..
Ach, na een jaar was het gestaak grotendeels over,werd er redelijk op de hulpen gereageerd en kon er weer eens iemand anders op..Nadat ik er mee ben gestopt en een eigen paard heb gekocht heb ik gehoord dat dat paard weer terug bij af is..

Groetjes!
[/quote]

steigeren, jah dat ken ik ook, mevrouw zou maar de moeite moeten te nemen a.w te gaan, ik kan het nog zo vriendelijk vragen, maar na 3x steigeren vind ze het pas tijd te luisteren, want ze kan het ECHt, het zijn ook geen medische redenen, of iets met t gebit.a.w gaat wel steeds beter, maar tis gewoon onmogelijk zonder sporen te rijden, en toch vriendelijk(er) te blijven.

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 17:25

Alvast bedankt allemaal voor jullie reactie. Mijn instructrice wil dat ik met sporen ga rijden om de moeilijkere oefeningen makkelijker te kunnen gaan doen. We zijn nu pas begonnen met schouder binnenwaarts maar ikzelf wil eigenlijk nog even wachten met sporen zolang ik hem zonder kan rijden. Als ik nog moeilijke oefeningen ga leren dan overweeg ik misschien wel om met sporen te gaan rijden maar voorlopig niet.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:27

Rijd je wedstrijden? Zo ja welk niveau?

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:18

ik rijd ook met sporen(moet ik nu ook verplicht in m2) maar ik heb ze juist als hulp middel om mn hulpen te verfijnen!! dus niet elke pas ermee prikken!!! en af en toe is mn pony niet helemaal voorwaarts en op zoon moment als hij niet naar je kuit luisted kun je hem een keer aanprikken zodat je reactie krijgt dus ik heb er niks op tegen als je ze maar goed gebruikt!! want ik heb ook mensen gezien die hun hele paard kapot prikten tot bloedens toe en dat vind ik dus niet kunnen!!!!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:59

ik prik er ook echt niet elke pas mee, ik wil niet te moe worden Lachen Maar ik gebruik ze bij de merrie wel als hulpmiddel om vooruit te komen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:22

Ja dat is vaak de fout sporen zijn dus NIET voor het vooruit krijgen van je paard maar als extra hulpmiddel ik vind dus dat je geen sporen voor die reden moet gebruiken.

bij ons op de manege doen ze het dus ook bij sommige manegepaarden nou dan moet jij er eens daarna opgaan zonder dan heb je dus een probleem want hij is dan niet naar voren te branden.
dus mijn mening is dat het geen goede reden is ze te gebruiken je paard ook als is tie sloom moet je gewoon naar voren kunnen rijden zonder sporen geef wat meer met de zweep op zn kont en probeer hem aan het begin van het rijden gelijk erbij te rijden en fok hem een klein beetje op dat wil ook weleens helpen als ik sommige mensen zo met die benen zie wiebelen en maar prikken met die dingen oo drama arm paard!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:48

In goede handen is er niet mis met sporen hoor!! En als je er begeleiding bij krijgt kan je het volgens mij gewoon doen.

Ik rijd ook met sporen, eerst eigenlijk altijd. Maar sinds haar blessure eigenlijk niet. Op die manier maak ik haar gelijk wat beter voor mijn been. En ze loopt zonder spoor net zo super als met.
Zijgangen, verzamelen enz gaat net zo gemakkelijk.

Alleen vandaag heb ik wel een spoortje omgedaan Bloos Ik had even wat meer dan been nodig (reden staat bij VvDd).

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:20

Ik heb het ook bij een manegepony gebruikt. Vooral omdat we met de carrouselwedstrijden moesten en ik het dus handig vond om een of twee keer daarvoor even met sporen te oefenen, maar ook 1 of 2 keer met gewone wedstrijd/oefenen ervoor omdat ik met alleen been net niet genoeg doorkwam om netjes te kunnen wijken. Met sporen pakte ze dat een stuk beter op, op moment dat het goed ging heb ik ze er meteen af gelaten.
Ook de Fries die ik heb bijgereden heb ik even met sporen gereden, omdat ik hem anders niet naar voren kreeg. Op moment dat ik daar doorheen was zijn de sporen eraf gegaan, dus puur gebruikt als hulpmiddel om hem beter voor mijn been te krijgen.
Dat is ook de manier waarop ik mijn sporen gebruik, om een paard net ergens doorheen gereden te krijgen wat me met alleen kuit niet lukt. Als ik er doorheen ben gaan ze ook meteen weer af.
En natuurlijk is een spoor daarvoor eigenlijk niet het juiste middel en moet het zonder sporen ook op te lossen zijn, maar met spoor vind ik het net iets makkelijker om het op te lossen...

Moet ik er wel bijzeggen dat ik de kleinste van de kleinste knopjes heb...

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:09

Zonder sporen moet je paard ook goed aan het been staan.
Ik rijdt alleen in de lessen en op wedstrijden met sporen, omdat je dan vaak net wat extra's nodig hebt of bv. als je schouderbinnenwaarts moet rijden en je hebt het niet echt voor elkaar, dan kun je met je spoor bijprikken om te zorgen dat het wel gaat, het is dus een extra hulpje.
Máár je hoeft je spoor ook niet altijd te gebruiken als je ze aan hebt, je kunt dan alsnog met je kuit aansporen. Op wedstrijden moet ik wel met sporen rijden, want vanaf de M is dat verplicht. In de B en liefst ook in de L rijdt ik gewoon zonder sporen, liever dan een zweepje erbij.
Thuis rijdt ik altijd zonder sporen, omdat ik vind dat ie ook goed moet reageren op alleen maar been. Zonder dat extra hulpje moet het ook lukken!

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om sporen aan te doen, zolang je ze op de goede manier gebruikt.
Je moet er wel op letten dat je dan niet constant aan het prikken bent, want dan wordt ie heeeel sloom voor je been (spreek uit eigen ervaring Schijnheilig Tong uitsteken ) De eerste keer dat ik sporen aan had vond ik het echt super irritant want ik zat alleen de hele tijd op te letten of ik niet met die sporen zat te prikken, maar het went wel

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:49

Ja, mijn ene pony is echt een uitzondering, ik kan m wel een tikkie geven ( en ook een harde oplawaaier) maar dat zorgt voor max. 1 pas wat meer vooruitgang, om nou bij elke pas een lel te geven??
Bij mn andere gebruik ik het niet als voorwaarts middel, want deze is goed a. h been.
Ik kan er ook niks aan doen, maar zonder gaat bij de eerste niet, mn instructrice vind het ook geen probleem.
Als het goed is zal ik binnen een jaar de pony meer a.h been hebben en het niet meer als voorwaarts middel nodig te hebben.
Ik mag het toch best als hulpmiddel gebruiken, als het daardoor verbetert?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:50

Ik heb met trainen af en toe sporen om, kleine knopspoortjes. Af en toe heeft Eldien zoiets van 'Mwah, het maakt helemaal niet zoveel uit of ik wel of niet reageer', en dan gaan de spoortjes om. Ik kan haar gelukkig ook fijn rijden zonder sporen.