Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

en ik denk dat de reden dat hij weer terugspringt is omdat hij alleen met zijn voorbenen wisselt en dan dus overkruist zit en daarom na een paar passen weer terugspringt. Dat gebeurt bijna altijd als je op jouw manier een wissel springt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:53

Dan geef je blijkbaar niet de goede hulp of zit je niet goed, of wat dan ook, in ieder geval doe jij iets niet goed.
Een paard springt niet zomaar van de goede galop naar de verkeerde, da's onhandig voor hem, weet je wel zeker dat hij gewisseld heeft?

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:37

eefje_rudmer schreef:
niet altijd de wissel aan het eind van de diagonaal maken, maar ook aan het begin, na het van hand veranderen etc. Je moet ermee spelen. Als je paard niet gevoelig is voor beenhulpen, hoe laat je hem dan omspringen? Door aan het eind van de diagonaal de andere kant op te sturen?? Dat is niet de manier om een wissel aan te leren. En inderdaad, als je B rijdt ben je nog niet echt toe aan een wissel, zorg eerst dat de contragalop, de galop stap overgangen, de eenvoudige wissels etc er goed inzitten voordat je begint aan een galopwissel. Het is niet voor niets dat dat pas in het Z2 aan bod komt.

Hij kan al contragalop en stap-galop galop-stap gaat nog niet zo goed. Ik stuur hem voor de wissel wel de andere kant op maar ik geef ook de galophulp voor de goede galop.

eefje_rudmer

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:15

maar springt hij dan achter ook over? Een overkruiste galop is namelijk de enige reden waarom hij weer terug zou springen. Een paard/pony springt niet automatisch naar de verkeerde galop.

Galop stap-is een heel belangrijke oefening voor de wissels, je paard leert namelijk meer op het achterbeen en verzameld te galopperen en de galopshulpen duidelijk uit elkaar te houden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:27

PP --> RT-P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:38

Ook in een (B) springparcours is het meer dna handig als je paard een wissel kan springen. Vind het dan ook overdreven om te zeggen dat het moet wachten omdat het pas in het Z2 komt...

Maar een wissel is WEL een lastige oefening, zeker als je er zelf weinig ervaring mee hebt. Er is wel een bepaalde basis nodig natuurlijk, paard moet kunnen sluiten en daarbij fijn blijven in de stelling en buiging. Dus train het tijdens je lessen en vraag je instructie je stap voor stap te helpen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:49

Ik vind het niet verkeerd als mensen die bijvoorbeeld B niveau rijden, wissels trainen.

Je hoeft geen doel te hebben om Z wedstrijden te gaan lopen, om te oefeningen te mogen lopen.
Sterker nog ik Heb tot L niveau wedstrijden gereden en ben toen gestopt, maar ik kan zeker wel Z oefeningen rijden.
Voor geen enkel paard is het verkeerd om deze oefeningen te rijden ook al ben je nog niet op het hogere niveau.
Mits je het natuurlijk op de juiste manier doet.

Ga niet alleen lopen aanmodderen, maar vraag of je instructrice bijvoorbeeld je hiermee helpt.
Immers als je er zelf op zit en nog nooit hebt ervaren hoe dit in zijn werk gaat, kun je ook niet beoordelen of het paard het op de juiste manier doet.

Ik denk namelijk ook dat je paard de wissels helemaal niet op de juiste manier maakt, en dan overkruist loopt.
Is er iemand die je ermee helpt?

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:54

Mirrrriii schreef:
Ik vind het niet verkeerd als mensen die bijvoorbeeld B niveau rijden, wissels trainen.

Je hoeft geen doel te hebben om Z wedstrijden te gaan lopen, om te oefeningen te mogen lopen.
Sterker nog ik Heb tot L niveau wedstrijden gereden en ben toen gestopt, maar ik kan zeker wel Z oefeningen rijden.
Voor geen enkel paard is het verkeerd om deze oefeningen te rijden ook al ben je nog niet op het hogere niveau.
Mits je het natuurlijk op de juiste manier doet.

Ga niet alleen lopen aanmodderen, maar vraag of je instructrice bijvoorbeeld je hiermee helpt.
Immers als je er zelf op zit en nog nooit hebt ervaren hoe dit in zijn werk gaat, kun je ook niet beoordelen of het paard het op de juiste manier doet.

Ik denk namelijk ook dat je paard de wissels helemaal niet op de juiste manier maakt, en dan overkruist loopt.
Is er iemand die je ermee helpt?

Instructrice, maar door een blessure van mijn paard heb ik een paar maanden les gehad, nu train ik dit soor oefeningen weer sinds 2 weken en met de hogere oefeningen als dit merl ik wel dat mijn pony ver terug bij af is.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:00

Oke,
Door de blessure heb je dus een paar maanden geen les gehad?

Helpt ze je nu wel weer?

Als je de oefeningen voor de blessure niet trainde, zou ik daar nog even mee wachten tot je paard weer op het niveau is waar je hem had.
Zoals ik je begrijp valt er nog veel aan je paard te doen voor die terug is op het oude niveau?

Dan zou ik als tip geven om gewoon lekker bij de basis te beginnen en gewoon lekker veel overgangen te rijden.
Proberen te verzamelen kan nooit geen kwaad, probeer de achterhand er wat meer onder te krijgen, als je straks aan de wissels begint gaat het ook een stuk fijner om die correct te rijden.

Ik wens je in ieder geval wel veel succes!
en vergeet niet om het plezier erin te houden ook al moet je nu even weer een stapje terug doen.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:29

dat klopt, maar als je paard maar tot het B is afgericht heeft het rijden van wissels dus geen zin. Als je paard Z is afgericht maar geen wedstrijdsport loopt, dan kan het wel. Maar krijg nu niet de indruk dat dat zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:32

eefje_rudmer schreef:
dat klopt, maar als je paard maar tot het B is afgericht heeft het rijden van wissels dus geen zin. Als je paard Z is afgericht maar geen wedstrijdsport loopt, dan kan het wel. Maar krijg nu niet de indruk dat dat zo is.

Da's ook niet per definitie waar vind ik. Ik druk een normaal B-afgericht paard gewoon een redelijke wissel door in een parcoursje hoor. In een dressuurproef zou je d'r niet mee scoren, maar dat vind ik het verschil tussen springen en dressuur. In de dressuur gaat het om het 'goed' en in het springen gaat het om functioneel.

irene1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:53

een paard kan niet in de contragalop met stelling naar binnen,
dan zal hij automatisch omspringen,
als jij na de diagonaal weer stelling naar binnen vraagt zal je paard weer omspringen.

probeer gewoon als je dit wil vooral de contragalop gewoon te oefenen, maar vergeet dat je bij een slechte basis ook kan veroorzaken dat je paard niet meer goed wil aanspringen

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:14

Mirrrriii schreef:

In principe is het geen ramp nee. Maar als je B rijd moet je eerst al die oefeningen kennen. En aan de berichtjes die ik heb gelzen lijkt het alsof je die nog niet zo goed kent. Probeer eerst de basis en niet zomaar wat aankloten. Als je de basis goed begrijppt kan je hulp inschakelen en dan komt het vanzelf ;)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:33

Frisssty schreef:
Mirrrriii schreef:

In principe is het geen ramp nee. Maar als je B rijd moet je eerst al die oefeningen kennen. En aan de berichtjes die ik heb gelzen lijkt het alsof je die nog niet zo goed kent. Probeer eerst de basis en niet zomaar wat aankloten. Als je de basis goed begrijppt kan je hulp inschakelen en dan komt het vanzelf ;)

Heb je het nu tegen mij, of tegen de ts?
Je praat namelijk alsof ik de problemen heb ;)

Daarom vraag/zeg ik ook in mijn eerdere post of ze de andere (basis)oefeningen alweer beheerst na de blessure.
Zo niet moet ze daar eerst weer mee bezig voordat ze verder gaat met volgende oefeningen.

Wel alles gelezen?

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:13

tot aan de 2de punt tegen jou :P...Algemeen...Er zijn zat mensen die b doen en geen basis hebben dus was algemeen;)...

2de tegen ts :D

Sorrry voor onduidelijkheid(A)