Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusbloemm

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:50

Even verder bij praktijk problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:00

Met wat voor bit rij je?

En hoe is de mond van het paard? Kan de tong in de onderkaak wegzakken? Hoe is het rooster?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:32

Alles waar 'te' voor staat en wat niet op jouw initaiatief gebeurd is nadelig. Nadelig op meerdere vlakken; voor de (lichamelijke) ontwikkeling en gymnastische training van je paard en voor de gehoorzaamheid (als het paard dieper loopt dan jij wil heb je als ruiter dus geen/te weinig controle)

In hoeverre het in de situatie van TS nadelig is valt vanaf hier niet te beoordelen. Sommige paarden worden (redelijk) gezond stokoud terwijl zij regelmatig (dressuurmatig) verkeerd gereden worden.... Het enige wat helpt is een goede (dressur) instructeur vinden die je rijtechnisch en dressuurmatig verder op weg kan helpen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:00

Lees 'dressuur onder vuur' van Heuschmann maar eens. Daar staat alles ontzettend gemakkelijk en compleet uit gelegd. Gevolgen van continue te diep lopen zijn groter dan je denkt. Vooral het overrekken van de rug is best schadelijk, staat goed uitgelegd in het boek ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:20

Die zijn er zeker! Ze kunnen ademhalings problemen krijgen, last van de nek etc.

opheij23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:43

hooii,
mijn vz paard loopt volgens mij ook laag aan de teugel. maar die gaat juist dan trekken aan de teugel?
iemand tips hier voor?

stuur even een pb bericht!

Groetjess

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:20

Lucky loopt ook gevoelsmatig te diep, maar volgens mijn instructrice loopt ze keurig met haar achterbenen eronder. Ze voelt ook enorm goed aan zo laag, maar toch vind ik het echt heel maf, vooal omdat ze het nu doet sinds we echt aan het dressuren zijn ipv alleen recreatie-buitenritjes. Ze doet het ook heel netjes in draf en galop. Ik vind het erg diep maar heb het nog niet gezin vanaf de zijlijn, alleen van bovenaf. Moet de instructrice maar eens een camera in handen geven:-)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:00

Epona_ schreef:
Lees 'dressuur onder vuur' van Heuschmann maar eens. Daar staat alles ontzettend gemakkelijk en compleet uit gelegd. Gevolgen van continue te diep lopen zijn groter dan je denkt. Vooral het overrekken van de rug is best schadelijk, staat goed uitgelegd in het boek ;)

Ik denk ze in dit boek met 'te diep' meer á la rollkur bedoelen. En daar is bij ts geen sprake van.
Lijkt me trouwens wel een interessant boek :j

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:20

Nee hoor, ze leggen ook andere hoofdhoudingen uit. Kan je niet over oordelen als je het nog niet gelezen hebt ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:00

oh pardon :oo := je laatste regel is overbodig.
Ik begin ook met: "ik dènk..." in mijn vorige post ;)

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:30

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:06

Ik denk dat je verschil moet maken tussen paarden die
- te diep getrokken worden door alleen maar druk aan de voorkant en geen achterhand gebruik
- door goed van achter naar voor rijden zo flexibel zijn geworden dat ze op elke plaats ingesteld kunnen worden, hoog, laag, voor, achter de loodlijn
- paarden die uit zichzelf te diep lopen, bv omdat ze onvoldoende voor het been zijn of onvoldoende kracht/balans hebben.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:06

Het diep rijden is niets anders dat het paard alleen de bodem ziet, zal zich hierdoor niet meer
kunnen orienteren en zo volledig op de hulpen van de ruiter aangewezen is, met alle gevolgen
vandien.als je rijkundig goed inelkaar zit heb je dit risico niet nodig. Ik ben een tegenstander van
LDR rijden of diep rijden maar dit moet ieder voor zich uitmaken. Ik word nog warm van het volgende
filmpje past meer in mijn straatje. Let op dit is geen kritiek.

http://www.youtube.com/watch?v=WRmn4DEoWWQ