Vaak vallen bij een weigering hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vaak vallen bij een weigering hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:55

@Naranga: Springen heb ik wel eens zonder handen gedaan. Echter ben ik het met je eens dat ik vaak niet lekker uit kom. Dit is deels omdat ik afstanden nog maar lastig kan zien. En omdat Noble lastig te sluiten en veruimen is. Dit is iets waar we hard mee bezig zijn. Maar door zijn bouw lukt dit gewoon nog niet. Verder als ik zonder handen spring doe ik dit alleen met mijn instructeur. Dit gaat dan opzich prima maar toch heeft Noble af en toe nog sturing nodig.

@zodiacje: springen doe ik niet zonder zadel. Ivm slechte druk verdeling

@gr_roos: Vind jij echt dat ik zo lang zit? dat idee heb ik nooit gehad.. Maargoed ik zal het toch eens proberen met mijn beugels iig 1 gat korter. Meer gaat niet op dit zadel aangezien het een VZH zadel is.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:01

ja, je zit echt te lang, heb ik eerder ook gezegd, een gat of 3-4 korter mag zeker wel met springzadel, maar ook een vzh kan wel meer dan 1 gat korter, je trekt nu je hakken op in een poging balans te vinden. In het begin zal het wennen zijn, maar dat moet dan maar, je krijgt er uiteindelijk veel meer balans door :)
Een veel gemaakte fout overigens is dat mensen vervolgens een halve meter uit het zadel komen door de extra ruimte, dat moet niet, je moet oefenen om dicht bij het zadel te blijven, daar heb je de meeste balans.

je kan je paardje best een lijntje in-uitjes in sturen en dan vlak voor of tijdens de 1e de teugels loslaten, je paardje loopt het lijntje dan vanzelf wel uit (hij ziet er niet uit alsof ie wil uitbreken iig)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:20

Even in je profiel gespiekt en deze foto geeft een aardig voorbeeld aan verbeterpunten :)

Foto uit profiel

Je kunt namelijk tussen je knie en het zadel doorkijken. ;) Je hebt je knie dus niet aangesloten, je hak trek je op naar achter, waardoor je zelf nog makkelijker voorover valt. Maak jezelf lang en kijk over de sprong naar je volgende sprong/ route. :)

En gewoon oefenen tijdens dressuur op een goede verlichte zit zal zeker helpen. Hou zelf je evenwicht en pas op dat je dus niet op de hals/ teugels gaat leunen. En leer verder zelf bewust aan te rijden op elke sprong. Je pony ziet er niet uit als een moeilijke springer, maar vooral de smalle boompjes nodigen uit om langsheen te lopen. Juist daar moet jij je paard goed bij elkaar op het midden aansturen. Schouders boven je lichaam, diep zitten, sluit je paard op tussen je been en twee teugels en rijden. :)

Succes verder!

P.s. hoeveel gaatjes verschil heb je bij je beugels met dressuur en springen, of dressuur je met een ander zadel?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:28

maysancho schreef:
Knieen heel goed aansluiten, en er niet altijd van uitgaan dat die springt.

Als je je knie gaat klemmen leer je jezelf echt een verkeerde houding aan! Je moet juist je hak flink uitdrukken en daarbij kan het best zijn dat je knie loskomt! Als je je knieën gaat klemmen gaan je onderbenen zwabberen en raak je juist uit balans (op lage sprongetjes wil het wel, maar als het hoger wordt krijg je wel een probleem).

Flink druk houden op je beugel op de sprong. Dit is inderdaad een stuk makkelijker als je je beugels op de juiste springmaat hebt. Je beugels kunnen niet heel veel korter omdat je geen springzadel hebt, maar een stuk of 1-2 moet kunnen. En dan niet je been optrekken maar flink je hak uitdrukken! Dan word je ook niet gelanceerd op de sprong en zit je veel meer in balans. Dit is moeilijk om continu aan te denken dus des noods zet je iemand aan de kant die je er steeds op wijst. Vooral voor de sprong.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:42

Allereerst wil ik even zeggen dat jullie een onzettend leuke oefenbaan hebben zo!
Verder ga ik mee dat je ontzettend los zit en het vooral een kwestie van balans is.
Idd beugels korter maken maar ook je voeten wat verder in de beugels schuiven dan bij dressuur (echt onder de bal van je voet) en je hakken stevig uitdrukken. Je moet je benen "verankeren". Dit kun je goed oefenen in verlichte zit zonder hindernissen, zoals aan aangegeven is, het liefst aan de longe zonder teugels.
Probeer bij het zadel te blijven met je kont, dus niet zo zeer te gaan staan, maar te vouwen, dan loop je ook minder kans dat je er af vliegt. Want als je lijkt wel klaar om voorover te kiepen. Je zit zo los dat elke verkeerde beweging je uit evenwicht brengt. Je moet je paard meer "omhelzen" met je benen!
Een goede oefening is bv je tenen aanraken (linker hand naar rechtervoet en andersom) in stap en draf. En met je handen in je zij bovenlichaam draaien van links naar rechts zonder dat je heupen mee gaan, waarbij je ellebogen echt naar voren en naar achteren moeten wijzen.
Je benen moeten, wat er ook gebeurt, gewoon goed aan het paard blijven.
Ik vrees dat als je een steile helling op of af moet, je er zo afglijdt!

jori_X schreef:
Als je je knie gaat klemmen leer je jezelf echt een verkeerde houding aan! Je moet juist je hak flink uitdrukken en daarbij kan het best zijn dat je knie loskomt! Als je je knieën gaat klemmen gaan je onderbenen zwabberen en raak je juist uit balans (op lage sprongetjes wil het wel, maar als het hoger wordt krijg je wel een probleem).

Er is een verschil tussen aansluiten en klemmen. Je hoeft je knie niet in het zadel te boren, dan gaat nl idd je onderbeen vaak afsteken (x benen effect), maar als je de binnenkant van je knie gewoon aansluit, kun je een keurige beenhouding houden. Daarbij kunnen onderbenen alleen gaan zwabberen als je alléén je knie aanklemt. En vaak gaat het samen met hakken optrekken wat iemand extra onstabiel maakt. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hele been aansluit.
En met een uitgedrukte hak zijn je benen heel stabiel. Dat is dan ook het allerbelangrijkste bij springen en terreinrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:50

@Bienotje: de foto die jij laat zien is al een erg oude foto, En geeft niet helemaal een juist beeld weer hoe ik momenteel rijd. Verder moet ik idd meer blijven rijden en al helemaal op smalletjes.
Met dressuur zitten mijn beugels 4 gaten langer. Ik dressuur wel met dit zadel.

@ jori_X en Lusitana: dankje voor de tips, Ik ga deze vrijdag proberen het in praktijk te brengen en dit te laten filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 06:43

Gister even een buiten rit gemaakt, en vooral geoefend op hakken uit drukken. En wachten voor de sprong (van die boomstammentjes in het bos) Ik kwam steeds heel erg achter de beweging. Verder nog geprobeert om mijn beugels 1 gat korter te doen. Helaas was dat geen optie want dan zit ik met mijn knie over de wrong. Aan het sparen voor een springzadel was ik al. Maar helaas is 500-700 euro veel geld voor mij en mijn salaris.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:27

Anoniem schreef:
nadjajump schreef:
achterover, knieën los en been eraan :)
ohja en lang genoeg wachten!

knieen los? Ik zou zelf eerder denken knieen goed aangesloten houden. Los dan zit ik denk ik alleen maar onstabieler?

ik bedoel niet helemaal los maar eerder dat je niet moet gaan klemmen :)
dan steek je je been namelijk af en zit je niet stevig meer en stopt je pony eerder omdat je geen been meer geeft.

edit: zie net pas dat dit al uitgelegd is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:24

Anoniem schreef:
Gister even een buiten rit gemaakt, en vooral geoefend op hakken uit drukken. En wachten voor de sprong (van die boomstammentjes in het bos) Ik kwam steeds heel erg achter de beweging. Verder nog geprobeert om mijn beugels 1 gat korter te doen. Helaas was dat geen optie want dan zit ik met mijn knie over de wrong. Aan het sparen voor een springzadel was ik al. Maar helaas is 500-700 euro veel geld voor mij en mijn salaris.

Als je knie dan voor de wrong komt is het misschien niet nodig om te verkorten. Soms kun je met iets verder naar achterleggen van je onderbeen (zonder de hak op te trekken!), je knie wel op de goede plek krijgen, maar dat kan ik zo in beweging niet beoordelen moet ik zeggen.
Je kunt trouwens prima met "gewone" (geen dressuur) beugellengst springen, die is immers voor veelzijdigheids werk. Bij springen verkort je, bij dressuur verleng je, maar het hoeft niet persee.
Wat achterblijven betreft, je mag nl best met je bovenlichaam naar beneden komen, maar niet te snel naar voren helemaal uit het zadel. In verlichte zit moet je net een kartonnetje onder je kont kunnen schuiven. Je hoeft niet echt uit het zadel voordat je paard afzet. Overigens ben ik zelf iemand die ook moest leren wachten, en weet dat het best lastig is soms. En bij het ene paard lukt het beter dan de ander, ze hebben niet allemaal een stevige/duidelijke afzet.
Ik heb trouwens plaatjes gevonden waar je goed kunt zien hoe ver naar achteren je balans kan liggen terwijl je toch in verlichte zit bent wn het paard alle vrijheid geeft. Als dit paard stopt of wat dan ook, heeft dat weinig invloed op de ruiter omdat het zwaartepunt dicht bij het paard en boven het zadel is.
Ik hoop dat je dat ziet.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:32

Dat is een duidelijke uitleg! Ik ga er aan werken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:38

We horen het wel weer.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:02

Ik denk dat er al veel tips zijn gegeven.

Heb niet het volledige filmpje gekeken maar in het eerste deel valt me ook gelijk op dat je voor bent op de beweging. Als je paard dan stopt, vlieg je er inderdaad naast. Ik heb dit probleem zelf ook en oefen nu met mijn lesgeefster heel veel lijntjes. Dus in draf inkomen (doorzitten) en dan sprongetje, verder in galop en dan weer sprong. In draf kan je extra op je houding letten, want in galop heb je (nog) sneller de neiging om te gaan duwen voor de sprong en helemaal voor te zijn.

Succes alvast!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:08

Anoniem schreef:
Mootje schreef:
Nina, Kan je dit niet beter aan Rob vragen. Hij kent jou het beste en zal je vast kunnen vertellen waarom dit gebeurt, Rob kennende ;)

Rob zie ik pas 10 okt. weer en wil er eigenlijk nu al aan gaan werken. Maar ik zal het dan zeker er over hebben!

Tody:
Nee in de bak gewoon oefen ik nooit de verlichten zit. Wel als ik ga springen maar niet zo gewoon. Ik zal het deze week een keertje uit proberen. Het probleem bij mij is als ik te lang wacht dan springt mijn pony niet, Of kom ik enorm achter de beweging te zitten.

Quir: Beugels nog een gaatje korter? Ik vind mezelf al erg kort zitten. Maar ik zal het vrijdag bij mijn springles een keer proberen.
Ik vind het wel meevallen:D