Ik herken je verhaal heel erg, mijn paard heeft ook veel moeite met veranderingen en prikkels (De mijne is een Tango(v. Jazz)) . Wij hebben haar wel eens een adhd-paardje genoemd, want ze is gigantisch druk en heeft dus moeite met prikkels en veranderingen. Het lijkt idd wat autistisch.
De mijne had het heel erg, en met de prikkels moet ik nog steeds goed opletten, als er teveel prikkels komen gaat het mis. Maar gelukkig voel ik het zelf aan, dus kan ik het voorkomen.
Ik heb zelf heel veel geduld gehad, en ik vind het fijn te lezen dat jij dat ook lijkt te hebben.
Echt, neem er de tijd voor! Mijn paard vertrouwt mij nu heel goed, en ik weet hoe ik ermee om moet gaan, en nu gaat het super!
In nieuwe situaties heeft ze heel even tijd nodig om te wennen, ik laat haar op bijvoorbeeld concoursen altijd even rondkijken. Geef ik haar die tijd niet, dan kan ze er niet mee omgaan.
Mijn paard heb ik de eerste maanden heel weinig gereden, vooral gelongeerd, en ik ben heel veel met de ontspanning bezig geweest (nog steeds). En altijd moet je weer geduld hebben, maar bij mijn paard krijg ik het dubbel en dwars terug! Ze voelt me super goed aan, doet altijd heel goed haar best en is ontzettend lief.
Het hangen en halsters kapot trekken ken ik helaas ook...
Ik heb haar maanden (misschien wel een jaar, of meer dan een jaar) aan een oud halster vastgezet, nadat ze (volgens mij 2) nieuwe halsters kapot getrokken had 
In het rijden doe je een beetje hetzelfde als ik soms doe, de teugels iets te lang laten. Je werkt daardoor iets terug met je hand. Als je probeert je teugels korter te pakken kun je je hand meer naar voren zetten. En let erop dat je goed je hakken uitdrukt/druk op de beugels hebt, dan kun je je benen echt 'om' je paard doen, dan zit je goed op je zitbeenknobbels en zit je veel steviger en makkelijker recht (ik bedoel dus 'recht' in de zin van 'niet-scheef', dus niet links of rechts ernaast. Niet dat ik kan zien dat jij het doet hoor, maar in het algemeen).
Ik wens je nog veel succes met je paard! En heb vooral geduld.. En heel duidelijk zijn!
Dan komt het vast goed!