Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:27

phormicola schreef:
Waar zien jullie het wiebelige dan in? Ik vind het er namelijk vrij goed en erg vriendelijk uitzien. Lekker lang teugeltje, niet te veel vragen. Prima hoor :)

Ik vind vooral het paardje zo jong ogen. Maar ik ben ook een voorstander van wat later inrijden.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:37

Ik ken dit paardje persoonlijk en ik moet zeggen dat hij precies hetzelfde oogt als mijn pony van 11 jaar, dus ik weet niet hoe jullie daar bij komen, kan aan de foto's liggen. Behalve dat hij nog niet erg stabiel loopt maar dat komt dan wel weer door de leeftijd, dat heeft ieder paard aan het begin van het beleren. Daarbij word menig (sport)paard (te) vroeg beleerd en toch lopen ze er stuk voor stuk (tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen) nog goed bij. Ik weet hoe melissa met de pony omgaat en ze zal heus niet te vroeg beginnen met moeilijke dingen vragen. daarbij krijgt ze hulp van een ervaren persoon & krijgt ze ook nog 2x in de week een halfuur priveles. Natuurlijk zijn tips welkom anders had ze dit topic niet moeten openen, maar wees asjeblieft een beetje aardig voor dr, het is al spannend genoeg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:05

dorientjuh schreef:
Johanna59 schreef:
Tachtig procent doet het, omdat de rest het ook doek??
Hele grote onzin.
Het inrijden van een 3-jarige biedt de meeste voordelen. Meer, dan later later inrijden.
Als je veel paarden beleerd, kom je daar vanzelf achter.
Jong geleerd, is oud gedaan. Geldt voor alles wat leeft.
Je kan moeilijk wachten totdat hij volgroeid is. Dan wordt beleren een grotere inspanning, zowel geestelijk
als lichamelijk voor het paard.

Fysiek gezien biedt het zo vroeg inrijden alleen maar nadelen. Als je het financieel bekijkt is het inderdaad handiger om eerder in te rijden dan dat het paard is uitgegroeid maar dat gaat ten koste van het paard.

Waarop baseer je de laatste zin? Eigen ervaring neem ik aan, of wetenschappelijk onderzoek?

Er is een gezegde:

Schoenmaker houd je bij je leest..........

Over veel ervaring kan je nog niet beschikken, want daar ben je in mijn ogen nog veel te jong voor.
En laat ik dat nu wel hebben.
Heb jij dan wetenschappelijk onderzoek ernaar gedaan? Of ga je ook mee, met de stroming van de tegenwoordige goeroe's................

TS doet het echt niet gek.
Ziet er leuk uit.
Meid, laat je niet door de"profs" van je stuk brengen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:57

Johanna59 schreef:
Er is een gezegde:

Schoenmaker houd je bij je leest..........

Over veel ervaring kan je nog niet beschikken, want daar ben je in mijn ogen nog veel te jong voor.
En laat ik dat nu wel hebben.
Heb jij dan wetenschappelijk onderzoek ernaar gedaan? Of ga je ook mee, met de stroming van de tegenwoordige goeroe's................

TS doet het echt niet gek.
Ziet er leuk uit.
Meid, laat je niet door de"profs" van je stuk brengen.

Haha volgens mij is dit toch redelijk ''mijn leest''. ;) Ik ben / word namelijk professional in de paardenwereld. Jouw antwoord zegt mij genoeg dat je je dus totaal niet hebt verdiept in het skelet van een paard. Dat je paarden beleert staat daar totaal los van, want zoals iemand al zei kun je dat niet vanaf de buitenkant beoordelen. Ik ben ineens een goeroe als ik vraag naar wetenschappelijke onderbouwing? Aparte redenering..

Maar dit gaat redelijk offtopic dus ik stop ermee.
Maar als ik paarden zou beleren zou ik er alles aan doen om zoveel mogelijk te weten over onder andere het paardenskelet zodat je de paarden zo min mogelijk schade berokkent. Imo moeten ook paardeneigenaren hiervan op de hoogte zijn. Maar ach wie ben ik he.

_melissaa

Re: Vivaldi en ik, voor de 3e keer los rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:52

Meiden, maak er alsjeblieft geen ruzie over. :')
Daarvoor heb ik dit topic natuurlijk niet geopend he. ;)

Tips kan ik natuurlijk gebruiken, die zijn ook van harte welkom! :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:11

Goed Dorientjuh, welk nadeel heeft het met beleid aanrijden van een 3-jarig paard en heb je daar wetenschappelijk bewijs voor?
Sorry Celine, gewoon rustig doorgaan, niet te lang, een paar keer in de week, goede begeleiding heb je, wat wil je nog meer?

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:57

Hey Melissa!

Ziet er goed uit hoor, ik vind het heel knap van jou dat je je eigen pony beleert. +:)+

Pony's en Paarden kunnen inderdaad wat onstabiel zijn in het begin van het beleren, dit komt omdat ze moeten wennen dat er gewicht op hun rug zit. Dit heb ik ook vaak gemerkt met beleren, geleidelijk leren ze hier mee om te gaan, en gaat het steeds beter.

Leuk ook dat je vader je helpt, alleen moet hij wel zorgen als jij nog aan de longe zit, dat hij die wat omhoog houd, zodat vivaldi er niet over struikelt of jij met je voet in de longe komt.

Maar in ieder geval meis, Superleuke pony, en je doet goed je best! +:)+

Groetjes Renate

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:54

Ik vind het er goed uitzien voor de 4e keer!
Alleen ook als tip geef ik mee om iemand te vragen of die jou een 'knietje' geeft of inderdaad een krukje!
Verder is mijn vraag wanneer jij voor het eerst met hem hebt gegallopeerd??

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:26

Dankje! :)

@Carbus
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst gegaloppeerd. :')
Maar dit was niet de 4e keer rijden hoor ;)
Maar t was de 3e of 4e keer dat ik niet meer aan de longe ging. :')

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:27

op foto 4,5, en 6 heeft een cap niet echt veel nut he :P
maar op de rest van de foto's is ie vast :9
en op sommige foto's lijk het of je beugels niet gelijk zitten, kan dat kloppen?? :o?
ziet er verder leuk uit,je houding is ook in orde, maar wel je handen iets rechter op *D
dan ist plaatje perfect :+

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:35

Celine, leuke foto's, leuk paardje... En de dingen die mij opvielen zijn al gezegd ;)

Verder ga ik, als we toch discussiëren over het inrijden van een 3-jarige hebben, helemaal met Dorientjuh mee!
Je kunt vanaf 3 jaar wel beginnen met het trainen aan een dubbele longe, zonder hem te overvragen.
Maar fysiek gezien brengt het inrijden van een 3-jarige nadelen met zich mee.

En 80% van de mensen rijdt een 3-jarige in, ja, in mijn ogen inderdaad omdat iedereen dat doet!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:49

kamsel schreef:
Goed Dorientjuh, welk nadeel heeft het met beleid aanrijden van een 3-jarig paard en heb je daar wetenschappelijk bewijs voor?

Nou, Nienke, zou jij dan deze vraag kunnen beantwoorden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:33

Omdat het paard fysiek nog niet volgroeid is op die leeftijd? En mentaal vaak ook niet? Hoef je geen prof voor te zijn alleen maar wat af te weten van het skelet ed. Zat wetenschappelijke dingen over te vinden, gebruik bokt of google maar.

En voor jullie weer beginnen over goeroe's nee daar heb ik niks mee ken de meesten niet eens.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:49

kamsel schreef:
kamsel schreef:

Nou, Nienke, zou jij dan deze vraag kunnen beantwoorden?

Hoe wordt een paard vaak ingereden... Vaak zijn er geen lange periodes van voorbereiding aan vooraf...
Mét voorbereiding EN beleid is het een iets ander verhaal, omdat tijdens de voorbereiding gewerkt wordt aan conditie, spieropbouw en balans.
Maar zonder die voorbereiding niet, een 3-jarig paard dat wordt ingereden heeft weinig tot geen spieropbouw en balans is helemaal ver te zoeken.
En zonder die balans, verpest je het paard, hij zal scheef gaan lopen en hij zal last krijgen van zijn rug, gewrichten, nek en op de langere termijn vergrote kans op arthrose ontwikkelen.

Daarbij, sorry TS, ben ik van mening dat als je dan toch een 3-jarige in gaat rijden, je ervaring daarbij moet hebben.
Ik ben 24 en heb nog nooit paarden ingereden, heb er alleen bij gekeken en geholpen, dus nee, ik zal niet snel een 3-jarige inrijden.

Niet geheel onbelangrijk is om te kijken of een 3-jarige mentaal al zo ver is!

En wat Fiffill zegt: ga even rondzoeken op internet, er zijn zat dingen over te vinden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:17

Tja, maakt het uit op welke leeftijd een paard wordt ingereden als het niet voorbereid wordt?
Mentaal wordt het voor een paard echt niet makkelijker als het op 7 jarige leeftijd uit de wei wordt geplukt. Ze zijn dan vaak een stuk gestresster dan wanneer je hetzelfde doet op 3 jarige leeftijd, maar dat is mijn ervaring. Sowieso zijn paarden van nature scheef en wordt dat ook niet vanzelf beter als je er niets mee doet.

Ik ken, vanuit de praktijk, geen paarden waarbij het is misgegaan met het, met beleid zadelmak maken op 3-jarige leeftijd. Maar goed, ik ben de beroerdste niet, wil mijn mening wel bijstellen maar dan wel met onderbouwd bewijs.. Ik heb het nog niet gevonden, natuurlijk hoef je mij niet te vertellen dat een paard niet volgroeid is, zowel geestelijk als lichamelijk, maar dat vraag ik ook niet. Als jullie zo stellig zeggen dat het slecht is, dan moet het toch geen probleem zijn dat bewijs even te delen?

Sorry TS, je topic gaat erg off topic en tegelijk is het toch wel een beetje on topic.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:19

dorientjuh schreef:
Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om je paard op driejarige leeftijd in te rijden? :)

Rijtechnisch: je paard is nog jong en arm bespierd. Het is daarom veel verstandiger om met een krukje op te stappen in plaats van vanaf de grond. Verder ziet het er aardig uit. Let op dat je hem niet teveel overvraagd.

Precies wat ik ook meteen dacht, het paard is 3 jaar kommop!
Hij staat 4 weken bij je, ik zou hem persoonlijk eerst laten wennen aan alles.
En als je niet wil leren van commentaar van medebokkers moet je hier niks plaatsen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:30

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie er op wijzen dat dit een HAW topic is, dus geen discussie topic over het wel of niet inrijden van een driejarig paard. Deze discussie is hier dus niet op zijn plaats.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:35

Ik snap niet dat dit topic hier staat als de TS niks wil leren zoals ze zelf zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:40

Rianneee_ schreef:
Ik ken dit paardje persoonlijk en ik moet zeggen dat hij precies hetzelfde oogt als mijn pony van 11 jaar, dus ik weet niet hoe jullie daar bij komen, kan aan de foto's liggen. Behalve dat hij nog niet erg stabiel loopt maar dat komt dan wel weer door de leeftijd, dat heeft ieder paard aan het begin van het beleren. Daarbij word menig (sport)paard (te) vroeg beleerd en toch lopen ze er stuk voor stuk (tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen) nog goed bij. Ik weet hoe melissa met de pony omgaat en ze zal heus niet te vroeg beginnen met moeilijke dingen vragen. daarbij krijgt ze hulp van een ervaren persoon & krijgt ze ook nog 2x in de week een halfuur priveles. Natuurlijk zijn tips welkom anders had ze dit topic niet moeten openen, maar wees asjeblieft een beetje aardig voor dr, het is al spannend genoeg.

En met welke leeftijd is menig sport paard afgewerkt? 15 a 16? Terwijl er paarden zijn die met 20 (en ouder) nog op het hoogste niveau kunnen presteren ;)

Dus ik ben het wel met mijn voor gangers eens. Nog even wachten met rijden en verder gaan met longeren en wandelen. Zou voor dit paard erg goed zijn. Het ene paard is nou eenmaal later volwassen dan een ander. En je moet dus imo naar het paard kijken en niet naar de leeftijd.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:43

Heb geen zin alle reactie te lezen.

Vind dat je wel hele vriendelijke manier rijdt.
Alleen je ziet aanje paardje dat die nog niet helemaal klaar voor is.
Misschien beter nog heel even wachten met je paardje en hem wat meer tijd geven om zichzelf te ontwikkelen.
Maar hoe je het doet vind dat best vriendelijk alleen wat meer rechtuit rijden is beter dan steeds volte te rijden.

Maar denk echt dat zonde is nu al je paardje te gaan inrijden, als je nog lang van je paardje wil genieten zou ik deze nog even de tijd geven.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:00

Het ziet er vriendelijk uit, probeer niet te snel te gaan en geef hem wel zijn rust maar geloof dat je er wel rustig en goed mee omgaat

alleen met opstappen zou ik vragen of iemand je nog even een voetje kan geven of idd met een krukje opstappen. is voor zijn rug een stuk fijner en zeker omdat hij nog niet zo lang onder het zadel is en hij nog een beetje onstabiel oogt.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:05

xSOULSISTER schreef:
Ik snap niet dat dit topic hier staat als de TS niks wil leren zoals ze zelf zegt?

Ik wil wel iets leren, alleen ik krijg helemaal commentaar hoe ik mijn pony beleer.
Maar ik krijg van een ervaren ruiter hulp, en foto's zijn momentopnames.
Ik wil echt graag iets leren van het commentaar, maar niet hoe ik mijn pony beleer. ;)

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:06

Zoals de moderator ook al heeft gezegt, als je een discussie over het wel of niet inrijden op 3 jaar, doe dat dan lekker ergens anders. ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:17

Ik vind je het netjes en diervriendelijk doen hoor!
Ik zou alleen nog niet elke dag (meerdere dagen achter elkaar erop gaan), maar wat meer afwisselen/grondwerk doen..

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:38

CelinexM schreef:
xSOULSISTER schreef:

Ik wil wel iets leren, alleen ik krijg helemaal commentaar hoe ik mijn pony beleer.
Maar ik krijg van een ervaren ruiter hulp, en foto's zijn momentopnames.
Ik wil echt graag iets leren van het commentaar, maar niet hoe ik mijn pony beleer. ;)

Ik vond inderdaad het commentaar over de stelling van (Hoe heet ze ook alweer?) een beetje raar.
Want volgensmij ben je er nog niet eens mee bezig als je voor de derde keer op een onbeleerd paard zit.

En nog iets, knap van je op je 13e dat je het kan en durft!