aandraven met een huppeltje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:53

Mijn paardjes doen dit ook... maar dat ligt toch echt aan mij.
Ik geef ze te hard been waardoor ze huppelend aandraven.
Misschien ook even naar jezelf kijken hoe hard je je hulp geef...

Succes !

felicity

Re: aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 11:54

Ik geef mijn hulp heel zachtjes. Geef ik hem harder galopeert ze weg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:55

mijn merrie deed dit ook. lag aan de aanleuning, ik was niet stil genoeg met mijn handen toen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:55

felicity schreef:
Mijn instructrice ligt er momenteel even uit. Die zit met een gebroken kaak thuis. Vandaar dat ik hoopte dat jullie tips hadden.
Vorige week heeft ze wel nog meegeken wat er gebeurd.
Volgens haar is mijn paard niet goed genoeg aan het been en is ze van achter niet actief genoeg. Waardoor ze niet vloeiend in een beweging weg draaft maar eerst dat huppeltje maakt. Volgens haar probeert mijn paard gewoon uit en moet ik strenger optreden.
Maar dan is mijn vraag hoe treed ik strenger er op? Als ik meer been geef galoppeert ze weg.
En van het steeds terug nemen naar stap om het opnieuw te proberen word ze dan weer 'heet' waar door ze gaat dribbelen en het langer duurt voor dat ze weer stapt.

@laulapaula
Ze doet het inderdaad op beide handen. Minder kracht van achter klinkt ook bekend. Ze vind de galop ook nog erg moeilijk. Vaak wil ze dan der neus flink naar voren steken en flink hard gaan. Ze vind het erg lastig om meer op het achterbeen te komen.

Tijdens het longeren wil ze het ook doen. Dan gaat het 3x goed en dan weer 7x mis.

Had die van jou ook dat ze wat heter werd en dan ging dribbelen tijdens overgangen?

Klinkt alsof je een goede instructrice hebt. Al vind ik strenger op treden niet het juiste woord. Ik denk dat je consequenter moet zijn. Ook het aanspringen naar gallop is een teken dat je paard niet genoeg aan het been is. Veel overgangen/ schijnovergangen rijden. Been is naar voren zonder twijfel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 11:59

Maar wat doe ik dan als ze weg gallopeert. Even door laten galoperen en dan weer rustig terug nemen. Moet ik dan weer terug naar stap en het dan opnieuw proberen. Of juist schijnovergangen gaan rijden in draf en gewoon verder gaan.
Ik neem der nu na een paar galopsprongen weer terug naar draf-stap en probeer de overgang opnieuw te maken. Maar daar word ze dan weer wat dribbelig van. En vaak galopeert ze de tweede keer weer gewoon weg.

Kan wel merken dat ik nog erg onervaren ben.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:00

felicity schreef:
@laulapaula
Ze doet het inderdaad op beide handen. Minder kracht van achter klinkt ook bekend. Ze vind de galop ook nog erg moeilijk. Vaak wil ze dan der neus flink naar voren steken en flink hard gaan. Ze vind het erg lastig om meer op het achterbeen te komen.

Tijdens het longeren wil ze het ook doen. Dan gaat het 3x goed en dan weer 7x mis.

Had die van jou ook dat ze wat heter werd en dan ging dribbelen tijdens overgangen?

Ja met longeren deed die van mij het ook. Inderdaad niet elke keer, maar vaker wel dan niet. Ik heb ook een osteopaat laten komen toen, maar die kon weinig betekenen. alles zat goed en die dacht ook dat het met kracht te maken had, net als mijn instructeur. Zoals ik er nu naar kijk is dat het ook geweest. Hij vond de galop ook erg moeilijk en die gaat nu ook een stuk beter. Ik heb dan een haflinger en hij werd vooral erg sterk door die overgangen omdat hij het moeilijk vond. Dus in die zin werd hij wel heter

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:06

Het 4 jarige paard op stal hier wat het doet heeft een aantoonbaar probleem in zijn spronggewrichten.
Dus idd de zwakke achterhand.
Ik zou me richten op het sterker maken van de achterhand.

Halve ophouding wordt idd ook vaalk vergeten. Je moet je paard wel attent maken dat er wat gaat komen.
En daarna wel geven zodat het paard ook kan gaan.

Dat je paard weggaloppeert als je streng bent, kan gewoon vluchten zijn.
Hoewel voorwaarst schieten altijd positief is (je vraagt immers voorwaarts) moet het geen vlucht zijn en een paard heet gaan maken.
Ik ga mee met de poster die zegt dat je paard waarschijnlijk toch niet aan het been, en ik wil verder gaan: aan de hulpen, staat.
Er zijn oefeningen daarop gericht, met name overgangen en schijnovergangen, maar ik zou me, als de instructrice terug is, ook eens bezighouden met lateraal werk om te zien hoe hij dan op je been is en hoe het dan met die achterhand is.
Goed samenwerkende hulpen zijn onontbeerlijk en dat moet van jou uitkomen.
Specifieke training bij je intsructrice.

Overigens heb ik bij mijn paard de achterhand sterker gemaakt door aan de longe veel overgangen van stap naar galop te vragen. Dat hoeft niet meteen perfect, dus niet iets om dan boos te worden, maar wel aanmoedigen. En belonen met de stem als het lukt.
En het gaat om de overgang, dus ze hoeven niet dan nog rondjes lang te galopperen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:10

Je reactie op de galop kan verschillend zijn...
Ik kies toch meestal voor het opnieuw terugnemen, en het daarna opnieuw proberen. Juist omdat in feite de reactie goed is, alleen niet gedoseerd genoeg. Dat kan komen doordat het voor het paard gemakkelijker is om aan te galopperen, òf doordat je hulp toch te grof blijkt te zijn. Beide vind ik reden om het paard niet te zwaar te straffen voor het aangalloperen ipv draven. Dus, na enige passen terug naar stap en vervolgens opnieuw proberen. Wat Lusitana aangeeft is ook belangrijk; bereid de overgang voor, door je paard alert te maken op wat komen gaat (door het maken van een halve ophouding)

Het rijden van schijnovergangen ondersteunt (oa) het maken van de juiste overgang stap-draf; jij leert beter doseren en je paard aan te voelen, het paard bouwt hierdoor meer kracht in de achterhand op, waardoor hij gemakkelijker zal aandraven ipv in galop te gaan. Een stout paard zal er gehoorzamer van worden en leren te wachten op de juiste hulp, ipv zelf wat leuks te verzinnen. Schijnovergangen rijden kun je in je training naast het oefenen van je overgangen meenemen. Ik zou er niet voor kiezen om maar snel een schijnovergang te maken als je voelt dat je paard in galop gaat ipv in draf.... Dit maakt het voor het paard alleen maar verwarrender, terwijl je juist duidelijker wilt zijn.

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:14

Mijn paard doet dit ook!
Wat bij mij helpt, is om haar voor het aandraven goed over haar rug te rijden, koppie laag. Bij het aandraven wil ze dan haar hoofd omhoog gooien om de huppel te kunnen maken. Ik weet niet of jouw paard dit ook doet? Door mijn handen goed stil te houden en niet mee te geven, geef ik haar hier de ruimte niet voor en draaft ze netjes over haar rug aan.. Heeft heel wat geploeter gekost om dit te ontdekken en zodra ik ook maar 1 onoplettend momentje heb, huppelt ze de draf weer in. Maar ik ben wel blij dat het nu in ieder geval af en toe goed gaat. Als ze aandraaft met een huppel, terugnemen en weer proberen. Hier wordt de mijne ook heet van, maar dan weer even stukje stappen tot de rust er weer in is.
Hoop dat je er wat aan hebt! :)

(ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben..)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:22

felicity schreef:
Maar wat doe ik dan als ze weg gallopeert. Even door laten galoperen en dan weer rustig terug nemen. Moet ik dan weer terug naar stap en het dan opnieuw proberen. Of juist schijnovergangen gaan rijden in draf en gewoon verder gaan.
Ik neem der nu na een paar galopsprongen weer terug naar draf-stap en probeer de overgang opnieuw te maken. Maar daar word ze dan weer wat dribbelig van. En vaak galopeert ze de tweede keer weer gewoon weg.

Kan wel merken dat ik nog erg onervaren ben.

Ja dat is lastig uit te leggen zo.

Ik zou het opnieuw proberen. Maar ik schreef eerder dat je je paard aan het been moet hebben. Maar je paard moet ook ''aan'' het bit zijn. Als je paard niet op je ophouding reageerd en er dwars door heen loopt dan kun je overgangen blijven rijden. Het is dus zaak je paard te leren dat hij niet door je hand heen mag lopen doet hij dit wel mag je hem best terug op zijn plaats zetten. Denk er wel aan dat je hier niet mee aan de gang moet blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

Negeert ze je hulpen compleet mag je best wat kordater reageren. ;) Gewoon terugnemen en effe heel duidelijk zijn; "Ik wil stap! Geen gedribbel!" desnoods maar effe naar halt en rustig terug aanstappen, gedribbel? Doen we nie, terug op de rem en terug naar stap. :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:10

Jammer dat je niet reageert op de tip van het evt. eerst recht rijden voordat je aandraaft.
Kan het probleem zijn en zou jammer zijn als dit niet uitprobeert!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:11

En hoe ga je dan ooit aandraven op een volte? :=

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:12

Die van mij doet het ook als ik haar te veel tegenhoud aan de voorkant. Dus misschien je binnenhand iets meer openen bij het aandraven.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:23

hey felicity wat vervelend zeg.
ik zal is gewoon proberen om haar eerst even lekker los te werken en vooral de galop even aan t blijven houden
aangezien ze denk graag te willen galoperen zal ik gewoon eerst de galop nemen en ff lekker te laten ''ravotten''

daarna terug te rijden dan met los teugeltje (geen spanning) aan te draven al is het dat je teugels zowat op de grond hangen..

wilson dee dit in het begin ook altijd en heb dit zo opgelost gekregen..

ook heb ik ervaring met de manier die hier al genoemd is
buiten teugel er goed bij houden.!

succes

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:37

Die van mij doet het omdat hij aandraaft op zijn voorhand en niet via zijn achterhand, wat dus wel zou moeten. Dit komt omdat hij in stap nog teveel uit elkaar loopt. Zorg er dus voor dat je paard zijn rug voldoende gebruikt voor een overgang.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:25

dat heeft mijn pony ook een paar keer gedaan, als ze een huppeltje maakt ga ik opnieuw stappen en maak een klein voltetje met veel stelling.
vanuit of in dat voltetje draaf ik aan, dat werkte bij mij goed

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:05

Ik heb toch tijd vrij kunnen maken om er vandaag weer even op te kruipen.

En mijn huppeltje is eruit *\o/* *\o/* *\o/* (voor vandaag dan).

Ik ben erop gestapt en meteen hup door stappen maar wel lekker aan een lang touwtje paar rondjes gestapt. Toen teugels opgepakt en overgangen gemaakt naar het halthouden en weer weg. Pasje verruimen/versnellen vond ze lastiger. Draafde ze weer met een mega huppel aan. Gelijk weer terug genomen naar stap en nog een keer versnellen/verruimen. Had ze toch even wat aansporing voor nodig. Dit ging na een paar x ook goed. En toen wilde ik een overgang maken naar draf. Helaas weer een huppel. Gelijk zwaar gaan zitten en terug genomen naar stap. Heb toen de drafhulp wat vergroot waardoor ze in een makkelijk handgalopje aansprong. Ik heb toen even duidelijk gemaakt dat ik activiteit wilde.Even me hakken op getrokken dat was genoeg. Mevrouw vloog naar voren en heb der een paar rondjes op hoog tempo laten galoperen. Toen terug naar draf. Paar rondjes gedraafd en van hand veranderen. En weer terug naar stap. Toen op deze hand weer proberen aan te draven op een zachte hulp kreeg ik weer een huppel. Weer terug genomen en de hulp groter gegeven. Waardoor ze meteen weg spurte in galop. Maar ik had wel een actieve galop. Naar een paar rondjes weer terug genomen. Naar draf en in draf wat tempowisselingen en schijnovergangen gereden. En dat ook op de andere hand. En toen ik toen weer ging stappen en weg wilde draven. Was de hint aangekomen. En werd er niet meer gehuppeld. Die achterhand was ook mega actief (had ik nog niet gevoeld). Leek wel of ze afgeschoten werd. Wat een kracht komt er dan van achter. Nu nog leren omdat weer gecontroleerd op te vangen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:09

Heeft mijn muts ook altijd gedaan, dacht dat het iets van haar eigen was. Tot ik eens aandreef net achter haar oksels (voorbenen). Is het ineens over.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:12

Mijn paard deed dit ook, zorgen dat je paard van achter aandraafd, dan is het probleem opgelost, dus achter activeren en als je het achterbeen voelt draaf je weg.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:23

Hallo,

Het huppeltje wat je beschrijft ken ik zelf niet, mijn paard heeft het nooit gedaan. Ik lees dat het gelukkig vandaag goed ging! Hopelijk blijft het zo.
Ik heb wel een leuke oefening om de achterhand sterker te maken.

Halthouden, paar passen achterwaarts en meteen actief wegdraven. Dit regelmatig herhalen. Voor mij en mijn paard is dit een hele goede oefening.

Succes ermee!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:24

Achterwaarts gaan lukt mij zelf nog niet.
Heb ik echt mijn instructrice voor nodig. Ik weet niet hoe ik de goede hulpen moet geven.
Wel draven we balkjes en caveletties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:29

Een paard dat moeite heeft met de achterhand meenemen en niet sterk genoeg is zal juist gaan "huppelen" als je vanuit achterwaarts meteen actief wil draven. Je moet de "huppel" zien als hun manier van "aan draaien". Een paard dat sterk genoeg is doet dat van achteren uit, een paard dat achter niet sterk genoeg is zal dat doen door de voorhand omhoog te gooien en die "energie" te gebruiken om voorwaarts te raken.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:34

De oplossing is het heel veel doen, rijdt veel overgangen en schijnovergangen. :) Mijn jonge paard heeft er ook een handje van, maar door veel te trainen wordt het langzamerhand steeds beter. Het is bij hem een beetje een balansgebrek en dat lost zich vanzelf op door het veel te doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:38

Denk dat mevrouw het wel lekker makkelijk vond om met mij uit rijden te gaan. Ik was gewoon niet consequent genoeg. Ik drijf altijd met mijn kuiten en bij geen reactie gaf ik een klein tikje. Vandaag kreeg ik geen reactie en heb ik even mijn hakken opgetrokken. Dat verwachte ze waarschijnlijk niet en ze schoot naar voren. Voelde dus meteen het verschil met hoe ik normaal wef draafde en bij deze reactie. Ik weet nu wat ik moet voelen.