Paard actief maken dmv sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:16

Chaos schreef:
Toevoeging: Paarden die bang zijn voor een zweep kunnen ook juist heel goed reageren op sporen. Althans, zo is mijn ervaring. :)

Oooh, de mijne was niet bang voor de zweep an sich hoor ;) Dat was een stuk complexer verhaal.
Maar een paard dat panisch is voor een zweep, kan me voorstellen dat die ook heel sensibel zijn op de ruiter.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:27

Ik wil je niet aanvallen, want 4 maanden geleden was ik het helemaal met je eens geweest, maar inmiddels is mijn paard super aan het been, zonder sporen. Wat heb ik er aan gedaan? Een ander zadel. Dat past beter, waardoor hij makkelijker kan bewegen. Ik heb zo eigenlijk veel meer schik. Veel zadelverkopers verkopen een zadel op je paard zoals die is op dat moment. Ze kijken niet naar zijn ontwikkelingsmogelijkheden, waardoor ze vaak wat te smal aanmeten. Het lijkt een beetje op te krappe schoenen aanmeten.

mss moet je eens echt goed kijken naar je paard, waarom hij niet aan het been is? Longeren vond ik ook super leerzaam. Kijken naar zijn bewegingen zonder mij op de rug. Kijk naar zijn tempo en ga dat onder het rijden niet overvragen. Veel ruiters vinden snelheid belangrijk, maar mss past het wel niet bij je paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:31

Ik denk dat je dat ook verkeerd begrijpt, want niet de snelheid is belangrijk, maar de activiteit. En activiteit krijg je onder meer door te schakelen in tempo.

Of ik begrijp jou verkeerd, want een paard moet natuurlijk wel altijd voorwaarts zijn.

RoosvanBlue

Re: Paard actief maken dmv sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:54

Ik denk dat idefix juist bedoelt dat veel mensen alleen maar naar snelheid kijken en niet naar activiteit. Dat ze alleen maar willen dat het paard harder gaat lopen, sneller dan waar zijn eigen tempo ligt, zonder dat het paard ruimer wordt in zijn gangen. Correct me if I'm wrong.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:58

Vind het fijnste om gewoon zonder zweep of sporen te rijden
en dan vind ik een zweep iets veiliger omdat je bij sporen vaak ook ziet dat mensen hun paard aansporen wanneer dit niet de bedoeling is.. Vaak zie je ook al van die kleine kindjes met sporen dan denk ik echt van zielige pony..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:18

Maar ook kleine kinderen kunnen soms prima met sporen overweg.

En daar irriteer ik me ook nogal aan op Bokt. Sporen worden in het algemeen gezien als fout. Onzin, iedere ruiter met een correcte beenligging en goede houding zou in principe met sporen kunnen rijden. Dat het ook voorkomt dat sporen "misbruikt" worden is waar, maar per combinatie afhankelijk.. En hier op Bokt wordt bij zo ongeveer ieder topic mét sporen de TS overladen met vragen en bijbehorend commentaar. Vind ik nogal jammer, omdat sporen een heel goed hulpmiddel kunnen zijn bij je rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:46

Ja, sporen hebben het zelfde doel als de zweep bij activeren en attent maken op je been hulpt, dus ik zie niet waarom ze zo veroordeeld moeten worden.

Je kunt een paard prima rijden zonder, maar als een paard niet aan het been is, moet hij dat wel leren. Het is nl niet de bedoeling dat je een paard moet gaan schoppen of dat je moe wordt van rijden. Het paard kan leren op een lichte hulp te reageren, met behulp van de spoor die daardoor overbodig wordt, precies zoals TS ook aangeeft.
Dit kun je ook met het zweepje doen, het is maar wat je prettiger vind. Het probleem met de zweep is oa dat je dan toch voor het goede de teugels in een hand moet nemen om niet tegelijk het paard wat in de mond te laten voelen en dat kan lastig zijn.

Angst voor de zweep kunnen ze overheen komen. Ik heb meerdere keren zulke paarden gehad en daarbij kon ik later toch gewoon vliegen meppen met de zweep en hem om de oren wapperen.

Maar het maakt niet uit welke reden je hebt ook geen zweep te gebruiken, sporen zijn een prima vervanging voor dat doel.

En wat per ongeluk aansporen betreft, sporen doen geen pijn bij gewone aanraking, dus ik zie het probleem niet.
Paarden weten vaak ook wel het verschil, wij weten ook het verschil tussen een aanraking die per ongeluk gaat en eentje die opzettelijk is. Paarden voelen de intentie erachter.
Een hypergevoelig paard zal hypergevoelig reageren, maar het lijkt mij dat mensen die geen stille correcte beenhouding hebben, niet op dat soort paarden rijden... ;)

Sporen zijn geen pijnprikkel! Mensen die tegen sporen zijn denken dat vaak wel.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:06

Ik ben niet anti-sporen maar wel tegen de mensen die ze niet goed gebruiken. Zelf gebruik ik ze niet. Ik heb mijn tenen wat naar buiten en wil niet constant in mn paard zitten te prikken. Als mn paard niet voorwaarts is voor het been (omdat ze nog jong is is vwnw ook praktisch het enige wat we doen) pak ik een zweepje. 1 klein tikje en ze is wakker geschud. Dat ze soms niet helemaal goed reageert wijd ik ook aan haar onervarenheid, ik heb er nog maar 7 keer opgezeten. Ze mag alles fout doen maar reactie wil ik wel en dan is het aan mij om duidelijk te maken wat ik wanneer wil. Dat wil ik niet met sporen oplossen. Ik blijf van mening dat sporen zijn voor verfijning van hulpen en dat ze in principe bij lagere klasses niet nodig zouden moeten zijn. Als je in een hogere klasse rijdt ben je wellicht ook in staat om ze te gebruiken waar ze voor bedoelt zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:20

Er is een verschil tussen een paard wakker schudden en een paard attent op het been maken zodat het bij elke lichte beenhulp reageert en dat kun je juist in de fase van het africhten (en dat is niet in de fase van het zadelmak maken waar jij duidelijk nog bent) ook leren. Er staat geen leeftijd of niveau voor het doel. Het is geen kwestie van iets oplossen, maar van iets aanleren:
Het reageren op een lichte beenhulp.
Het is niet de bedoeling dat je ze een keer prikt waardoor ze weer drie rondjes goed lopen en weer prikt als ze gaan afzakken. Dat kan wel, maar is niet wat TS beschrijft.
Je prikt als ze niet reageren op je lichte hulp. Als ze wel reageren op je lichte hulp, hoef je verder niet meer te prikken. Je krijgt een paard dat op je lichtste hulpen reageert.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:48

De mijne begint t steeds beter te doen, zonder spoor. Dus het valt ook zonder spoor aan te leren.

Maar nogmaals, bij juist gebruik van de spoor ben ik er niet op tegen maar over juist gebruik en het doel kunnen ook weer hele discussies worden gehouden. Iedereen moet het zelf weten maar ik zie genoeg situaties waarin de spoor 'misbruikt' wordt en ik ben vastbesloten niet zo te willen rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:04

Ja, een paard kan het prima zonder spoor aanleren, en het kan ook met de zweep, maar als een ruiter er voor kiest om het met een spoor te doen, is daar niks tegen.
Wat misbruikt etc betreft, de openingspost laat heel duidelijk zien hoe de sporen gebruikt worden en dus welke richting de discussie zou moeten gaan, en dat heeft dus niets te maken met misbruik. Mensen die sporen misbruiken zitten zonder sporen te kloppen, porren, schoppen of te meppen, een slechte ruiter is een slechte ruiter en het paard lijdt daar toch onder of er nu sporen aan zitten of niet.
En je kunt niet zeggen: laten we de sporen maar afschaffen want er zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan.
Dat is vaak ook het idee achter bitloos. Zo van als er maar geen bitten zijn is er geen leed. Nou, dan gaan die zo slecht met bitten omgaan, gewoon rukken aan een zo scherp mogelijk inwerkend bitloos geval. Met andere woorden, je neemt de oorzaak niet weg door het middel weg te halen.
Wat wel helpt, is juist discussiëren en voorlichten. Hoe meer men weet hoe minder de kans dat iets verkeerd gebruikt wordt.
Je moet je niet blind staren op een middel als slecht. Het middel zelf doet niets, het zijn de ruiters die slecht zijn. Die moet je aanvallen, niet het middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:36

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:38

:') hahahaha jeeeeeeesper! SUKKEL! :') :') arme roos :(:)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:21

Het zou gewoon niet mijn manier zijn om het met een spoor aan te leren, dat wil uiteraard niet zeggen dan ik dan de zweep maar hanteer. Volgens mij bestempel ik de spoor zelf ook niet als slecht maar de ruiters die er slecht mee omgaan en ik vind het gewoon jammer dat je dat echt regelmatig ziet. Laatst zag ik iemand op wedstrijd in de B die zelf het paard enorm in de weg zat, stuiterende zit, strakke. stugge handjes en dan vervolgens maar flinke sporen om zodat ie toch vooruit gaat terwijl ze zelf een erg remmende werking op het paard had. DAT vind ik dus spoormisbruik. Paard is pas 4 jaar oud, al ruim anderhalf jaar onder het zadel en ze heeft m zelf door gereden, sorry maar dat zie ik niet goedkomen. Betreffende ruiter reed ook terecht geen winstpunt. Datgene wat je zegt over bitloos kan kloppen maar dat wil ook zeker niet zeggen dat alle bitloze ruiters er slecht mee omgaan, ik rij zelf ook geregeld bitloos maar net zo goed met een bit. Paard en pony reageren op beide even goed.

Het is al helemaal geen aanval op TS maar het staat onder discussies dus mag ik zeggen dat het mijn manier niet is om een paard t met spoor te leren en dat ik vind dat t prima zonder kan. Ik wijdde misschien een beetje teveel uit over dat niet iedereen weet hoe er mee om te gaan en ik zie gewoon wel eens nare dingen die erg blijven hangen :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:28

Je mag je vrij uiten, het is juist een nuttige bijdrage, je geeft immers aan dat je ook zonder sporen hetzelfde effect bereikt.
Ik zeg alleen dat er mensen zijn die zo snel zeggen dat sporen slecht zijn, terwijl het de benen zijn waar ze aan zitten die slecht zijn :D
En dat het jammer is als we gaan focussen op misbruik omdat het hier gaat om correct gebruik.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:51

Dan zijn we t toch aardig eens ;)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:16

Ik reed voorheen met knopspoortjes, idd als extra, en gewenning denk ik.
Maar ik rijd er al een hele tijd niet meer mee, sinds ik iemand zag rijden met kale plekken op de buik van het paard, en er alsnog maar in bleéf porren. Werd daar zo misselijk van dat ik ze heb afgeschaft :D
Hij is sowiso goed voor het been, dat is een voorwaarde om lekker te kunnen rijden.
Ik rijd wel weer vaak met een zweepje, terwijl hij daar eigenlijk enorm angstig van was. Dat is hij nu totaal niet meer, ik gebruik hem enkel om wat bij te 'kriebelen' met zijgangen bijvoorbeeld, als hij nét niet actief genoeg reageerd op mijn beenhulp. Hij weet inmiddels dat ik hem nooit zal slaan ermee, ik kan hem zelfs op zijn hoofd kriebelen ermee (om vliegen weg te jagen :D ) Als je nagaat hoeveel impact een vliegje al op een paardenhuid heeft, wat denk je dan wat een echte tik doet? }:0

Het is gewoon net hoe je met de hulpmiddelen omgaat, het zijn beide (zweep en spoor) best heftige hulpmiddelen, zeker als je er niet mee kan omgaan.
Het laatste wat ik wil is dat m'n paard bang is voor wat dan ook.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:08

Ik heb geen problemen met het rijden met sporen... Sommige paarden zijn nou eenmaal niet vooruit te bránden, ook niet met een flinke zweep. En als je paard nou eenmaal goed reageert op sporen (Niet je paard lek prikken, dat is wel érg overdreven) kan het een hele hoop gemep (je snapt het wel :p) op je paardje schelen.

Natuurlijk moet je de sporen wel goed gebruiken en alleen als ze echt nodig zijn :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:42

ik heb geen problemen met de sporen,mits ze natuurlijk gewoon normaal gebruikt worden.

ik reageer alleen op foto's op bokt als mensen met hun sporen lijken te prikken.

tja mijn mening,ik vind niet dat ze bedoeld zijn om paarden voorwaartser te rijden,maar wie ben ik?zolang je je paard er maar niet steeds mee prikt

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 08:43

Tja ik vind dat het in principe dezelfde werking kan hebben als een zweep..
Zo rijd ik sinds kort een pony die echt niet reageerd als ik een keer mn spoortje gebruik, en die rijd ik nu dus wel met zweep. Gaat wel een stuk fijner en dat had ik niet verwacht!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:23

dat is ook wel zo hoor,een zweep misbruik je alleen misschien minder makkelijk per ongeluk

gefeliciteerd trouwens!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:23

alle hulpmiddelen die verkeerd worden gebruikt kunnen schade toebrengen... ik ben ook van mening dat een spoor niet is om een paard'sneller te laten lopen maar om hem meer te ondersteunen. ik reed mijn paar met een vrij lange knopspoor en kwam erachter dat ik haar vaak onnodig prikte omdat ik niet de gewenste impuls kreeg (ik heb het hier dus niet over tempo verhoging!) daarom ga ik nu over op mn grove wielsporen om te kijken of dit beter gaat. puur alleen om te ondersteunen, bijvoorbeeld om in galop te gaan op de rechterhand. en natuurlijk gaat dit alles in overleg met mn instructrice

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 05:02

maar dan begrijp ik niet hoe je ondersteunt met een spoor?nee echt een serieuze vraag,want mijn pony heeft ook moeite met galop,en heeft daarbij veel ondersteuning van mijn benen nodig.absoluut niet voor het tempo,dat gaat hard genoeg

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:45

soms snappen ze de prikkel niet (let op! in mijn ogen!!! heb geen zin in 6 paginas commentaar...) linkergalop gaat prima bij mijn paard maar aan de rechterkant vind ze het moeilijk haar rechterachterbeen eronder te plaatsen om de overgang te krijgen. ik prikkel haar dan net even bij zodat ik een actievere reactie krijg, voor dus ook makkelijker omdat ze inderdaad wat meer reageert met impuls. ik merk, zoals ik al zei, dat ik met een knopspoortje 'te veel moeite' moet doen, dit vind ik niet fair tegenover mijn paard, daarom ga ik het met een wieltje proberen, met minder hard inwerken toch ene gewenst effect krijgen...

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:52

ik ben er niet op tegen, maar je ziet vaak dat het verkeerd gebruikt word bijv:

pony reageert niet op been-->spoor
pony reageert niet meer op spoor--> scherpere/langere spoor

als hulpmiddel zoals jou voorbeeld vindt ik het wel oke,
maar dan moet je het soms als waarschuwing gebruiken en niet
voortdurend zitten te prikken