probleem met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:49

K zie hier een hoop tips voorbij komen, fijn!

Zal even uitleggen hoe mijn verzorgpaard het doen:
zodra ik de hulpen geef, op een volte, in een bocht, het maakt allemaal niets uit. zodra ik de hulpen geeft gooit ze der hoofd omhoog en gaat ze heel hard draven. zodra ze eenmaal in die harde draf zit lukt het haast niet om haar nog in galop te krijgen. En als het wel nog lukt doet ze meestal een paard passen en dan valt ze half terug in draf. Het word meestal een soort van half dravend galopperen :') snappen jullie het nog? :P
verder als ik der weer terug haal naar een rustig dravje laat ze der hoofd meteen weer zakken.

Heb ook een tijdje gehad dat ze wel normaal kon doen, gewoon aansprong wanneer ik dat van der vroeg. meestal ging ze dan wel hard en zodra je iets druk op de teugels had ging ze meteen weer in draf. Maar denk dat dat wel op te lossen is. Nu is er sinds een paar weken een nieuwe bijrijder voor der en sinds die der is vertikt ze het om ook bij mij nog in de galop te gaan. (Ida gaat je in het begin erg uittesten)

wow lang verhaal :')

p.s. Hoi Anne-mieke :D

Marloes

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:55

Misschien vragen jullie haar allebei op een andere manier om aan te galoperen? Daar kan een paard erg van in de war raken, vooral als de galop nog helemaal niet bevestigd is. Ik zou daar eerst even mee overleggen met die nieuwe bijrijder, misschien een keer bij elkaar gaan kijken als jullie rijden?
En galopperen kost voor een paard toch aardig wat kracht, vooral goed galopperen. Dus ik zou haar eerst lekker los in de bak laten galopperen/aan de longeerlijn en haar vooral aan de longeerlijn een (stem)hulp geven waarop ze moet aangalopperen.
Als dat lukt kan jij er op gaan zitten, en iemand anders in de bak (eventueel aan de longeerlijn) en haar dan de hulpen geven voor de galop. Als ze niet reageert geeft degene die ernaast staat de hulp die je haar altijd gaf tijdens het longeren, als het goed is reageert ze daar dan op, omdat ze dat ook deed zonder dat er iemand op zat.
En blij zijn met iedere galop sprong die ze maakt. Een galop sprong=Belonen door weer terug te nemen.
Als ze dan 20 keer een galopsprong heeft gedaan, kan je dit verder uitbereiden naar 2 galopsprongen/een lange zijde enz. Maar vooral niet te grote stappen willen maken.

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:14

Bedankt voor jullie reacties!
en Macho staat op manege Beerwijkhoeve niet op vermeer hoor!;)
Ik zie echt bij elke les were vooruitgang ,en als hij dan ook maar 1 stapje achetwaarts ga,beloon ik hem heel goed,
en inderdaad,ik begin bij de bakrand,maar het maakt niet zo veel uit waar ik sta volgens mij want hij loopt altijd van de bakrand weg :XD: Maar het gaat echt al heel goed hoor!
Hij leert steeds meer,heel erg bedankt voor jullie tips!

lailachar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:18

Heeey mensjes!
Ik heb een pony en in de linker galop springt hij de hele tijd verkeerd aan. :( :( :( :(
ik heb volgende week wedstrijd en wat moet ik doen?
kan iemand mij helpen? :D
Xx *\o/* *\o/* ^) :# }:) :Z :+ :+ :+ ;) :D }:0 |o :~ O:) }:) :+: :x :O :)) _-:( -:(- Y;( :PB %) :wave: :j :o? B-) _O- =:) *-:) -:) :$ ~~}> :* :wow: +:)+ xxxxxx

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:19

*Smiley-aanval*
Haha :P

Goed stelling naar buiten vragen in de hoek waar je aan moet springen, goed en duidelijk je buitenbeen naar achteren leggen en ruimte geven zodat ie aan kan springen.
Succes!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:05

@lailachar, komt die vraag niet een beetje aan de late kant dan? Ik bedoel, als ie dat nu nog doet zo kort voor de wedstrijd dan krijg je dat in 1 week niet meer goed lijkt mij?

Ik in ieder geval niet!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:10

1 week is echt niet genoeg!

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:05

@ macholover19 - Als ie van de bakrand wegstapt met achterwaarts gaan dan moet je je binnenbeen naar achter leggen om te begrensen.
Oftewel als je rechtsom gaat en je wilt achterwaarts, dan gaat hij met zijn kont naar rechts, naar binnen. Als jij dan je rechterbeen naar achteren legt dan hou je hem eigenlijk tegen en kan ie dat niet meer doen. Hoop dat je er wat aan hebt en dat je snapt wat ik bedoel!

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:13

ik heb daar ook problemen mee gehad met mijn haflinger.
(met mijn fries die ik zo af en toe bijrijdt ook wel, maar minder)
bij beide paarden heb ik dit opgelost door in de draf eerst goed te verzamelen (dus dat ze zegmaar dansen in de draf) en dan een rustige overgang naar galop rijden. (geen reactie? dan nog een x. en anders tikje met de zweep op de kont)

verder kun je ook veel overgangen gaan rijden zodat hij goed aan je been word.
heel veel succes ermee. (ik weet dat het moeilijk is)

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:48

Steeds weer opnieuw tegenhouden, en dan weer op nieuw proberen.

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:26

Dank jullie wel voor de tips! Ik zal ze snel uitproberen!!:D

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:24

Meld je dan ook hoe het gaat? Ben benieuwd of je met al deze tips want kan!