Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:50

Brendaaaa schreef:
ik vind het ZO oneerlijk dat het paard op zn flikker krijgt als ze gaan schudden!!! ELK paard wat zijn hoofd schud heeft een probleem dat jullie even letterlijk de grond in trappen!
IPV van je paard te trappen of in zijn mond te rukken op het moment dat ze schudden, kun je je beter verdiepen in het probleem!

Lucky deed dit hoofdschudden sinds kort ook ineens. Ik heb me rotgezocht, we rijden bitloos, met meerder verschillende bitloze optomingen geen verandering, ander zadel geen verandering, toen tijdens een buitenrit na een hoop geschud toch eens een neusnetje (had ik meegenomen) omgehangen en het probleem was DIRECT voorbij! Ze had dus last van 'iets' wat haar neus irriteerde, wat hiermee verholpen lijkt.

Probeer eerst ALLES uit om te kijken wat het veroorzaakt, en ga dan pas je conclusies trekken.
Ik snap dat je niet direct een dierenarts erbij haalt maar je kunt bijvoorbeeld wel eeens een bitloos ritje maken, als dat niets uitmaakt een ander zadel (lenen?) proberen, en als dat ook niet uitmaakt inderdaad een neusnetje. Als dat allemaal niks uitmaakt dan zou ik inderdaad toch en dierenarts laten komen.

ik denk dat jij eerst even alle berichtjes moet nalezen voor je zo reageerd ;)
ik geloof dat ts al heel goed van alles aan het proberen is en geeft r paard helemaal niet "op zijn flikker" waar je dat nou weer vandaan haalt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:19

knollentuin schreef:
Brendaaaa schreef:
ik vind het ZO oneerlijk dat het paard op zn flikker krijgt als ze gaan schudden!!! ELK paard wat zijn hoofd schud heeft een probleem dat jullie even letterlijk de grond in trappen!
IPV van je paard te trappen of in zijn mond te rukken op het moment dat ze schudden, kun je je beter verdiepen in het probleem!

Lucky deed dit hoofdschudden sinds kort ook ineens. Ik heb me rotgezocht, we rijden bitloos, met meerder verschillende bitloze optomingen geen verandering, ander zadel geen verandering, toen tijdens een buitenrit na een hoop geschud toch eens een neusnetje (had ik meegenomen) omgehangen en het probleem was DIRECT voorbij! Ze had dus last van 'iets' wat haar neus irriteerde, wat hiermee verholpen lijkt.

Probeer eerst ALLES uit om te kijken wat het veroorzaakt, en ga dan pas je conclusies trekken.
Ik snap dat je niet direct een dierenarts erbij haalt maar je kunt bijvoorbeeld wel eeens een bitloos ritje maken, als dat niets uitmaakt een ander zadel (lenen?) proberen, en als dat ook niet uitmaakt inderdaad een neusnetje. Als dat allemaal niks uitmaakt dan zou ik inderdaad toch en dierenarts laten komen.

ik geloof dat ts al heel goed van alles aan het proberen is en geeft r paard helemaal niet "op zijn flikker" waar je dat nou weer vandaan haalt?

De TS heeft haar paard wel een trap gegeven en houd het strak vast als hij schud, dus ja in mijn ogen is dat ook niet echt diervriendelijk.
Helaas raakt de ts gefrustreerd door dit gedrag van het paard, maar gaat niet echt opzoek naar het probleem, wat ook heel goed bij haar kan liggen, wat eigenlijk meestal wel het geval is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:25

knollentuin schreef:
Brendaaaa schreef:

dan denk ik dat jíj nog even goed moet lezen.... want dat doet ze dus wel!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:26

midgie schreef:
De TS heeft haar paard wel een trap gegeven en houd het strak vast als hij schud, dus ja in mijn ogen is dat ook niet echt diervriendelijk.
Helaas raakt de ts gefrustreerd door dit gedrag van het paard, maar gaat niet echt opzoek naar het probleem, wat ook heel goed bij haar kan liggen, wat eigenlijk meestal wel het geval is.

PRECIES!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:52

oh oh dit wordt weer zo een discussie, de ts geeft zijn paard een schop naar voren en jullie lezen meteen ,hij is getrapt..ook houd ze dr hand stil ook dat is wat anders dan trekken ..ik ben het met degenen eens die vinden dat het paard het niet voor niets doet,lees mijn eerdere posts :Y) maar ik ben wel van mening dat deze ts de tips en adviezen aanneemt en er wat mee doet

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:38

knollentuin schreef:
oh oh dit wordt weer zo een discussie, de ts geeft zijn paard een schop naar voren en jullie lezen meteen ,hij is getrapt..ook houd ze dr hand stil ook dat is wat anders dan trekken ..ik ben het met degenen eens die vinden dat het paard het niet voor niets doet,lees mijn eerdere posts :Y) maar ik ben wel van mening dat deze ts de tips en adviezen aanneemt en er wat mee doet

Nee hoor, maar ik irriteer me er wel degelijk aan als mensen niet luisteren naar het dier maar het al gauw op irritant gedrag gooien. Vandaar.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:50

Brenda: Ik irriteer me in dezelfde mate aan mensen die alles meteen als dierenmishandeling interpreteren. Overdrijven is een vak hè? Laten we TS gewoon in haar waarde laten en tips geven en haar niet veroordelen? Ze vraag om hulp en dat vind ik persoonlijk een bewonderenswaardig dapperre zet!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:26

Hallo allemaal,

Volgens mij moet ik het één en ander verduidelijken..
Ik vind het jammer dat er allerlei conclusies worden getrokken, maar ik ga proberen om jullie een eerlijk beeld te geven.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben 13 en heb ouders. Zelf heb ik echt geen geld voor dierenarts e.d.
Verder helpt mijn moeder me al 4 jaar, wat zeker succes heeft en zij heeft vele malen meer ervaring op het gebied van paarden dan ik. Misschien kunnen jullie begrijpen dat ik, als dochter, het één en ander van haar aanneem.
Dinsdag was hij plotseling erg vervelend. Schudden en trekken en daar bleef het wel zo'n beetje bij.
Ik ben meerdere keren afgestapt om alles te controleren e.d. maar heb niets kunnen vinden.
Mijn moeder is me komen helpen en zei: we gaan hem een kwartiertje aanpakken, is hij dan nog zo vervelend dan stoppen we ermee. Na 10 minuten liep hij keurig. (en aanpakken is dan niet flink trappen en verrot slaan met zweep terwijl ik trek, dat is corrigeren als hij schud of trekt, door met mijn been te drijven en af een toe naar hem te schreeuwen. Ik bleef rustig, maar deed alsof ik boos was).

Vrijdag was hij weer vervelend dus wilden wij dezelfde strategie toepassen. Helaas hielp het toen niet.
Zaterdag had ik wedstrijd, dus echt trainen lukt dan niet. Hij was toen redelijk rustig in zijn hoofd maar pakte erg links vast.

Even reactie op jullie berichtjes:
@ midgie: ik geloof wel in geklier, maar in zekere maten. Ik vind dat je moet proberen dat het niet zover komt.
Ik probeer heel rustig te blijven. Gefrustreerd raken heeft geen enkele zin, dan ga ik alleen maar strak zitten..
Zou je me kunnen vertellen wat jij doet als je paard niet doet wat jij wilt of als hij niet naar je been luistert o.i.d.?

@ idefix 4: Het is heel plotseling gekomen, dinsdag was opeens de omschakeling. Ik rijd al 1,5 jaar met dit zadel. Zou een verkeerd liggend zadel dan zo plotseling komen?

@ onley: het is mij zeker niet alleen te doen om het rijden. Omdat ik me af vroeg (en vraag) of het wel echt klieren is, heb ik dit topic geopend. Ik hou echt van mijn pony, en wil niet dat hij pijn heeft.
Met eten heeft hij totaal geen last. Heb vanmiddag een tijd naar ze staan kijken, gebeurt er ook niks vreemds met zijn kop. Hij lijkt er dus niet constant last van te hebben.

@Brenda: Ik probeer het op verschillende manieren. Heb zondag al een rustig buitenritje gedaan zonder hoofdstel en ben van plan hem vanavond even te longeren om te kijken of hij dan ergens last van heeft.
Ik weet overigens dat het probleem heel goed bij mij, bij zijn tuig of in zijn lichaam kan zitten. Ik neem jullie tips ook echt ter harte.

Nouja, ik vind dit berichtje wel weer lang genoeg geworden.
Ik hoop dat het gezellig kan blijven en dat jullie nog tips hebben wat ik kan proberen.

Zoals in het begin al duidelijk werd, ik kan niet even de zadelmaker bellen of dierenarts/tandarts/fysiotherapeut o.i.d. Dat moeten mijn ouders doen. Als jullie met goede argumenten kunnen komen waarmee ik aan kan komen zetten, ga ik dat ook zeker doen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:35

idefix4 schreef:
Brenda: Ik irriteer me in dezelfde mate aan mensen die alles meteen als dierenmishandeling interpreteren. Overdrijven is een vak hè? Laten we TS gewoon in haar waarde laten en tips geven en haar niet veroordelen? Ze vraag om hulp en dat vind ik persoonlijk een bewonderenswaardig dapperre zet!

ik heb het nergens gehad over dierenmishandeling.... dat maak je er nu zelf van. Ik heb gezegd dat ik het ONEERLIJK vind een paard af te straffen wat ergens last van heeft!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:37

Konik schreef:
Hallo allemaal,

Volgens mij moet ik het één en ander verduidelijken..
Ik vind het jammer dat er allerlei conclusies worden getrokken, maar ik ga proberen om jullie een eerlijk beeld te geven.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben 13 en heb ouders. Zelf heb ik echt geen geld voor dierenarts e.d.
Verder helpt mijn moeder me al 4 jaar, wat zeker succes heeft en zij heeft vele malen meer ervaring op het gebied van paarden dan ik. Misschien kunnen jullie begrijpen dat ik, als dochter, het één en ander van haar aanneem.
Dinsdag was hij plotseling erg vervelend. Schudden en trekken en daar bleef het wel zo'n beetje bij.
Ik ben meerdere keren afgestapt om alles te controleren e.d. maar heb niets kunnen vinden.
Mijn moeder is me komen helpen en zei: we gaan hem een kwartiertje aanpakken, is hij dan nog zo vervelend dan stoppen we ermee. Na 10 minuten liep hij keurig. (en aanpakken is dan niet flink trappen en verrot slaan met zweep terwijl ik trek, dat is corrigeren als hij schud of trekt, door met mijn been te drijven en af een toe naar hem te schreeuwen. Ik bleef rustig, maar deed alsof ik boos was).

Vrijdag was hij weer vervelend dus wilden wij dezelfde strategie toepassen. Helaas hielp het toen niet.
Zaterdag had ik wedstrijd, dus echt trainen lukt dan niet. Hij was toen redelijk rustig in zijn hoofd maar pakte erg links vast.

Even reactie op jullie berichtjes:
@ midgie: ik geloof wel in geklier, maar in zekere maten. Ik vind dat je moet proberen dat het niet zover komt.
Ik probeer heel rustig te blijven. Gefrustreerd raken heeft geen enkele zin, dan ga ik alleen maar strak zitten..
Zou je me kunnen vertellen wat jij doet als je paard niet doet wat jij wilt of als hij niet naar je been luistert o.i.d.?

@ idefix 4: Het is heel plotseling gekomen, dinsdag was opeens de omschakeling. Ik rijd al 1,5 jaar met dit zadel. Zou een verkeerd liggend zadel dan zo plotseling komen?

@ onley: het is mij zeker niet alleen te doen om het rijden. Omdat ik me af vroeg (en vraag) of het wel echt klieren is, heb ik dit topic geopend. Ik hou echt van mijn pony, en wil niet dat hij pijn heeft.
Met eten heeft hij totaal geen last. Heb vanmiddag een tijd naar ze staan kijken, gebeurt er ook niks vreemds met zijn kop. Hij lijkt er dus niet constant last van te hebben.

@Brenda: Ik probeer het op verschillende manieren. Heb zondag al een rustig buitenritje gedaan zonder hoofdstel en ben van plan hem vanavond even te longeren om te kijken of hij dan ergens last van heeft.
Ik weet overigens dat het probleem heel goed bij mij, bij zijn tuig of in zijn lichaam kan zitten. Ik neem jullie tips ook echt ter harte.

Nouja, ik vind dit berichtje wel weer lang genoeg geworden.
Ik hoop dat het gezellig kan blijven en dat jullie nog tips hebben wat ik kan proberen.

Zoals in het begin al duidelijk werd, ik kan niet even de zadelmaker bellen of dierenarts/tandarts/fysiotherapeut o.i.d. Dat moeten mijn ouders doen. Als jullie met goede argumenten kunnen komen waarmee ik aan kan komen zetten, ga ik dat ook zeker doen!

Ik begrijp heel goed dat je in een situatie verkeerd dat je met je ouders te maken hebt. Ik ben blij dat je in elk geval erover nadenkt, dat is genoeg voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:28

Konik schreef:

Ik ben idefix niet, maar wil je dit in ieder geval meegeven wat het zadel betreft. Dan kun je zelf alvast een 1e zadelcheck doen alvorens je de zadelmaker belt.

Er zijn 8 controlepunten waaraan je kunt checken of het zadel goed op de rug van je paard past:
1. Het midden van het zitvlak moet parallel aan de grond liggen. Het dieptepunt van het zadel (zitvlak) moet op de 14e wervel liggen. (Het paard heeft 18 borstwervels; de beweeglijkheid van de wervelkolom zit tussen de 8e en 14e wervel.)
2. Wanneer je achter het paard staat en naar het zadel op de rug van het paard kijkt, mag het zadel niet draaien of vallen naar één zijde.
3. De schouders moeten vrij liggen; boven de schouder moet er 1 tot 3 vingers ruimte zijn en naast de schouder moet er 1 tot 2 vingers ruimte zijn, zodat het schouderblad en de schouderspieren bewegingsvrijheid hebben.
4. De kussens van het zadel mogen niet de beweging van de ruggegraat (wervels en spieren) belemmeren; 6 tot 7 vingers ruimte aan de voorkant en 4 tot 6 vingers ruimte aan de achterkant van het zadel. Als je onder het zadel doorkijkt, moet je boven de ruggegraat een stuk 'lucht' kunnen zien, dus je moet onder het zadel door kunnen kijken.
5. Terwijl je met je hand over de paarderug strijkt, onder de zadelkussens door, en daarbij wat drukt uitoefent op het zadel, moet er gelijkmatige druk te voelen zijn. Er mogen geen bobbels of stagnerende plekken te voelen zijn.
6. De stootriemen moeten loodrecht naar beneden hangen en zodanig dat de singel in de juiste positie komt, namelijk een handwijdte achter de elleboog van het paard.
7. Terwijl je druk uitoefent op het boomgedeelte van het zadel, strijk je met je hand van boven de schouders naar beneden. Bovenin moet dan minder druk te voelen zijn en het moet dan 'strakker' worden naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de schouderspieren en het schouderblad ruimte hebben om te bewegen.
8. Het zadel mag geen enkele druk uitoefenen achter de laatste rib (18e wervel) van de paarderug. Om deze laatste rib te voelen, kijk je naar de haarrichting op de flank; je ziet dat het haar daar van twee richtingen bij elkaar komt en een lijn vormt naar beneden. Recht boven deze lijn in de vacht ligt de laatste rib. De zadelkussens mogen niet achter deze lijn liggen.

Wanneer één van deze punten niet voldoet, dan past het zadel niet!
Bij twijfel altijd een zadelmaker laten komen. Die checkt het zadel zeer grondig en uitgebreid, zowel het zadel zelf als op het paard en terwijl je er mee rijdt.

Het is inderdaad mogelijk dat je pony nu opeens uiting geeft aan een slecht passend zadel. Veel paarden lopen maar door, terwijl ze last of pijn hebben. Pas wanneer het echt te erg wordt, geven ze uiting aan de pijn.

Het hòeft je zadel niet te zijn (het kan ook het gebit zijn, of het bit zelf, of een blokkade in het lichaam), maar dit is alvast een globale check die je zelf kunt doen.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:23

Ik ga morgen in de les met een heel fijn bontje onder het zadel rijden. Het is van een bijrijdpaardje van me. Zij heeft een erg gevoelige rug.
Het is zo'n bontje met aan de onderkant bont en aan de bovenkant gel. (waar normaal gesproken dat zwarte stof zit, zit hier gel)
Eigenlijk hoop ik dat het niet helpt, als het wel helpt zou het betekenen dat het in zijn rug zit, en dat zou niet zo mooi zijn.
Als het wel zou helpen, weten we wel weer waar het zit..
Nouja, ik wacht af.
Verder ga ik mijn instructrice nadrukkelijk vragen wat zij ervan denkt.
Ben heel benieuwd wat hij doet. In de les is hij meestal moeilijker te rijden, maar afgelopen zaterdag op wedstrijd liep hij beter dan thuis..

jippiejee

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:17

Vandaag gereden met een bontje. Het is een ander bontje (zo'n normale) maar toch.
Hij was erg braaf, heeft een enkele keer met zijn hoofd geschud/getrokken maar daar bleef het ook bij. Hij liep verder echt keurig.
Nu ga ik donderdag waarschijnlijk weer met dat bontje rijden. Als hij braaf loopt wil ik het er onder uit halen en kijken wat hij dan doet.
Het was in ieder geval mooi meegenomen dat hij nu goed liep!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:32

Goed om te horen dat je misschien een oplossing hebt gevonden.
maar 1 tip: schreeuw nooit tegen je paard/pony.
Paarden praten in lichaamstaal en tuurlijk kun je wel eens roepen en nu is het afgelopen of ophouden ofz.
Maar schreeuwen heeft geen zin.
Je zou ook eens moeten vragen aan degene die aan het kijken is, welke blik hij/zij in zijn/haar ogen krijgt op dat moment.
En dat vast zetten kun je kijken of die misschien wat heeft met z'n gebit ofz.
Maargoed, eerst maar kijken of dat bontje inderdaad echt de oplossing is!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:19

Met schreeuwen bedoel ik een keer met boze stem roepen: nu is het afgelopen o.i.d.
Ik ga het niet de hele tijd verrot schelden ofzo..

Uriana_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:23

Snap best dat je er af en toe kwaad van kan worden omdat het op je zenuwen werkt maar probeer altijd rustig te blijven. Goed dat je misschien een oplossing hebt gevonden.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:51

Konik schreef:
Met schreeuwen bedoel ik een keer met boze stem roepen: nu is het afgelopen o.i.d.
Ik ga het niet de hele tijd verrot schelden ofzo..

Ooh, dan had je moeten zetten roepen, niet schreeuwen.
Maar ik trouwens nog een tip..
Aan jouw verhaal kwam naar boven dat je een beetje soortvan hulpeloos begint te worden.
Meestal is het niet zo en je moet er ook niet van uit gaan, maar als je paard/pony het doet om te klieren heeft ie dan zijn doel bereikt.
Dat heeft ie dan ook door, dus zoals inderdaad al gezegt is, probeer gewoon rustig te blijven.
Maarja, moet je maar niet van uit gaan en meestal is het ook gewoon niet zo.
Wel fijn dat je misschien de oplossing al hebt!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:31

Oke, sorry. Wat onduidelijk geweest (eerder dit topic ook al last van :) )
Ik heb expres zondag de wedstrijd niet ingeschreven, zodat ik niets hoef te overhaasten.
Zaterdag 18 september heb ik wel weer een wedstrijd, maar dat duurt nog 2 weken!
Na gisteren heb ik weer volle moed en ben ik ervan overtuigd dat hij het best kan!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:32

Konik schreef:
Oke, sorry. Wat onduidelijk geweest (eerder dit topic ook al last van :) )
Ik heb expres zondag de wedstrijd niet ingeschreven, zodat ik niets hoef te overhaasten.
Zaterdag 18 september heb ik wel weer een wedstrijd, maar dat duurt nog 2 weken!
Na gisteren heb ik weer volle moed en ben ik ervan overtuigd dat hij het best kan!

Betekend dit dat dat bontje de oplossing was? *D

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:31

Ik ga het vanavond weer even zonder proberen (eerst met, dan eronderuit halen) of het echt hieraan lag.
Ligt het hieraan, dan ga ik gelijk zelf een bontje kopen..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:26

Als je een bontje nodig hebt, past je zadel niet goed.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:26

bijdehandje1 schreef:

Dat kan maar dat hoeft niet, kan ook gewoon voor de sier of zodat je paard/pony het zachter vind, dus fijner.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:51

SyhaxDesy schreef:
bijdehandje1 schreef:

Dat kan maar dat hoeft niet, kan ook gewoon voor de sier of zodat je paard/pony het zachter vind, dus fijner.

Een bontje is erg dik en maakt je zadel smaller, wanneer dat voor je paard fijner is ligt je zadel dus eigenlijk niet optimaal. Want als je zadel optimaal zou passen word het van een bontje heel snel te smal en zou het juist minder fijn zitten. Een bontje kan imo trouwens best als tijdelijke oplossing bij een net niet passend zadel, maar een echt goed aangemeten zadel is denk ik toch beter.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:55

liedje89 schreef:
SyhaxDesy schreef:

Een bontje is erg dik en maakt je zadel smaller, wanneer dat voor je paard fijner is ligt je zadel dus eigenlijk niet optimaal. Want als je zadel optimaal zou passen word het van een bontje heel snel te smal en zou het juist minder fijn zitten. Een bontje kan imo trouwens best als tijdelijke oplossing bij een net niet passend zadel, maar een echt goed aangemeten zadel is denk ik toch beter.

Dat ligt eraan watvoor bontje je koopt.
Je hebt dikke, dunne, voor helemaal rondom je zadel, voor alleen bij de boom en dat achterste.
Je hebt ze tegenwoordig welfs in verschillende kleuren (niet dat dat er echt toe doet maarja)
En als je paard prima met doet en geen last heeft van zij of haar rug, dan is het toch prima?

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:43

Vandaag heb ik het bontje er toch onder laten zitten omdat hij sowieso als niet zo lekker liep. Hij pakte heel erg op links vast, en wilde dan niet gaan proberen wat hij zonder bontje deed.

Omdat hij erg spieren gekweekt heeft ligt het zadel idd niet optimaal meer. We zijn een tijd naar een ander zadel aan het zoeken geweest, maar helaas niet iets goeds gevonden.
Vorige maand zijn we daarmee gestopt, omdat ik helaas van mijn pony af begin te groeien en langzamerhand de overgang naar een andere moet maken.
Omdat een goed zadel ook niet niks kost, hebben we besloten geen ander zadel meer te kopen, omdat dat nog maar voor korte tijd zou zijn..

We zijn nu op zoek naar bontje, zodat hij niet zoveel last heeft van het net niet helemaal lekker liggende zadel.