Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
x_Marr schreef:Ja maar ik bedoel hoe je de stelling vraagt. Wat doe je dan met je hand en arm.
Pentax schreef:x_Marr schreef:Ja maar ik bedoel hoe je de stelling vraagt. Wat doe je dan met je hand en arm.
Mijn paard zoekt mijn hand op, ik vraag dus in feite niks. Veel voltes rijden, goed losrijden etc.
Mijn peert loopt heel net zonder bit 'aan de teugel'.
We zijn oa. Bezig met zijgangen (is nieuw voor het paard), en ook dat kan.
x_Marr schreef:Hmm ik weet niet waar het dan aan ligt kynshiri, mijn verzorgpaard is prima van zijn rugprobleem afgekomen zonder bit
kynshiri schreef:zijn er ook mensen die hun paarden echt bitloos hebben beleerd tot een zeker niveau hier?
want meestal lees je verhalen van mensen met paarden die x aantal tijd met bit gelopen hebben en dan zijn omgeschakeld. Maw: het paard kent in principe de manier van aan de teugel lopen zoals dat met een bit geleerd wordt...
kynshiri schreef:dus om nu meteen maar aan te nemen dat ik een ruk-en-pluk ruiter ben, vind ik wel wat kort door de bocht hoor.
kynshiri schreef:Waarom blijkt het vrijwel onmogelijk om gewoon in alle eerlijkheid bevindingen met mekaar te delen (Ik ben nu eens een pro-bitloos ruiter die zich openlijk de vraag durft te stellen of het allemaal wel zo makkelijk is).
kynshiri schreef:zijn er ook mensen die hun paarden echt bitloos hebben beleerd tot een zeker niveau hier?
want meestal lees je verhalen van mensen met paarden die x aantal tijd met bit gelopen hebben en dan zijn omgeschakeld. Maw: het paard kent in principe de manier van aan de teugel lopen zoals dat met een bit geleerd wordt...
gewoon uit interesse he, omdat ik bij mijn ene paard dus toch vast liep bitloos wanneer het echt op het soepel en constant (recht!!!) in de hand lopen en het onspannen van de kaken aankwam.
onze draver loopt ook redelijk netjes aan de teugel bitloos (en heerlijk onstpannen), maar dat is dus ook een paard dat eerst 'gewoon' met bit gereden werd en eigenlijk zijn lesje dus al wel kende.
De pony was onbeleerd en is dus bitloos van start gegaan. en natuurlijk stoot ik uitgerekend bij haar op deze ervaringen; vandaar dat ik me zulke dingen dus toch af vraag. Vooral ook omdat ik nu met sprongen vooruit ga sinds ik af en toe terug een bitje gebruik in de training (BA snaffle'tje, en geen neusriem, dus relatief vrijblijvend voor het paard denk ik).
kynshiri schreef:maar ik probeer steeds de afweging te maken tussen wat ik wil doen en of een bitje daarbij zou kunnen bijdragen voor de fijne hulpgeving.
JoviBan schreef:Als ruiter moet je dus met het lichaam van het paard bezig zijn, het trainen van de spieren en zorgen dat het paard rechtgericht en in balans is. Het hoofd (de mond) laat je zoveel mogelijk met rust, die gewenste houding komt vanzelf. Dat is dan namelijk het resultaat, het gevolg, het cadeautje dat je krijgt omdat je je paard goed aan 't trainen bent.