Paard laat bit niet los met rijden en is onwijs sterk :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:50

Lady99 schreef:
Ja hij staat nu 24/7 op stal ze mogen helaas niet meer naar buiten en daar baal ik enorm van.....

Ik merk heel erg dat hij dit heel erg vervelend vind,maar een stal vinden nu is echt een probleem alles is vol bij ons in de buurt.

Leest het nu makkelijker?

Leest stukken makkelijker.

Eerlijk gezegd zou ik als paard ook grondig vervelend worden als ik ineens van lekker buiten naar 24/7 op 4x4 geparkeerd werd en dan dat ene uurtje dat ik lekker mijn benen mag strekken nog op een veel langzamer tempo moet lopen dan ik zelf wil ook...

Ik zou ophouden met er stangen etc in te hangen, daar doe je hem alleen maar pijn mee. Neem lekker les, maar laat ook vooral je paard lekker lopen en lekker bewegen, hij heeft in zijn stal al zo weinig mogelijkheid tot lopen en rennen.

En actief blijven zoeken naar een stal waar hij wel naar buiten kan. Blijven zoeken op marktplaats, op websites van de stallen, aan alle stallen in de buurt vragen of ze jou op de reservelijst willen zetten dat als er wat vrij komt je er direct heen kan. want 24/7 op stal is echt dieronvriendelijk.

Lady99

Re: Paard laat bit niet los met rijden en is onwijs sterk :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:53

Ben ik absoluut helemaal met je eens...

Ik zit al twee dagen in de auto en rijd van stal naar stal....
Blijft een probleem dus blijf zoeken en idd de reservelijsten even afwachten...

Hoop wel snel op een plekje voor hem waar hij lekker buiten kan staan,dat vind hij heerlijk...

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:56

@Lady99: oooh, TE voorwaarts, haha... Sorry dat had ik even niet meegekregen. Die combinatie van té voorwaarts en het bit vastpakken komt vaker voor. Deze combi heb ik ook al een aantal keer meegemaakt (met verschillende paarden) en dat is zéér vervelend omdat je daardoor het gevoel krijgt dat je een beetje op een 'ongeleid projectiel' zit dat niet meer goed te besturen/terug te nemen valt. In mijn geval is dat altijd als gevolg van spanning van m'n paard en van mezelf (een soort wisselwerking, je steekt elkaar ahw aan). Het paard en/of ikzelf had bijvoorbeeld stress door andere omgeving/andere paarden/andere berijder en doordat ik mezelf vervolgens daar weer druk om maakte ("als hij maar niet...." enz.) ging ik spannen in m'n lichaam waardoor m'n paard weer gespannen werd, enzovoorts. Doordat 'ie dan zo gespannen is steekt 'ie z'n hals naar voren, pakt het bit vast en gaat versnellen. Ruiter gaat misschien onbewust iets naar voren leunen, paard zoekt de balans onder de ruiter en gaat dus mee naar voren (versnellen). Tenminste, dit was in mijn gevallen zo (en misschien ook voor jou?)

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:00

Ze moeten natuurlijk wel lekker naar buiten kunnen! Misschien ook een idee om van te voren te gaan longeren, zodat je de ergste frissigheid eraf hebt? (Niet helemaal afmatten natuurlijk ;))

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:00

@ Anna,

Inderdaad en dat is echt een probleem als ik met meerdere mensen in de bak aan het rijden ben en hij hoort een zweep dan wil hij vluchten,hij reageert daar heel erg heftig op :(

Als mensen hun stem verheffen in de bak als ik aan het rijden ben reageert hij ook heel heftig op en vertoont hij vluchtgedrag..

En inderdaad soms heb ik het idee dat ik op een ongeleid projectiel zit haha maar hij is zooooooooo leuk ben helemaal gek op hem en ben ook niet bang als ik op hem zit dat is ook wel een voordeel denk ik...:)

Dat is een hele goede tip longeren vooraf! :)
Ga ik proberen!!...
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-09-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:03

Een goede manier voor paarden die te hard gaan is het rijden van veel figuren.
Loopt hij onder je vandaan?
Neem dit dan niet van voren terug, maar rijd ee kleine volte, of een slangenvolte, of door een S van hand veranderen.
Hou dit consequent vol en hou wel je been er bij, dan wordt het tempo op den duur vanzelf van jou.

Maar doorbreek vooral het patroon dat zich opgebouwd heeft om dit van voren terug te nemen. Zo zonde....straks heb je een paard met een "bek van beton" .....

Ik denk dat als je een plekje hebt gevonden waar hij meer naar buiten kan, het ook al een stuk beter zou kunnen gaan. Paard kan wellicht ook helemaal zijn ei niet kwijt!

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:05

@ Polly,

Bek van beton is de goede uitdrukking die heeft hij al dus zoek ook naar tips om dit eventueel te laten helen of zacht maken??

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:05

Lady99 schreef:
Dat is een hele goede tip longeren vooraf! :)
Ga ik proberen!!...

Hierbij moet je direct goed opletten dat hij dan ook naar jou luistert. Dus niet het paard in de rondte slingeren en flink laten bokken. Dat is namelijk heel stout en daar kun je paarden van krijgen die als je begint met werken altijd blijven bokken (dat heb je ze dan zelf geleerd).
Dus correct longeren...en de tijd dat je longeert van je rij tijd aftrekken, want anders bouw je steeds meer conditie op en helpt het longeren op den duur niet meer....

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:05

Ja, dat je niet bang bent is zeker een voordeel! Daardoor kun je hopelijk wat meer ontspannen en heb je dus meer controle. Mijn paardje is ook altijd snel afgeleid met andere paarden en andere geluiden e.d. om haar heen (gewoon een beetje extra gevoelig), maar als ze wat beter aan de teugel loopt en ik kan haar zover krijgen dat haar aandacht helemaal bij mij is heeft ze daar veel minder last van. Dan krijgt ze dat 'omgevingsrumoer' stukken minder mee. Overgangen en figuren rijden (kortom bezig houden) kan iig nooit kwaad.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:07

Lady99 schreef:
@ Polly,

Bek van beton is de goede uitdrukking die heeft hij al dus zoek ook naar tips om dit eventueel te laten helen of zacht maken??

Dat kun je alleen zacht maken door vanaf nu een andere consequente rijstijl te kiezen, waarbij jij het paard niks meer geeft om zich sterk op te maken.
Dus...zoals ik al zei: veel figuren rijden. En je mag best eens een ophouding maken als het te gortig wordt...maar direct daarna weer loslaten...
Gebruik het voorwaarts zijn in positieve zin. Ik heb eerlijk gezegd liever zo'n paard dan eentje die niet vooruit te branden is. Dit is gemakkelijker te corrigeren vind ik...

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:08

@ Anna,

De aandacht bij mij krijgen is lastig maar gaat wel al iets beter gelukkig....

@ Polly

Helemaal mee eens een paard wat niet voorwaarts is is niets voor mij maar deze is wel erg voorwaarts hoor :)
Maar prima idee ga er mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-09-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:40

Een paard kán niet loslaten, als de ruiter hem vast houdt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:58

Mijn gedachte, Stangbit er eruit halen.
Die van mij is ingereden met een ongebroken bit (niet door mij) en daardoor ontzettend sterk en hard in haar mond.
Ik rij tegenwoordig met een dubbelgebroken watertrens van K&K en ze werkt een stuk beter met mij mee.

In de eerste instantie zou ik dus de voorkant zoveel mogelijk met rust laten en op je zit gaan werken. Van achteren naar voren rijden.
Je paard moet leren dat een bit niet erg is en dat je die niet vast hoeft te houden.
Zelf moet je ook zorgen dat je onder geen beding terug gaat trekken, want dat paard is vele malen sterker dan jou en dat ga je dan ook nooit winnen.

Les nemen vind ik ook best wel een belangrijke. Een goede instructeur/instructrice ziet wanneer je blijft hangen in je hulp en kan dat aan jou aangeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:40

een" te" voorwaarts paard zal al snel aan de teugel tegen gehouden gaan worden,ook steekt de ruiter al snel het been eraf omdat men bang is dat het paard op het been nog meer naar voren zal gaan lopen. op de vaste habnd gaat het paard ook vasthouden ,rug wegdrukken en nog meer vluchtgedrag gaan tonen.
ook het continu binnen staan helpt niet mee...
-je paard niet remmen op hand ,je been aan je paard houden en laten lopen en je tempo onder controle krijgen door wendingen te rijden en op je zit te vertragen .

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 09:06

Ik heb veel aan jullie tips :)

Vandaag ga ik kijken voor een ander bit en ik dacht aan een appel bit heeft iemand daar ervaring mee?

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:32

Mijn paard deed dat ook heel erg,
maar als je zelf ook gaat hangen op hem.
Dan heeft die juist steun en doet die het erger.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:35

emh,misschien eens voor de zekerheid een osteopaat erbij halen!

Heb erg veel ervaring met pony's die ook een betonbekje hadden(:o)

Zet je hand neer,en veel met jebeen rijden!

Hij/Zij moet leren in jouw ruimte te lopen!

PB eens voor meer info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:36

Waarom wil je met een bit blijven rijden?