Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Re: Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:49

Ik zou ook niet teveel hulpen gaan geven. Is alleen maar verwarrend en dat zorgt voor stress. Ik zou zelf voor de optie op het lange zandpad gaan samen met een ander paard. Zodra hij aanspringt zeg je "galop". Zodat hij het op stem leert. Ik heb 2 op stem gereden pony's en dat is heel erg fijn! Ik kan op mijn Welsh Cob met een lange teugel en mijn benen in mijn nek (bij wijze van..) aangaloperen op het commando "galop". Mocht je het nodig vinden dan kun je later de been en zithulpen erbij geven en het stemcommando afbouwen.
Klinkt allemaal erg simpel, maar het kost natuurlijk wel heel wat tijd!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:02

anyw1 schreef:
Hoi, het lijkt erop alsof je paard te weinig balans heeft voor de galop. Dan gaan ze inderdaad vaak hard draven en 'vallen' er als het ware in. Hij is ook nog jong, zoals je zelf al schrijft.

Wat ik zou doen: geen galop vragen!
Eerst maar eens balans krijgen in de andere gangen, lekker buigen, rechtrichten, op 4 benen laten lopen. Op een gegeven moment zal hij het vanzelf aanbieden en dan prijs je hem de hemel in natuurlijk!
Wat je namelijk niet wilt is dat jij blijft vragen en als het ware steeds tegen zijn grens zit te pushen (dat doe je dan namelijk: hij vindt het moeilijk/heeft nog te weinig balans, jij duwt door, hij gaat rennen etcetc)
Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij het ontspannen doet, toch?

Tot slot moet je bedenken dat de galop zowiezo niet een makkelijke gang is voor een fries, dat vraagt veel van ze. Dus oefen eerst met buigen en balans in andere gangen, dan pas kan hij ook gebalanceerd galopperen. Succes!

Mee eens!
Wel wil ik er aan toevoegen dat je t wel aan de longe zou kunnen vragen. Ze moeten toch sterker worden in die galop door het te doen. Als ze zover is en je hebt t goed op stemhulp aangeleerd (ik zeg altijd 'opletten' voordat ik een commando geef, dan weten ze dat er iets komt) pikt ze t vast snel op. Je kan t ook eerst buiten gaan oefenen op een lang recht stuk, dat is t beste voor jonge paarden.

Sky_As

Re: Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:07

jullie willen een paard dat moeilijk galoppeert op een volte laten galopperen?
dat is juist helemaal moeilijk....het beste is een lang stuk, en vooral naar voren blijven galopperen....hij moet gewoon sterker worden. Dus inderdaad op buitenrit...eventueel achter een ander paard aan....Maar een paarde wat bijna niet kan galopperen op een volte leren galopperen? dat is toch bijna onmogelijk....dan moet je hem aanjagen..en tegelijkertijd zit je hem aan zijn hoofd anders blijft hij waarschijnlijk niet op de volte...
Een springpaard leert ook niet springen door er alleen buitenritjes mee te rijden....

sterker worden oke....maar dan gewoon maar een hele tijd niet meer galopperen?

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:12

Op een volte lijkt mij ook extra moeilijk. Dat is wel weer fijn om de goede galop aan te leren. Maar dan moet hij dus eerst sterker worden.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:18

@ Sky-As: ik zeg toch ook: Je kan t ook eerst buiten gaan oefenen op een lang recht stuk, dat is t beste voor jonge paarden.
Dat over t longeren had ik misschien beter erna kunnen zetten maar even goed lezen maakt ook duidelijk dat ik buitenrijden de beste oplossing vind. Veel mensen zullen dat niet snel doen als ze nog nooit in de bak gegaloppeerd hebben omdat t een jong paard is en je niet altijd kan voorspellen wat een paard doet. Ze willen eerst de controle hebben en dan pas buitenrijden, wat ik ook wel weer snap, vandaar mn opmerking over de longe.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:53

Ik zou zeker niet alleen buiten gaan oefenen. Met een jong paard zeker vragen of een tweede ruiter mee gaat..
Ben het voor de rest wel eens over het rechte stuk. Met de zweep vind ik dan weer minder goede tip, zeker op de schouder. Ik heb altijd geleerd dat je best een tik op de billen kan geven, omdat een paard dan altijd een voorwaartse reactie (vluchtgedrag) heeft. Voor de rest inderdaad eerst sterker maken door veel cavaletti-werk en overgangen. Succes alvast!

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:12

zoals als eerder gezegt is, zorg eerst dat je stap en draf voor elkaar is...wanneer hij dan goed in balans loopt kun je aan je galop gaan werken...
een fries heeft nogal gauw de neiging wanneer hij nog niet in balans is de rug weg te drukken en dan flink gas te geven...

dan helpt je rechte stukken galoperen dus ook niet...

tineke bartels vertelde in een clinic speciaal voor friezen paarden..eerst stap en draf ok dan kleine stukjes aangaloperen het liefste vanuit de stap...zodra je hem verliest weer terug en opnieuw...zo steeds verder uitbouwen...

succes ermee...weet uit ervaring dat het heel lastig kan zijn maar wanneer het kwartje eenmaal valt.... ;)

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:39

Prutsmuts schreef:
Lekker op een recht stuk gaan proberen, een zandpad leent zich hier uitstekend voor.

Dat heb ik ook met mijn 4jarige fries gedaan
Nu in de bak laat ik hem bij b of e aandraven daarbij blijf ik doorzitten
en dan in de eerste bocht de hulpen geven voor de galop.
Dit werkte veel beter dan hem in de galop te laten vallen uit een hele snelle draf.
Misschien werkt het ook bij jou. :D

ps,heb je fries even bekeken...geweldig dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:26

Lieke7787 schreef:
Hoi Allemaal..

Ik weet niet of dit hier goed staat anders hoor ik het graag ;)

Citaat:
Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een fries. Het is een ruin (Sinds 2 maanden) van 4 jaar.
Hij is echt super braaf onder het zadel, en netjes ingereden.

Alleen.. de galop... die zit er niet bepaald goed op bevestigd.
Op het moment dat ik met hem de overgang naar galop wil maken, gaat hij eerst idioot hard draven, ongeveer een halve bak, en dan schiet hij een aantal passen in galop, maar hij valt er continu weer uit wat ik ook doe
. Aan de longeerlijn is dit idem dito.
De galop is bij hem erg ongecontroleerd, dat is denk ik ook de reden waarom hij steeds terug valt in draf.

Hebben jullie hier tips voor?

groetjes

Jullie zijn nog een jonge combinatie die aan elkaar moeten wennen en bij elk miniteam(jij en het paard)wordt meteen gekeken wie de leiding heeft, een krachtmeting zeg maar en jou fries is wel wat laat geruind en heeft nog wat hengstenstreken bovendien is hij nog jong en moet dus nog veel leren, doet het galop probleem zich voor op de re. of linkerhand!?Elk pard heeft een moeilijke kant en daar is extra aandacht voor nodig!

Een paard moet eerst in stap in balans zijn, vervolgens in draf etc. stapje voor stapje leert hij jou en je hulpen beter kennen en begrijpen(het zou een miscommunicatie kunnen zijn) je bent ietwat tegenstrijdig in je berichtje, hij is nejes ingereden en braafonder het zadel maar de galop zit er niet goed op, als de galop er niet goed opzit is hij dus niet netjes ingereden/beleerd dan is daar iets fout gegaan en als dat niet het geval is kijk dan eens naar je eigen rijstijl, heb je goed evenwicht, ben jij uit evenwicht dan is je paard uit balans! Een kleine blesure een blokade in je lijf onbewuste gedachten het beinvloed het balans van je paard allemaal, misschien een zadel dat bij gevuld moet worden een singel die niet prettig meer zit, gebit kan wat mee zijn maar ook in zijn lijf kan er een pijnlijk plekje zijn, sluit alles uit en vind het probleem!

Groetjes Rinda

Ruitersport1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:37

Ik ben het helemaal met anyw1 eens.
Hij heeft zijn balans nog niet en is nog niet sterk genoeg om de galop aan te kunnen.
Lekker trainen in draf en zijn rugspieren trainen door je paard vanuit de nageeflijkheid de hals te laten strekken.
Tijdens het longeren kun je hem af en toe een klein galopje vragen al is het maar 3 passen.
Zodra je paard beter in balans en sterker is zul je merken dat de galop ook makkelijker gaat.

Succes

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:02

Bij onze Fries hebben we de galop onder het zadel in de bak eerst achterwege gelaten. We hebben daar meer gewerkt aan de stap en de draf. Aan de longe een stemcommando geleerd voor de galop. Doordat er ze dan zonder ruitergewicht lopen kunnen ze gemakkelijker op de volte galopperen. De eerste keren natuurlijk nog niet netjes en goed in balans, maar dat verbeterd alleen door veel te doen. Buiten hebben we (als de paden goed waren) ook veel geoefend. Een recht stuk is inderdaad makkelijker.
Door de combinatie van de longe en het buitenrijden is ze sterker geworden. Toen konden we het ook in de bak onder het zadel gaan vragen. Door het stemcommando van het longeren hierbij te gebruiken kon ze later de link leggen met de zit- en beenhulpen en is de galop en het aanspringen steeds een beetje vooruit gegaan.
Het is inderdaad aan te raden om hier een goede instructrice bij te hebben, maar daar ben je zo te lezen al naar op zoek. Hopelijk vindt je er binnenkort eentje.