Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:20

Niekj_Jente schreef:
Lizzzzz: Bedankt voor je reactie :) Ga het eens proberen! :)

haha, oo dankje.. normaal geef ik nooit tips ;-)

kimmie88

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 04:48

Ik vind het totaal plaatje eigenlijk geen prettig beeld geven.
Je beugels zitten nog korter als springstand, waardoor je houding helaas ten onder gaat. Je kukelt nu wat voorover en kan de rug daardoor niet netjes recht houden. En dat is echt jammer, want geloof best asl je langer zit dat je een nette houding hebt.

Helaas loopt je paardje (mede hierdoor?) ook niet lekker nageeflijk. Ik vind haar persoonlijk te kort en opgekropt lopen, waardoor ze haar passen erg gaat verkorten, zonde.
Probeer eens iets meer ruimte te geven en meerv naar het voorwaarts-neerwaarts te rijden.

Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal... :o

Hoop dat je er iets aan hebt

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:03

Kimmie88: bedankt. ik ga eraan werken!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:38

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:25

Mag ik vragen waarom je zo kort zit?

Mijn welgemeende tip: Ga alsjeblieft de komende weken ( maanden als het moet) alleen maar stappen met een lange maar wel (licht) contactteugels. Werk dan aan een rustig stabiel contact en laat haar aan een zachte been, zonder spoortje wennen. Lekker alleen ontspannen buigen en haar lekker lang op haar BUITENhand laten lopen. Pas als ze dan wat meer gaat onstpannen en nageeft, weer eens een drafje proberen.

Met vanalles er aan hangen en haar in elkaar trekken kweek je alleen maar de verkeerde spieren( bij jou ook trouwens). :Y)
Succes!

Vanquard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:31

je paard loopt ook erg scheef! vind het niet echt een fijn beeld. sorry!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:25

Chivari : bedankt voor je reactie, ik had de dag ervoor gesprongen, en was helemaal vergeten de beugels weer op mijn dressuurmaat te maken :) Normaal zit ik langer hoor ;)

Vanquard : bedankt voor je reactie, maaar hier kan ik niet echt veel mee ;) snap niet hoe je van de zijkant kan zien dat mijn paard scheef loopt ;)

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:55

Omdat het paard op de binnenhand loopt. Vandaar mijn tip, let daar echt op voltes dat het paard op zijn buitenhand steunt, zo loopt hij in evenwicht. Dit is eigenlijk gewoon rechtrichten. De meeste 'scheve' paarden zijn rennerig omdat ze simpelweg hun evenwicht ind ebocht niet kunnen houden, denk hierbij aan de hoeken, voltes en het afwenden. Vandaar dat je dit eerst in stap moet gaan doen. Kan hij niet wegrennen waardoor je niet meer kunt inwerken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:11

Als ik jou was zou ik even wat haast zetten achter het vinden van goede instructie, want zoals je waarschijnlijk wel door hebt gaat er hier iets goed fout. Dit is niet zo een-twee-drie door bokt op te lossen, dus ga alsjeblieft goede les nemen zodat je paard ook weer lekker gaat lopen :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:27

imd: hier ben ik mee bezig ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:38

Super, dan ben ik benieuwd naar meer foto's over een tijdje +:)+

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:47

Ik hou jullie op de hoogte :)

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:46

Ik ben ook erg benieuwd hoe het over een tijdje gaat. :)

(Ik heb nog niet eerder gepost maar wel gevolgt ;) )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:19

oeps had niet gezien dat je een nieuw topic hebt, in je vorige heb ik een tip gezet waar je mischien wel wat mee kan ?
Ik denk dat het een mooi stapje terug is zodat jullie los van elkaar kunnen gaan voelen hoe de juiste ontspanning voelt ,en dan weer samen.
Jullie zijn namelijk een leuk stel !!
Ik hoop dat je wat met die tip kan :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:31

Fjorden_Love: bedankt voor je reactie :)

poons: bedankt :)

Fenartoe: bedankt voor je reactie :) Idd gewoon weer lekker bij de basis ga ik beginnen en met goede les :) dan moet het weer goed komen:P

Wiesje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:33

Leuk paard!
Inderdaad je beugels moeten echt langer, dan wordt het ook makkelijker om rechtop te blijven zitten.
En ik vind dat ze vaak wel heel erg diep loopt, ik zie haar graag wat meer met het neusje eruit, dat ziet er dan wat ontspannener uit.
Ziet er in ieder geval wel uit alsof ze hele leuke gangen heeft!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:46

Hallo,

Al veel tips en reacties gekregen, en ik ga niet in herhaling vallen.

Heb vorig jaar een leuke oefening moeten doen met rijlessen en ik denk dat je er veel aan hebt.

Je gaat met je paard de rijbak in met helemaal lange teugel. na een paar rondjes warm lopen over de hoefslag, ga je nu in stap van de hoefslag af, en je spreekt met jezelf af dat je de hele oefening niet meer op de hoefslag mag komen. Nu ga je (heel de tijd met teugel in een boogje!) kriskras de bak door. Rijd zo min mogelijk recht uit. Verzin maar een hoop: afwenden naar links, na een paar meter doe je je een voltetje naar rechts, halverwege de volte de linkerkant op, pasje verruimen, pasje terug in tempo, slangevolte met 2 bogen, daarna halthouden, vervolgens voltetje naar links, daarna rechtdoor, weer afwenden etc. Je zal nu precies kunnen voelen waar je stuurkunsten te kort komen, en hoe vaak je eigenlijk je teugels gebruikt om je paard rond te sturen.
Na een minuut of 10 ga je dit ook in draf doen. Zo min mogelijk rechtuit en proberen tempowisselingen te rijden.

Ik vond deze oefening ongelofelijk zwaar in het begin. Was ook wel confronterend, want ik dácht dat ik de teugels niet zo gebruikte met sturen, maar blijkbaar dus wel :( Ik heb deze oefeningen een week gedaan, en daarna was mijn paard herboren (spanning was verdwenen bij hem) en ik heb er superveel van geleerd. Af en toe herhaal ik dit nog wel eens als ik weer het gevoel heb dat het nodig is.

Mocht je paard er in het begin druk van worden, even gas terug nemen, en gewoon weer verder gaan met oefenen alsof er niets aan de hand is. Uiteindelijk zijn deze oefeningen ook voor je paard heel erg ontspannend. Hij wordt dan minder aan zijn lijf gezeten, en je paard moet met je mee gaan denken om het goed te doen.

Voor het sturen hielp dit mij heel erg om het te snappen: ik ben op een (draaibare) kruk gaan zitten, met mijn benen en voeten zoveel mogelijk als op het paard, dus proberen je voeten onder je heupen te zetten. . Vervolgens draaide ik met mijn heupen naar rechts (of links) terwijl ik mijn schouders probeerden stil te houden. Dus eigenlijk zit je draaipunt onder je navel. Dít moet je ook doen op je paard. Als je kijkt wat er met je benen gebeurt: stel je draait naar rechts, je linkerbeen gaat automatisch naar achteren en je linkerknie valt tegen het zadel aan. Je rechterbeen blijft op zijn plek.
Dít is het gevoel wat je moet krijgen in het zadel. Eigenlijk stuur je voor je gevoel net onder je navel.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Weet niet of je het nut ervan inziet, maar anders is het in ieder geval een leuke om wat variatie in de training aan te brengen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 22:03

Wiesje81: bedankt voor je reactie :) Leuke gangen heeft ze zeker :)

Gooya: Bedankt voor je reactie! hier kan ik wat mee.
Lijkt me een erg leuke oefening om te doen :) Ik ga het zker eens proberen :) Lijkt me ook erg nuttig voor het paard :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:34

@Gooya: Wat een goede uitleg van die oefening. Mocht ik binnekort weer op die van mij kunnen rijden, zal ik dit zeker onthouden.
(Leuk trouwens, dat ik ook wat aan de tips voor TS heb)

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:37

Probeer je handen wat meer rechtop te houden.
En probeer zelf iets rechter te zitten!

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:15

Hoi!
Leuk paard zeg...!
Nou ik denk dat je al een heleboel gelezen hebt waar je wat mee kunt. Probeer zelf lekker ontspannen en (met dressuurzadel idd makkelijker) wat langer te zitten. Als je veel overgangen gaat rijden voorwaarts en terug zul je merken dat je paard makkelijker gaat lopen, ze moet dr achterhand dan beter gaan gebruiken. Combineer dit met allelei figuren (desnoods zelfbedachte figuren) en ze wordt ook veel lichter in de hand (mits je zelf ook laslaat).
Ook handige tip misschien, een boek kopen (internet) waar rijtechnische tips en oefeningen in staan uitgelegd. Ik vind het mega handig! Voor elk dingetje zijn er oefeningen... Waar ik zelf erg fan van ben is: 101 Favoriete oefeningen van topruiters en Paardrijden met gevoel.
Succes he, ik hoop dat je dr wat aan hebt!!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:07

Veroontje_P: bedankt voor je reactie :) aan deze tips van iedereen heb ik zeker iets :)

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:00

Je hebt inderdaad al super veel tips gehad. +:)+
En ik hoop zelf dat je er zeker wat mee gaat doen. Doe zeker die oefening van Gooya. Als je nog geen instructie heb vraag er dan gewoon iemand bij die je moed inpraat.
Heb namelijk zelf weleens een dipje tijdens de les en dan moet ik soms even iemand hebben die zegt ; Kris, schouders er onder en doorrijden! ~~}>

Je had al antwoorden gegeven op de sporen en korte beugels. Maar vanwaar het borsttuig?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:54

Ik rijd altijd met martingaal, ze kan nogal koppig zijn en dan gaan stijgeren of de kop omhoog gooien, en vind een borsttuig gewoon mooier dan een gewone martingaal ;)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:45

mm, voor mij ook niet zo'n heel fijn beeld..
Ja je kan wel meteen zien dat jullie springen.. ;)

Maar even serieus.. Doe al dat gekke tuig er eens af en ga eens zelf rijden!

Je paard ziet er uit als een lief dier wat jou af en toe niet helemaal goed begrijpt, jullie willen allebei, maar weten niet goed hoe.

Inderdaad goede instructie zoeken en lekker leren, want ik vind dat je super reageert op alle negatieve reacties.

Ik denk echt dat je wat relaxter moet gaan rijden, meer vertrouwen in je paard krijgen.. Dressuur is geen springen, dus ga dat ook niet vergelijken.

Doe je teugels wat langer, ga recht op zitten ( touwtje aan je cap :P hihi) en kijk waar je heen gaat! Duidelijke ( duidelijk is niet hard, kijk waar je paard op reageert, begin klein en vraag nog een keer als ze neit reageert ) ophouding als ze te hard loopt. Ik denk dat dat eerst genoeg is!

Zorgen dat ze op een tempo netjes kan lopen, en rustig gecontroleerd. En dat ze alleen harder gaat als jij dat vraagt. Dat is denk ik al een hele klus!
En heb vertrouwen in je paard!

Jullie komen er vast wel :D