Afstand bepalen voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:03

Dat ben ik wel met je eens. Maar dat gebeurt toch niet in jouw aanpak? Dan moet je maar hopen dat je bij die 6 galopsprongen al goed zit, als je nog niet weet hoe je het moet oplossen. Daarom zou ik juist kiezen voor een lijntje, met evt galopbalk en kruisje zodat je altijd passend erbij komt. En dat in tweede instantie ruim of krap zetten zodat je het verschil gaat zien.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:09

Als je dat terugtellen doet ga je dat toch automatisch zien. Op de één of andere manier ben je meer bezig met het concentreren op de aantal galopsprongen dan op de afstand naar de balk. Daardoor (?) zie je na een aantal keren oefenen waar je zit... Ik ben niet zo goed in uitleggen (al helemaal niet schriftelijk) maar hoop dat je snapt wat ik bedoel ;-).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:12

Ik ga er sowieso eens mee spelen, eens kijken hoe het mezelf bevalt. Ik begin dit najaar aan de ORUN, dus altijd handig om meer technieken te beheersen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:16

Ik ben benieuwd wat je er van vindt, vooral het hardop tellen is in het begin belangrijk en het niet na 5x doen opgeven. Je (Ik)hebt echt wat langer nodig om het jezelf aan te leren maar dan werkt het.

Leuk ORUN, dan moet je geloof ik bij Ab van Olst het spring examen doen. Van hem heb ik veel geleerd, ik stond met mijn pony´s en paarden bij hem op stal en hij heeft mij altijd getrained :-) (Niet het tel systeem, dat heb ik uit Amerika)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:25

passen tellen doe ik bijna standaard in een lijntje, omdat ik me vooraf voorneem hoeveel het er moeten zijn en dus ook wil weten of dat lukt. Alleen niet hardop en dat zijn zelden zes galopsprongen. Mooi speeltje voor donderdag.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:50

Ik heb wat balken neergelegd en mijn passen geteld, zowel voor als tussen de balken ( hier 5 passen).
Dat tweede kwam natuurlijk altijd uit, de passen voor de eerste balk een stuk minder. Maar ik geef niet op, morgen weer...
Hopelijk begin ik het na 2000 keer ook echt te zien!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:31

als je van nature geen geweldig oog voor de sprong hebt, dan kun je het alleen maar verbeteren door te doen, ontelbare sprongetjes maken.

Nu kun je natuurlijk niet elke dag springen met je paard, maar elke dag over balkjes en cavaleties galoperen kan geen kwaad.
Ik vind het het beste te trainen op cavaletties, omdatdat meer een sprong nabootst. Je kunt lijntjes neerleggen, zoals al vaker in dit topic genoemd, en daarin spelen met de aantal galopsprongen. De afstand is niet van belang, omdat je toch steeds een ander aantal galopsprongen rijd.
Leer het ritme van de galopsprong kennen door mee te tellen in het ritme als je naar een sprong rijd, je zult merken dat je dan makkelijker je afstand gaat zien.

Maar je gaf al aan dat je het meeste moeite hebt met de afstanden op een enkele hindernis. Leg dus cavaletties door heel de bak en rij een parcours, of rij op een volte over de cavaletties. Heb je niet genoeg cavaletties, gebruik dan hindernissen die je op 20 cm legt.

Verder is het belangrijk dat je nooit terug gaat rijden als je de afstand niet ziet. Blijf gewoon een voorwaarts tempo houden en breng je paard niet uit het ritme, dan kan ie het bijna altijd voor je oplossen.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:06

Als ik de afstand niet goed zie heb ik inderdaad altijd de neiging om ofwel been bij te geven, ofwel in te houden.
Het is dus beter van helemaal niets te doen?

Ik vrees dat ik inderdaad van nature geen goed oog voor de sprong heb, ik hoop dat ik het goed kan maken door veel te oefenen... Ik let nu in elk geval veel beter op , vroeger reed ik zonder nadenken naar de hindernis, nu probeer ik mij "bewuster" te zijn van iedere galopsprong. Ik tel ook mee zoals jullie aanraden.
Op het moment heb ik maar één paard om te rijden, de andere zijn nog wat jong. Met meerdere paarden lijkt het mij echter nog veel moeilijker, ieder paard heeft toch weer een andere galopsprong? Passen jullie je gemakkelijk aan aan ieder paard, of is dat telkens weer wennen?

Vandaag heb ik balken en cavalletti op lijntjes gelegd, morgen zal ik eens alles kris kras door de piste leggen. Dat is ongetwijfeld nog moeilijker..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:34

je kunt idd beter niks doen als je de afstand niet zien, omdat je paard het dan voor je kan oplossen. Als je terug of naar voren gaat rijden, breng je je paard uit het ritme en word het voor hem moeilijker de afstand in te schatten.